Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1382
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja 3J » Pe Helmi 07, 2014 19:41

Tarkista nyt ihmeessä uudestakin ja laita ruuvilukitteella kiinni niin ei tarvitse miettiä myöhemmin onko löystymässä vaiko ei. Tuskin niissä uusissakaan on lukitetta käytetty.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1848
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Mr_Who » Su Helmi 09, 2014 18:32

3J kirjoitti:Tarkista nyt ihmeessä uudestakin ja laita ruuvilukitteella kiinni niin ei tarvitse miettiä myöhemmin onko löystymässä vaiko ei. Tuskin niissä uusissakaan on lukitetta käytetty.
Ka pittää voijja ensimmäise öljynvaiho yhtteyvvessä kahtoo, jos muistaa. Kyllähä ne siellä kesttäät kiinni meleko pitkästi, vaikkei lukitteella oiskkaa. Mutta ei haluta tehdä ennakkotapausta tästäkään asiasta niin oisha se mielenrauha sitte tehty. :roll:
9 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 1kpl og9-5:sia. (-01 9-5 2,3t se), Suzuki Grand Vitara 2.0 -07

Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo » La Helmi 15, 2014 21:20

Nyt on torxit varmistettu omastakin autosta. Olivat kyllä tiukassa. Master-bultti lähti helposti wurthin pikku pyssyllä. Tulipa siinä duunattua vähä muutakin samalla..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1660
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Julle » La Helmi 15, 2014 22:03

Onhan tuo kuva ennen duunailua?
9-5 Aero - 00

Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo » La Helmi 15, 2014 22:25

Heh on joo! :lol:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391

teermet
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 08:11
Paikkakunta: E-Suomi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja teermet » Ma Maalis 10, 2014 19:29

Nappe softasi Aeron kolmisen vuotta sitten viinavankkuriksi. Sen jälkeen on vaihdettu muutama alipaineletku, putsattu öljypohja ja sihti ja vaihdettu bensapumppu, laturi ja "vesi"pumppu.

Nyt keväällä kone tiputti öljyä: ensimmäinen diagnoosi oli kampiakselin stefa, missä yhteydessä kiristettiin k-akselin torxit. Homma uusiksi, ja tippumisen syy löytyi kovettuneesta öljypumpun stefasta.

Mittarissa on nyt vajaat 370000 km. Huoltokirjan mukaan turbo on alkuperäinen eikä väljyyksiä tunnu. Ostohetkellä kilometrejä oli 250000 km.

Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja Koskimaa » Ke Maalis 19, 2014 11:14

teermet kirjoitti:Nappe softasi Aeron kolmisen vuotta sitten viinavankkuriksi. Sen jälkeen on vaihdettu muutama alipaineletku, putsattu öljypohja ja sihti ja vaihdettu bensapumppu, laturi ja "vesi"pumppu.

Nyt keväällä kone tiputti öljyä: ensimmäinen diagnoosi oli kampiakselin stefa, missä yhteydessä kiristettiin k-akselin torxit. Homma uusiksi, ja tippumisen syy löytyi kovettuneesta öljypumpun stefasta.

Mittarissa on nyt vajaat 370000 km. Huoltokirjan mukaan turbo on alkuperäinen eikä väljyyksiä tunnu. Ostohetkellä kilometrejä oli 250000 km.
Jakopää on varmaan rempattu noilla kilometreillä?
T7 vm. 2001 9-3

jonivep
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 18, 2014 12:15
Paikkakunta: Espoo

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit

Viesti Kirjoittaja jonivep » Su Loka 26, 2014 09:55

Täällä myös lukittu torxit -01 kolkki Aerosta ja mittarissa 126 tkm. Yksi ruuveista oli hieman löysempänä, mutta kyllä kaikki sai räikällä kääntää auki. Lukitteella kiinni ja yksi asia vähemmän häiritsemässä mielenrauhaa
-01 9-3 Aero BioPower Stage 1

9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 » Su Joulu 28, 2014 16:50

Tänään avattu -02 9-5 2.3t 348000km hihnapyörä.
Yksikään ruuvi ei ollut yhtään löysällä, kaikki "naksahtivat" avatessa. Liimattu takaisin kasaan ja samalla vaihdettu kampiakselin tiiviste, vaikka tarvista ei näköjään sillekään (vielä) ollut.
Mukavampi huoltaa ehjää, kuin korjata rikkinäistä?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538

RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja RokRoland » Ke Joulu 31, 2014 16:39

9-5Vector2001 kirjoitti:Tänään avattu -02 9-5 2.3t 348000km hihnapyörä.
Yksikään ruuvi ei ollut yhtään löysällä, kaikki "naksahtivat" avatessa. Liimattu takaisin kasaan ja samalla vaihdettu kampiakselin tiiviste, vaikka tarvista ei näköjään sillekään (vielä) ollut.
Mukavampi huoltaa ehjää, kuin korjata rikkinäistä?
Kappas, samana päivänä katsoin minäkin omani. '02 9-3 2.0t ja ajettu 210tkm. Kaikki rasahtivat avatessa ja nyt ovat liimalla kiinni.

Huomioidaan tämän ketjun ohjeisiin, jos tämä vaikka jotakuta auttaisi, että 9-3:ssa ei tarvitse purkaa kuoria moottorin päältä (vrt. aiemmin linkitetty femman ohje maailmalta) vaan pyöränkotelosta piisaa.

Avatar
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3703
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja juhokare » Su Tammi 25, 2015 17:59

Laitatin ja kiristytin ks. kohdan autosta pari vuotta sitten. Hyvin on pitänyt! Kierrelukitetta laitettiin myös.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

eeskola
"Aero"
Viestit: 333
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja eeskola » To Helmi 12, 2015 22:42

Tänään tarkisteltu -98/99:sta melkein kuuhun asti rullatusta (373 tkm) torxit ja liimalla takaisin. Torxit oli ihan hyvin kiinni tehtaan jäljiltä - tiedän, ettei konetta ole availtu tuolta koskaan.

Hieman lisävaivaa ja öljypumpun o-rengas myös vaihtoon. Vanha o-rengas oli kyllä yhtenä kappaleena ja vuotamaton mutta materiaaliltaan ihan kova ja hauras ja meni sormivoimin palasiksi. Se lukkorengas oli aika iso irrotettavaksi Knipexin 40-100 mm -lukkorengaspihdeilläkin - takaisinhan lukkorengas menee ihan käsivoiminkin.

Kampiakselin stefaa en vaihtanut, kun vuotoja ei näkynyt eikä ollut stefaakaan itsellä hyllyssä. Toivottavasti ei rupeakaan vuotamaan tämän operaation jälkeen... Sitten avataan uudestaan.

Bilteman neljänkympin sähköpulttimopo oli täälläkin käytössä. Takaisin laittaessa en vetänyt hihnapyörää täysillä pulttimopolla vaan käytin momenttitankoa, jolla laitoin about ohjemomenttiin (175 Nm).

E

Kotitalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja Kotitalli » La Helmi 21, 2015 08:34

Alkoi nuo moniurahihnan rullat tai rulla pitämään tosi pahaa ääntä. Rullien vaihdon yhteydessä tarkistettu ja liimattu nuo torxit ja vain yksi ei ollut jo valmiiksi löystynyt, muut kaikki sai pyöritellä sormivoimin auki. Muutama oli jo reilusti auki, eli viittä vaille ettei tehnyt tuhoja. No samalla vaihtui se kovettunut O-rengas ja kampiakselin tiiviste. Kohteena siis 9-5 vm. -98 (2,3t) ja kilometrit n. 280 tkm.
Iso Kiitos tietäjille vinkeistä ja tietennii apulaiselle myös.

OhutJ

pmj
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja pmj » Pe Helmi 27, 2015 19:17

315 tkm ja kaikki löysällä. Onneksi vein takaisin huoltoon kun en hihnan vaihdossa muistanut mainita.
9-5 1998 2,3t SE 311 tkm powered by JC
9-5 2002 2,3T Vector 320 tkm powered by JC
9-5 2008 1,9 Vector 170 tkm powered by JC

Avatar
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvi

Viesti Kirjoittaja ttk81 » Ke Maalis 25, 2015 09:28

245tkm ajetusta og kolkista (t5 koneella) torxit tarkistettu ja kaikki oli vielä kiinni. Lukitetta ei ollut, mutta nyt on. Samalla vaihtoon meni stefa ja o-rengas.
#7051
ex: Saab 9-3 2.0t SE 3d -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva)
ex: Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)

Vastaa Viestiin