16" Super Aero vanteet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saab1990aeros
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 17:49

16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja saab1990aeros »

Tietääkö kukaan noista 16" 4x108 jaolla olevista super aero vanteista et ovatko ne jotain magnesiumseosta vai ihan alumiinia? Tarttis tietää kun pitäs suomen vannekorjaamos hitsauttaa yhtä vannetta josta on pala lähtenyt irti. Vannekorjaamossa sanottiin et jos on magnesiumseosta jota käytettiin 20 vuotta taaksepäin paljon niin ei voisi heillä korjauttaa mut jos on ihan puhasta alumiinia niin sitten voisi hitsauttaa palan tuohon.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja core2 »

Yleensä kaikkiin kevytmetalliseoksesta valettuihin saabin vanteisiin sisältyy myös magnesiumia, mutta ainakin näitä viimeajan vanteita voi hyvin hitsata ja työstää.

EDIT: lisäys.
Tuli mieleeni, että täältä voit kysellä tästä hitsausesta.

http://www.somotec.fi/index_tiedostot/Page1033.htm
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tuolta kannattaa myös kysellä vanteiden korjauksesta. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kaveri korjautti tuolla melko pahankuntoisen vanteen.

Sivuilla mainostavat monenlaisia hitsaustöitä ja joitain kuvia myös.

http://www.l-weld.fi/vanteet.html
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: 16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ainakin 16" aero vanteet, eli ne kiiltävä reunaset on hitsattavaa alumiinia, joten luulisi super aerojenkin olevan.
9000 aero -97, 9000 cde -96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mikkoz kirjoitti:Ainakin 16" aero vanteet, eli ne kiiltävä reunaset on hitsattavaa alumiinia, joten luulisi super aerojenkin olevan.
No joo mikä seos näissä mainitsevissasi vanteissa sitten onkaan, paska puhetta kaikki vanteet elleivät ne ole betonista tai tiiliskivestä valmistettuja pystyy osaava kaveri hitsaamaan ja aivan topp kuntoon.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: 16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

core2 kirjoitti:
Mikkoz kirjoitti:Ainakin 16" aero vanteet, eli ne kiiltävä reunaset on hitsattavaa alumiinia, joten luulisi super aerojenkin olevan.
No joo mikä seos näissä mainitsevissasi vanteissa sitten onkaan, paska puhetta kaikki vanteet elleivät ne ole betonista tai tiiliskivestä valmistettuja pystyy osaava kaveri hitsaamaan ja aivan topp kuntoon.
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkotat. Seoksesta ei ole hajua muuta kuin, että tuli itse korjattua hitsaamalla kyseinen vanne, joka hajosi rattiin nukahtamisen seurauksena. Tulee lähes päivittäin hitsailtua alumiinia töissä, eikä noissa vanteissa mitään ihmeellistä olllu.
Hankalampaa oli se oikominen, ei saanu ihan suoraa mutta riittävän hyvän, ettei ravista.
9000 aero -97, 9000 cde -96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tarkoitin jotta alumiinisekoituksia on mahdoton määrä eri koosteilla ja jokaista pystyy hitsaamaan jos on osaava hitsari, sekä käyttää sopivaa lisäainetta (lankaa ym.)

Seoksen tutkimiseen tarvitaan pieni siru, mutta jo vannetta hieman viilaten ja sen viilapurun kun sytyttää niin pääsee jo jonkin matkaa. Magnesium sisältöinen puru palaa erilailla kuin tavallinen alumiini.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnistuin vuosia sitten rikkomaan moottoria purkaessa prätkän mottorilohkon, joka on alumiinia. Siitä lähti pieni "tappi" kokonaan irti, sillä ei ollut onneksi muuta funktiota kuin nokkaketjun kiristimen paikallaan pitäminen.

Opiskelin silloin teknillisessä korkeakoulussa, jossa olin juuri käynyt hitsauspuolen kursseja sisältäen labratöitä, joten kävin siellä labrassa kysymässä, josko saisivat hitsattua tapin takaisin paikoilleen. Ajattelin, että tieteen kehdossa jos missä osattaisiin selvittää seos ja oikea hitsausmetodi. Kaveri koitti tigillä sitä tappia kulmasta ja totesi että tätä ei kyllä voi hitsata, on jotain sellaista seosta.

Satuin mainitsemaan ongelmasta Turussa Kunun Pyörässä muutama päivä tämän jälkeen. "on meidän Reijo noita hitsannu", totesi myyjä. Vein osan Reijolle hitsattavaksi ja hyvä tuli.

Tarinan opetus: Kunun Pyörän Reijo hitsaa materiaaleja, joita ei voi hitsata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: 16" Super Aero vanteet

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

Itselläkin kokemusta noista mp:n lohkoista ja kopista ja monesti sisältävät (varsinkin kopat) hyvin suuren määrän magnesiumia ja aina ei taitavakaan hitsari ole saanut hitsattua sitä (tiiviiksi) muutakun kiinni... sauma jää todella huokoiseksi eikä kestä enää läheskään niin paljon kuin ehjä...
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Vastaa Viestiin