Lämpöjen nousu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Lämpöjen nousu

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Huomasin tänään seuraavan ilmiön. Ajelin noin puoli tuntia maantiellä ja sitten jouduin pysähtymään liikennevaloihin. Tämän seisokin aikana lämmöt nousivat 99:ssä lähes punaiselle. Matkaa jatkui tämän jälkeen vielä kymmenisen minuttia. Perillä ollessani sammutin moottorin. Käynnistin sen kuitenkin vielä kerran ja huomasin, että nyt lämmöt olivat jo yli punaisen!!!! Mistä tämä johtuu ja mitä pitäisi tehdä? En tiedä uskallanko ajaa kohta enää kotiini. :cry:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

1) tarkista jäähdytysnesteen määrä. varo kuitenkin avaamasta paisuntasäiliön korkkia jos moottori on lämmin - tulee kuumat nesteet syliin. paisuntasäiliön keulan puoleisessa päädyssä on MIN merkki, nesteen pinta pitäisi olla yli min-merkin, nesteen pinnan ei kuitenkaan ole pakko näkyä paisuntasäiliön korkin aukosta (vaikka olisikin yli MIN rajan), puristele paisuntasäiliöstä keulan suuntaan lähtevää vesiletkua kun korkki on auki, jos et muuten löydä onko siellä nestettä vai ei. Älä jatka matkaa ennen kuin olet varmistanut että neste on yli MIN rajan.

2)jos lämpömittarin neula tekee äkkinäisiä liikkeitä, syy saattaa olla mittaristossa eikä moottorin lämpötilassa. mulla oli parissa tuplaysissä niin että lämpömittari näytti liikaa. kokeile esim ottaa valot pois ja takaisin päälle kun auto käy. jos tämä vaikuttaa lämpömittarin neulaan siten että valojen ollessa pois päältä, lämmöt mukamas laskee, silloin mittarissa(kin) on vikaa.

3) ongelmana voi olla myös että jäähdyttimesi flekti ei toimi. kokeile toimivuus yhdistämällä jäähdyttimen kuskin puolen kyljessä olevan lämpötila-anturin kaksi nastaa (ne mihin tulee kaksi johtoa, paisuntasäiliöltä tulevan vesiletkun liitoksen alapuolella) yhteen, vaikka ruuvimeisselillä. tällöin flektin eli se ropelli jäähdyttimessä kiinni, pitäs alkaa pyörimään. jos ei ala pyörimään, se tulisi vaihtaa, koska tällöin taajama-ajossa ja varsinkin paikallaan ollessaan jäähdytys ei toimi. mulla on ylimääräinen toimiva flekti vaan taidan asua hiukka liian kaukana.

4) flekti voi olla paitsiossa myös muista syistä. jäähdyttimen kyljessä oleva termostaattikytkin on sökö/ jäähdyttimessä nestettä niin vähän ettei termostaatti haista (tää oli ihan mun omakeksimä?). noita termostaattikytkimiä (vai mikä on oikea nimi?) saa tarvikeliikkeistä ainakin motonetistä muutamalla eurolla.

5) voihan sulla olla jäähdytyskierron termostaattikin sökö, ei aukea enää, eikä päästä vettä kiertämään jäähdyttimeen. 82-84 mallin tupliksissa termostaattikotelo on huomattavasti ikävemmässä paikassa kun vanhemmissa. alemman mutterin avaamiseksi joutuu ehkä vesiletkun liitoksen irroittamaan jotta avain mahtuu.

6) jos ei mikään tunnu auttavan ja sun on silti pakko ajaa autolla, aina kun lämmöt nousee enemmän, laita lämppärin lämmönsäätö täysille ja lämppärin puhallin kakkosasentoon. Se auttaa moottorin jäähdytyksessä ja pitää lämpöjä myös vähän alempana.

nämä oli amatöörin neuvot, muut jatkakoon
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Itselläni kävi Opel (p)Asconassa samoin, eli lämmöt kipusi tappiin mittarissa. Pysähdyin tarkistamaan asiaa, ja kaikki oli kunnossa. Seuraavana aamuna starttasin kylmää "autoa" ja viisari nousi samantien tappiin. Syy oli yksinkertainen: kaasarin takana sijaitsi lämpötila-anturi, jonka johto oli Opelmaisen luotettava pultinkantaan painettu apigo-liitin (tai jotain vast.), joka oli päässyt irti, ja otti kontaktia moottorin kyljestä, jolloin mittari näytti punaista syntyneen oikosulun/maadoituksen mikä lie ansiosta.

En tiedä miten nopassa vastaava asia on toteutettu, mutta tämä nyt oli oma kokemukseni vastaavasta tilanteesta :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin