Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Otetaan esimerkiksi Volvo FL-10 380 hv, vaihtolavasysteemillä, lavan koko 21 kuutiota. En tiedä auton painoa, mutta oletetaan omapainoksi lavan kanssa 15 000 kg ja täydellä kuormalla puolet enemmän eli 30 000 kg (kuormana viljaa).

Paljonko kuluttaa:

a) maantieajossa ilman kuormaa 80 km/h nopeudella
b) maantieajossa kuorma päällä 80 km/h nopeudella
c) sekalaisessa ajossa

Kuskin kaasujalka normaali, ehkä hieman säästellen koitetaan ajaa.

Arvioin itse 15 l/100 km ilman kuormaa ja 25 l/100 km täydellä kuormalla. Viljanajosta on tosiaan kysymys. Kertokaahan alaa paremmin tuntevat, olenko täysin metsässä? Opinnäytetyötä värkätään. :D
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Puolet enemmän 15000kg:sta on 7500kg, eli kokonaispaino siinä vaiheessa 22500kg! ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Tobbana kirjoitti:Puolet enemmän 15000kg:sta on 7500kg, eli kokonaispaino siinä vaiheessa 22500kg! ;)

-Sami
Kaksi kertaa enemmän? :D No anyway, 30 000 kg on tuo kuormatun ka:n paino.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

25 L tyhjänä ja 35 kuormalla +/- 15% on mun veikkaus, hiukan mutu:akin. :oops:
Nimittäin mun scania, 8 litran koneella, menee keskimäärin 27-28 litraa sadalla.
Kokonaispaino on vain 16.5 tonnia. Talvilaadulla 30 litran pahemmalle puolelle.

No volvot tosin on hiukan pienempikulutuksisia, mutta jne.................. :?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Moniko akselinen auto? Jos kolmiakselinen niin tuossa on pikku ylikuorma!
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

4 akselisen kokonaispaino on 32 t

jos toi paino lyödään 3 akselisen päälle niin on taatusti kamala ajettava
ja kiinni jäädessä sakkokin alkaa olla jo kohillaan :roll:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Naapurin pojalle kun tuli uus volvo tukkirekka viime keväänä niin kulutus oli aika kova kuutisenkymmentä litraa satasella, mutta se on aina ollut näin uusien autojen kanssa, hän sanoi, et putoo sinne 45-50l satasella kun tulee hiukan kilometrejä mittariin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Uitukki kirjoitti:Moniko akselinen auto? Jos kolmiakselinen niin tuossa on pikku ylikuorma!
En tiedä montako akselia tuossa kyseisessä autossa on, ja kuorman koko on laskennallinen perustuen ilmoitettuun lavan tilavuuteen ja viljan hehtolitrapainoon. Voi olla, että lava ei ole ollut aivan täynnä, vaan toisaalta kuka vajaitakaan kuormia kuljettaisi. Ei nyt kuitenkaan vielä määrätä sakkoja. :D

Konsensus näyttää kuitenkin olevan, että kulutuslukemia olisi syytä arvioida hiukan ylöspäin tuosta 15-25 litrasta. Se sopiikin paremmin uskottavan lopputuloksen kannalta. :wink:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2622
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

core2 kirjoitti:Naapurin pojalle kun tuli uus volvo tukkirekka viime keväänä niin kulutus oli aika kova kuutisenkymmentä litraa satasella, mutta se on aina ollut näin uusien autojen kanssa, hän sanoi, et putoo sinne 45-50l satasella kun tulee hiukan kilometrejä mittariin.
Kovat on kulutuslukemat nykyaikaiselle autolle. Koulun 2006 vuosimallin 500 heppanen 450000 km ajettu FH 12 Volvo tukkirekka söi suunnilleen sen 50 litraa sadalle sisältäen nosturin käyttötunnit ja nyt olen päässyt 1997 vuosimallin 480 heppaisella 1300000 km ajetulla 144 G sorakasetti Scanialla 48,8 litran kulutukseen sadalla täysillä painoilla.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mielenkiintoinen aihe ja tätä on tullut itsekin joskus pohdittua.

Ihan heti ens kans usko mitään alle 30L/100km saatika alle 20L/100km lukemia. 9-5 airo vie vastaavassa ajossa 9-13L niin meinaatte että kuorma auto veis 50-100% (eli puolet tai kaksi kertaa enemmän...)? vaikka autolla on massaa yli kymmenkertainen määrä? Vaikka on kuorma-autoissa varmaan parempi hyötysuhde onkin kuorman kuljettamisen suhteen mutta ei varmaan ihan noin hyvä.

Muistan kuulleeni myös lukemia 30-50L/100km normi ka-kalustolle riippuen kuormasta. Armeijan GAZit vei huhupuheiden mukaan sen 1L/1km.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joku muukin on tehnyt samaa harkkatyötä 6v sitten :-)
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... lutus.html
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ja vielä tieteellisen tutkimuksen tulosta:
http://www.motiva.fi/files/1037/HD-ener ... enveto.pdf
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Kuorman paino merkitsee ko.tapauksessa aika vähän. Sanoisin että 30l tyhjänä ja muutaman litran enemmän kuormattuna.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuo kulutus jonka mainitsin on Volvon FH16 700 kulutus kysyin juuri äsken onko pudonnut yhtään, sanoi vain ettei kovin paljoa keskimäärin noin 50l. satasella, kovia lasteja sillä vedetään, likimain 60 tonnia painoa kun tukkeja kuormana.

Auto on ajossa noin 18-20 tuntia vuorokaudessa ja kilometrejä kertyy vähän yli 1000 kilsaa tuon ajon aikana. Perjantaisin hän ajaa vain yksin yhden vuoron aamu neljästä iltapäivän kello 16:00 olen usein ollut mukana pyörimässä ja olen saanut ajaakin sitä rohjoa jopa kaatanut perävaununkin yhessä tiukassa mutkassa kun pikkutien reuna petti, puolisen tuntia siinä kului kun saatiin se takaisin siihen kapealle polulle ja uudelleen lastattua.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2622
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Kuorma-auton polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

core2 kirjoitti:Tuo kulutus jonka mainitsin on Volvon FH16 700 kulutus kysyin juuri äsken onko pudonnut yhtään, sanoi vain ettei kovin paljoa keskimäärin noin 50l. satasella, kovia lasteja sillä vedetään, likimain 60 tonnia painoa kun tukkeja kuormana.

Auto on ajossa noin 18-20 tuntia vuorokaudessa ja kilometrejä kertyy vähän yli 1000 kilsaa tuon ajon aikana. Perjantaisin hän ajaa vain yksin yhden vuoron aamu neljästä iltapäivän kello 16:00 olen usein ollut mukana pyörimässä ja olen saanut ajaakin sitä rohjoa jopa kaatanut perävaununkin yhessä tiukassa mutkassa kun pikkutien reuna petti, puolisen tuntia siinä kului kun saatiin se takaisin siihen kapealle polulle ja uudelleen lastattua.
Elikkä tästä voi tehdä sellaisen hätäisen johtopäätöksen, että polttoaineen kulutus ei ole vähentynyt yhtään kovasta rummutuksesta huolimatta 15 vuoteen. Sen sijaan tehot ovat nousseet koko ajan ylöspäin etenkin Ruotsalaismerkeissä polttoaineenkulutuksen kustannuksella.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Vastaa Viestiin