Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Nyt kun on itsellä jo toinen auto missä on käynyt tuo perinteinen, eli kampuran hihnapyörän torxit jotka pitää moniuraremmin pyörää dampperissa kiinni pyörivät auki, niin suosittelen että riskiryhmään kuuluvat kiristäisivät ne ennalta ehkäisevästi.
Nimittäin auki pyöriessään ruuvin kannat sorvaavat öljypumpun kannen ja irtoava remmipyörä hakkaa jakopään kotelon piloille jolloin öljynpaineet hukkuu.. moottorituhon vaara on todellinen ja matka ainakin katkeaa.
Suunnittelijalta typerä moka ylipäänsä laittaa ne ruuvit sinne sisäpuolelle, ja toisekseen jättää kunnon kierrelukite välistä pois.
Kaikki NG900, OG9-3 ja OG9-5 bensakoneiden omistajat tekisivät mielestäni viisaasti jos ainakin jonkin muun rempan (esim. moniurahihnan vaihto) yhteydessä ottaisivat tuon kampiakselin hihnapyörän irti, ne torxit auki ja lukitteen kanssa kunnolla kiinni. Omiin ja tuttujen autoihin ainakin aion niin tehdä jatkossa.
Riskiryhmässä ovat etenkin yli 10v vanhat ja paljon ajetut autot, rakenteen takia periaatteessa kaikki T5 ja T7 koneiset autot pl. tonnarit.
Nimittäin auki pyöriessään ruuvin kannat sorvaavat öljypumpun kannen ja irtoava remmipyörä hakkaa jakopään kotelon piloille jolloin öljynpaineet hukkuu.. moottorituhon vaara on todellinen ja matka ainakin katkeaa.
Suunnittelijalta typerä moka ylipäänsä laittaa ne ruuvit sinne sisäpuolelle, ja toisekseen jättää kunnon kierrelukite välistä pois.
Kaikki NG900, OG9-3 ja OG9-5 bensakoneiden omistajat tekisivät mielestäni viisaasti jos ainakin jonkin muun rempan (esim. moniurahihnan vaihto) yhteydessä ottaisivat tuon kampiakselin hihnapyörän irti, ne torxit auki ja lukitteen kanssa kunnolla kiinni. Omiin ja tuttujen autoihin ainakin aion niin tehdä jatkossa.
Riskiryhmässä ovat etenkin yli 10v vanhat ja paljon ajetut autot, rakenteen takia periaatteessa kaikki T5 ja T7 koneiset autot pl. tonnarit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
NO jopas on. En ole kuullut ennen vastaavasta, vaikka kait niitä ennenkin on ollut. Itselläni on 171 000km ajettu OG9-32.0T T5, miten kannattaisi tämän auton kanssa tehdä? Hihnanvaihtoa ei ole tiedossa, ainakaan ehkä ei ole.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Saattaa olla sekin mahdollista, että myötävaikuttavana tekijänä on kampiakselin dampperin kumin vanheneminen, jolloin vääntövärähtelyt löysyttää nuo kyseiset ruuvit. Tällöin saattaa ajotunneilla (ei kilometrit suoraan) ja iällä olla ratkaiseva vaikutus siihen tapahtuuko em. vahinko.
Kyllä se ääntelemällä ilmoittaa itsestään heti kun ongelma alkaa, eli jos alkaa kuulumaan epämääräistä raplatusta, rallatusta ja kirskuntaa niin ajo on parasta lopettaa heti jos haluaa päästä minimivaurioin.
Ehkä on lievästi liioittelua alkaa kaikista asiaan perehtymään jos ei onnistu itseltä helposti eikä ole muuten asiaa sille suunnalle autoa.
Kyllä se ääntelemällä ilmoittaa itsestään heti kun ongelma alkaa, eli jos alkaa kuulumaan epämääräistä raplatusta, rallatusta ja kirskuntaa niin ajo on parasta lopettaa heti jos haluaa päästä minimivaurioin.
Ehkä on lievästi liioittelua alkaa kaikista asiaan perehtymään jos ei onnistu itseltä helposti eikä ole muuten asiaa sille suunnalle autoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Statistiikkaa: omat vastaavat korjaukset, molemmissa jakopään kotelo oli mennyt jo muusiksi;
- 170tkm ajettu 2.3i vm98 kolkki
- 220 tkm ajettu 2.0t vm 2001 T7 kolkki
Lisäksi olen osat myynyt muutamaan vastaavaan projektiin ja kuullut useammasta vastaavasta vahingosta. Ei mitenkään harvinaista ja kallis remppa ostettuna, tosin samalla voikin vaihtaa jakopään osat jos aikoo vielä pitkään pötkytellä autolla.
Yksi tapa tarkkailla tilannetta on ottaa hihnapyörää peittävä suojamuovi pois ja verrata hihnapyörän valussa näkyvien ruuvijengoissa olevien ruuvien syvyyksiä.
Mutta tuosta pisteestä ole kuin 2 minuuttia siihen että löysää moniurahihnan ja mopottaa 27mm pultin hihnapyörän päästä pois ja hoitaa noi ruuvit lukitusliiman kanssa.
- 170tkm ajettu 2.3i vm98 kolkki
- 220 tkm ajettu 2.0t vm 2001 T7 kolkki
Lisäksi olen osat myynyt muutamaan vastaavaan projektiin ja kuullut useammasta vastaavasta vahingosta. Ei mitenkään harvinaista ja kallis remppa ostettuna, tosin samalla voikin vaihtaa jakopään osat jos aikoo vielä pitkään pötkytellä autolla.
Yksi tapa tarkkailla tilannetta on ottaa hihnapyörää peittävä suojamuovi pois ja verrata hihnapyörän valussa näkyvien ruuvijengoissa olevien ruuvien syvyyksiä.
Mutta tuosta pisteestä ole kuin 2 minuuttia siihen että löysää moniurahihnan ja mopottaa 27mm pultin hihnapyörän päästä pois ja hoitaa noi ruuvit lukitusliiman kanssa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Oma statistiikka:
-~400tkm ajettu 2,3t 9-5 MY98 (edellisellä omistajalla hajosi)
-397tkm ajettu 2,0T 9-3 MY99
-Työkaverin ~200tkm ajettu 9-5 Aero MY01
-~400tkm ajettu 2,3t 9-5 MY98 (edellisellä omistajalla hajosi)
-397tkm ajettu 2,0T 9-3 MY99
-Työkaverin ~200tkm ajettu 9-5 Aero MY01
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Omasta autostani ei kuulu yhtään mitään ääniä! On hiljainen ajossa kuten pitääkin, suorastaan harvinaisen hiljainen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Mitään ääntä ei kuulukkaan ennenkuin 5min ennen täystuhoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Onko tuo kuinka monen minuutin homma korjata?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
vesa67 kirjoitti: Yksi tapa tarkkailla tilannetta on ottaa hihnapyörää peittävä suojamuovi pois ja verrata hihnapyörän valussa näkyvien ruuvijengoissa olevien ruuvien syvyyksiä.
Mutta tuosta pisteestä ole kuin 2 minuuttia siihen että löysää moniurahihnan ja mopottaa 27mm pultin hihnapyörän päästä pois ja hoitaa noi ruuvit lukitusliiman kanssa.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Mites toi tontun hihnapyörä eroaa rakenteeltaan ettei siinä pääse vastaavaa tapahtumaan?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Tonnarin hihnapyörässä ei ole erillistä ruuvikiinnitteistä kehää moniurahihnalle, vaan se on suoraan dampperin ulkokehällä.
NG900, OG9-3 ja OG9-5 hihnapyörä on vaan siitä poikkeuksellinen, että ruuvit ovat sisäpuolella ja hihnakehä ympäröi öljypumpun kantta. Tilaa säästävä ratkaisu, kun vaan ne ruuvit pysyisivät aloillaan..
NG900, OG9-3 ja OG9-5 hihnapyörä on vaan siitä poikkeuksellinen, että ruuvit ovat sisäpuolella ja hihnakehä ympäröi öljypumpun kantta. Tilaa säästävä ratkaisu, kun vaan ne ruuvit pysyisivät aloillaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Sama avautuminen koettu puolitoista vuotta sitten. Outojen äänien ilmaantumisesta vajaa pari kilometriä niin öljynpaineet katos.
Ja tietty täydellinen ajoitus: Lomareissulla pe ilta kymmenen jälkeen. Ja paikka mitä suotuisin: Pohjois-Ranska. Ja Ranskanmaalla ei kovin kummoisesti englannilla pärjää.
Ja on noita muitakin samanlaisia avautumisia Saabeissa tapahtunut ...
Ja tietty täydellinen ajoitus: Lomareissulla pe ilta kymmenen jälkeen. Ja paikka mitä suotuisin: Pohjois-Ranska. Ja Ranskanmaalla ei kovin kummoisesti englannilla pärjää.
Ja on noita muitakin samanlaisia avautumisia Saabeissa tapahtunut ...
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Tältä se näyttää sitten kun sitä jyrsintää on jatkunut hetken
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Olisko vesalla tai kellään heittää about muistista tuota lukkorenkaan halkaisijaa? Pitäisi käydä ostamassa riittävän isot lukkorengaspihdit..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Ei näemmä kuitenkaan päätylevy oole ottanut kipeätä ainakaan kuvin perusteella? Se kun tuos on seuraavana "tulilinjalla" ja himpun verran vittumaisempi vaihtaa kuin mitä pumpun kansi. Eli jos rohisee "sieltä" on parempi olla ajamatta vältääkseen jatkotuhot...vesa67 kirjoitti:Tältä se näyttää sitten kun sitä jyrsintää on jatkunut hetken
#1730
500whp.net member
500whp.net member