Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Tarkista nyt ihmeessä uudestakin ja laita ruuvilukitteella kiinni niin ei tarvitse miettiä myöhemmin onko löystymässä vaiko ei. Tuskin niissä uusissakaan on lukitetta käytetty.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Ka pittää voijja ensimmäise öljynvaiho yhtteyvvessä kahtoo, jos muistaa. Kyllähä ne siellä kesttäät kiinni meleko pitkästi, vaikkei lukitteella oiskkaa. Mutta ei haluta tehdä ennakkotapausta tästäkään asiasta niin oisha se mielenrauha sitte tehty.3J kirjoitti:Tarkista nyt ihmeessä uudestakin ja laita ruuvilukitteella kiinni niin ei tarvitse miettiä myöhemmin onko löystymässä vaiko ei. Tuskin niissä uusissakaan on lukitetta käytetty.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Nyt on torxit varmistettu omastakin autosta. Olivat kyllä tiukassa. Master-bultti lähti helposti wurthin pikku pyssyllä. Tulipa siinä duunattua vähä muutakin samalla..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Onhan tuo kuva ennen duunailua?
9-5 Aero - 00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Heh on joo!
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Nappe softasi Aeron kolmisen vuotta sitten viinavankkuriksi. Sen jälkeen on vaihdettu muutama alipaineletku, putsattu öljypohja ja sihti ja vaihdettu bensapumppu, laturi ja "vesi"pumppu.
Nyt keväällä kone tiputti öljyä: ensimmäinen diagnoosi oli kampiakselin stefa, missä yhteydessä kiristettiin k-akselin torxit. Homma uusiksi, ja tippumisen syy löytyi kovettuneesta öljypumpun stefasta.
Mittarissa on nyt vajaat 370000 km. Huoltokirjan mukaan turbo on alkuperäinen eikä väljyyksiä tunnu. Ostohetkellä kilometrejä oli 250000 km.
Nyt keväällä kone tiputti öljyä: ensimmäinen diagnoosi oli kampiakselin stefa, missä yhteydessä kiristettiin k-akselin torxit. Homma uusiksi, ja tippumisen syy löytyi kovettuneesta öljypumpun stefasta.
Mittarissa on nyt vajaat 370000 km. Huoltokirjan mukaan turbo on alkuperäinen eikä väljyyksiä tunnu. Ostohetkellä kilometrejä oli 250000 km.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Jakopää on varmaan rempattu noilla kilometreillä?teermet kirjoitti:Nappe softasi Aeron kolmisen vuotta sitten viinavankkuriksi. Sen jälkeen on vaihdettu muutama alipaineletku, putsattu öljypohja ja sihti ja vaihdettu bensapumppu, laturi ja "vesi"pumppu.
Nyt keväällä kone tiputti öljyä: ensimmäinen diagnoosi oli kampiakselin stefa, missä yhteydessä kiristettiin k-akselin torxit. Homma uusiksi, ja tippumisen syy löytyi kovettuneesta öljypumpun stefasta.
Mittarissa on nyt vajaat 370000 km. Huoltokirjan mukaan turbo on alkuperäinen eikä väljyyksiä tunnu. Ostohetkellä kilometrejä oli 250000 km.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Täällä myös lukittu torxit -01 kolkki Aerosta ja mittarissa 126 tkm. Yksi ruuveista oli hieman löysempänä, mutta kyllä kaikki sai räikällä kääntää auki. Lukitteella kiinni ja yksi asia vähemmän häiritsemässä mielenrauhaa
-01 9-3 Aero (Ex)
-09 9-3 Aero SC
-09 9-3 Aero SC
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi
Tänään avattu -02 9-5 2.3t 348000km hihnapyörä.
Yksikään ruuvi ei ollut yhtään löysällä, kaikki "naksahtivat" avatessa. Liimattu takaisin kasaan ja samalla vaihdettu kampiakselin tiiviste, vaikka tarvista ei näköjään sillekään (vielä) ollut.
Mukavampi huoltaa ehjää, kuin korjata rikkinäistä?
Yksikään ruuvi ei ollut yhtään löysällä, kaikki "naksahtivat" avatessa. Liimattu takaisin kasaan ja samalla vaihdettu kampiakselin tiiviste, vaikka tarvista ei näköjään sillekään (vielä) ollut.
Mukavampi huoltaa ehjää, kuin korjata rikkinäistä?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi
Kappas, samana päivänä katsoin minäkin omani. '02 9-3 2.0t ja ajettu 210tkm. Kaikki rasahtivat avatessa ja nyt ovat liimalla kiinni.9-5Vector2001 kirjoitti:Tänään avattu -02 9-5 2.3t 348000km hihnapyörä.
Yksikään ruuvi ei ollut yhtään löysällä, kaikki "naksahtivat" avatessa. Liimattu takaisin kasaan ja samalla vaihdettu kampiakselin tiiviste, vaikka tarvista ei näköjään sillekään (vielä) ollut.
Mukavampi huoltaa ehjää, kuin korjata rikkinäistä?
Huomioidaan tämän ketjun ohjeisiin, jos tämä vaikka jotakuta auttaisi, että 9-3:ssa ei tarvitse purkaa kuoria moottorin päältä (vrt. aiemmin linkitetty femman ohje maailmalta) vaan pyöränkotelosta piisaa.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi
Laitatin ja kiristytin ks. kohdan autosta pari vuotta sitten. Hyvin on pitänyt! Kierrelukitetta laitettiin myös.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi
Tänään tarkisteltu -98/99:sta melkein kuuhun asti rullatusta (373 tkm) torxit ja liimalla takaisin. Torxit oli ihan hyvin kiinni tehtaan jäljiltä - tiedän, ettei konetta ole availtu tuolta koskaan.
Hieman lisävaivaa ja öljypumpun o-rengas myös vaihtoon. Vanha o-rengas oli kyllä yhtenä kappaleena ja vuotamaton mutta materiaaliltaan ihan kova ja hauras ja meni sormivoimin palasiksi. Se lukkorengas oli aika iso irrotettavaksi Knipexin 40-100 mm -lukkorengaspihdeilläkin - takaisinhan lukkorengas menee ihan käsivoiminkin.
Kampiakselin stefaa en vaihtanut, kun vuotoja ei näkynyt eikä ollut stefaakaan itsellä hyllyssä. Toivottavasti ei rupeakaan vuotamaan tämän operaation jälkeen... Sitten avataan uudestaan.
Bilteman neljänkympin sähköpulttimopo oli täälläkin käytössä. Takaisin laittaessa en vetänyt hihnapyörää täysillä pulttimopolla vaan käytin momenttitankoa, jolla laitoin about ohjemomenttiin (175 Nm).
E
Hieman lisävaivaa ja öljypumpun o-rengas myös vaihtoon. Vanha o-rengas oli kyllä yhtenä kappaleena ja vuotamaton mutta materiaaliltaan ihan kova ja hauras ja meni sormivoimin palasiksi. Se lukkorengas oli aika iso irrotettavaksi Knipexin 40-100 mm -lukkorengaspihdeilläkin - takaisinhan lukkorengas menee ihan käsivoiminkin.
Kampiakselin stefaa en vaihtanut, kun vuotoja ei näkynyt eikä ollut stefaakaan itsellä hyllyssä. Toivottavasti ei rupeakaan vuotamaan tämän operaation jälkeen... Sitten avataan uudestaan.
Bilteman neljänkympin sähköpulttimopo oli täälläkin käytössä. Takaisin laittaessa en vetänyt hihnapyörää täysillä pulttimopolla vaan käytin momenttitankoa, jolla laitoin about ohjemomenttiin (175 Nm).
E
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi
Alkoi nuo moniurahihnan rullat tai rulla pitämään tosi pahaa ääntä. Rullien vaihdon yhteydessä tarkistettu ja liimattu nuo torxit ja vain yksi ei ollut jo valmiiksi löystynyt, muut kaikki sai pyöritellä sormivoimin auki. Muutama oli jo reilusti auki, eli viittä vaille ettei tehnyt tuhoja. No samalla vaihtui se kovettunut O-rengas ja kampiakselin tiiviste. Kohteena siis 9-5 vm. -98 (2,3t) ja kilometrit n. 280 tkm.
Iso Kiitos tietäjille vinkeistä ja tietennii apulaiselle myös.
OhutJ
Iso Kiitos tietäjille vinkeistä ja tietennii apulaiselle myös.
OhutJ
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi
315 tkm ja kaikki löysällä. Onneksi vein takaisin huoltoon kun en hihnan vaihdossa muistanut mainita.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi
245tkm ajetusta og kolkista (t5 koneella) torxit tarkistettu ja kaikki oli vielä kiinni. Lukitetta ei ollut, mutta nyt on. Samalla vaihtoon meni stefa ja o-rengas.