Suojatien eteen pysähtyminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Suojatien eteen pysähtyminen

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Nii'in pitäisihän tuon olla selviö, mutta kyllä kävi tänään sydän kurkussa.

Ylitin täällä Turussa uudenmaantietä vanhan suurtorin kohdalta (ei liikennevaloja). Kaikilla kaupunkiin menevillä kolmella kaistalla odottivat autot nätisti minua sekä pientä tyttöä taluttavaa äitiä. Keskikorokkeen viereen oli myös pysähtynyt kaupungin suunnasta tuleva auto joten äiti lähti taluttamaan tyttöä tien yli. Eikös silloin kuulu vaan kiihdyttävän auton nastojen rapinaa ja pysähyneen auton viereistä kaistaa painaa joku "nuorisoautoilija" älykääpiö vain lisää kaasua :evil: ei jäänyt paljon väliä äidin ja tytön eteen.

Itselläkin hakkasi pumppu hetken aikaa suht lujaa ja ainoana primitiivireaktiona pystytin keskimmäisen sormen ohi ajaneen auton perään. Hetken teki mieli käydä antamassa seikkaperäistä liikenneopetusta tuollaiselle idiootille kun pysähtyi 20m päässä seuraaviin liikennevaloihin. Taisi olla pojalla kova kiire sinne punaisiin seisomaan. Jessus sentään, ettei voi olla mitään tajua kuinka pahasti siinä olis voinut käydä! (Tummansininen 90-luvun alun Passat volkkari (CEV-871, muistelisin), ylläpito saa poistaa jos ei typerysten tunnusmerkkejä saa julkaista)

Yhdenkään saabistin en ole ikinä nähnyt tekevän mitään yhtä tyhmää (mukaan luen myös aika ajoin törttöilevän allekirjoittaneen ) :wink:
"SaabAna"
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

VW Vento 1.8 CL, 1994, teho 55 kW. XXXX

SSAero

EDIT: Nyt vähän jotain rajaa tietojen julkasussa. T: potkis
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Nostan sormea minäkin. Pitäsköhän tolle kollille soitella?
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Joka aamu järkyttyneenä katselen menoa tuossa Tennispalatsin lähellä olevassa risteyksessä. Hitto kun ei kadun nimi tule mieleen, mutta se mikä menee siis KKK ohitse. 3 kaistaa ja usein 2 seisoo jono ja kolmatta kaistaa vain painellaan menemään miten sattuu. Onneksi suojatiekin on vähän käytetty. Itsekään en ole vielä yhtään oikeata vaaratilannetta nähnyt, mutta kaikki mahdollisuudet siihen on.
STCF #3
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Speedou kirjoitti:Joka aamu järkyttyneenä katselen menoa tuossa Tennispalatsin lähellä olevassa risteyksessä. Hitto kun ei kadun nimi tule mieleen, mutta se mikä menee siis KKK ohitse. 3 kaistaa ja usein 2 seisoo jono ja kolmatta kaistaa vain painellaan menemään miten sattuu. Onneksi suojatiekin on vähän käytetty. Itsekään en ole vielä yhtään oikeata vaaratilannetta nähnyt, mutta kaikki mahdollisuudet siihen on.
Runeberginkatu?


Aiheeseen liittyen, olen ruvennut itsekkin vähentämään tuota suojatien eteen pysähtymistä, koska pelkään aiheuttavani välillisesti vaaratilanteen. :cry: On ollut muutama läheltä piti tilanne.
EDIT: siis tietty pysähdyn jos joku muu on pysähtyny ensin....
Eräänkin kerran kun pysähdyin suojatien eteen kiertoliittymässä ja olin antamassa tietä fillaristille, viereistä kaistaa pukkasi auto ohi. Minä hätäpäissäni soitin torvea varoitukseksi ja sain vihaisen katseen fillaristilta. (luulikohan se että sille soitin... :oops: )
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Marras 30, 2004 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Teemu kirjoitti:Aiheeseen liittyen, olen ruvennut itsekkin vähentämään tuota suojatien eteen pysähtymistä, koska pelkään aiheuttavani välillisesti vaaratilanteen. :cry: On ollut muutama läheltä piti tilanne.
Voisi hyvinkin olla tuo katu :)

Niin, minäkään en usein juuri tuosta syystä itse pysähdy 2 tai useampikaistaisella (samaan suuntaan siis) tiellä päästämään jalankulkijoita ylitse, mutta itse kyllä olen tarkkana, että pysähdyn, jos joku muu pysähtyy.
STCF #3
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

...
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Marras 30, 2004 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itsekin olen törmännyt tilanteisiin suojatien edessä. Parhaimmat ovat olleet sellaisia, että olen itse ajanut toista kaistaa ja toisella kaistalla on joku pysähtynyt suojatien eteen, joten olen itsekin pysähtynyt. No, samantien ku Saabi on pysähtynyt niin yli puolet takana olleista on soittanu tööttiä tai välkäyttää pitkiä. Oikeita :idea: -päitä.

Kysymys: Oliko se niin, että jos pysähtyneen ajoneuvon ja oman kaistan välissä on tyhjä kaista, niin tällöin ei ole pysähtymisvelvollisuutta? Siis tilanteessa, jossa on kolme kaistaa samaan suuntaan ja niiden yli menee suojatie. Itsellä on kyseisestä tilanteesta ristiriitaista tietoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Kyllä, koroke ja väliin jäävä tyhjä kaista antavat hiukan lisää reagointiaikaa ja poistavat lain mukaan pysähtymispakon.

Pahoja ovat myös väärin alle 5 m suojatiestä pysäköidyt autot, ei näkyvyyttä suojatien ja jalkakäytävän reunaan lainkaan , varsinkin jos se väärin pysäköinyt on paku. Pysähdyn poikkeuksetta ja aina sieltä joskus on pölähtänyt joku, jota ei varmasti olisi ehtinyt väistää, jos ei olisi noudattanut suojatiesääntöä.
Toivottavasti ei osuisi koskaan kohdalle, että ajaisi jonkun yli...
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

dimebak kirjoitti:Itsekin olen törmännyt tilanteisiin suojatien edessä. Parhaimmat ovat olleet sellaisia, että olen itse ajanut toista kaistaa ja toisella kaistalla on joku pysähtynyt suojatien eteen, joten olen itsekin pysähtynyt. No, samantien ku Saabi on pysähtynyt niin yli puolet takana olleista on soittanu tööttiä tai välkäyttää pitkiä. Oikeita :idea: -päitä.

Kysymys: Oliko se niin, että jos pysähtyneen ajoneuvon ja oman kaistan välissä on tyhjä kaista, niin tällöin ei ole pysähtymisvelvollisuutta? Siis tilanteessa, jossa on kolme kaistaa samaan suuntaan ja niiden yli menee suojatie. Itsellä on kyseisestä tilanteesta ristiriitaista tietoa.
Eikös se laki menny niin, jotta jos auto on pysähtynyt/pysäköity alle 5m suojatiestä pitää pysähtyä. Tyhjä kaista ja "suojakoroke" suojatiellä muuttaa asian". (silti SAA pysähtyä)

http://www.autokoulusymppis.fi/useinkysyttya.htm

Autokoulun sedät ja (ja tädit) osaa selittää paremmin kuin minä :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mulle on jäänyt lapsuudesta sellainen muistikuva Suomen sikakosta kun istuin 7v. takapenkillä ja faija pysähtyi suojatien eteen (torin kulmilla) ja mies ylitti katua. Katsoin juuri siihen suuntaa kun vasemmalta tuli auto kovaa vauhtia ja jalankulkija iskeytyi tuulilasiin. Miehen pää ponnahti lasista kuin pingispallo ja jäi makaamaan vähän matkan päähän. Veri valui joka pään reistä ja elämä taisi päättyä siihen. Tuohon aikaan ei vielä ollut sitä pysähtymisääntöä.

Kyllä sitä näkee useinkin todella villejä läheltä piti tilanteita ainakin Espoossa.

Kaupunki alueella voisi alkaa soveltaa Sveitsin mallia jossa suojatielle pyrkivä on päästettävä yli. Jos kiilaa eteen saa sakkoa 250 CHF, mikä on noin 120 eur. Siis tietenkin jos poliisi näkee. Seurasin tätä Bernissä ihan mielenkiinnosta ja siellä se tuntui toimivan aika hyvin.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Joo, kyllä siinä jää jalankulkija toiseksi kun auton kanssa ottaa kontaktia. Tuo suojatien eteenpysähtymissääntö on todella hyvä, vielä puuttuu että sen kaikki sisäistäisivät.

Kaupunkialueella tuntuu, että monet autoilijat eivät tajua enää suojatien olemassaoloa jos siinä ei ole liikennevaloja (jos silloinkaan :( ) Tuollaista käyttäytymistä saisi poliisi valvoa enemmän, mieluummin kuin kytätä maanteillä 10km/h ylinopeuksia jollain 60:n nopeusrajoituksen alamäkipätkällä...

Tulipahan avauduttua :P
"SaabAna"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

potkuhousu kirjoitti:Mulle on jäänyt lapsuudesta sellainen muistikuva Suomen sikakosta kun istuin 7v. takapenkillä ja faija pysähtyi suojatien eteen (torin kulmilla) ja mies ylitti katua. Katsoin juuri siihen suuntaa kun vasemmalta tuli auto kovaa vauhtia ja jalankulkija iskeytyi tuulilasiin. Miehen pää ponnahti lasista kuin pingispallo ja jäi makaamaan vähän matkan päähän. Veri valui joka pään reistä ja elämä taisi päättyä siihen. Tuohon aikaan ei vielä ollut sitä pysähtymisääntöä.
Koulussa muuan vuosi sitten juttelin englannin kurssilla erään jannun kanssa joka oli ajanut Rovaniemellä heidän perhetuttunsa päälle. Tosin ilman mitään syytä jne., koska tämä mies oli hoiperrellut Pohjanhovista tuhannen päissään ja kaatunut pyörätieltä kaistalle, suoraan auton keulaan ja konepellin yli kuskinpuolen A-pilariin. Tämä opiskelija ei ollut kerinnyt tehdä yhtään mitään ja oli ollut pitkän aikaa jalkamiehenä sen jälkeen, ei uskaltanut ajaa autoa vähään aikaan. Ja tästä perhetutusta tuli sitten kasvi, kone käy mutta kukaan ei ole ohjaimissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

potkuhousu kirjoitti:Kaupunki alueella voisi alkaa soveltaa Sveitsin mallia jossa suojatielle pyrkivä on päästettävä yli. Jos kiilaa eteen saa sakkoa 250 CHF, mikä on noin 120 eur. Siis tietenkin jos poliisi näkee. Seurasin tätä Bernissä ihan mielenkiinnosta ja siellä se tuntui toimivan aika hyvin.
Onneksi kuulin tuosta etukäteen ennen kesän EU-reissua, mutta totta tosiaan. Tuo toimi siellä hienosti ja oli minusta loistava juttu!
STCF #3
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Itse erehdyin ruuhka-aikaan tuossa Myyrmäessä pysähtyä suojatien eteen antaen tilaa opiskelijoille. Muuten ihan hyvä idea mutta muut autoilijat jatkoivat ihan pokkana ajoa viereisellä kaistalla. 8O Satakertainen riski syntyi siitä, että erehdyin pysähtymään suojatien eteen antamaan tilaa jalankulkijoille. Yliajo ei tuossa tilanteessa ollut kovin kaukana. Kertoo jotain osasta autoilijoista..
Vastaa Viestiin