GM huolehtii 2009 vm...asti?
GM huolehtii 2009 vm...asti?
Suoralainaus Tekniikan Maailman nettisivuilta.Mahtaako huolenpito koskea myös Pohjoismaalaisia?
Miten myydä auto, johon ei saa takuuta ja huollon ja varaosapalvelun tulevaisuus on avoin - vastaus on halvalla.
Saabin tulevaisuus on edelleen vaakalaudalla, mutta esimerkiksi Yhdysvaltain maahantuoja on ajautunut selvitystilaan. Autot on myytävä, mutta sellaisinaan ilman mitään takuuta tai huoltovastuuta.GM on luvannut huolehtia vuonna 2009 ja sitä ennen valmistetuista autoista, mutta uudempien tilanne on Pohjois-Amerikassa avoin.
Kysymys kuuluukin nyt, uskaltaako uuden Saabin ostaa? Yhdysvalloissa niitä saa todella halvalla, kun esimerkiksi 44 vuotta ruotsalaismerkkiin keskittynyt Shaw Saab Massachusettsissa lopettaa toimintansa ja myy kaikki esittelyautonsa puoleen hintaan. Myös muualla Atlantin toisella puolella on erittäin sopivan hintaisia uudenkarheita Saabeja.
Paras tarjous on täysin uusi Saab 9-5 Turbo-4 vähän alle 25 000 dollarilla eli 19 000 eurolla. Shawnin liikkeestä myydään noin 10 000 kilometriä ajetut Saab 9-3:t 17 000 dollarilla (alle 13 000 euroa) ja Saab 9-5:t alle 23 000 dollarilla (alle 18 000 euroa).
Tekniikan Maailma
Miten myydä auto, johon ei saa takuuta ja huollon ja varaosapalvelun tulevaisuus on avoin - vastaus on halvalla.
Saabin tulevaisuus on edelleen vaakalaudalla, mutta esimerkiksi Yhdysvaltain maahantuoja on ajautunut selvitystilaan. Autot on myytävä, mutta sellaisinaan ilman mitään takuuta tai huoltovastuuta.GM on luvannut huolehtia vuonna 2009 ja sitä ennen valmistetuista autoista, mutta uudempien tilanne on Pohjois-Amerikassa avoin.
Kysymys kuuluukin nyt, uskaltaako uuden Saabin ostaa? Yhdysvalloissa niitä saa todella halvalla, kun esimerkiksi 44 vuotta ruotsalaismerkkiin keskittynyt Shaw Saab Massachusettsissa lopettaa toimintansa ja myy kaikki esittelyautonsa puoleen hintaan. Myös muualla Atlantin toisella puolella on erittäin sopivan hintaisia uudenkarheita Saabeja.
Paras tarjous on täysin uusi Saab 9-5 Turbo-4 vähän alle 25 000 dollarilla eli 19 000 eurolla. Shawnin liikkeestä myydään noin 10 000 kilometriä ajetut Saab 9-3:t 17 000 dollarilla (alle 13 000 euroa) ja Saab 9-5:t alle 23 000 dollarilla (alle 18 000 euroa).
Tekniikan Maailma
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Suomessa kauppias ei pääse tuotevastuusta eroon, joten turha odottaa että täällä meillä olisi vastaavia tarjouksia luvassa. Näyttäisi ettei ainakaan Laakkosella vielä ole mikään hätä näistä eroon päästä-> LINKKI
Eski
Eski
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Kuluttajansuoja laki pakottaa takuuehdot autoihin, vaikka varsinaista valmistajatakuuta ei enää olisikaan, johtuen konkurssista. Silloin takuumaksaja on maahantuoja.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Uuden 9-5 mallin osalta en ota kantaa, mutta ainakin itse uskaltaisin edelleen ostaa 9-3:en, vaikka sitten uudenkin - jos olisi tarve. Pois hysteria ja paniikki. Toisaalta, eikös esim. vanhempiin japseihinkin osien saanti välillä tuota muutaman harmaan hiuksen.
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
kuinkahan pitkälle pärjäisi insignian osilla eli kuinka paljon uudessa 9-5 on samaa? Meinaan noita on hankala varmaan myydä joten siinä tee se itse miehelle mahdollisuus jos tommoisen saisi 20ke:lla?
Toisaalta jos myyjällä on vastuu, niin tuleekohan tuommoisen myynti liian isoksi taakaksi myyjälle ja olis halvempi vaikka viedä auto ulkomaille? Tässä ois vaivaa näkevälle mahdollisuus päästä kiinni hienoon autoon halvalla jos pystyisi vaikka tuomaan jostain jossa noi on ale myynnissä:)
Toisaalta jos myyjällä on vastuu, niin tuleekohan tuommoisen myynti liian isoksi taakaksi myyjälle ja olis halvempi vaikka viedä auto ulkomaille? Tässä ois vaivaa näkevälle mahdollisuus päästä kiinni hienoon autoon halvalla jos pystyisi vaikka tuomaan jostain jossa noi on ale myynnissä:)
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Myyjällä on riski, ja vastuu. Sen takia hinnat eivät suomessa putoa.Sami kirjoitti:kuinkahan pitkälle pärjäisi insignian osilla eli kuinka paljon uudessa 9-5 on samaa? Meinaan noita on hankala varmaan myydä joten siinä tee se itse miehelle mahdollisuus jos tommoisen saisi 20ke:lla?
Toisaalta jos myyjällä on vastuu, niin tuleekohan tuommoisen myynti liian isoksi taakaksi myyjälle ja olis halvempi vaikka viedä auto ulkomaille? Tässä ois vaivaa näkevälle mahdollisuus päästä kiinni hienoon autoon halvalla jos pystyisi vaikka tuomaan jostain jossa noi on ale myynnissä:)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
tän vuoksi myyjällä on käytännössä musta pekka kädessään. Sinällään ois hyvä että pääsisi noista vastuista eroon vaikka erillis-sopimuksella, että saisi noi autot ajoon. Tässä tilanteessa kukaan ei lähde maksamaan noista täyttä hintaa vaikka myyjällä olisi vastuu.
Kiinteistökaupassa sama juttu. Kun asiat menee mönkään ja myyjä joutuu myymään talojaan halvalla, voi sopia vastuut uusiksi käymällä kohta kohdalta läpi paikat jotka ovat jääneet rakentamatta jne..
Sama olis hyvä myös autokaupassa ja miksi ei onnistuisi?
Kiinteistökaupassa sama juttu. Kun asiat menee mönkään ja myyjä joutuu myymään talojaan halvalla, voi sopia vastuut uusiksi käymällä kohta kohdalta läpi paikat jotka ovat jääneet rakentamatta jne..
Sama olis hyvä myös autokaupassa ja miksi ei onnistuisi?
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Näiden nykyautojen kanssa tuppaa hymy hyytymään aika nopeasti, kun jotain erikoista osaa ei saa mistään. Esim. 9-3 XWD:n ESP-boksit, OG9-5:n Xenon-anturit ja 9-3SS/SC avaimet jne. Uudemman 9-5:n kanssa mustapekka on kädessä, kun rikkoo puskurin pikku kolarissa.
Eski
Eski
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Näin se varmaan on. Ajatuksen tasolla haave uuden karheasta saabista on mukava, mutta käytännössä taitaa mulla jäädä vain haaveeksi ellei hinta satu olemaan sitten sitä luokkaa että täkyyn tarttuisi ongelmineen päivineen (viimeisimpien OG9-5:n tai NG9-5:n kohdalla). Mielenkiintoista seurata hintojen kehitystä. Faceliftattu OG 9-5 saattaa kiinnostaa jos käytännön hinnat tippuvat merkittävästi.
Harmi että saabin tarina tällä erää on tämmöinen
Harmi että saabin tarina tällä erää on tämmöinen

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Me kerholaiset huolehdimme kyllä vanhoista Saabeistamme aina 

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Tämähän on kyllä totinen tosi! Näin uskallan kirjoittaa omien kokemuksieni jälkeen. En tiedä, mistä puskuri minulle neljän ja puolen viikon jälkeen lopulta löytyi? Nyt tuo homma voisi olla vieläkin kinkkisempi, enpä tiedä?Eski kirjoitti: Uudemman 9-5:n kanssa mustapekka on kädessä, kun rikkoo puskurin pikku kolarissa.
Kyllä näillä oikeilla Saab-keleillä pikkumusta oli kyllä loistava talviauto ominaisuuksillaan.

Kyllä NG-95 on hieno auto ja olisi varmasti edelleen kehittynyt, JOS?! Mutta nyt sen hankkiminen vaatii kyllä jonkun verran "urheilumieltä", vaikka kuinka saabisti huolehtisi autostaan.

Varmasti moottorin ja alapuolen kalujen kanssa selviääkin, mutta sitten nämä näkyvät ulkoisen olemuksen osat ovatkin varmaan todella kinkkinen juttu? No, tämä on vain minun yksityis-kuvitelmiani, niistä ei kannata välittää.

Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: GM huolehtii 2009 vm...asti?
Kuluttajasuojan vaatimuksista autokauppias voisi päästä eroon myymällä autot yrityksille. Kuluttajasuoja kun pätee vain henkilöasiakkaisiin. Noista kaikista EU:n vaatimuksista yms. en sitten tarkemmin tiedä.
Ja yritykset tuskin haluaa toisaalta ostaa autoa, joka voi jäädä jumiin vaikka perushuoltoon osien saatavuuden vuoksi. Yrityksille kun autot on yleensä työkaluja, joiden kohdalla pitää huollon ja osien saannin toimia kuin kello.
Ja yritykset tuskin haluaa toisaalta ostaa autoa, joka voi jäädä jumiin vaikka perushuoltoon osien saatavuuden vuoksi. Yrityksille kun autot on yleensä työkaluja, joiden kohdalla pitää huollon ja osien saannin toimia kuin kello.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K