Jääradalle
Jääradalle
Mistä renkaista on hyviä kokemuksia "siviili" auton alla ?
Elikkä samoilla renkailla tulis "pärjätä" Suomalaisella maantiellä normaalissa talvikelissä "siirtymät" (300 km) jääradalle sekä tietysti itse ajot jääradalla.
Kokemuksia mahdollisimman edullisista renkaista kaivataan.
Onko Nokian Nordman 4 toimiva ratkaisu ?
Elikkä samoilla renkailla tulis "pärjätä" Suomalaisella maantiellä normaalissa talvikelissä "siirtymät" (300 km) jääradalle sekä tietysti itse ajot jääradalla.
Kokemuksia mahdollisimman edullisista renkaista kaivataan.
Onko Nokian Nordman 4 toimiva ratkaisu ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Jääradalle
Varmasti tommoseen rälläykseen nordman 4 riittää
(=Hakkapeliitta 4, siis ainakin pintakuvio taitaa olla sama)
(=Hakkapeliitta 4, siis ainakin pintakuvio taitaa olla sama)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Jääradalle
Kun hakkapeliitta 4:sen valmistus loppui niin samaa rengasta ruvettiin valmistamaan nordman 4:sen nimellä. Kyseessä on sama rengas eri nimellä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Jääradalle
Sama juttu oli sitä edellisen Hakkapeliitan kanssa, ja kyseisen Nordmanin valmistus loppui sattumoisin silloin, kun HKPL4:n valmistus loppui ja Nordman 4:n valmistus alkoi.
Nokian Renkailla taitaa olla tapana pitää kaksi viimeisintä nasta-Hakkapeliittaa valmistuksessa ja myynnissä, ja se kolmas myydään sitten Nordmanina. Eli seuraavaksi vuorossa lienee Nordman 5, kun myyntiin saadaan HKPL8 ja HKPL 7 jatkaa myynnissä sen rinnalla.
Miksiköhän muuten nämä numeroinnit menee joillain firmoilla näin? Nokian Renkaat jätti HKPL6:n välistä, Trionic 6:sta ei taida olla olemassa, Leisure Suit Larry 4 -peliä ei koskaan julkaistu ja missä ovat Mies ja Alaston Ase -elokuvat 3-32?
Nokian Renkailla taitaa olla tapana pitää kaksi viimeisintä nasta-Hakkapeliittaa valmistuksessa ja myynnissä, ja se kolmas myydään sitten Nordmanina. Eli seuraavaksi vuorossa lienee Nordman 5, kun myyntiin saadaan HKPL8 ja HKPL 7 jatkaa myynnissä sen rinnalla.
Miksiköhän muuten nämä numeroinnit menee joillain firmoilla näin? Nokian Renkaat jätti HKPL6:n välistä, Trionic 6:sta ei taida olla olemassa, Leisure Suit Larry 4 -peliä ei koskaan julkaistu ja missä ovat Mies ja Alaston Ase -elokuvat 3-32?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Jääradalle
Paitsi nasta on vaihdettu halvempaan pyöreään siitä, hakka 4 tutusta 4-kulmaisesta.vfr kirjoitti:Kun hakkapeliitta 4:sen valmistus loppui niin samaa rengasta ruvettiin valmistamaan nordman 4:sen nimellä. Kyseessä on sama rengas eri nimellä.
Ja tuo neliskanttinen nasta näkyy nykyään olevan suomessa valmistetussa Bridgestone Noranza Evo 2 renkaassa. (vai onkohan Noranza nykyään suomessa tehty?)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Jääradalle
Ja että aito ja alkuperäinen hakka 4 on täysin susi rengas nastojen puolesta, suorastaan maailmankuulu siittä, että nastat katkee. Kumit voi olla lähes ajamattomat, mutta nastat katki. Jos joku haluaa voin lähettää kuvia normaaleista hakkapeliitta 4 renkaista ja runflat hakkapeliitta 4 renkaista.
Hakkapeliitta 5 renkaissa nastojen runko parani.
EDIT:
Ja lisänä maininta henk.koht kokemuksena 3x hakkapeliitta 4 sarjaa kaikki eri vuosien sarjaa koot 13" ja 16" etuvetoisissa autoissa joissa nastat irti tai katki sekä etu että takarenkaista. Samoin ei itsellä mutta muitten autoista ja mitä myynnissä nähnyt käytettyjä, ei yhtäkään ehjää hakka 4 tullut vastaan. Nopeasti katsomalla voi luulla että nastat ovat paikallaan, kun katsoo tarkemmin ne on poikki, tynkä näkyy reijästä.
Hakkapeliitta 5 renkaissa nastojen runko parani.
EDIT:
Ja lisänä maininta henk.koht kokemuksena 3x hakkapeliitta 4 sarjaa kaikki eri vuosien sarjaa koot 13" ja 16" etuvetoisissa autoissa joissa nastat irti tai katki sekä etu että takarenkaista. Samoin ei itsellä mutta muitten autoista ja mitä myynnissä nähnyt käytettyjä, ei yhtäkään ehjää hakka 4 tullut vastaan. Nopeasti katsomalla voi luulla että nastat ovat paikallaan, kun katsoo tarkemmin ne on poikki, tynkä näkyy reijästä.
Viimeksi muokannut testing1, Su Tammi 13, 2013 22:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Jääradalle
Hakkapeliitta 4 kun tuli markkinoille niin eka vuoden renkaissa ei pysynyt nastat paikoillaan vaan irtosivat uutuuttaan. Kun saivat ton korjattua niin niistähän tuli erittäin hyvät talvirenkaat.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Jääradalle
Itsellänikin oli ties miten vanhat Hakkapeliitta neloset, joissa oli kaikki nastat tallella ja katkeamattomia, vaikka pintaa oli toisessa parissa enää nelisen milliä. Pidosta tosin oli enää kaunis muisto jäljellä.vfr kirjoitti:Hakkapeliitta 4 kun tuli markkinoille niin eka vuoden renkaissa ei pysynyt nastat paikoillaan vaan irtosivat uutuuttaan. Kun saivat ton korjattua niin niistähän tuli erittäin hyvät talvirenkaat.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Jääradalle
Mulla on NG900:n alla jotkut Hakkapeliitta nelosen pinnalla olevat pinnoitetut. Pintaa on ja nastoja, mutta rengashan ei sitten pidä paljon mitään. Toki tuo pikkuviri vaikuttaa asiaan, kun ahdin potkaisee niin sitten sutii.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jääradasta nauttii kun on alla oikeat piikkipyörät. Oikein tuli ikävä V6-kajakkia ja piikkipyöriä.
t. Mika
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jääradasta nauttii kun on alla oikeat piikkipyörät. Oikein tuli ikävä V6-kajakkia ja piikkipyöriä.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Jääradalle
Joo piikkipyörät olis parasta olla jos haluaa oikein nauttia jääradasta.
Itsellä ei tule kuitenkaan niin paljoa ajettua jääradalla että hommaisi sen takia omat renkaansa sitä varten.
Ja tosiaan renkaat olis oltava sellaiset että niillä voi myös maantiellä päästellä mukavasti ja turvallisesti ...
Itsellä ei tule kuitenkaan niin paljoa ajettua jääradalla että hommaisi sen takia omat renkaansa sitä varten.
Ja tosiaan renkaat olis oltava sellaiset että niillä voi myös maantiellä päästellä mukavasti ja turvallisesti ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Jääradalle
Minkä kokoista aiot laittaa? Nimittäin perus 195/65r15 hintaero Hakka 7 vs. Nordman4 70€ (ainakin Tampereella), ei kovin paljoa. Isommissa erokin kasvaa.
Mutta kyllähän yleensä uusi malli on vanhaa parempi, ainakin renkaissa.
Mutta kyllähän yleensä uusi malli on vanhaa parempi, ainakin renkaissa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Jääradalle
Luulisi, että jääradalla ajaessakin parhaan ajokokemuksen, -nautinnon ja -harjoittelun saa mahdollisimman laadukkailla renkailla. Eli vertailun voittajat alle ja menoksi!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Jääradalle
Aikoinaan ostin kaksi piikkipyörää, jotka oli jonkun vanhan säännön mukaiset, eli niitä ei enää saanut käyttää kilpailuissa. Ne ei montaa kymppiä maksaneet ja kun tallista löytyi pari vanhaa peltivannetta, niin se oli siinä. Hallitunkki ja renkaat konttiin. Ei ole suuri vaiva vaihtaa niitä perillä. Mulla oli siis piikit vain eturenkaissa.ysifemma kirjoitti:Joo piikkipyörät olis parasta olla jos haluaa oikein nauttia jääradasta.
Itsellä ei tule kuitenkaan niin paljoa ajettua jääradalla että hommaisi sen takia omat renkaansa sitä varten.
Ja tosiaan renkaat olis oltava sellaiset että niillä voi myös maantiellä päästellä mukavasti ja turvallisesti ...
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Jääradalle
Millainen oli ajokokemus? Varmaan auto lähti liukkaalla paremmin mutkista, mutta kuinka muuten?mikan kirjoitti:Aikoinaan ostin kaksi piikkipyörää, jotka oli jonkun vanhan säännön mukaiset, eli niitä ei enää saanut käyttää kilpailuissa. Ne ei montaa kymppiä maksaneet ja kun tallista löytyi pari vanhaa peltivannetta, niin se oli siinä. Hallitunkki ja renkaat konttiin. Ei ole suuri vaiva vaihtaa niitä perillä. Mulla oli siis piikit vain eturenkaissa.
t. Mika
Aloin itse ymmärtää tieliikenteessä sitä pointtia, että paremmat renkaat taakse, kun olin pyöräyttänyt erään pienemmän auton jääpenkkojen välissä (sattuneesta syystä kesärenkaat takan). Aikani koitin saada heittelehtimistä loppumaan, kunnes vastaan tullut auto pakotti polkaisemaan jarrut lukkoon. Onneksi vastaantulija oli jokkiskuski, ja näki tilanteen jo kaukaa. Siitä vaan lasi auki ja kiitokset pysähtymättä, kiire ku oli.
Re: Jääradalle
Kaikesta huolimatta ajokokemus oli ihan hyvä. Voisi luulla, että kun 96:ssa on edessä painava veekutonen piikkipyörillä ja sitten takana vain nastarenkaat, niin olis ihan mahdoton driftingpeli.
Mun mielestä kajakissa se perä tuli nätisti siellä perässä eikä sivulla. Kaasulla sitä sai vietyä, eikä jarrutuksissakaan tullut yllätyksiä. Yleensä ei vaan pää antanut periksi ajaa niin lujaa kuin renkaat olisi pitänyt.
t. Mika
Mun mielestä kajakissa se perä tuli nätisti siellä perässä eikä sivulla. Kaasulla sitä sai vietyä, eikä jarrutuksissakaan tullut yllätyksiä. Yleensä ei vaan pää antanut periksi ajaa niin lujaa kuin renkaat olisi pitänyt.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero