Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9121
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Pe Maalis 02, 2012 11:22

Nyt kun on itsellä jo toinen auto missä on käynyt tuo perinteinen, eli kampuran hihnapyörän torxit jotka pitää moniuraremmin pyörää dampperissa kiinni pyörivät auki, niin suosittelen että riskiryhmään kuuluvat kiristäisivät ne ennalta ehkäisevästi.

Nimittäin auki pyöriessään ruuvin kannat sorvaavat öljypumpun kannen ja irtoava remmipyörä hakkaa jakopään kotelon piloille jolloin öljynpaineet hukkuu.. moottorituhon vaara on todellinen ja matka ainakin katkeaa.
Suunnittelijalta typerä moka ylipäänsä laittaa ne ruuvit sinne sisäpuolelle, ja toisekseen jättää kunnon kierrelukite välistä pois.

Kaikki NG900, OG9-3 ja OG9-5 bensakoneiden omistajat tekisivät mielestäni viisaasti jos ainakin jonkin muun rempan (esim. moniurahihnan vaihto) yhteydessä ottaisivat tuon kampiakselin hihnapyörän irti, ne torxit auki ja lukitteen kanssa kunnolla kiinni. Omiin ja tuttujen autoihin ainakin aion niin tehdä jatkossa.
Riskiryhmässä ovat etenkin yli 10v vanhat ja paljon ajetut autot, rakenteen takia periaatteessa kaikki T5 ja T7 koneiset autot pl. tonnarit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3703
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja juhokare » Pe Maalis 02, 2012 15:36

NO jopas on. En ole kuullut ennen vastaavasta, vaikka kait niitä ennenkin on ollut. Itselläni on 171 000km ajettu OG9-32.0T T5, miten kannattaisi tämän auton kanssa tehdä? Hihnanvaihtoa ei ole tiedossa, ainakaan ehkä ei ole.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9121
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Pe Maalis 02, 2012 15:54

Saattaa olla sekin mahdollista, että myötävaikuttavana tekijänä on kampiakselin dampperin kumin vanheneminen, jolloin vääntövärähtelyt löysyttää nuo kyseiset ruuvit. Tällöin saattaa ajotunneilla (ei kilometrit suoraan) ja iällä olla ratkaiseva vaikutus siihen tapahtuuko em. vahinko.

Kyllä se ääntelemällä ilmoittaa itsestään heti kun ongelma alkaa, eli jos alkaa kuulumaan epämääräistä raplatusta, rallatusta ja kirskuntaa niin ajo on parasta lopettaa heti jos haluaa päästä minimivaurioin.

Ehkä on lievästi liioittelua alkaa kaikista asiaan perehtymään jos ei onnistu itseltä helposti eikä ole muuten asiaa sille suunnalle autoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Pe Maalis 02, 2012 16:23

Statistiikkaa: omat vastaavat korjaukset, molemmissa jakopään kotelo oli mennyt jo muusiksi;
- 170tkm ajettu 2.3i vm98 kolkki
- 220 tkm ajettu 2.0t vm 2001 T7 kolkki

Lisäksi olen osat myynyt muutamaan vastaavaan projektiin ja kuullut useammasta vastaavasta vahingosta. Ei mitenkään harvinaista ja kallis remppa ostettuna, tosin samalla voikin vaihtaa jakopään osat jos aikoo vielä pitkään pötkytellä autolla.

Yksi tapa tarkkailla tilannetta on ottaa hihnapyörää peittävä suojamuovi pois ja verrata hihnapyörän valussa näkyvien ruuvijengoissa olevien ruuvien syvyyksiä.
Mutta tuosta pisteestä ole kuin 2 minuuttia siihen että löysää moniurahihnan ja mopottaa 27mm pultin hihnapyörän päästä pois ja hoitaa noi ruuvit lukitusliiman kanssa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9121
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Pe Maalis 02, 2012 16:38

Oma statistiikka:
-~400tkm ajettu 2,3t 9-5 MY98 (edellisellä omistajalla hajosi)
-397tkm ajettu 2,0T 9-3 MY99
-Työkaverin ~200tkm ajettu 9-5 Aero MY01
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3703
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja juhokare » Pe Maalis 02, 2012 17:11

Omasta autostani ei kuulu yhtään mitään ääniä! On hiljainen ajossa kuten pitääkin, suorastaan harvinaisen hiljainen.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9121
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Pe Maalis 02, 2012 17:17

Mitään ääntä ei kuulukkaan ennenkuin 5min ennen täystuhoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3703
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja juhokare » Pe Maalis 02, 2012 17:43

Onko tuo kuinka monen minuutin homma korjata?
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

Avatar
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja f-19 » Pe Maalis 02, 2012 18:28

vesa67 kirjoitti: Yksi tapa tarkkailla tilannetta on ottaa hihnapyörää peittävä suojamuovi pois ja verrata hihnapyörän valussa näkyvien ruuvijengoissa olevien ruuvien syvyyksiä.
Mutta tuosta pisteestä ole kuin 2 minuuttia siihen että löysää moniurahihnan ja mopottaa 27mm pultin hihnapyörän päästä pois ja hoitaa noi ruuvit lukitusliiman kanssa.

ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja ysikoo » Pe Maalis 02, 2012 20:49

Mites toi tontun hihnapyörä eroaa rakenteeltaan ettei siinä pääse vastaavaa tapahtumaan?
M97CSB234EFM57001 RE85

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9121
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Pe Maalis 02, 2012 21:20

Tonnarin hihnapyörässä ei ole erillistä ruuvikiinnitteistä kehää moniurahihnalle, vaan se on suoraan dampperin ulkokehällä.

NG900, OG9-3 ja OG9-5 hihnapyörä on vaan siitä poikkeuksellinen, että ruuvit ovat sisäpuolella ja hihnakehä ympäröi öljypumpun kantta. Tilaa säästävä ratkaisu, kun vaan ne ruuvit pysyisivät aloillaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja haja » Pe Maalis 02, 2012 23:14

Sama avautuminen koettu puolitoista vuotta sitten. Outojen äänien ilmaantumisesta vajaa pari kilometriä niin öljynpaineet katos.

Ja tietty täydellinen ajoitus: Lomareissulla pe ilta kymmenen jälkeen. Ja paikka mitä suotuisin: Pohjois-Ranska. Ja Ranskanmaalla ei kovin kummoisesti englannilla pärjää.

Ja on noita muitakin samanlaisia avautumisia Saabeissa tapahtunut ...

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4238
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja vesa67 » La Maalis 03, 2012 00:01

Tältä se näyttää sitten kun sitä jyrsintää on jatkunut hetken

Kuva
Kuva
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9121
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jcarlson » La Maalis 03, 2012 00:02

Olisko vesalla tai kellään heittää about muistista tuota lukkorenkaan halkaisijaa? Pitäisi käydä ostamassa riittävän isot lukkorengaspihdit..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2759
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Vigge » La Maalis 03, 2012 00:17

vesa67 kirjoitti:Tältä se näyttää sitten kun sitä jyrsintää on jatkunut hetken
Ei näemmä kuitenkaan päätylevy oole ottanut kipeätä ainakaan kuvin perusteella? Se kun tuos on seuraavana "tulilinjalla" ja himpun verran vittumaisempi vaihtaa kuin mitä pumpun kansi. Eli jos rohisee "sieltä" on parempi olla ajamatta vältääkseen jatkotuhot...
#1730
500whp.net member

Vastaa Viestiin