Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Riksa80
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Syys 16, 2010 08:16

Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Riksa80 »

Kysynpä nyt täällä tietävämmiltä, mitä Saabin lopullinen kaatuminen tarkoittaisi. Onko tästä vastaavia ennakkotapauksia, ja miten näissä mahdollisissa tapauksissa merkin varaosamarkkinoille on käynyt?

Toisin sanoen jos Saab kaatuu, saako varaosia enää mistään ja jos saa, niin miten kauan?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Riksa80
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Syys 16, 2010 08:16

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Riksa80 »

Joo, ja huomasin heti tuossa alempanakin toisen ketjun tästä aiheesta. Pitäisi kai ruveta nyt huhuilemaan uutta etuhelmaa tuon oman femman murtuneen kappaleen tilalle, jos vaikka sit joskus vaihdattais sen paikalleen. Hitto kun maallikko ei äkkiseltään osaa sanoa, mitkä ne "harvinaisemmat" osat on, joiden saatavuus kärsii nopeiten.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

reilu 130kpl ruotsissa 9000cse lisävalorautoja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

äkkiä hamstraamaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Riksa80 kirjoitti:Kysynpä nyt täällä tietävämmiltä, mitä Saabin lopullinen kaatuminen tarkoittaisi. Onko tästä vastaavia ennakkotapauksia, ja miten näissä mahdollisissa tapauksissa merkin varaosamarkkinoille on käynyt?
Taisi olla vuonna 2005 kun appiukko vei Talbotin paaliin. Sitä edeltävänä vuonna vaihdettiin ainakin virtalukko, raidetangonpäät ja pallonivel. Kaikki periaatteessa PSA -konsernin yhteisiä osia, joita oli käytössä Peugeot 309:ssa ja Sitikoissa 90-luvun alkuun. Talbotin valmistus päättyi muistaakseni 1985, eli sen 20 vuotta minkä auto kesti riitti osiakin.

Kuten joku ehkä on maininnutkin GM:n konserniosia saanee maailman tappiin, samoin suurten alihankkijoiden Bosch/Denso/ATE/Valeo jne. osia. Saabin "omat" osat voivat loppua piankin.

Kun kymmenisen vuotta sitten työskentelin varaosamyyjänä, sai esim. BLMC:n merkkeihin osia hyvin (jopa Leyland Princessiin!) Ehkä nykyaikaisen tuotannonohjauksen aikana osia ei kuitenkaan tuoteta yli tarpeen samoja määriä kuin ennen vanhaan.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Riksa80
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Syys 16, 2010 08:16

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Riksa80 »

Okei. Kertokaapa sit vielä apinalle, et mitkä ne Saabin "omat" osat sitten on? Korin osat ja muu ulospäin näkyvä tauhka? Muuta?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

nalleolut kirjoitti:reilu 130kpl ruotsissa 9000cse lisävalorautoja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

äkkiä hamstraamaan
Linkkiä????
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Älkää panikoiko, ei Saabin osat Ruotsista mihinkään ole loppumassa. Uuden 9-5 mallin kohdalla tilanne on kieltämättä vähän kinkkinen, etenkin kun niillä pitäisi pystyä ajamaan vielä parikymmentä vuotta. Näiden vanhojen mallien kohdalla taitaa autot "loppua" ennen osia.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tuha kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:reilu 130kpl ruotsissa 9000cse lisävalorautoja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

äkkiä hamstraamaan
Linkkiä????

kysytty marmoritiskin takaa tehtaan varastotilanne....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

nalleolut kirjoitti:
Tuha kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:reilu 130kpl ruotsissa 9000cse lisävalorautoja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

äkkiä hamstraamaan
Linkkiä????

kysytty marmoritiskin takaa tehtaan varastotilanne....
Ahaa...Mitä marmorin tiskintakana sanottiin hinnaksi??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

samoihin lukemiin mitä suomiharrastajat pyytää kopioista rahtikuluineen....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Sori ot, mutta mihin tonnarissa tarvitsee lisävaloja? Itse olen tonnarilla ajanut 50-60tkm, josta ehkäpä puolet pimeitä maanteitä, eikä ole käynyt edes mielessä keulanrumentajien hommaaminen.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja aero »

Herra on hyvä ja kokeilee NG9-3:sta bi-xenoneilla, niin ymmärtää :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mulla on siis väärä vertailupohja. :lol: Halogeeneista on kokemusta Nissan Sunnyssä, Toyota Carinassa, IV Golfissa, Mazda 6:ssa ja ng-satkussa, ja kyllä tonnarin valot noi hakkaa kevyesti.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä valmistajan konkurssi tarkoittaisi varaosille?

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ei pommarin valot etenkään ikäisekseen huonot ole. Mun MY89 hakkasi helposti MY06 A4:n halogeenit, vaikka tonnarilla olikin ajettu vaatimattomat 250Mm enemmän. Vaan kun ekaa kertaa pimeällä nykäisi nuo NG-kolkin pitkät päälle, niin fiilis oli aika katossa :D. Ja on se vieläkin, kun pimeällä ajaa - mä tykkään muutenkin ajaa pimeällä, niin tuo laitos on kuin tehty siihen 8) .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin