Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta. Ko. auto täyttää varmasti melko monen ihmisen autoilun tarpeen hienosti. Vielä kun tohon lurauttaa etanolia tankkiin, niin aletaan olemaan päästöissä jo melko hyvällä tasolla. Ei tarvi Priuskuskien enää elvistellä. Tosin ei nytkään, jos ajelee itse etanolilla.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joko Carlsonilla on softa tohon egobuustiin valmiina? Miten niin ei ole? :D Kyllä kait tosta uskaltaa sen 250Nm ja about 170 heppaa ottaa helposti etanolilla? :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

ZAP^ kirjoitti:Voi olla riemulla rajaa ku vetää kärriä perässä litrasella ecoboosterilla.. :lol:
Voin kuvitella, miten joskus vuonna 1984 on ameriikan V8-miehet naureskelleet tonnarin ahdetulle 2.0 litraselle samalla tavalla. Siis ennen kuin ovat autoa tiellä kokeilleet...

Totuushan on se, että käytännössä nykytekniikalla kuutiotuumilla ei ole paljonkaan väliä, jos ahdin/ahtimet ja moottorinohjaus on tehty oikein. 170 Nm 1300 kierroksella on aina 31,5 hevosvoimaa, tuottaa sen sitten 2,5-litrainen V6 tai litrainen suora kolmonen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Hessu »

AZP kirjoitti:
ZAP^ kirjoitti:170 Nm 1300 kierroksella on aina 31,5 hevosvoimaa, tuottaa sen sitten 2,5-litrainen V6 tai litrainen suora kolmonen.
Tuntumassa voi jotain pientä eroa olla, koska työtahteja on puolet harvemmassa ja jokaisen potkun pitää siis olla voimakkuudeltaan kaksinkertainen.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hessu kirjoitti: Tuntumassa voi jotain pientä eroa olla, koska työtahteja on puolet harvemmassa ja jokaisen potkun pitää siis olla voimakkuudeltaan kaksinkertainen.
Tuntumassa, hengessä, äänissä ja miehekkyydessä on aina eroja. En minäkään ihan tyhjän vuoksi ajele kesäisin 7,7 litran V8:lla...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

V.J.S kirjoitti:Joko Carlsonilla on softa tohon egobuustiin valmiina? Miten niin ei ole? :D Kyllä kait tosta uskaltaa sen 250Nm ja about 170 heppaa ottaa helposti etanolilla? :lol:
Ei ole. ;) Mutta etanolikäyttöön tuollainen vehjehän olisi oikein optimi. Korkea BMEP, vähän kierroksia, vähän tilavuutta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Ville »

Meillä on kakkosautona Focus 1,6 ecobuustilla ja käytännön kulutus sillä on ollut kaupunkiajossa noin 7,5 l/100 km ja maantiellä noin 5,5 l/100 km (ajotietokoneen mukaan). Vastaavat luvatut kulutukset ovat 7,7 ja 5,0 eli aika liki päästään. Viime vuoden syyskuusta asti ollaan ecoboostailtu ja tyytyväisä ollaan oltu. Täytyy käydä tuo litrainen kanssa huvikseen koeajamassa. Takaraivon mukaan moottori tuntuu liian heppoiselta Focuksen kokoiseen autoon, katsotaan jos ne ennakkoasenteet koeajolla muuttuu...

Litranen ecoboosti on muuten jo myynnissä hinnat alkaen noin 22500€.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Muistui mieleen tästä ketjusta parikymmentä vuotta vanha Tekniikan Maailman numero, jossa Ford esitteli kehittelemäänsä kaksitahtikonetta. En kyllä muista oliko sekin kolmipyttyinen. Kummasti tuntuvat keksivän pyörää uudestaan. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No katoppas pentelettä. Jäin itselleni kiinni firrman liisurin tilaamisesta. Tuli speksattuu lappuihin ja lippuihin tommonen Fordson Focker 1.0 Egobuusti 125hv, tehdasasenteisella tyhjäkäyntiongelmalla (sammuu itekseen risteyksiin yms. pysähdellessä) ja Titanijumina. Arvioitu toimitusaika 12vkoa. Arvelisin oikean kulutuksen omassa käytössä asettuvan jonnekin 6-7 litran tienoille.
Tuli ajeltua tommosella 5-ovisella vuokra-autona joku 300-400km, ja ei mitään moitittavaa ajettavuudessa. Tosin elämänhalun murskaavalla alaväännöllä varustettu hinnat alkaen diisselikone nyt oli aika karmea, toivottavasti toi egobuusteri on vähän mukavampi peli ajella :)

Pitänee vielä kysyä liisuriyhtiöltä, että saako tuohon Achillekset ensiasennurenkaiksi :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

V.J.S kirjoitti:Jossain Fiestan kokosessa olisi ihan ehdoton valinta ja varmasti hauska peli ajella. Isompiin malleihin en lähtisi harkitsemaankaan.
V.J.S kirjoitti:Tuli speksattuu lappuihin ja lippuihin tommonen Fordson Focker 1.0 Egobuusti 125hv
Johdonmukaista toimintaa, pisteet Paippisiin :D
olettaen että focker ei tarkoita Paippisten murteessa fiestaa vaan focusta
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rattivaihde kirjoitti: Johdonmukaista toimintaa, pisteet Paippisiin :D
olettaen että focker ei tarkoita Paippisten murteessa fiestaa vaan focusta
Tässähän oli koiruus haudattuna, nimittäin rouvan työmatka-autoksihan tuo menee niin pääsee ite Suapin puikkoihin :D
Sitäpaitsi pysyy litratehot autokalustossa likimain yhteneväisinä (n. 125hv/litra) :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jcarlson kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Joko Carlsonilla on softa tohon egobuustiin valmiina? Miten niin ei ole? :D Kyllä kait tosta uskaltaa sen 250Nm ja about 170 heppaa ottaa helposti etanolilla? :lol:
Ei ole. ;) Mutta etanolikäyttöön tuollainen vehjehän olisi oikein optimi. Korkea BMEP, vähän kierroksia, vähän tilavuutta.
No joko on softa valmiina? Miksei ole? Elokuussa varmaan Fokkeri pihassa ja kyllähän se korpee jos joutuu stanttusoftalla ajelemaan? Firma tosin pistouvaa myös polttoaineet ja ymmärtääkseni mikäli ei välttämättä halua itse maksaa, niin Nesteellä joutuu tankkaamaan. Etanolikoversiosta siis ei ole vastaavaa hyötyä koska Neste tuhoaa ennemmin ravintoa tuottavia viljelymaita/luonnontilaista viidakkoa biodiisseli-palmuviljemillään kuin tekee polttoainetta teollisuusjätteistä :(
Vaan oishan se retee ajaa maailman ekalla Egobuusti flexifuelilla jossa about 200heppaa litrateho? :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja tnt »

Vaikuttaa hienolta mutta todeillisuus paljastuu vasta muutaman vuoden käyttökokemuksella miten tekniikka kestää..Pikkumoottereita joutuu rääkkäämään enemmän kuin näitä kaksilitraisia ja turboremontit maksaa näihin yhtä paljon kuin isompiinkin autoihin.
9-3Aero-01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No meikällä on luvassa, mikäli ei mitn ihmeitä elämässä tapahdu, 4vuoden ja n. 100000km kestotesti. Suurempaa huolta ei porsimisista jaksa kantaa, menee sen kuuluisan "firman" piikkiin sikäli mikäli Fordin litrasen egobuustin tuotekehitys on vielä vähän vaiheessa ja ajattelivat lopputestaamisen hoidattaa asiakkailla :lol:

EDIT: Ja Suappihan on oiva esimerkki siitä, että isohko moottorin iskuitilavauus yhdistettynä maltilliseen ahtamiseen takaa turboille pitkää elinikää. Vai mitä GT17:llä ajelevat Saabistit? :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja JKen »

V.J.S kirjoitti:Vai mitä GT17:llä ajelevat Saabistit?
11 v ja 228 tkm.
Kop kop.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin