Kumpi rengas eteen
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Kumpi rengas eteen
Heip! Jos on renkaat 2 x 165/70/15 ja 2x 185/65/15 , kumpi pari on parempi laittaa Saabissa eteen?
Olen itsekkin kuullut tämän neuvon, mutta toinen kuulemani tapa on laittaa paremmat eteen, jossa renkaat kuluvat enemmän (=etuvetoiset). Näin saisi renkaat kulumaan tasaisemmin. Kumpaa tässä sitten pitäisi noudattaa? Parin viikon sisällä pääsen meinaan tekemään elämäni ensimmäistä renkaanvaihtoaMertmi kirjoitti:Jos renkaiden urasyvyyksissä iso ero (yli 3mm enempi toisessa parissa), niin paremmat taakse.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Huhti 29, 2004 13:33
- Paikkakunta: vantaa
Paremmat renkaat taakse.werther kirjoitti:toinen kuulemani tapa on laittaa paremmat eteen, jossa renkaat kuluvat enemmän (=etuvetoiset). Näin saisi renkaat kulumaan tasaisemmin. Kumpaa tässä sitten pitäisi noudattaa?
ns. puskeminen huonompien eturenkaiden johdosta on helpompi hallita, kuin perän luisu huonojen takarenkaiden takia. Se sivuttainen luisu kun ei yleensä lopu, ennen kuin kolahtaa...
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
9000CS... kirjoitti: Paremmat renkaat taakse.
ns. puskeminen huonompien eturenkaiden johdosta on helpompi hallita, kuin perän luisu huonojen takarenkaiden takia. Se sivuttainen luisu kun ei yleensä lopu, ennen kuin kolahtaa...
Nooh.... asiasta voidaan olla montaa eri mieltä.... Mielestäni taas yliohjaava auto on huomattavasti helpompi hallita... Jos auto lähtee puskemaan satasen vauhdissa kohtuu jyrkässä mutkassa niin voi siinä jo kolahdusta odotellessa soittaa hinaus- tai ruumisauton paikalle....
Peräsladia taas voi etuvetoisellakin säätää(vedolla oikaistaan ja moottorijarrutuksella lisätään), vaikka tilannenopeus olisikin liian kova niin on edes mahdollisuus pyörähtää tiellä.... tai korjata luisu jos on kykyä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Jep. Minä oon kan tuon paremmat taakse kannalla, tosin jo ne kapeammat sattuu oleen paremmat niin ehkä se on vähän kornia. Itse kyllä kannatan parempia taakse..tulee ainakin omasta mielestä helpommaksi hallita, ei se puskeminen 100 vauhisa niin paljoa haittaa ku persaus alta ja sitä saa jo miettiä mitä seuraavaks.Ei enää kaasulla oikasta siinä vauhdissa...tai oikeaahan se mutta veikkaan että tila loppuu kesken vastaheiton paikkeilla...mutta se on vain oma mielipiteeni..
"Saab continues its quest for the ultimate
combination of ride and handling in the
9000 turbo 16"
CAR AND DRIVER U.S.A -1987
-saab 9000 turbo 88-
combination of ride and handling in the
9000 turbo 16"
CAR AND DRIVER U.S.A -1987
-saab 9000 turbo 88-
Mahtaakohan ehtiä soittamaan mihinkään, jos puolestaan se perä lähtee kohtuu jyrkässä mutkassa luisuun satasen vauhdissae0000333 kirjoitti:Jos auto lähtee puskemaan satasen vauhdissa kohtuu jyrkässä mutkassa niin voi siinä jo kolahdusta odotellessa soittaa hinaus- tai ruumisauton paikalle....
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Miulla on just tuo sääntö, että jos on esim. millin parin ero, niin paremmat eteen ja viimeistään ens keväänä tilanne on tasautunut tai jopa päinvastoin. 3mm alkaa olla jo mielestäni niin merkittävä, että paremmat ehdottomasti taakse. 10mm leveysero on niin pieni, että tuskin sitä edes kukaan huomaa, vaikka etuset olisivatkin leveämmät. (Jos nyt yleensäkään sattuu näinpäin olemaan se kuluneisuusero.)
Peräsladiin joutunut auto yli 70km/h vauhdissa on todella hankala hallittava. Vaikka sladin saisikin pidettyä lapasessa, tahtoo normaalilevyisellä ajoväylällä leveys loppua. Heittelehtimiseen asti johtanut peräsladi on kolmannella hietolla jo menetetty peli, jos heitot vaan kasvaa (ts. myöhästyy korjausohjauksesta). Tämä toki on hyvin autokohtaista ja riippuu tietenkin nopeudesta. Saabit on suorastaan jääräpäisen aliohjaavia kovissakin vauhdeissa, mutta enpä lähtisi rengastuksella leikkimään saabinkaan kanssa.
Kermana kakun päälle vielä muistutus autojen dramaattisen paljon paremmasta kolarikestävyydestä keulaan kohdistuneessa kolarissa, verrattuna kylkeen. Eikäpä katon kautta pyöriminenkään kylkimyyryn jälkeen kuulosta houkuttelevalta...
ps. puskevalla autolla ei aja niin kovaa, kun huono ohjautuminen varoittelee huonosta pidosta melko aikaisessa vaiheessa.
Peräsladiin joutunut auto yli 70km/h vauhdissa on todella hankala hallittava. Vaikka sladin saisikin pidettyä lapasessa, tahtoo normaalilevyisellä ajoväylällä leveys loppua. Heittelehtimiseen asti johtanut peräsladi on kolmannella hietolla jo menetetty peli, jos heitot vaan kasvaa (ts. myöhästyy korjausohjauksesta). Tämä toki on hyvin autokohtaista ja riippuu tietenkin nopeudesta. Saabit on suorastaan jääräpäisen aliohjaavia kovissakin vauhdeissa, mutta enpä lähtisi rengastuksella leikkimään saabinkaan kanssa.
Kermana kakun päälle vielä muistutus autojen dramaattisen paljon paremmasta kolarikestävyydestä keulaan kohdistuneessa kolarissa, verrattuna kylkeen. Eikäpä katon kautta pyöriminenkään kylkimyyryn jälkeen kuulosta houkuttelevalta...
ps. puskevalla autolla ei aja niin kovaa, kun huono ohjautuminen varoittelee huonosta pidosta melko aikaisessa vaiheessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Näin on, mutta puskeva auto taas ei ole ollenkaan hallittavissa. Jos tie on niin liukas että pito murtuu heti niin mitenkähän on sen hidastuvuuden laita, kun ne ikenet on laitettu eteen.... Penkka pölisee ja takuulla...Mertmi kirjoitti: Peräsladiin joutunut auto yli 70km/h vauhdissa on todella hankala hallittava.
Mertmi kirjoitti: ps. puskevalla autolla ei aja niin kovaa, kun huono ohjautuminen varoittelee huonosta pidosta melko aikaisessa vaiheessa.
Tästä voidaan olla samaa mieltä.
Hiukan lisää vettä myllyyn.... Tästä asiasta jauhaisi vaikka miten paljon.....
Tosiasiassahan taitaa olla niin, että pahoja talviulosajoja eivät olisi estäneet minkäänlaiset renkaat, eivät edessä eikä takana....
Syynä melkein aina liiallinen nopeus ja/tai kuljettajan arviointivirhe kelistä tai omista kyvyistä. Ei keli ole koskaan vienyt ketään ojaan.... Poikkeusketta se syypää on siellä ratin ja penkin välissä.
Jos ei ole koskaan muuttunut matkustajaksi 1300 kiloisen peltilehmän sisällä niin asia tulee varmasi yllärinä. Harvalla tulee ajoasiat niin selkärangasta, että voi kesken punasen malboron ja kikan sukkulaveenuksen fiilistelyn lomassa reagoida oikein... Melko vamasti paniikissa reagoi liioitellusti, jolloin seuruksena vastaohjauskien sarja ja taas laulaa lepikko....
Noh... tulipas sitä taas paljon.... Kohta tullaan neuvomaan, että pitäis vähentää netin käyttöä työaikana....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Minäkin mieluummin korjaan perän sladin pikaisella ratin käännöllä ja sitten vauhdin tiputtamisella. Entisenä kuupan omistajana perän irtoaminen ja pitkät käsijarrusladit on itsestään selvyyksiä.Kaasua kaarteissa!
Puskemiseen ei ole korjauksena kuin vauhdin hiljentäminen.
Puskemiseen ei ole korjauksena kuin vauhdin hiljentäminen.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Huhti 29, 2004 13:33
- Paikkakunta: vantaa