Jääradalle

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Jääradalle

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Mistä renkaista on hyviä kokemuksia "siviili" auton alla ?

Elikkä samoilla renkailla tulis "pärjätä" Suomalaisella maantiellä normaalissa talvikelissä "siirtymät" (300 km) jääradalle sekä tietysti itse ajot jääradalla.

Kokemuksia mahdollisimman edullisista renkaista kaivataan.

Onko Nokian Nordman 4 toimiva ratkaisu ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Varmasti tommoseen rälläykseen nordman 4 riittää
(=Hakkapeliitta 4, siis ainakin pintakuvio taitaa olla sama)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja vfr »

Kun hakkapeliitta 4:sen valmistus loppui niin samaa rengasta ruvettiin valmistamaan nordman 4:sen nimellä. Kyseessä on sama rengas eri nimellä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sama juttu oli sitä edellisen Hakkapeliitan kanssa, ja kyseisen Nordmanin valmistus loppui sattumoisin silloin, kun HKPL4:n valmistus loppui ja Nordman 4:n valmistus alkoi.

Nokian Renkailla taitaa olla tapana pitää kaksi viimeisintä nasta-Hakkapeliittaa valmistuksessa ja myynnissä, ja se kolmas myydään sitten Nordmanina. Eli seuraavaksi vuorossa lienee Nordman 5, kun myyntiin saadaan HKPL8 ja HKPL 7 jatkaa myynnissä sen rinnalla.

Miksiköhän muuten nämä numeroinnit menee joillain firmoilla näin? Nokian Renkaat jätti HKPL6:n välistä, Trionic 6:sta ei taida olla olemassa, Leisure Suit Larry 4 -peliä ei koskaan julkaistu ja missä ovat Mies ja Alaston Ase -elokuvat 3-32? :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

vfr kirjoitti:Kun hakkapeliitta 4:sen valmistus loppui niin samaa rengasta ruvettiin valmistamaan nordman 4:sen nimellä. Kyseessä on sama rengas eri nimellä.
Paitsi nasta on vaihdettu halvempaan pyöreään siitä, hakka 4 tutusta 4-kulmaisesta.
Ja tuo neliskanttinen nasta näkyy nykyään olevan suomessa valmistetussa Bridgestone Noranza Evo 2 renkaassa. (vai onkohan Noranza nykyään suomessa tehty?)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Ja että aito ja alkuperäinen hakka 4 on täysin susi rengas nastojen puolesta, suorastaan maailmankuulu siittä, että nastat katkee. Kumit voi olla lähes ajamattomat, mutta nastat katki. Jos joku haluaa voin lähettää kuvia normaaleista hakkapeliitta 4 renkaista ja runflat hakkapeliitta 4 renkaista.
Hakkapeliitta 5 renkaissa nastojen runko parani.

EDIT:

Ja lisänä maininta henk.koht kokemuksena 3x hakkapeliitta 4 sarjaa kaikki eri vuosien sarjaa koot 13" ja 16" etuvetoisissa autoissa joissa nastat irti tai katki sekä etu että takarenkaista. Samoin ei itsellä mutta muitten autoista ja mitä myynnissä nähnyt käytettyjä, ei yhtäkään ehjää hakka 4 tullut vastaan. Nopeasti katsomalla voi luulla että nastat ovat paikallaan, kun katsoo tarkemmin ne on poikki, tynkä näkyy reijästä.
Viimeksi muokannut testing1, Su Tammi 13, 2013 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja vfr »

Hakkapeliitta 4 kun tuli markkinoille niin eka vuoden renkaissa ei pysynyt nastat paikoillaan vaan irtosivat uutuuttaan. Kun saivat ton korjattua niin niistähän tuli erittäin hyvät talvirenkaat.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

vfr kirjoitti:Hakkapeliitta 4 kun tuli markkinoille niin eka vuoden renkaissa ei pysynyt nastat paikoillaan vaan irtosivat uutuuttaan. Kun saivat ton korjattua niin niistähän tuli erittäin hyvät talvirenkaat.
Itsellänikin oli ties miten vanhat Hakkapeliitta neloset, joissa oli kaikki nastat tallella ja katkeamattomia, vaikka pintaa oli toisessa parissa enää nelisen milliä. Pidosta tosin oli enää kaunis muisto jäljellä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla on NG900:n alla jotkut Hakkapeliitta nelosen pinnalla olevat pinnoitetut. Pintaa on ja nastoja, mutta rengashan ei sitten pidä paljon mitään. Toki tuo pikkuviri vaikuttaa asiaan, kun ahdin potkaisee niin sitten sutii. :)

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jääradasta nauttii kun on alla oikeat piikkipyörät. Oikein tuli ikävä V6-kajakkia ja piikkipyöriä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Joo piikkipyörät olis parasta olla jos haluaa oikein nauttia jääradasta.

Itsellä ei tule kuitenkaan niin paljoa ajettua jääradalla että hommaisi sen takia omat renkaansa sitä varten.

Ja tosiaan renkaat olis oltava sellaiset että niillä voi myös maantiellä päästellä mukavasti ja turvallisesti ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Minkä kokoista aiot laittaa? Nimittäin perus 195/65r15 hintaero Hakka 7 vs. Nordman4 70€ (ainakin Tampereella), ei kovin paljoa. Isommissa erokin kasvaa.

Mutta kyllähän yleensä uusi malli on vanhaa parempi, ainakin renkaissa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja AZP »

Luulisi, että jääradalla ajaessakin parhaan ajokokemuksen, -nautinnon ja -harjoittelun saa mahdollisimman laadukkailla renkailla. Eli vertailun voittajat alle ja menoksi!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja mikan »

ysifemma kirjoitti:Joo piikkipyörät olis parasta olla jos haluaa oikein nauttia jääradasta.

Itsellä ei tule kuitenkaan niin paljoa ajettua jääradalla että hommaisi sen takia omat renkaansa sitä varten.

Ja tosiaan renkaat olis oltava sellaiset että niillä voi myös maantiellä päästellä mukavasti ja turvallisesti ...
Aikoinaan ostin kaksi piikkipyörää, jotka oli jonkun vanhan säännön mukaiset, eli niitä ei enää saanut käyttää kilpailuissa. Ne ei montaa kymppiä maksaneet ja kun tallista löytyi pari vanhaa peltivannetta, niin se oli siinä. Hallitunkki ja renkaat konttiin. Ei ole suuri vaiva vaihtaa niitä perillä. Mulla oli siis piikit vain eturenkaissa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja Numba »

mikan kirjoitti:Aikoinaan ostin kaksi piikkipyörää, jotka oli jonkun vanhan säännön mukaiset, eli niitä ei enää saanut käyttää kilpailuissa. Ne ei montaa kymppiä maksaneet ja kun tallista löytyi pari vanhaa peltivannetta, niin se oli siinä. Hallitunkki ja renkaat konttiin. Ei ole suuri vaiva vaihtaa niitä perillä. Mulla oli siis piikit vain eturenkaissa.

t. Mika
Millainen oli ajokokemus? Varmaan auto lähti liukkaalla paremmin mutkista, mutta kuinka muuten?
Aloin itse ymmärtää tieliikenteessä sitä pointtia, että paremmat renkaat taakse, kun olin pyöräyttänyt erään pienemmän auton jääpenkkojen välissä (sattuneesta syystä kesärenkaat takan). Aikani koitin saada heittelehtimistä loppumaan, kunnes vastaan tullut auto pakotti polkaisemaan jarrut lukkoon. Onneksi vastaantulija oli jokkiskuski, ja näki tilanteen jo kaukaa. Siitä vaan lasi auki ja kiitokset pysähtymättä, kiire ku oli.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jääradalle

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kaikesta huolimatta ajokokemus oli ihan hyvä. Voisi luulla, että kun 96:ssa on edessä painava veekutonen piikkipyörillä ja sitten takana vain nastarenkaat, niin olis ihan mahdoton driftingpeli. :)
Mun mielestä kajakissa se perä tuli nätisti siellä perässä eikä sivulla. Kaasulla sitä sai vietyä, eikä jarrutuksissakaan tullut yllätyksiä. Yleensä ei vaan pää antanut periksi ajaa niin lujaa kuin renkaat olisi pitänyt.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin