Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tarkista nyt ihmeessä uudestakin ja laita ruuvilukitteella kiinni niin ei tarvitse miettiä myöhemmin onko löystymässä vaiko ei. Tuskin niissä uusissakaan on lukitetta käytetty.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

3J kirjoitti:Tarkista nyt ihmeessä uudestakin ja laita ruuvilukitteella kiinni niin ei tarvitse miettiä myöhemmin onko löystymässä vaiko ei. Tuskin niissä uusissakaan on lukitetta käytetty.
Ka pittää voijja ensimmäise öljynvaiho yhtteyvvessä kahtoo, jos muistaa. Kyllähä ne siellä kesttäät kiinni meleko pitkästi, vaikkei lukitteella oiskkaa. Mutta ei haluta tehdä ennakkotapausta tästäkään asiasta niin oisha se mielenrauha sitte tehty. :roll:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Nyt on torxit varmistettu omastakin autosta. Olivat kyllä tiukassa. Master-bultti lähti helposti wurthin pikku pyssyllä. Tulipa siinä duunattua vähä muutakin samalla..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Julle »

Onhan tuo kuva ennen duunailua?
9-5 Aero - 00
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Heh on joo! :lol:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
teermet
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 08:11
Paikkakunta: E-Suomi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja teermet »

Nappe softasi Aeron kolmisen vuotta sitten viinavankkuriksi. Sen jälkeen on vaihdettu muutama alipaineletku, putsattu öljypohja ja sihti ja vaihdettu bensapumppu, laturi ja "vesi"pumppu.

Nyt keväällä kone tiputti öljyä: ensimmäinen diagnoosi oli kampiakselin stefa, missä yhteydessä kiristettiin k-akselin torxit. Homma uusiksi, ja tippumisen syy löytyi kovettuneesta öljypumpun stefasta.

Mittarissa on nyt vajaat 370000 km. Huoltokirjan mukaan turbo on alkuperäinen eikä väljyyksiä tunnu. Ostohetkellä kilometrejä oli 250000 km.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

teermet kirjoitti:Nappe softasi Aeron kolmisen vuotta sitten viinavankkuriksi. Sen jälkeen on vaihdettu muutama alipaineletku, putsattu öljypohja ja sihti ja vaihdettu bensapumppu, laturi ja "vesi"pumppu.

Nyt keväällä kone tiputti öljyä: ensimmäinen diagnoosi oli kampiakselin stefa, missä yhteydessä kiristettiin k-akselin torxit. Homma uusiksi, ja tippumisen syy löytyi kovettuneesta öljypumpun stefasta.

Mittarissa on nyt vajaat 370000 km. Huoltokirjan mukaan turbo on alkuperäinen eikä väljyyksiä tunnu. Ostohetkellä kilometrejä oli 250000 km.
Jakopää on varmaan rempattu noilla kilometreillä?
T7 vm. 2001 9-3
jonivep
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Syys 18, 2014 12:15
Paikkakunta: Espoo

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jonivep »

Täällä myös lukittu torxit -01 kolkki Aerosta ja mittarissa 126 tkm. Yksi ruuveista oli hieman löysempänä, mutta kyllä kaikki sai räikällä kääntää auki. Lukitteella kiinni ja yksi asia vähemmän häiritsemässä mielenrauhaa
-01 9-3 Aero (Ex)
-09 9-3 Aero SC
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Tänään avattu -02 9-5 2.3t 348000km hihnapyörä.
Yksikään ruuvi ei ollut yhtään löysällä, kaikki "naksahtivat" avatessa. Liimattu takaisin kasaan ja samalla vaihdettu kampiakselin tiiviste, vaikka tarvista ei näköjään sillekään (vielä) ollut.
Mukavampi huoltaa ehjää, kuin korjata rikkinäistä?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

9-5Vector2001 kirjoitti:Tänään avattu -02 9-5 2.3t 348000km hihnapyörä.
Yksikään ruuvi ei ollut yhtään löysällä, kaikki "naksahtivat" avatessa. Liimattu takaisin kasaan ja samalla vaihdettu kampiakselin tiiviste, vaikka tarvista ei näköjään sillekään (vielä) ollut.
Mukavampi huoltaa ehjää, kuin korjata rikkinäistä?
Kappas, samana päivänä katsoin minäkin omani. '02 9-3 2.0t ja ajettu 210tkm. Kaikki rasahtivat avatessa ja nyt ovat liimalla kiinni.

Huomioidaan tämän ketjun ohjeisiin, jos tämä vaikka jotakuta auttaisi, että 9-3:ssa ei tarvitse purkaa kuoria moottorin päältä (vrt. aiemmin linkitetty femman ohje maailmalta) vaan pyöränkotelosta piisaa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Laitatin ja kiristytin ks. kohdan autosta pari vuotta sitten. Hyvin on pitänyt! Kierrelukitetta laitettiin myös.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Tänään tarkisteltu -98/99:sta melkein kuuhun asti rullatusta (373 tkm) torxit ja liimalla takaisin. Torxit oli ihan hyvin kiinni tehtaan jäljiltä - tiedän, ettei konetta ole availtu tuolta koskaan.

Hieman lisävaivaa ja öljypumpun o-rengas myös vaihtoon. Vanha o-rengas oli kyllä yhtenä kappaleena ja vuotamaton mutta materiaaliltaan ihan kova ja hauras ja meni sormivoimin palasiksi. Se lukkorengas oli aika iso irrotettavaksi Knipexin 40-100 mm -lukkorengaspihdeilläkin - takaisinhan lukkorengas menee ihan käsivoiminkin.

Kampiakselin stefaa en vaihtanut, kun vuotoja ei näkynyt eikä ollut stefaakaan itsellä hyllyssä. Toivottavasti ei rupeakaan vuotamaan tämän operaation jälkeen... Sitten avataan uudestaan.

Bilteman neljänkympin sähköpulttimopo oli täälläkin käytössä. Takaisin laittaessa en vetänyt hihnapyörää täysillä pulttimopolla vaan käytin momenttitankoa, jolla laitoin about ohjemomenttiin (175 Nm).

E
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Alkoi nuo moniurahihnan rullat tai rulla pitämään tosi pahaa ääntä. Rullien vaihdon yhteydessä tarkistettu ja liimattu nuo torxit ja vain yksi ei ollut jo valmiiksi löystynyt, muut kaikki sai pyöritellä sormivoimin auki. Muutama oli jo reilusti auki, eli viittä vaille ettei tehnyt tuhoja. No samalla vaihtui se kovettunut O-rengas ja kampiakselin tiiviste. Kohteena siis 9-5 vm. -98 (2,3t) ja kilometrit n. 280 tkm.
Iso Kiitos tietäjille vinkeistä ja tietennii apulaiselle myös.

OhutJ
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja pmj »

315 tkm ja kaikki löysällä. Onneksi vein takaisin huoltoon kun en hihnan vaihdossa muistanut mainita.
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

245tkm ajetusta og kolkista (t5 koneella) torxit tarkistettu ja kaikki oli vielä kiinni. Lukitetta ei ollut, mutta nyt on. Samalla vaihtoon meni stefa ja o-rengas.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Vastaa Viestiin