Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hyvä jos motonetista saa myös laatukamaa, sinne kun sattuu tulemaan yleensä useammalta toimittajalta kamaa ja juuri tiivisteet yms. saataa olla kuralaatua. Sen takia mullekin ohjeistettiin PCS:stä hankkimaan tiivisteet.

Nm. 2 viikkoa sitten aeroon uudet kytkinhilppeet, samalla öp tarkastus ja kaikki stefat vaihtoon, myös tuo hihnapyörän stefa tuli vaihdettua ja torxit ruuvilukitteella kiinni.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Joka kerta on tuttu Cortecon stefa tullut PCS:ltä (tosin viimoisin speden pussissa ja tumman värinen), mikä toi Payen on ?
viimeisimmät hinna pcs: hihnapyörän stefa 21e, O-rengas 2,5e
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

NO niin PCS Riku laittoi tulemaan

stefa 18,90
O-rengas 2,50

klubialet tietty mukana

itse luotan pcs:ään enemmän kuin motonettiin
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Pcs:n eduksi motonettiin verrattuna täytyy sanoa myös palvelun nopeus. Kyselyihin vastataan nopeasti ja tavarat ovat yleensä noudettavissa alle 24h tilauksesta. Motonetista ei tunnu alle viikon tulevan mitään, vaikka Turku-Rauma -välillä busseja kulkee varmaan tunnin välein päivittäin.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

itse olin aamupäivällä yhteydessä Rikuun, huomenna stefa ja O-rengas postilootassa
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei ne kaikki PCS:ltä tulevat osatkaan priimaa ole, kannattaa hieman katsoa/kysyä, minkä merkkistä kamaa on tulossa…

Esimerkkinä Professional Parts Swedenin moniurahihna, 40tkm takana ja selkäpuolelta on pala irti :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

SS kirjoitti:Ei ne kaikki PCS:ltä tulevat osatkaan priimaa ole, kannattaa hieman katsoa/kysyä, minkä merkkistä kamaa on tulossa…

Esimerkkinä Professional Parts Swedenin moniurahihna, 40tkm takana ja selkäpuolelta on pala irti :(
Itsellänikin on kokemusta Rikun laturin moniurahihnoista! Sellainen hankittiin entiseen autooni Saab OG9-3 2.0T Sport Coupe vm.2000, ja oli 60tkm jälkeen aika huonossa kunnossa ja se piti vaihtaa! Ja nykyiseen on luultavasti myös vaihdettu ja merkkiosa, se on erinoimaisessa kunnossa ja kilometrejä on 175 000 autossa yhteensä ja osalla on varmaan ajettu 50tkm.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Jussi »

juhokare kirjoitti:Ja nykyiseen on luultavasti myös vaihdettu ja merkkiosa, se on erinoimaisessa kunnossa ja kilometrejä on 175 000 autossa yhteensä ja osalla on varmaan ajettu 50tkm.
110 Mm huoltoon taitaa 9-3:ssakin sisältyä hihnan vaihto... ainakin suositus siitä. Jotta ei tuo nyt häävi osoitus mistään erityisestä laadusta ole jos hihna on tähän mennessä kestänyt puolet sille lasketusta kestoiästä.

Näihin mainion informatiiviisiin ja teknistieteellisesti faktapitoisiin merkkiosa-tarvikeosakeskusteluihin voinee taas todeta että hihna tai mikään muukaan osa ei tiedä kenen logolla varustettuun laatikkoon se on pakattu ja vielä vähemmän se tietää sitä onko se ostettu merkkiliikkeestä, PCS:ltä vai Motonetistä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja SS »

hihna tai mikään muukaan osa ei tiedä kenen logolla varustettuun laatikkoon se on pakattu ja vielä vähemmän se tietää sitä onko se ostettu merkkiliikkeestä, PCS:ltä vai Motonetistä.
Vähän keskustelu karkaa, mutta tuo Professional Parts Sweden on painettu hihnan kylkeen ja ulkonäön peusteella on taatusti eri tehtaasta kuin alkuperäinen. Originaalit olivat ainakin kahdessa yksilössä 110 ja 120 tkm ajettuina ihan uuden näköisiä, kolmas 70tkm ajettu myös ainakin vielä.

Summa summarum, ostopaikalla ei ole merkitystä, mutta eri ostopaikoista saa eri tehtaiden tuotoksia :wink:

Edit: Paikallisessa Motonetissa oli eilen hyllyssä ainakin Daycon ja Gatesin hihnoja Saabiin.
Viimeksi muokannut SS, Pe Kesä 01, 2012 07:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pro Parts Sweden hihna on kokemusten perusteella täysin kuraa. Hihnoiksi suosisin Contitechiä (orkkishihnan alihankkija) tai Gatesia. Goodyear voi kuulostaa hyvältä mutta hihnoissa ei ole mikään laatumerkki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja juhokare »

jcarlson kirjoitti:Pro Parts Sweden hihna on kokemusten perusteella täysin kuraa. Hihnoiksi suosisin Contitechiä (orkkishihnan alihankkija) tai Gatesia. Goodyear voi kuulostaa hyvältä mutta hihnoissa ei ole mikään laatumerkki.
Sieltähän se tuli asiallinen vastaus!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Hyvään aikaan tuli tehtyä kampiakselin hihnapyörän ruuvien kiristys+lukitus. Ruuvit sai pyöritellä sormivoimin auki, joten turhia vääntimiä ei tällä kertaa avaamisessa tarvittu.

-376tkm 9-5 2.3t vm.99
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kerrankin helppo remontti. Ja ilmainen, työnantajan koneilla ja liimalla. Olivat kyllä tiukalla vielä, vaikka 18v ja 218tkm kovaa ajoa takana.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Eilen tuli käytettyä irti tuossa tuoreimmassa hankinnassa.
214t ajettu eikä ne enää erityisen lujasti olleet kiinni.
clas ohlsonin sähkö pulltipyssyllä irtos keskipultti.
Stefa oli kovastiki hikoillut mutta ei kummakaan kun tuli todettua huohotuksen kuunto.
Kaikki mahollinen tukossa ja takaiskusta näki läpi.
Savutus loppui ja toivottavasti ulkoinen öljyvuoto myös.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
EtterociN
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 23:42
Paikkakunta: EU:n itäisin piste

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja EtterociN »

yksi tapa lisää tuon rakastettavan pultin aukaisuun..
taiteilin avaimen jolla lukitsin hihnapyörän

tarvikkeina oli pätkä 70mm putkea jossa 3mm seinämä
rälläkkä
porakone
kiristys/taljaliina
pora (liinan mukaan)
50x50 kulmarautaa (noin metri)
viisteetön hylsy
rengasavain
kaveri (ei välttämätön mut hyödyksi..)

hihnapyörässä on valun jäliltä jätetty "mersun" merkki koholle..
rälläkällä kolme lovea 70mm putken päätyyn siten että se sopii hihnapyörän keskelle ja mersun piikit loviin..
Porakoneella sopiva reikä putken kylkeen josta pujotetaan liina läpi ja päähän solmu (solmu jää siis liinan sisäpuolelle) kieputetaan pari kierrosta putken ympärille..
kulmarauta asetetaan auton alle auton myötäisesti..
nyt kaveri pyörittää liinan toisen pään kulmaraudan ympärille ja vetää tyhjät pois
(kulmaraudan pitäisi nyt olla auton pohjaa vasten)
sit vaan rengasavaimeen hylsy kiinni ja pultti auki..
(on oikeasti tiukassa..)
kiristys monenttiavaimella.. hylsyyn vaan jatkovartta että 1/2:n tulee putkesta pihalle..

toivottavasti joku edes ymmärsi tämän.. saattaisi olla kuviakin tallessa tapahtumasta :D

omistan pulttipyssyn mutta sillä ei auennut kyseinen pultti..
kohdeauto oli tomaatti ja tomaatin startin kehä on aika heppoinen joten en raaskinut sitä lukita.. (en väitä etteikö kestäisi)
jos luottaa startin kehän kestävyyteen niin eikun laatikon päädystä suoja pelti irti ja taltta väliin (manuaalista irtosi noinkin)
9000cde 2.0t -96
9-5 2.3t SE -97 tomato
Vastaa Viestiin