GM:n työntekijät vastatoimiin
Julkaistu 18.10.2004, klo 12.05 (päivitetty 12.15)
Autonvalmistaja General Motorsin eurooppalaiset työntekijät aikovat järjestää huomenna työnseisauksen vastalauseena henkilöstön joukko- irtisanomisille. Työt aiotaan seisauttaa kahdeksi tunniksi yhtiön kaikilla 11 Euroopan tehtaalla.
General Motors ilmoitti viime viikolla irtisanovansa 12 000 työntekijäänsä Euroopassa. Tämä on lähes viidennes yhtiön yhteensä noin 62 000 työntekijästä.
GM on ilmoittanut joutuvansa järjestelemään toimintaansa, koska ei ole saanut tuotantoaan Euroopassa kannattavaksi. Yhtiö toivoi, että sen toiminta Euroopassa tuottaisi tänä vuonna jopa 100 miljoonan dollarin tuloksen. Sen sijaan tappiota on arvioitu syntyvän noin 450 miljoonaa dollaria.
GM:n johto on kyllääntynyt Euroopassa vallitsevaan säätelyyn ja työvoimasäädöksiin, jotka tekevät liiketoiminnan harjoittamisen "erittäin kalliiksi".
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id1237.html
SSAero
GM:n tehtaat lakkoon
Tämän päivän Kauppalehdessä melkein sivun kokoinen artikkeli, jossa "taistellaan" Ruotsin ja Saksan välillä kumpiko tehdas saa valmistuksen ja missä tulee kenkää enemmän. Saksassa valtio ei aio puuttua Opelin tehtaan tilanteeseen, vaikkakin Talousministeri olikin vieraillut Ruotsissa ja Ruotsin Pääministeri vieraili Saksassa.
Artikkelissa saksalaiset Opelin työntekijät lupaavat tehdä jopa pidentää työaikaansa ja jäädyttää palkkansa, joskin saksalaisilla on isommat palkat (n. 30%), joka tarkoittaa, että Ruotsissa tehty auto on saksalaista verraten n. 800 € halvempi ja vaikka nuo em. jäädytykset tehtäisiin, ei auton hintaa saada ihan Ruotsin tasolle = n. 400 € vielä kalliimpi. 15 vuoden syklillä säästöä tulisi GM:lle n. 1.45 miljardia euroa.
Saksan tehdas on justiinsa rempattu ja on yksi Euroopan moderneimmista autotehtaista. Viime vuoden investoinnit tehtaaseen n. 750 miljoonaa ekua.
Jännäksi käy. Vuoden vaihteen jälkeen tiedetään kuinka käy lähteeko näistä 12.000 eurooppalaisestta GM:läisestä 10.000 Saksasta ja loput muualta
SSAero
Artikkelissa saksalaiset Opelin työntekijät lupaavat tehdä jopa pidentää työaikaansa ja jäädyttää palkkansa, joskin saksalaisilla on isommat palkat (n. 30%), joka tarkoittaa, että Ruotsissa tehty auto on saksalaista verraten n. 800 € halvempi ja vaikka nuo em. jäädytykset tehtäisiin, ei auton hintaa saada ihan Ruotsin tasolle = n. 400 € vielä kalliimpi. 15 vuoden syklillä säästöä tulisi GM:lle n. 1.45 miljardia euroa.
Saksan tehdas on justiinsa rempattu ja on yksi Euroopan moderneimmista autotehtaista. Viime vuoden investoinnit tehtaaseen n. 750 miljoonaa ekua.
Jännäksi käy. Vuoden vaihteen jälkeen tiedetään kuinka käy lähteeko näistä 12.000 eurooppalaisestta GM:läisestä 10.000 Saksasta ja loput muualta
SSAero