kauhukokemuksia katsastuksesta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja mestari »

sattui silmään tollanen linkki ja sieltä ote:

70-luvun lopulla vein Hakuninmaalle vanhan Kajakkini (Saab 96). Veljeni, joka on autonasentaja, oli laittanut pelin kuntoon ja vakuutti, että leima kyllä tulee. Odottelin vuoroani ja kun numeroni syttyi ovien päälle, ampaisin sisään. Inssini ei huomannut pikaista tuloani, vaan antoi merkkiääntä yhä vihaisemman näköiseksi muuttuen. Lopulta toinen inssi meni ja koputti häntä olalle ja ilmeisesti sanoi, että poka on jo paikalla. Krapulaisen näköiseltä inssiltäni paloivat hihat lopullisesti, kun ystävällisesti sanoin, että taisin tulla katsetta nopeammin. Tulos: väljä pallonivel toisessa etupyörässä. Menin sitten uusintakatsastukseen saman nivelen kanssa ja leima tuli.

tuntuikin ah niin tutulta... :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja V-M »

Heh... mä olin tutustumassa konttorilla (autoasentaja) opiskeluaikana viikon verran joskus 80 tai 81. Heh... sillon se oli vielä lakkikourassa hommaa. Hupaisia hetkiä katella toimintaa "tiskin toiselta puolen" :mrgreen:. Mutta kyllä se opettikin, osas laittaa oikeet asiat kuntoon eli konttorin tärkeys järjestyksessä. Ei ollu ongelmia katsastaa omia kulkineita etes sillon (vaikka olivat melkosia katiskoja).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja puu »

"Mennään Ruotsiin, siellä on lunkimpaa porukkaa..."
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tahallaan ajattavat monttuun joo. Ei vaan pitäis itekki käydä tonttua näyttääs kohta. Parkkipolttimo täytyis vaihtaa, millanen kiinnitys siinä kannassa mahtoi olla?
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja ippe »

Multa repivät joskus 90-luvun loppupuoliskolla rellusta käsijarrumekanismin rikki, ihan ok. lukemat oli jo antanut jarrudynossa, mutta kaksin käsin repimällä katsastusmies sai peltisen vaijerien kiinnityspalan antautumaan, naama punaisena se kiskoi käsijarrua, ennen kuin sai auton rikki...

Tämä sattui eräällä Itä-Helsinkiläisellä konttorilla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja mestari »

aikoinaan kun sai käyttää näyttämässä saman päivän aikana niin monta kertaa kun ehti, sattui että 78 kuupan jousilautasen meni inssi murjaseen palasiksi ja kiiruusti pajalle vaihtamaan mutta pahaksi onneksi se pultti katkesi millä se on kiinni itse aksilassa, no se U muotoinen osa paikoilleen ja katkennut pultti vaseliinillä reikään ja pajan lattialta pölyä ja paskaa puhaltamalla koristeeksi,
konttorilla kaveri väänti sitä lautasta ja huomasi että se ei ole kiinni kuin yhdellä ja hylky tuli taas, sitten pajalle korvat luimussa ja migillä vedettin se kiinni että helisi.
sitten taas konttorille ja jo leima tuli mutta jurinan kanssa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Edellistä autoa, Fordia katsastin viimeistä kertaa Kat.. oy:ssä, Tampereella. Liike oli juuri aloittanut toimintansa. Lopputulemana: Etutukivarret vaihtoon puslien takia ja taka-akselin helat, korjauskehoitus takavalojen maadoituksesta ym..

Inssin sanat: "Kyllä tää A-katsastuksessa läpi olis menny, muttakun meillä on niin tehokkaat ravistimet.."

Vein auton merkkiliikkeeseen korjattavaksi katsastustodistuksen kera. Jonkun ajan kuluttua kun olin auton vienyt soi puhelin. Nämä otteeseen merkatut osat ovat heidän mielestä täysin kunnossa eikä tarvitse vaihtaa kohtakaan. No sanoin, että vaihtakaa ne osat nyt sitten kuitenkin.

No auto jälkitarkastukseen uusintanäyttöön. Sama valitus alkoi samoista osista jotka oli uusittu. "Nää osat on edelleen vialliset". Kai se inssi nyt näki että ne on ihan uudet kun suoraan ajoin uusintanäyttöön kun auton sain korjauksesta. Esitin kuitin todistuksena myös.. Pitkällisen auton rynkytyksen jälkeen leima tuli kuin tulikin. Mutta jäi todella paha maku ko. paikasta.. Niin tapahtuma vuosi oli 2010..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Pakkohan se on oma stoori jakaa pois.

Vanha 9000:n leima alkoi loppua ja silloisen opiskelijabudjetin takia ei suurempia korjauksia viitsinyt tehdä. Tiedossa ollut vika on monelle tuttu eli käsijarruvaijeri, joten odottelin lämpimän kevätpäivän katsastusta varten, joka sitten tulikin.

Auto katsastukseen parkkihallin kautta, että vaijeri olisi sulana ja auto toimisi ja ennen katsastusasemaahan se toimikin. Inssi autoon ja sepä päätti repästä käsijarrusta jo ennen sisäänajoa ja tonnari luisuun ja renkaat eivät vapaudu -jumissa. Keväällä löyty sulakin kohta ja renkaat kuitenkin pääsivät pyörimään kun takertuivat asvaltille.

Auto halliin ja dynolle, eturenkaat hyvin, takarenkaat hyvin siihen saakka kunnes inssi kiskaisi taas käsijarrun jumiin. Arvot olivat hyvät mutta minä, sekä hänen kolleegansa työnnettiin tonnaria jarrudynosta pois :oops:

Loppuhan on sitten lähes jo katastrofia -ainakin oli omasta silmästä katsottuna. Tonnarissa oli pieni niksi kun lähti pakittamaan, eli sieltä kepistä piti osata etsiä oikea kohta, että peruutusvalo syttyy. Kukaan muu inssi ei löytänyt tuota 'ongelmaa', koska sen saattoi saada myös vahingossa. Tämä tietysti huomasi sen.
"Sulla ei toi peruutusvalo oikein ole yhteistyökykyinen". Selitin tarinan ja toimintamallin, jonka inssi hyväksyi.
Kuskinpuolen ovessa oli jokun sarana/nousi tjsp, joka oli katkennut ja antoi ns. vastapompun kun oven avasi = päästi aivan saatanallisen pamauksen. Noh, sitähän se inssi siinä huomasi ja paukutteli ovea. "Sullahan puuttuu täältä yksi sarana!" Siinä sitten katseltiin ja tuumailtiin että suoranaisesti ei oveen vaikuta. -noh, kunhan pysyy kiinni.

Ajovalot osoittivat päin persettä, liian ylös. Konehuoneseen... :roll: ... Inssi katselee siinä ja kokeilee akkua: "akkuhan ei ole kiinni?" -Joo, sen verran huono akku, että pitää välillä ottaa lataukseen.."noh, kunhan se siinä pysyy, se on tärkeintä".
Siinä se sitten ihmettelee IC:tä, että ei taida olla alkuperäinen. Nohevana siinä sitten siihen, että peura tuli eteen ja puhkoi edellisen. "juujuu, hyvähän se on korvata paremmilla osilla".

Noh, muuta ihmeellistä ei löytynyt, joten LEIMA TULI. Vähän aikaa piti kerätä itseäni kun luin sitä lappua, et miten tämä on edes mahdollista.

Noh, nopeasti autoon ettei inssi muuta mieltään, mutta eipä lähdetty. Akku loppu ja nöyränä pyytämään buusteria käyttöön :roll:
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Maximus kirjoitti: Noh, muuta ihmeellistä ei löytynyt, joten LEIMA TULI. Vähän aikaa piti kerätä itseäni kun luin sitä lappua, et miten tämä on edes mahdollista.

Noh, nopeasti autoon ettei inssi muuta mieltään, mutta eipä lähdetty. Akku loppu ja nöyränä pyytämään buusteria käyttöön :roll:
Tässä kohtaa repesin kyllä totaalisesti :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Isäukko oli -73 99:ä katsastamassa luottopaikassa virkamiesaikaan, kaikenlaista pientä tietysti oli, kuten se, että jos kuskin oven aukaisee loppuun asti, se naksahtaa pysyvästi siihen asentoon. Isäukko ajatteli, ettei hätää, hän pitää ovesta vähän vastaan kiinni, jos virkamies-inssi tulee aukomaan heti ovea hallissa, mutta inssi olikin tempaissut oven niin voimalla auki, että isäukon ote sisäkahvasta lipesi ja kävit naksut. Piti sitten peruuttaa auto ulos hallista kuskin ovi sepposen selällään.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ehken niitä kauhukokemuksia, mutta huvitusta herätti. Erään kerran kun käytin ex harrastepelini 99 combicoupe turbo -78:n katsastuksessa. Inssi syynää ja syynää jokapaikkaa. Lopulta sanoo, pakko se on uskoa että tämmönen vanha Saabikin voi olla täysin kunnossa. Oliko lievähköjä ennakko-odotuksia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kerronpa minäkin kokemukseni, vaikkei Saabin katsastuksesta olekaan kysymys.

Camaroa käytin leimalla, inssi toki jaksoi nitistä kun keulassa alhaalla olevat valot oli kytketty toimimaan vilkkuina ja parkkeina, mutta vilkun valo valkoinen. Jännä että vuosikaupalla oli kelvannut, no ei siinä mitään siirretään parkit ajovaloumpioihin ja laitetaan oranssit polttimot vilkkuihin.

Mutta sitten kun ei muuta keksinyt, niin totesi taka-akselissa olevan liikaa päittäisvälystä. Molemmilla puolilla. Siis laakerit entiset, oli hänen mielipide. Kysyi vielä kahdelta muultakin konsultaatiota ja sama tuomio kaikilta.

Tyhmänä en osannut kyseenalaistaa, mutta sitten selvitin jälkikäteen vähän asiaa ja tuon taka-akselin rakennehan on sellainen että muutaman millin päittäisvälys kuuluu asiaan.

Noh ei siinä mitään, uusintaleimalla käynti heti tiskillä ilmoittaen että penniäkään en aio maksaa ja reklamaatiota perään aseman päällikölle. Muotoilin korvausvaatimukseksi sen hinnan, mitä kyseinen asema velottaisi sellaisesta palvelusta että auto noudetaan asiakkaalta ja tehdään se jälkitarkastus. Aseman päällikkö löi vastatarjoukseksi lahjakortin seuraavaa katsastusta varten, hyväksyin.

Tarinan opetus: älkää purematta nielkö kokemaanne vääryyttä, vaan reklamoikaa. Pakarin viestiin viitaten olisi ollut aivan paikallaan vaatia vähintään uusien osien vaihtotyön sekä jälkitarkastuksen kustannuksia, ja vaivasta vähän päälle.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Käytin kolkkia kehän autokatsastuksessa, ja inssi totesi vas etutolpan mädäksi. Sitten kiersi auton ja sanoi että oikeakin on mätä. No mitäpä siitä. Baasenarin holkit taskuun, ja viroon moikkaamaan antia. Noh usintanäytössä sanoi ettei tolpia saa hitsata. Miten niin, kysyin? Korjausholkkeja myydään maahantuojallakin väitin, voin vaikka näyttää vanhat osat. Inssi katsoi mätää palaa, ja empi kahden inssin voimin. Otin oikean puolen täysin ehjän ja syöpymättömän palan, ja kysyin miksi tämä käskettiin vaihtaa. Sitten inssi lähti ja sanoi "Noh kaipa se kestää". Täytyy vielä massata tolpat ennen seuraavaa katsastusta. Useamman kokemuksen jälkeen voin todeta, että kehällä on saab vastainen inssi. En tiedä kuka niistä, mutta vaihdan asemaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Naxu kirjoitti:...Noh usintanäytössä sanoi ettei tolpia saa hitsata. Miten niin, kysyin? Korjausholkkeja myydään maahantuojallakin väitin, voin vaikka näyttää vanhat osat. Inssi katsoi mätää palaa, ja empi kahden inssin voimin. Otin oikean puolen täysin ehjän ja syöpymättömän palan, ja kysyin miksi tämä käskettiin vaihtaa. Sitten inssi lähti ja sanoi "Noh kaipa se kestää". Täytyy vielä massata tolpat ennen seuraavaa katsastusta. Useamman kokemuksen jälkeen voin todeta, että kehällä on saab vastainen inssi. En tiedä kuka niistä, mutta vaihdan asemaa.
Kuinka muuten inssi ylipäätään huomasi että tolppia oli hitsattu? Vetivätkö Saab-antilla korjauspalat kiinni puikolla vaiko migillä, ja putsasivat sekä maalasivat ne tolpat tietty? Vai jäikö osa tolpista likaiseksi ja vanhalle maalille, ja korjauskohta ainoastaan maalattiin jolloin katsarille oli ilmiselvää että tolpat oli korjattu hitsaamalla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: kauhukokemuksia katsastuksesta

Viesti Kirjoittaja ippe »

Joskus katsastuksessa keksitään ihan omia sääntöjä, konttorin vaihto on hyvä ratkaisu jos tulee kummallisia väittämiä...

Näköjään noita holkkeja saa tarvikkeenakin, en usko että noita olisi kaupan, jos niitä ei saa käyttää :lol:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/bo ... t/1027000/
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Vastaa Viestiin