Rengasrikko
Rengasrikko
Kävipä niin että rengas puhkesi. Nopeutta oli ehkä n. 20-30 km/h ja ajoin vanteella ehkä n. 20-50 m. Onko rengas entinen vai kannattaako vielä paikata? Rengas on ehkä n. puolessa välissä käyttöikäänsä. Tai vähän alle. Renkaassa on vielä kiinni muovinkappale jossa on naula. (Olin sen verran lähellä kotia että kävin hakemassa kotoa kesärenkaan joka vieritin paikalle asensin alle. Sitten kotiin ja loputkin kesärenkaat alle.)
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Rengasrikko
Jos renkaassa on naulan tai ruuvin reikä kulutuspinnassa, niin kannattaa paikata.
Paikkasarjoja (Tubelesspaikka, matopaikka) saa hyvin varustetuista autotarvikeliikkeistä parilla kympillä, paikkaus onnistuu yleensä irroittamatta pyörää autosta, eikä vaadi kuin hieman voimaa käsistä.
Yksinkertaisuudessaan tuollainen paikkus tehdään seuraavasti:
1. valmistelu: otetaan paikkaussarja esiin ja avataan, samalla pyöritetään ja käänetään paikkatava rengas sellaiseen asentoon että sen pääsee paikkaamaan.
2.Naula tms. pois renkaasta.
3. karhennetaan reikä paikkasarjan mukana tulevalla työkalulla
4. tungentaan paikkamato reikään sarjan työkalulla
5. lisätään ilmaa renkaaseen
6. jos renkaasta ulos jäävä osa paikasta häiritsee, niin leikataan se pois
Paikkasarjoja (Tubelesspaikka, matopaikka) saa hyvin varustetuista autotarvikeliikkeistä parilla kympillä, paikkaus onnistuu yleensä irroittamatta pyörää autosta, eikä vaadi kuin hieman voimaa käsistä.
Yksinkertaisuudessaan tuollainen paikkus tehdään seuraavasti:
1. valmistelu: otetaan paikkaussarja esiin ja avataan, samalla pyöritetään ja käänetään paikkatava rengas sellaiseen asentoon että sen pääsee paikkaamaan.
2.Naula tms. pois renkaasta.
3. karhennetaan reikä paikkasarjan mukana tulevalla työkalulla
4. tungentaan paikkamato reikään sarjan työkalulla
5. lisätään ilmaa renkaaseen
6. jos renkaasta ulos jäävä osa paikasta häiritsee, niin leikataan se pois
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Rengasrikko
Ei muuta kun paikkaamaan jos renkaan runko ei saanut kipeää puhkeamisen jälkeen. Rengasliikkeissä varmaan paikkaavat noin 50€ hintaan renkaan jos ei itse halua tehdä paikkausta, joilloin kustannus ehkä sen 20 euroa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Rengasrikko
Kiitos vinkeitä. Naula on näkyvissä ja jätin sen paikoilleen jotta tiedän vuotokohdan. Mutta mistä minä teidän onko rengas saanut "kipeää puhkeamisen jälkeen" ?
Voiko näistä kuvista päätellä jotain siitä:


Voiko näistä kuvista päätellä jotain siitä:


Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Rengasrikko
eipä noista kuvista mitään kummempaa analyysiä voi heittää. Ei se rengas rikki mene jos pääsee tollalailla kasaan painumaan. Jos renkaalla on ajettu ihan tyhjänä niin sitten on mahdollisuus että rengas on saanut kipeetä. Jos se tyhjeni vasta pysähdyksen jälkeen kokonaan niin tuskin on mitään hajalla. Pullauta rengas takaisin suoraksi ja tarkasta renkaan sivut, onko kumi päässyt halkeileman ja näkyykö kudokset. Jos sieltä paistaa esiin tai törröttää jostain metallilankoja on renkaan rakenne entinen. Käy hakemassa matopaikka setti vaikka motonetistä ja pistä paikka. Maksanee noin 5 - 10 euroa. Tämän jälkeen rengas takas alle ja koittamaan täryttääkö tai vispaako, jos renkaan runko on saanut kipeetä, sen kyllä huomaa nopeasti. Jos olet epävarma, vie liikkeeseen paikattavaksi, siellä kyllä sanovat heti jos rengas saanut kipeetä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Rengasrikko
Jos tuo vanteen reuna on päässyt kulkemaan renkaan kylkikudosten päällä kuten kuvasta voisi päätellä eli sillä on oikeasti ajettu totaalityhjänä niin runkovaurio on melko todennäköinen, etenkin tuossa jo syntyjään heikkorunkoisessa vanhassa Noranzassa. Ei näy ulospäin (eikä sisältäkään) minään kumin halkeiluna tai muuten, edes ensimmäisessä paikkauksen jälkeisessä täytössä vaan hetken kuluttua puistatuksena ja pullisteluina kudosvaurion edetessä lisää.
Re: Rengasrikko
Ylemmän kuvan oikea reuna ei kovin hyvää ennustetta anna rungon kunnosta. Muutoinkin runko ottaa todella helposti itseensä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Rengasrikko
Totaalityhjänä sillä on ajettu noin auton mitan. Pysäytin auton sellaiseen paikkaan että se oli aivan kiinni jäisessä lumipenkassa. Oli pakollinen kiireellinen meno joten jouduin menemään muulla kyydillä ja jätin auton siihen pariksi tunniksi. Takaisin tultuani jouduin ajamaan sen verran eteenpäin että sain sen noin auton mitan päässä olevan naapuritalon kulkuväylän kohdalle jotta olisin mahtunut vaihtamaan renkaan.Minuteman kirjoitti:Jos tuo vanteen reuna on päässyt kulkemaan renkaan kylkikudosten päällä kuten kuvasta voisi päätellä eli sillä on oikeasti ajettu totaalityhjänä niin runkovaurio on melko todennäköinen, etenkin tuossa jo syntyjään heikkorunkoisessa vanhassa Noranzassa.
Sanoit "vanhassa Noranzassa". Renkaan ikätunnus näyttää olevan 5104, eli se on valmistettu viikolla 51 vuonna 2004. Eli ikää onkin jo yli seitsemän vuotta. (Äkkiä se aika kuluu.)
Toisaalta kaivoin esiin myös mappini josta löysin renkaiden ostokuitin. Renkaat on ostettu 23.11.2004 eli viikolla 48. Haa... ne on asennettu mun auton alle jo ennen kuin niitä on edes valmistettu.
Renkaan käyttöikäsuositus on enintään kuusi vuotta tämän lähteen mukaan:
http://www.rengasvalmistajat.fi/20
Eli ei kannatakaan korjata.
Ehkä kannattaa vaihtaa syksyllä kaikki renkaat vaikka kulutuspintaa on paljon eikä puutu kuin yksi nasta. Lievää pidon heikkenemistä olin jo havainnut viime talvena. Syynä ilmeisesti kumin kovettuminen, ei kuluminen.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Rengasrikko
Mä korjaisin silti tuon renkaan, vasta jos oireita runkovaurioista tulee ajaessa vaihtaisin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Rengasrikko
juuri korjaasin naapurin pistopaikka setillä naulanreiän tonnarin renkaasta viime sunnuntaina ja sit vein sen rengasliikeeseen kun ei pitänyt eli sisäpaikka piti liimata ja 18 e maksoi se
pistopaikka maksaa jonkun 10 e ei siis 20 e, tuntuu aika suurelta vaikka olisikin hesassa
pistopaikka maksaa jonkun 10 e ei siis 20 e, tuntuu aika suurelta vaikka olisikin hesassa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Rengasrikko
Turvallisuusnäkökohta nyt tietenkin ensimmäisenä, seitsemän vuotta vanha rengas on seitsemän vuotta vanha ja etenkin kun se on talvirengas, mutta kun vaihdat tuosta muljusta mallista johonkin muuhun niin jo ajotuntuma palkitsee.o--o kirjoitti:
Ehkä kannattaa vaihtaa syksyllä kaikki renkaat vaikka kulutuspintaa on paljon eikä puutu kuin yksi nasta. Lievää pidon heikkenemistä olin jo havainnut viime talvena. Syynä ilmeisesti kumin kovettuminen, ei kuluminen.
Tod. näk. tuonkin renkaan kyljestä löytyy YL6P eli on tehty Nokialla. Kummallista tuossa yhteistyössä on ollut se että Bridgestonet ovat tiukimpia ja vaikeimpia menemään ja nousemaan vanteelle ja samalla löysimpiä rungoiltaan, kun taas "aidot" Nokianit ovat letkeämpiä asennettaessa mutta jämympiä rungoltaan ajossa ja myös kestävyydeltään.