Tech 2 china

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2917
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja V-M » Pe Marras 11, 2016 23:06

Juu, monet "myyjät" ei edes tiedä että siinä on tuollanen irrotettava palikka sisällä :)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja tuomas » La Marras 12, 2016 17:54

Candin kanssa ongelmia.

Yritin kaverin femmaa techittää, mutta herjaa ettei candiin saa yhteyttä. Joku valo siinä palikassa vilkkuu ja joku napsahduskin kuuluu, mutta ei saa yhteyttä.

Techin oman diagnostiikan mukaan ei yhteyttä.

Tyhmä kysymys, meneehän tuo candi vaan tuohon techin piuhan väliin kuten liittemet antaa ymmärtää, ja sitten kaiken pitäisi olla valmista?


Mites lähteä purkamaan yhteysongelmia?

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Marras 12, 2016 21:38

Kokeile tiukentaa liittimiä pienellä ruuvimeisselillä. Itellä oli OBD-adapterin kans ongelmia kunnes tiukensin/väänsin jokasen nastan sopivaksi.

Ja juu, candi tulee vain piuhan perään ja adapteri sen perään. Ja candihan tarvitaan vain ng9-3 ja kait viiru-femmas. Ei vanhemmis (Saabeis).
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 815
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Saab-man » Ti Marras 15, 2016 19:04

No niin, paketti on matkalla. Katselin WISsistä (tuntee autot 2007 saakka), että candia käytettäs vain ng9-3:ssa. Siellä oli myös maininta, että candin käyttö 900, 9000 og9-3 ja og9-5 autoissa voi vaurioittaa auton elektroniikkaa. Mites tämän kanssa mahtaa olla? Operoinko siis tuota omaa -06 viirua candin kanssa vai ilman? Mulla on jostain sellainen mielikuva, että candi olisi ollut välissä joskus kun ko. pirssiä on käskytetty techillä (...hatara muistikuva, en mene valalle miten se oli...)
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Marras 15, 2016 21:38

Eks sä just lukenu virallisemmasta mahdollista opuksesta et candin naitto femmaan on iso nounou :D
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 815
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Saab-man » Ti Marras 15, 2016 22:04

No luin kyllä. Tosin just äsken löysin netistä jonkun kinuskitekkifirman opuksen jossa sanottiin, että se olisi -06 ja tuoreempiin jeesjees... :D Ketäs/mitäs tässä nyt pitäis uskoo...?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

SeenFinn
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja SeenFinn » Ke Marras 16, 2016 07:29

Viiru-femma tarvitsee Candin.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.

Avatar
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 815
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Saab-man » Ke Marras 16, 2016 13:28

Kiitos! Vähän ihmettelinkin tuota WISsin ohjetta (kun muistelin että candi olisi ollut välissä), mutta eipä tuo taida ainoa bugi WISsissä olla... Mulla on käytössä wis sörman 3.0 josta tosiaan löytyy OG9-5 vm -07 saakka. Pitäs varmaankin hommata uudempi wis... liekö niihin sitten korjattu tuo asia?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3256
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ke Marras 16, 2016 13:40

Valittin WISsistä vuoden 2010 femman ja samaa se siinäki herjaa. Tosin se ilmotus on päivätty vuodelle 2002.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 815
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja Saab-man » Ke Marras 16, 2016 18:28

Joo. Jäipä huomaamatta tuo vuosiluku. Hassua, etteivät ole tuota päivittäneet aikoinaan.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

veijo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja veijo » Su Tammi 08, 2017 02:35

SeenFinn kirjoitti:Viiru-femma tarvitsee Candin.
Mulla jäi ylimääräiseksi käyttämätön Candi palikka ja sen kanssa yhteensopiva uusin PCMCIA kortti, josta löytyy vain 9-3 ja 9-5 mallit, jos jollakin on tarvetta näille ?

Ja jäi puuttumaan se tarvitsemani PCMCIA kortti, joka saisi yhteyden vm. 1996 Saab 9000:sta peräisin olevan SRS boxiin, jonka istutin vm. 1991:n (koska halusin korvata hanskalokeron takana olevan oranssin siemensin ISAT yhteensopivan SRS boxin helpommin resetoitavalla Boschin boxilla).

Mihin malleihin äsken Venäjän linkistä hakemani 140.500T2WIN.bin soveltuu ?

Tinaushommiksi mene tämän www.vipprogrammer.com:sta tilaamani Tech2:n kanssa, koska Self test tulostaa:

DLC 1 FAIL
DLC 2 FAIL
CCD FAIL
Loopback FAIL

"If you have the DLC 1, TPU, CCD, DLC2 - FAIL. Then just break the device and carefully solder all the chips that we see on the motherboard. If errors in a block VCI then take it, parse and also all propylaen. Only after all these manipulations, if you could not fix the error, then think about buying a new motherboard."(http://diy-tech2.blogspot.fi/)

Päädyin tilaamaan oman Tech2:n sen jälkeen, kun laskeskelin että olin käyttänyt ~500€ SRS -valon sammutusyrityksiin. Mahdollisen uuden Tech2 emolevyn tilaamisen jälkeen summa onkin jo kasvanut >1000€.

Em. linkisä sanotaan, että kannattaa ostaa mahdollisimman halpa. Olen samaa mieltä, koska vip programmer ei vaivaudu ajamaan self testiä toimittamalleen Tech2:lle, niin ei ole myöskään järkeä maksaa tekemättömästä testaus työstä. Siksi on ihan sama ostaa satunnaiselta ali baban myyjältä, joka ei myöskään (oletettavasti) aja self testiä myymälleen tuotteelle.

veijo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja veijo » Su Tammi 08, 2017 18:50

[quote="JohnJocke"]Vaihtoehtoisesti voi rikkinäisen (tai ehjänkin) sarjaporttipiirin korvata USB-UART-moduulilla. [quote]

Kiitos vinkistä, kakkoskuvassasi näkyy Tech2 piirilevyyn kytkettävien johtojen nimet seuraavasti:

+5V
GND
(tyhjä)
(tyhjä)
TX
RX
DSR
DTR

Tässä lähes saman nimisillä johtimilla varustettu muunnin: http://www.dx.com/fi/p/6-pin-usb-to-ttl ... HJkf0TwLew

Ebayn piirilevymallin johtimien eri nimistä osaan yhdistää dx:n koteloidun mallin johtimien nimiin vain nämä kaksi:
TX -> TXD
RX -> RXD

Ebayn piirilevy mallissa on nämä johtimien nimet:
DSR (Data Set Ready)
DTR (Data Terminal ready)

...ja DX:n koteloidussa mallissa on erilaiset johtimien nimet:
RTS (Request To Send)
CTS (Clear To Send)

Kuitenkin piirilevymallin piirilevystä löytyy em. RTS ja CTS, jotka ovat kytketty jälkikäteen hyppylangalla yhteen.
On 50% todennäköisyys, että osaisin kytkeä nuo dx:n koteloidun mallin RTS ja CTS johtimet oikein Tech2 piirilevylle.
Mutta jos ja kun ne yhdistetään joka tapauksessa hyppylangalla toisiinsa, niin ei taida haitata, vaikka järjestys Tech2 piirilevyllä menisikin väärin ?

veijo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja veijo » Ma Tammi 09, 2017 05:29

veijo kirjoitti:
SeenFinn kirjoitti:Viiru-femma tarvitsee Candin.
Mihin malleihin äsken Venäjän linkistä hakemani 140.500T2WIN.bin soveltuu ?
Kyseessä on ilmeisesti uusin ohjelmisto, joka soveltuu 9-3 ja 9-5 -malleihin, ja jossa valikot ovat venäjän kielisiä

Candi on nyt varattuna eräälle avuliaalle foorumilaiselle, joka lähetti minulle tarvitsemani 44.000 bin -tiedoston. SUURI KIITOS avusta! :D

bin -tiedoston kirjoittaminen PCMCIA -kortille onnistui wanhalla kiintolevyttömällä (ilmaiseksi saamallani) Dell Latitude D430 läppärillä, joka lataa (leave in -typpiseltä) USB muistitikulta lubuntun (light ubuntun).

Kirjoitin kortin ensin /dev/zero -arvoja täyteen, ja sitten kirjoitin ILMAN bs=512 -option käyttämistä, jolloin kortille kirjoittui vain 10MB. Jos käyttää bs=512 optiota, niin kortille kirjoittuu 32MB ja Tech2 näyttö sekoaa ikäänkuin olisi LCD -näytössä vikaa.

Ennen bin -tiedoston kirjoittamista PCMCIA -kortille pitää tehdä seuraavat ennakkovalmistelut (kortin ollessa läppärissä sisällä):

sudo apt-get install pcmciautils
pccardctl insert
modprobe mtdblock

Tässä vaiheessa on hyvä tarkistaa, että "sudo fdisk -l" tai "sudo fdisk /dev/mtdblock0" ja (ja fdiskin "p" -komento) näkevät kortin.
Lisäksi lspcmcia -komennolla kannattaa tarkistaa, että "modprobe mtdblock" -komento on asettanut muistikortin ajurin ao. "-- no driver --" tekstin tilalle:
Socket 0 Bridge: [yenta_cardbus] (bus ID: 0000:07:06.0)
Socket 0 Device 0: [-- no driver --] (bus ID: 0.0)

Varsinainen datan kirjoittaminen kortille tapahtuu komennolla:

sudo dd if=44.000.bin of=/dev/mtdblock0

Jos ennakkovalmistelut lyö laimin tai boottaa koneen välillä, niin silloin data ei mene PCMCIA -kortille, vaan /dev/mtdblock0 -nimiseen tiedostoon (joka on virheen paljastumisen jälkeen poistettava).

JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja JohnJocke » Ma Tammi 09, 2017 12:45

Jos kaapelissasi ei ole ollenkaan DTR/DSR-signaaleja, niin ei taida onnistua tuo modaus sillä. TIS käyttää sarjaliikenteen vuonohjaukseen DTR/DSR-signaaleja. RTS ja CTS tosiaan kytketään vain yhteen kaapelissa eikä kytketä ollenkaan Tech 2 -emolevylle.
Myydään: Eberspächer ohjausyksiköitä NG9-3 ja OG9-5
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2

veijo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tech 2 china

Viesti Kirjoittaja veijo » Ti Tammi 10, 2017 08:40

veijo kirjoitti: Tinaushommiksi menee ... "If you have the DLC 1, TPU, CCD, DLC2 - FAIL. Then just break the device and carefully solder all the chips that we see on the motherboard. ..."
Ei tarvinnut tinata, useista self testin FAIL -virheilmoituksista (ja myös alkulatauksen "RTC ... FAIL" -virheestä) huolimatta laite pystyi lukemaan vm. -96 saabista vm. -91:n siirtoistutetun SRS-järjestelmän "2444 Drivers belt tensioner ..." -vikakoodin ja resetoimaan sen. Puolitoista kuukautta kestänyt ajokielto päättyi eilen "Hyväksytty" -leimaan! :D

Vanhemmissa tonnareissa (ehkä noin vuoteen 91-92-93 saakka ?) ei ole lainkaan kuskin turvavyön kiristintintä, mielestäni en laittanut virtoja päälle virta-avaimesta silloin kun (siirretyn johtosarjan pistokkeeseen laittamani) väärän kokoinen vastus korvasi puuttuvan kuskin turvavyön kiristimen.
Kiireessä kojelautaa (turhaan purkaessani) hajotin turhaan myös valokytkimen vivun vetämällä siitä, ehkä valokytkintä korjatessa kuitenkin vahingossa laitoin virrat päälle valoja testatessani, enkä tuolloin enää lainkaan muistanut SRS -asennuksen puutteellisuutta kiristimen osalta. Kämmäyksen estämiseksi pitäisi noudattaa aina ja orjallisesti ohjetta: Akkukenkä AINA irti SRS -hommia tehdessä, ja takaisin kiinni kun SRS -hommat ovat täysin valmiiksi tehtyjä!

Oman Tech2 china hankinnan järkevyyttä voi ajatella myös niin, että ajokiellossa olevan tonnarin arvo kohoaa ~500€, jos vikavalon saa sammutettua. Kävipä tuuri, että Tech2 laitteeni kumminkin toimi sen verran, että sain vikavalon sammutettua, joten jo yhdellä käyttökerralla laite on ns. "hankkinut hintansa takaisin" nostamalla ajokiellossa olevani auton arvoa 500€!

Erityiskiitos nimimerkille Karg, joka aidolla Tech2:lla diagnosoidessaan havaitsi, että aito Tech2 ei saa yhteyttä siirrettyyn SRS -boxiini. Karg näytti myös apukuskin jalkatilassa olevaan pistokkeeseen itse tekemäänsä NELIjohtimista adapteria, jota käytetään tietyissä automalleissa. Vasta paljon myöhemmin tajusin, että ratin alle (vm. -96 johtosarjan mukana) siirtämäni ODBC -pistokkeeseen oli kytketty vain KOLME johtoa: Testerille + ja miinus, sekä datalinja. Signaalimaa (SIGNAL GND) johto oli IRTI minikokoiseen minigrip muovipussiin pakattuna!

Virheeni tajuttuani kytkin signaalimaan auton runkoon (normaalisti se on kytkettynä kojelaudan ja teippauksien ja kutisteletkun sisällä olevaan useamman mustan SIGNAL GND johdon haaroituspisteeseen).
Ilmeisesti Tech2 liittimessä olevan SIGNAL GND:n ja Tech2 käyttöjännitteen miinusliittimen välillä ei ole yhteyttä, jonka vuoksi datalinjan virtapiiri ei sulkeudu, jos signaalimaalla ei ole auton johtosarjojen puolella yhteyttä auton runkoon.

Vastaa Viestiin