BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Löytyy täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=4qnfSHnr ... e=youtu.be
Some bullshit but rather enjoyable - sanoisin. Englannin klubi oli tiiviisti mukana kun tekivät ohjelman. Enjoy!
http://www.youtube.com/watch?v=4qnfSHnr ... e=youtu.be
Some bullshit but rather enjoyable - sanoisin. Englannin klubi oli tiiviisti mukana kun tekivät ohjelman. Enjoy!
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Paras oli kyllä se "Think outside of the box".
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Samaa nauroin Muutenkin ihan hauska pätkätsaarela kirjoitti:"Think outside of the box"
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Olipa hyvää terapiaa kun aikaisemmin päivällä monta tuntia taas yritin käyntiin -80-mallin 99Turboa, mutta se vain hörähteli. Pesinkin parin vuoden pölyt pois ikäänkuin sillä lepytelläkseni, mutta ei se auttanut. Sen verran tarkistin jo, että bensapumppu toimii, samoin käynnistyssuutin. Seuraavaksi pitää kai tsekata varsinaiset suihkusuuttimet. Ei sitä oikein voi trailerillakaan katsastukseen viedä.
Video oli näppärä näkökulma Saab-autojen historiaan. Ainoa mitä en sulata oli kommentti 2-tahtisella alamäkeen ajosta. Niillä ei kai ollut vapaakytkintä siinä autossa tai eivät ymmärtäneet sitä käyttää. Alamäessähän moottori käy joutokäyntiä ja saa normaalin voitelunsa. Tuli aikoinaan ajettua kolmella kakstahtisella noin 100 tkm.
Video oli näppärä näkökulma Saab-autojen historiaan. Ainoa mitä en sulata oli kommentti 2-tahtisella alamäkeen ajosta. Niillä ei kai ollut vapaakytkintä siinä autossa tai eivät ymmärtäneet sitä käyttää. Alamäessähän moottori käy joutokäyntiä ja saa normaalin voitelunsa. Tuli aikoinaan ajettua kolmella kakstahtisella noin 100 tkm.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Joo, tuo ihmeellinen alamäen kaasuttelu ja samanaikainen jarruttelu kiinnitti minunkin huomion. SAAB 92:lla niinkuin DKW:lla(jonka kopio sen moottori oli poikittaista sioitusta myöten) oli vapaakytkin. Olisivatkohan BBC:n kuuluisat moottoritoimittaja ikonit olleet tietämättömiä tästä namikasta vai oliko niin, että kyseisessä autossa vapaakytkin oli juntturassa? Mene ja tiedä - asiaton väite joka meni hupi puolelle. Toinen juttu joka hieman hiersi oli 92-96 rallisaavutusten täydellinen mainitsematta jättäminen.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Toisaalta maininta siitä, että jarrut ylikuumenevat ja jarrutustehot häviävät pitää paikkaansa, oli käytössä sitten vapaakytkin tai alamäkeen kaasuttaminen.
Tämä ei Ruotsissa ja Suomessa ole kovinkaan yleinen vaiva, kun ei ole kovin paljon vuoria ja pitkiä mäkiä (paitsi molemmissa maissa pohjoisessa). Keski-Euroopan vuoristoteilla moottorijarrutus on ihan tarpeellinen ominaisuus, kun alamäet on jyrkkiä, ja vapaakytkimellisellä autolla voi joutua ajamaan jarrua painaen monta kilometriä.
Erittäin tunnelmallinen pätkä silti, täytyy sanoa. Mutta mistä se väite tuli, että OG900 Cabbe olisi yhtä jykevä kuin eilispäivän kaalikerä?
Tämä ei Ruotsissa ja Suomessa ole kovinkaan yleinen vaiva, kun ei ole kovin paljon vuoria ja pitkiä mäkiä (paitsi molemmissa maissa pohjoisessa). Keski-Euroopan vuoristoteilla moottorijarrutus on ihan tarpeellinen ominaisuus, kun alamäet on jyrkkiä, ja vapaakytkimellisellä autolla voi joutua ajamaan jarrua painaen monta kilometriä.
Erittäin tunnelmallinen pätkä silti, täytyy sanoa. Mutta mistä se väite tuli, että OG900 Cabbe olisi yhtä jykevä kuin eilispäivän kaalikerä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Top Gearin mukaanhan kaikki avoautot ovat joko fletkuja tai sitten ylipainoisia vahvistusten vuoksi, ja Clarkson on käyttänyt ainakin kerran aikaisemminkin esimerkkinä siitä, minkälainen avoauto on ilman reilua rakenteiden vahvistamista nimenomaan OG900 avoa ("Anyone who drove one of the early Saab convertibles will know what I'm on about").AZP kirjoitti:Erittäin tunnelmallinen pätkä silti, täytyy sanoa. Mutta mistä se väite tuli, että OG900 Cabbe olisi yhtä jykevä kuin eilispäivän kaalikerä?
Edit: en tosin muista mistä jaksosta tuo sitaatti oli, olen katsonut kaikki Top Gearit niin että voi olla melkein mistä tahansa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
hauska pätkä! kiitokset linkistä.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Niin tosiaankin olin unohtanut saarivaltakunnan alpit Tosiasiahan on että v. 50 alussa kaikkien autojen jarrut olivat yleensä alimitoitettuja vuoristossa. Monet pikkuautot eivät olleet edes sirtyneet pois mekaanisista jarruista (Ford Eifel, Popular & Co) Muistaakseni isäni Rover 75 jarrut moottorijarrutuksesta huolimatta ylikuumenivat herkästi Norjan loma matkallamme olymppiakesänä. Hänellä siis ei ollut vapaakytkin päällä mikä sekin jostakin syystä löytyi kyseisestä autostaAZP kirjoitti: Tämä ei Ruotsissa ja Suomessa ole kovinkaan yleinen vaiva, kun ei ole kovin paljon vuoria ja pitkiä mäkiä (paitsi molemmissa maissa pohjoisessa). Keski-Euroopan vuoristoteilla moottorijarrutus on ihan tarpeellinen ominaisuus, kun alamäet on jyrkkiä, ja vapaakytkimellisellä autolla voi joutua ajamaan jarrua painaen monta kilometriä?
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Mutta joka tapauksessa väärin ajettu.
Pitää mennä niin hiljaa, että jarruissa syntyvä lämpö ehtii haihtua. Eihän 750 kuutioisen 2-sylinterisen jarrutusteho kuitenkaan voi olla tilanteessa merkittävä.
Toisaalta noihin aikoihin luotettiin moottorijarrutukseen ja neuvottiin ajamaan alamäkeen samalla vaihteella kuin mitä olisi noustessa ylämäkeen.
Pitää mennä niin hiljaa, että jarruissa syntyvä lämpö ehtii haihtua. Eihän 750 kuutioisen 2-sylinterisen jarrutusteho kuitenkaan voi olla tilanteessa merkittävä.
Toisaalta noihin aikoihin luotettiin moottorijarrutukseen ja neuvottiin ajamaan alamäkeen samalla vaihteella kuin mitä olisi noustessa ylämäkeen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Ylen radiouutiset näytti olevan Jcarlsonin kimpussa. Fiksu haastattelu.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
http://areena-beta.yle.fi/ng/areena/radio/1445672
6:15 lähtien.
6:15 lähtien.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Saabien hinnat alkaa taas nousta , varsinkin biopowerien. Oli sen verran hyvää mainosta.
Ohut Janttu
Ohut Janttu
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
SU:n kautta löytyi myös pätkä, joka leikattiin pois tuosta Top Gearin Saab-tribuutista. Jeremy ei taida tykätä Saabin mainoksista
http://youtu.be/icjb4QEtDd0
http://youtu.be/icjb4QEtDd0
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: BBC:n "Top Gear" Saabin kimpussa
Ei liity aiheeseen varsinaisesti, mutta on tuota ennenki puitu (ja jopa julkastu teevees)
Ei löydy enään Youtubesta Tossa tulee n. 20sek mainoksia ensin ja sen jälkeen alkaa
http://v.youku.com/v_show/id_XOTk3Njg0NTI=.html
Ei löydy enään Youtubesta Tossa tulee n. 20sek mainoksia ensin ja sen jälkeen alkaa
http://v.youku.com/v_show/id_XOTk3Njg0NTI=.html
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09