Autoveron fiskaalinen merkitys verokertymän kannalta on taantuman ja päästöihin perustuvan veron määräytymisen myötä oleellisesti vähentynyt. Lisäksi fiskaaliselta kannalta verokertymän maksimit osuvat talouden huippuvuosille, ja minimit taantuma-aikoihin jolloin päinvastaisesti valtion tarve verotuloille on korkeimmillaan.
Autoverolaki säädettiin alunperin tilapäisenä, ja lukuisten oikeudenkäyntien osoitettua autoveron olevan hyvin vaikeasti sovitettavissa nykyisiin olosuhteisiin, on siitä aika luopua. Lisäksi autoveron kantaminen aiheuttaa sekä poliisille että tullille näiden pääsääntöisiin tehtäviin nähden ylimääräistä työtä mm. veronkierron valvonnan sekä veron määräytymisen osalta.
Lisäksi autoveron voidaan katsoa heikentävän liikenneturvallisuutta ajoneuvokannan uudistumista hidastavan vaikutuksen kautta, sekä samalla myös hidastavan ajoneuvokannan kokonaispäästöjen vähenemistä. Hiilidioksipäästöjen vähentäminen on kirjattu myös autoverolain tavoitteisiin, tältä osin autovero vaikuttaa omien tavoitteidensakin kannalta ristiriitaisesti.
Verotettakoon liikennettä edelleen, mutta nykymaailmaan soveltuvin keinoin. Ja jääköön tämän esityksen hyväksymisen myötä erilaiset piilopakettiautot, matkailuautorakennelmat ja kuorma-autoilla sekä naapurimaihin rekisteröidyillä autoilla jokapäiväinen ajaminen autoveron kiertäminen mielessä historian tuntemiksi kuriositeeteiksi.
Itse lisäisin vielä kaupan elpymisen työllistävät vaikutukset, mahdollinen alv-tuottojen nousu, kokonaispäästöjen pienentymisen, liikenneturvallisuuden parantamisen jne.
Korjaus / huoltotoiminta menee pakosti merkkiliikkeille autokannan uusiutuessa.
Kun merkkiliike rokottaa oikein raskaimman jälkeen, saa valtiokin enemmän verotuloja. Saattaa asiakas saada kahvin kanssa pullan kun merkkilliikkeessä odottaa tonnin tai parin huoltolaskua. Viimeksi kun uudemmalla autolla ajelin, sain käyttöautossa kahvin ilman pullaa kun huolto venyi.
Edullinen pikkukorjaamo saattaa jopa harrastaa harmaata taloutta joten pois sellaiset koko maasta. Saadaan sitten ajella uusilla yksisilmäisillä autoilla kun huoltoaika on viikon päästä.
Autovero vain h****n korkeaksi että ihmiset on pakotettu ostamaan pieniä, vähäpäästöisiä autoja. Samoin suurille työsuhdeautoille tähtitieteelliset verotusarvot, että saa edustajatkin ajella micralla 100 tkm vuodessa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Mielipiteet on kuin peräaukkoja, jokaisella on omansa... jokatapauksessa aiheesta on näköjään toinenkin aloite, jonka laatija meinasi, että tuo aikaisemmin linkitetty ei muotovirheiden takia kelpaa. Tässäpä tämä toinenkin : https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13