Manuaalivaihteisessa autossa vetävän pyörän pyöränlaakerin kuntoa saa kuulosteltua ottamalla pyörän ylös ja vaihteen vapaalle, sitten pyörittelemällä, kuuntelemalla ja tunnustelemalla herkkyyttä.
Automaattivaihteisessa vaihteisto tuottaa vapaallakin sen verran vastusta ja pitää omia huminoitaan, ettei kunnosta oikein tahdo saada kuvaa (ellei laakeri ole sitten todella huono). Nyt tutkinnan alla on tonnari, mutta merkistä ja mallista riippumattahan ongelma on yleensä sama.
Onko raadilla tähän parempia ehdotuksia kuin vetoakselin irrottaminen, itselle ei tule muuta mieleen?
Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa
Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa
mitenkäs tangon tai B: n stetoskoopin avulla korvaan/ kuuloluuhun kone käyden vaihde päällä, vertailevat äänet vasen/ oikea..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa
Kyllä automaatistakin saa testattua siten, että pyörä ylös, kädellä kiinni kierrejousesta ja risa pyöränlaakeri tuntuu tärinänä jousessa
NG9-3 Aero MY05
Re: Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa
Kuivalla tiellä mutkaan / mutkittelua hyvää nopeutta, ulkokurvin etupyörä ulvoo, jos on laakerissa aihetta.
Re: Pyöränlaakerin testaus automaattivaihteisessa
Jos nostaa molemat etupyörät ilmaan, niin silloin tasauspyörästö sallii pyörien liikkua vastakkaisiin suuntiin. Eikö noin pyöri aika kevyesti ja äänettömästi myös automaattivaihteisissakin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01