Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1589
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Uitukki » Su Marras 03, 2013 16:31

^Paljonko ottavat "torxihuollosta" Aineella?
Käyttis 900 S -97
Mönkijän korvike 900i -86

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1382
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja 3J » Ma Marras 04, 2013 15:14

Noin 35€.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9312
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ma Joulu 23, 2013 08:47

9-3 2001 ei olleet löysällä, mutta eivät tiukallakaan. Lukitetta ei näkynyt kierteissä, joten eipä ihmekään että aukeavat itsestään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

duster
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 20:20

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja duster » Su Joulu 29, 2013 17:59

9-5 2.0t -98 270tkm tänään kiristelty. Ei kyllä olleet yksikään mitenkään löysällä.

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4214
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Su Joulu 29, 2013 19:28

ng900 2.0i -95 250tkm ruuvit lähti lähes näppivoimalla irti vaan ei enää. Samalla tuli vaihdettua öljypumpun O-rengas, moottoriöljyt ja suodatin, kytkinpaketti ja painelaakeri, kiristettyä kannenpultit ja täytettyä tankki
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

duster
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 20:20

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja duster » Ma Joulu 30, 2013 09:09

duster kirjoitti:9-5 2.0t -98 270tkm tänään kiristelty. Ei kyllä olleet yksikään mitenkään löysällä.
Tuli mieleen, tämän ketjun kuvissa oli kaikissa ihan erinäköiset ruuvit kun meikäläisellä, mulla oli siellä isompikantaiset keltapassivoidut torxit. Varmaankin sitten joskus joku jossain on ne vaihtanut sinne?

nahkis
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja nahkis » Ma Tammi 06, 2014 14:11

9-5 2.3T -02 255tkm, piukassa olivat. Nyt ei tarvi ainakaan miettiä enää aukeavatko, kun ovat lukitteella kiinni.
9-5 Vector -07, 9-3 Aero Cab -04, 900 Turbo -79/80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 96 GL Super -78 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -65 (KA), 96 -63 (PR), M-B C63 AMG -09 (KA)
#2819

Repolainen
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Repolainen » Su Tammi 12, 2014 16:28

Miten olette saaneet hihnapyöränpultin irti automaatilla varustetussa mallissa? Itsellä ei ole pyssyä joten isolla jatkovarrella on täytynyt yrittää. Kuinka olette saaneet kampiakselin pysymään paikallaan? Jarrun painaminen ei auttanut ja laatikko oli p-asennossa.
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja pjv » Su Tammi 12, 2014 16:37

Vauhtipyörältä se olisi lukittavissa sopivalla työkalulla, mutta ehkä helpompi hankkia/lainata se pulttipyssy. (Tai käyttää jossain laitettavana.) Asiaa on puitu ketjussa aikaisemminkin.
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 900 i16 '91 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9312
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Tammi 12, 2014 19:52

9-3:ssa oli semmonen kuminen tulppa siellä vauhtipyöränkotelossa. Pidin sen aukon kautta isoa ruuvitalttaa startinhammaskehää ja aukon reunaa vasten kaverin avatessa/kiriessä pultin isolla pulttimopolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Repolainen
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Repolainen » Su Tammi 12, 2014 21:23

Kiitos vinkistä. Yritin myös tähyillä auton alla mahdollista reikää johon ois saanut meisselin vauhtipyörää lukitsemaan muttei sattunut silmään.. Täytyy sitten kai hattu kourassa hakea sieltä biltemasta se pyssy.. Korjausopaskaan ei nimittäin juuri ottanut kantaa automaatin vauhtipyörän lukitsemiseen. Tuntuu oudolta ettei sellaista reikää olisi jossain.. Selaillessani tuon haun kautta foorumia sain sellaisen käsityksen että tosiaan joissakin saab malleissa sellainen on?
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

Repolainen
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Repolainen » Su Tammi 12, 2014 21:29

Repolainen kirjoitti:Kiitos vinkistä. Yritin myös tähyillä auton alla mahdollista reikää johon ois saanut meisselin vauhtipyörää lukitsemaan muttei sattunut silmään.. Täytyy sitten kai hattu kourassa hakea sieltä biltemasta se pyssy.. Korjausopaskaan ei nimittäin juuri ottanut kantaa automaatin vauhtipyörän lukitsemiseen. Tuntuu oudolta ettei sellaista reikää olisi jossain.. Selaillessani tuon haun kautta foorumia sain sellaisen käsityksen että tosiaan joissakin saab malleissa sellainen on?
Ja löytyi haulla tällainen ohje:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... us#p875122

Etsivä löytää... :roll:
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

Repolainen
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Repolainen » Su Tammi 26, 2014 23:57

Biltemasta kävin sitten hakemassa pyssyn ja sillähän se isopultti irtosi! Torxit olivat tiukassa, napsahtaen kohtuuvoimaa käyttäen pikkuräikällä aukenivat. Sen verran näytti olevan puhtaat ettei tainnut niissä kuitenkaan lukitetta olla. Nyt on lukitteet kierteissä ja torxit kiinni. Vähän oli tuoretta öljyä hihnapyörän keskiössä muttei vaikuttanut omaan silmään hälyttävältä.. Täytyy seurata tilannetta ottiko kannentiivisteet kyttyrää operaatiosta. Öljypumpuun en kajonnut lainkaan.

Niin ja auto oli 95 Wagon -05 ajettu 130tkm
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

Aerokettu
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 27, 2013 12:37
Paikkakunta: Pori

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Aerokettu » Ma Helmi 03, 2014 15:11

Tarkistin torxit omasta 2001 mallin lähes 300 tkm ajetusta 9-5 aerosta. Yksi ruuvi oli vähän löysemmällä ja olisi saattanut lähteä pyöriin lähiaikojen kuluessa - ja yksihän riittää... Loput olivat ihan kunnolla kiinni.
Nyt on ruuvit kiinni lukitteen kanssa.

Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1848
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Mr_Who » Pe Helmi 07, 2014 19:29

Uudesta moottorista en kehdannut ruveta kokeilemaan. :mrgreen:
9 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 1kpl og9-5:sia. (-01 9-5 2,3t se), Suzuki Grand Vitara 2.0 -07

Vastaa Viestiin