Liikenteessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Tulee vastaan kovin usein auto, jonka ajonopeus aaltoilee huomattavasti alle sen hetkisen tien käyttö nopeuden. Seurauksena siitä, saattaa "turvaväli" lyhentyä ajoittain pieneksi, koska en halua aiheuttaa turhaa "haitari" liikettä, turhalla jarrun polkemisella. Mutta mitä tekee tämä edellä ajavan auton kuski :evil: POLKEE JARRUA :!: Jos tunnistat tästä itsesi edellä ajavaksi, niin voisitko selittää, mitä kyseinen toimenpide teki, jo lyhyelle "turvavälille" :?: Josko ymmärtäisit sitten sen itsekkin :wink: Muutamalta jarruttelijalta olen yrittänyt mennä kysymään, mutta ovat poistuneet kovin vikkelään paikalta, yksi oli ajaa "kiireessä" päälle 8)
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pedaali pohjaan ja ohi.. ei muodostu jonoa :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Juu toki ja tuo kuvio helpottuu taas vaihteeksi, kun tuli eilen haettua vaihto kone tohon etanoli tonttuun. Satkulla ohi pääsee kyllä en sitä kiistä, ajettiin eilisellä kaverin kaa motaria vieritysten, mulla toi OG900 -84 coupe ajettu 280000 ja kaverilla OG900 -89 sedan ajettu 190000 :arrow: vein voiton :lol: liekkö kaasutin säädöt tai jotain :?:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Cona »

nalleolut kirjoitti:pedaali pohjaan ja ohi.. ei muodostu jonoa :mrgreen:
Ainakin kolkissa on talvella ohituksissa oltava tarkkana, että riittää kaistanleveys, muuten kyllä ohi pääsee, mutta nelikko (tai joku muu merkki) olisi kyllä tunnottomampi tienpinnan ja pidon epätasaisuuksilla ohittaessa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Se kai ilmottaa sulle että ei tykkää että ajat niin perseessä kiinni... Joskus tulee itekin väläyteltyä jarruvaloja. Ei tosin niin että vauhti hidastuisi.

Itse ajelen lähes aina vakionopeudensäätimen kanssa noin 4 kilometriä yli nopeusrajoituksen. En jaksa väläytellä kameroita. Niin aika usein tulee seurattua peilistä kuinko joku käy aina puskurissa kiinni ja sit taas tulee väliä ja taas käydään puskurissa kiinni... Ehkä eivät osaa säätää nopeuttaan kaasulla. Ohi harvoin kuitenkin menevät.

Samoin tulee huomattua se että jos koittaa laittaa vakionopeudensäädintä päälle jonkun perässä ajaessa niin ei siitä tule yhtään mitään kun ei se nopeus pysy lähellekään vakiota.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Kun pitää tarpeeksi sitä väliä, niin omalla ajovauhdilla ja ennakoinnilla pystyy sitä vauhtia tasoittaamaan kummasti vaikka se etummainen sitä pumppausta vähän tekisikin. Tai ainakaan tarvitse juuri koskaan sitä jarrua painaa kun sitä väliä pitää tarpeeksi jolloin voi sitä vauhtia säätää kaasulla. Joskus tulee myös annettua etummaiselle vähän etumatkaakin koska sen tosiaan saa kohta kiinni kun se säikähtää jotain kaarretta ja vauhti taas putoaa.

Esim eilen ajoin jonossa jossa oma sijoitus kolmas. Edessä ajeleva haisteli etummaisen persettä ja aiheutti haitariliikettä jatkuvalla jarrun pumppauksella. Itse painoin samalla matkalla kaksi kertaa jarrua, kun toisena ajava painoi vähintään kaksikymmentä kertaa. Omat jarrun painallukset johtuivat risteyksistä :)
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Perjantaina kun ajelin Rovaniemeltä Pudasjärvelle tavoitin neljän auton jonon jonka nopeus oli 80-90 km/h satasen alueella. Takimmaisena minun edellä oli Corolla joka lähtikin ohitukseen pitkän suoran tultua. Normaalisti en lähde heti toisen ohittajan perään mutta nyt oli sen verran suoralla pituutta että pelivaraa oli. Hieman tuskastutti kun Corolla ei oikein rivakkaa ohitusta tehnyt joten arvelin että tässäpä ei koko jonoa vissiin päässytkään kyseisellä suoralla ohittamaan. Onneksi Corolla ei ohittanutkaan koko jonoa kerralla vaan vain sen yhden ja pääsinkin itse koko jonon ohi kun pistin kolmosta pesään ja kaasun pohjaan. Suora kyllä riitti koko jonon ohittamiseen mutta varman päälle pelatakseni meinasin sijoittua jonoa vetäneen perään ja ohittaa tämän auton vasta seuraavan tilaisuuden tullen. Mutta kun se ensimmäisen ja toisen auton väli oli niin olematon niin annoin mennä kaikista ohi kun koin sen turvallisemmaksi kuin yrittää tunkea siihen väliin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Premium Override kirjoitti:Tulee vastaan kovin usein auto, jonka ajonopeus aaltoilee huomattavasti alle sen hetkisen tien käyttö nopeuden. Seurauksena siitä, saattaa "turvaväli" lyhentyä ajoittain pieneksi, koska en halua aiheuttaa turhaa "haitari" liikettä, turhalla jarrun polkemisella. Mutta mitä tekee tämä edellä ajavan auton kuski :evil: POLKEE JARRUA :!:
Liikenteessä näkee erittäin usein myös idiootteja, jotka kuvittelevat tulleensa siunatuiksi yli-inhimillisen hyvällä ajotaidolla ja perustelevat tällä harhakuvitelmalla omaa oikeutustaan käyttäytyä liikenteessä kusipäisesti.

Usein nämä idiootit myös harrastavat monenmoista puolijauhoista ja lapsellista autolla leikkimistä oman ja muiden tiellä liikkujien turvallisuuden kustannuksella. Tätä vastuutonta käytöstä kutsutaan hyppyritukka-, lökäpöksy- ja teiniviiksipiireissä usein urheilulliseksi ajamiseksi, omien rajojen etsimiseksi, ääritilanteiden opetteluksi yms.

Varsinaisena kommenttina esitettyyn skenaarioon: Onko ikinä tullut mieleen että oma ajonopeus onkin se joka aaltoilee eikä suinkaan edellä ajavan? Edellä ajava haluaakin ehkäpä jarruvalolla (todellakin vain valolla, ei jarrulla) ilmaista: "Olisitko ystävällinen ja painuisit vittuun roikkumasta minun takapuskuristani."

Tiedä sitten... minä ainakin olen törmännyt tienpäällä monenmoisiin liikkuviin shikaaneihin, mutta aina kun minulle on vilkuteltu jarruvaloja olen ihan itse ollut syyllinen vilkutteluihin. Toisaalta myös usein ajellessani vakkarilla asetettua tasaista pientä ylinopeutta ilmestyy takapuskuriin kiinni joku asfalttisoturi, jolle on pakko ilmaista jarruvaloin tai käsimerkein kannanotto hänen ajotaitoihinsa ja -tyyliinsä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

No löytyihän sentään yksi, joka kehtaa kertoa painelevansa sitä jarrua :lol: Taidatkin kuulua siihen porukkaan, joka valoilla ilmoittelee milloin mitäkin "vitutustaan" Kanssa-autoilijoille :) No ohi menen paikan tullen, oikea jalka kaasulla, vasen jarrulla, hivenen vain vilkutellen "merkiksi" Että pidäppä huolta omasta ajosta :wink: Alkuperäiseen kysymykseen vastausta en saanut, eli mitä jarrun painaminen "turvavälille" tekee, muuta kuin vaarantaa liikennettä.

Lainaus yltä:
"Olisitko ystävällinen ja painuisit vittuun roikkumasta minun takapuskuristani."

Takana ajava rikkoo tossa korkeintaan kohteliaisuus sääntöä.
Edellä ajavan jarru testaus taasen rikkoisi kenties tieliikennelakia.

Pysyttäisiin mieluummin asiassa, eikä ruettaisi leimaamaan mitään piirejä :roll:
Viimeksi muokannut Premium Override, Ma Tammi 07, 2013 11:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja aero »

Premium Override kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen vastausta en saanut, eli mitä jarrun painaminen "turvavälille" tekee, muuta kuin vaarantaa liikennettä.
Turvaväliä se lyhentää, etenkin jos takanatulija ei ole hereillä.
Premium Override kirjoitti: "Olisitko ystävällinen ja painuisit vittuun roikkumasta minun takapuskuristani."
Takana ajava rikkoo tossa korkeintaan kohteliaisuus sääntöä.
Jarru testaus taasen rikkoisi kenties tieliikennelakia.
Nnniiiin tosiaan, se tieliikennelaki.
TLL 10§ kirjoitti: Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.
TLL 23§ kirjoitti: Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Mitäs jos sillä ekalla tulee ihan oikea tarve jarruttaa? Huomaa tiellä esteen, mettästä kimpasee joku elukka eteen tms. Oisko sittenkin kivempi että se turvaväli oliskin kunnossa myöskin silloin?

Mitä pyyntöihin tulee, ite väläytän mieluummin takasumaria tai suoran tullen oikeata vilkkua kuin jarruvaloja, kun joku peesaa puskurissa kiinni. Jos on mennäkseen, menee ohi, katoaa horisonttiin ja end of story, kaikki jatkaa ajamistaan onnellisena matkansa loppuun asti eikä kenenkään tartte ressata. Ja mitä nopeuteen tulee, niin jos jonkun saa kiinni, sen keskinopeus on alempi kuin oma, joten ohi vaan, turha sitä on jäädä miettimään mitä se tekee. Kun nopein menee ensin, pysyvät jonot luonnostaan mahdollisimman lyhyinä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taitaa olla niin, että auto, joka ajaa liian lähellä edelläajavaa, rikkoo aina tieliikennelakia, oli sitten syynä likinäköisyys, urheilullinen ajotapa tai haitariefektin ehkäisy.

Edellä ajavalla on oikeus seilauttaa omaa ajonopeuttaan tilanteen ja omien ajotaitojen mukaan, perässäajavalla ei silti ole oikeutta ajaa liian lähellä.

Kohteliaisuussääntöä sen sijaan epätasaista nopeutta ajava rikkoo ja ärsyttää kyllä meikäläistäkin, mutta se on aika toissijaista tieliikennelakiin ja tiellä liikkujien turvallisuuteen nähden.

Mutta taitaapa olla niin, että jokainen meistä on keskimääräistä parempi kuski, jokainen muu tiellä liikkuja on aina meitä huonompi kuski (eli oikeasti olemme aina itse teiden paras kuski), ja jokaisen muun ajonopeus on aina väärä: joko muut hidastelee tai sitten ne kaahaa vaarallisesti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Jotenkin musta tuntuu että jos joku häiriintyy omista ajotavoista jollain muotoa ja koittaa sitä jotenkin viestittää, niin hyvä on vähän miettiä hiljaa itsekseen että mistäköhän mahtaisi johtua, voisinko tehdä jotain toiste, vai olinko tähän täysin syytön. Joskus voi ajatella muitakin kuin vain itseään, vaikka "itsehän olen aina oikeassa". Kukaan ei voi väittää että pystyy perässä roikkuessaan välttämään kolarin jos etummainen joutuu vetämään liinat kiinni esim. hirven takia?? Se on sit hauska kun tuulilasista tulee hirvi syliin ja takaa tulee perseenhaistelija konttiin...

Joskus on pitkiä itselle välkäytetty ja silloin siihen on omissa ajotavoissa ollut ihan syytäkin, tunnustan. Jarruvaloja ei koskaan ole tarvinnut minulle välkytellä.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Strobot keulaan saisi laittaa, jos joka tunarille valoja vilkuttelis :lol: Ainoa paikka missä tulee itse "vilkautettua" valoja on kun, joku unohtaa vaihtaa "lyhyille". Pimeälle autolle käytän "katkaisinta", tilanteen mukaan, autokannan "uudistuessa" ei jaksa kokoajan katkaisintakaan kuluttaa :)
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

mikähän tän topikin oikea viesti on?
se että yrität cruise päällä ajella ruuhkassa(ei onnistu),
se että kaikilla ei oo cruisea lainkaan,jolloin vauhti ei oo tasaista.
miks helvetissä tarvii ylipäätänsä ajaa LIIAN PIENELLÄ turvavälillä,
että edes tulee tällaisia tilanteita(joita topicin aloittajalla ilmeisesti usein?).
kun sun autos kulkee noin 22m/sekunnissa noin 80km/h vauhdissa,
miten voit olla jatkuvasti toisen takapuskurissa tai liian lähellä,
siis JOS pidät riittävän turvavälin?
miksi ajaa toisen ehdoilla jatkuvasti?
ei jarrujen painaminen ole järkevää noissa tilanteissa,mutta
kannattasko katsoa siihen omaan peiliin ensin(siis omaa naamaa),
että missähän se vika on :D .
itse en jarruvaloja vilkuttele turhaan.
topic taisi olla provo vain :D .
#2285
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kehillä tai muilla ruuhkapätkillä ajaessa pitää vain olla aistit valppaina; helpompaa on jättää auto kotiin kuin yrittää pitää turvavälit tiettyinä kellonaikoina.
Sen sijaan jossain maanteillä ajaessa en jaksa katsella sitä toimintaa lainkaan. Todella usein tulee tilanteita, joissa itse ajelen cruise päällä aika tarkalleen rajoitusten mukaan, mutta takapuskuriin liimautuu hyvinkin tiukkaan joku maanteiden ritari. Ohitse ei uskalleta mennä, mutta turvaväli pidetään mahdollisimman lyhyenä varmuuden välttämiseksi. Näissä tilanteissa yritän ensin väläyttää pari kertaa jarruvaloa ja jos ei sillä tule muutosta, niin sitten jää mahdollisuudeksi vain laskea matkanopus turvavälin edellyttämälle tasolle. Siinä voi sitten laskea sekunteja, joskus jopa minuutteja, siihen että takaa uskalletaan lähteä ohitse, kun vauhtia on hurjat 40km/h 80-100km/h alueella. Omaa nopeuttani en perskärpästen takia rupea nostamaan, se tuskin parantaa ainakaan omaa turvallisuuttani tippaakaan.
Vastaa Viestiin