Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Tuo Saabin puskuri on ilmeisesti PUR-GF 15 materiaalia tai sellainen merkintä löytyy puskurin takapuolelta.
Vähän nettiä selasin ja PUR on ilmeisesti jotain polyuretaania olisiko GF sitte lasikuitu ja 15 % ????
Pystyykö sitä hitsaamaan?
Vähän nettiä selasin ja PUR on ilmeisesti jotain polyuretaania olisiko GF sitte lasikuitu ja 15 % ????
Pystyykö sitä hitsaamaan?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Mun käsittääkseni polyuretaanimuovia ei voi hitsata, ainakaan kunnolla.
Fiatforum.fi-palstan harrastaja Matti-Pekka on uretaanien asiantuntija, tekee mun ymmärtääkseni päätoimisesti polyuretaanituotteita, tuossa vielä heidän nettisivunsa:
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
OG9-3:sen puskureita varten tilasin hitsaustikkuja (PP-EPDM) Saksalaiselta Orbi-Techiltä (http://www.orbi-tech.de), keväällä sitten nähdään onnistuuko noilla korjaus...
Fiatforum.fi-palstan harrastaja Matti-Pekka on uretaanien asiantuntija, tekee mun ymmärtääkseni päätoimisesti polyuretaanituotteita, tuossa vielä heidän nettisivunsa:
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
OG9-3:sen puskureita varten tilasin hitsaustikkuja (PP-EPDM) Saksalaiselta Orbi-Techiltä (http://www.orbi-tech.de), keväällä sitten nähdään onnistuuko noilla korjaus...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Itse viime kesänä oli hakusessa tämä 3M tuote puskurin korjaukseen. Kävin Vaasassa kysymässä tuota kyseistä ainetta, josta sain kyllä vastaavaa, mutta halvempaa ainetta.
Eihän se laadultaan ole ihan samalla tasolla, mutta airflow-puskuri olisi tuolla tarkoitus yrittää korjailla.
Eihän se laadultaan ole ihan samalla tasolla, mutta airflow-puskuri olisi tuolla tarkoitus yrittää korjailla.
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Nuo muoviliimat ovat pop ja rock. Elastisia ja hiottavia. Pakkelin määrä jää minimiin, kun ei pihistele liiman kanssa ja tekee maltilla.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
On olemassa kerta ja -kestomuoveja, kestomuoveja voi hitsata ja kertamuoveja EI!
Lisäksi muoveissa käytetään paljon kaikenlaisia lisäaineita seassa joten hitsaamaan jos meinaa niin lisälangan tulee vastata täysin hitsattavaa materiaalia jos korjauksen haluaan kestävän
_________________________________________________
Kertamuovit
Kertamuovit muodostuvat polymeeriverkoista. Kertamuoveja ei voida jälkikäteen muovailla, vaan lämmitettäessä riittävästi kertamuovien polymeeriverkot hajoavat alkuaineiksi. Kertamuovit valmistetaan nestemäisestä lineaaripolymeeristä eli perushartsista, joka kovetetaan kehittämällä polymeerien välille siltoja kuumentamalla ja toisella kemikaalilla (esimerkiksi vulkanointi), tai vain toisella kemikaalilla, jota sanotaan kovettimeksi. Kovetusreaktiosta voi syntyä itsessään lämpöä.
Kertamuovilaatuja
Polyesteri / UPE
Fenolimuovit / PF
Epoksit / EP
Polyuretaani / PUR
Kestomuovit
Kestomuovit muodostuvat pitkistä polymeeriketjuista, jotka sitoutuvat toisiinsa heikoilla sidoksilla. Lämmitettäessä polymeeriketjut pääsevät liikkumaan toistensa lomitse. Tämä termoplastinen ominaisuus mahdollistaa kestomuovien uudelleenmuotoilun. Kestomuovi on amorfinen aine, eli sillä ei ole tarkkaa sulamispistettä, vaan se pehmittyy vähitellen lämpötilan kohotessa.
Akryyli / PMMA
Polyeteeni / PE-LD / PE-HD (Jostain saattaa löytyä myös MD:tä)
Polypropeeni / PP
Polystyreeni / PS
Polyeteenitereftalaatti / PET
Polyvinyylikloridi / PVC
Polyamidi / PA
Polykarbonaatti / PC
Polytetrafluoretyleeni / PTFE
Polyoksimetyyli tai polyasetaali / POM
Eteeniklooritrifluorieteeni / ECTFE
Polyvinyylidifluoridi / PVDF
Akryylinitriilibutadieenistyreeni / ABS
Itse käytän eniten moottoripyörä-hommissa ABS:ää, PP:tä, Pe-HD:tä ja POM:ia
Lisäksi muoveissa käytetään paljon kaikenlaisia lisäaineita seassa joten hitsaamaan jos meinaa niin lisälangan tulee vastata täysin hitsattavaa materiaalia jos korjauksen haluaan kestävän
_________________________________________________
Kertamuovit
Kertamuovit muodostuvat polymeeriverkoista. Kertamuoveja ei voida jälkikäteen muovailla, vaan lämmitettäessä riittävästi kertamuovien polymeeriverkot hajoavat alkuaineiksi. Kertamuovit valmistetaan nestemäisestä lineaaripolymeeristä eli perushartsista, joka kovetetaan kehittämällä polymeerien välille siltoja kuumentamalla ja toisella kemikaalilla (esimerkiksi vulkanointi), tai vain toisella kemikaalilla, jota sanotaan kovettimeksi. Kovetusreaktiosta voi syntyä itsessään lämpöä.
Kertamuovilaatuja
Polyesteri / UPE
Fenolimuovit / PF
Epoksit / EP
Polyuretaani / PUR
Kestomuovit
Kestomuovit muodostuvat pitkistä polymeeriketjuista, jotka sitoutuvat toisiinsa heikoilla sidoksilla. Lämmitettäessä polymeeriketjut pääsevät liikkumaan toistensa lomitse. Tämä termoplastinen ominaisuus mahdollistaa kestomuovien uudelleenmuotoilun. Kestomuovi on amorfinen aine, eli sillä ei ole tarkkaa sulamispistettä, vaan se pehmittyy vähitellen lämpötilan kohotessa.
Akryyli / PMMA
Polyeteeni / PE-LD / PE-HD (Jostain saattaa löytyä myös MD:tä)
Polypropeeni / PP
Polystyreeni / PS
Polyeteenitereftalaatti / PET
Polyvinyylikloridi / PVC
Polyamidi / PA
Polykarbonaatti / PC
Polytetrafluoretyleeni / PTFE
Polyoksimetyyli tai polyasetaali / POM
Eteeniklooritrifluorieteeni / ECTFE
Polyvinyylidifluoridi / PVDF
Akryylinitriilibutadieenistyreeni / ABS
Itse käytän eniten moottoripyörä-hommissa ABS:ää, PP:tä, Pe-HD:tä ja POM:ia
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Tuo selvensi asiaa jonkin verran PUR = Polyuretaani / PUR eli kertamuovi.Nehrt kirjoitti:On olemassa kerta ja -kestomuoveja, kestomuoveja voi hitsata ja kertamuoveja EI!
Lisäksi muoveissa käytetään paljon kaikenlaisia lisäaineita seassa joten hitsaamaan jos meinaa niin lisälangan tulee vastata täysin hitsattavaa materiaalia jos korjauksen haluaan kestävän
_________________________________________________
Kertamuovit
Kertamuovit muodostuvat polymeeriverkoista. Kertamuoveja ei voida jälkikäteen muovailla, vaan lämmitettäessä riittävästi kertamuovien polymeeriverkot hajoavat alkuaineiksi. Kertamuovit valmistetaan nestemäisestä lineaaripolymeeristä eli perushartsista, joka kovetetaan kehittämällä polymeerien välille siltoja kuumentamalla ja toisella kemikaalilla (esimerkiksi vulkanointi), tai vain toisella kemikaalilla, jota sanotaan kovettimeksi. Kovetusreaktiosta voi syntyä itsessään lämpöä.
Kertamuovilaatuja
Polyesteri / UPE
Fenolimuovit / PF
Epoksit / EP
Polyuretaani / PUR
Kestomuovit
Kestomuovit muodostuvat pitkistä polymeeriketjuista, jotka sitoutuvat toisiinsa heikoilla sidoksilla. Lämmitettäessä polymeeriketjut pääsevät liikkumaan toistensa lomitse. Tämä termoplastinen ominaisuus mahdollistaa kestomuovien uudelleenmuotoilun. Kestomuovi on amorfinen aine, eli sillä ei ole tarkkaa sulamispistettä, vaan se pehmittyy vähitellen lämpötilan kohotessa.
Akryyli / PMMA
Polyeteeni / PE-LD / PE-HD (Jostain saattaa löytyä myös MD:tä)
Polypropeeni / PP
Polystyreeni / PS
Polyeteenitereftalaatti / PET
Polyvinyylikloridi / PVC
Polyamidi / PA
Polykarbonaatti / PC
Polytetrafluoretyleeni / PTFE
Polyoksimetyyli tai polyasetaali / POM
Eteeniklooritrifluorieteeni / ECTFE
Polyvinyylidifluoridi / PVDF
Akryylinitriilibutadieenistyreeni / ABS
Itse käytän eniten moottoripyörä-hommissa ABS:ää, PP:tä, Pe-HD:tä ja POM:ia
Taitaa olla viisainta tehdä korjaus perinteisesti lasikuidulla jne...?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Eli rotjaat mieluummin kusilaidulla, kuin ostat liimat ja parsit sillä siististi kasaan? :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Saab.96 kirjoitti:Tuo selvensi asiaa jonkin verran PUR = Polyuretaani / PUR eli kertamuovi.
Taitaa olla viisainta tehdä korjaus perinteisesti lasikuidulla jne...?
Tobbana kirjoitti:Nuo muoviliimat ovat pop ja rock. Elastisia ja hiottavia. Pakkelin määrä jää minimiin, kun ei pihistele liiman kanssa ja tekee maltilla.
-Sami
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Ja vissiin tuo kusilaitu tahtoo olla vähän huono tarttumaan kiinni tuohon. Jos ei muuten niin ajan myötä lämpölaajenemisen myötä saattaa haljeta uudestaan.Tobbana kirjoitti:Eli rotjaat mieluummin kusilaidulla, kuin ostat liimat ja parsit sillä siististi kasaan?
-Sami
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Lasikuitu ei itsessään tartu juuri mihinkään, se on lujite, matriisi on sitten mikä tarttuu kiinni, nämä yhdessä muodostavat lujitemuovin.
Jos haluat korjata laminoimalla, niin käytä epoksihartsia, se tarttuu paljon paremmin kiinni kuin polyesterihartsi, itse käyttäisin lasipunosta katkokuitumaton sijaan...
Jos haluat korjata laminoimalla, niin käytä epoksihartsia, se tarttuu paljon paremmin kiinni kuin polyesterihartsi, itse käyttäisin lasipunosta katkokuitumaton sijaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Olen vähän kahden vaiheilla miten tuon korjaus pitäisi tehdä, hitsaus, muoviliima+vahvike vaiko lasikuidulla....
Jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa eikä ole täyttä varmuutta miten mikäkin niistä kestää.
Tuo Polyuretaanihartsi lienee kohtalaisen vaikea korjata ja kovin moni ei ole tuota nimenomaista materiaalia käsitellytkään....
Meinasin kuitenkin jonkinlaista kaikkien kompromissia soveltaa, eli liimaan jollakin liimalla nuo osat ja halkeamat kiinni jonka jälkeen takapuolelle laitan vahvikkeen joka on joko lasikuitus tai muovipuskurin korjaamiseen tarkoitettua vahviketta. Pinnan kittaan ja tasoitan lopuksi...
Se muotin ottaminen on houkuttava ajatus, voisi tehdä kopion tai vaikka kymmnen jos se hajoaa uudestaa. Puhumattakaan että voisi myydä jokusen kopion halukkaille joita varmasti löytyy....
En vaan ole koskaan tehnyt muottia lasikuidusta, että en tiedä miten sitten sen kanssa käy. Ensin korjaan puskurin kuitenkin...
Olen vähän kahden vaiheilla miten tuon korjaus pitäisi tehdä, hitsaus, muoviliima+vahvike vaiko lasikuidulla....
Jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa eikä ole täyttä varmuutta miten mikäkin niistä kestää.
Tuo Polyuretaanihartsi lienee kohtalaisen vaikea korjata ja kovin moni ei ole tuota nimenomaista materiaalia käsitellytkään....
Meinasin kuitenkin jonkinlaista kaikkien kompromissia soveltaa, eli liimaan jollakin liimalla nuo osat ja halkeamat kiinni jonka jälkeen takapuolelle laitan vahvikkeen joka on joko lasikuitus tai muovipuskurin korjaamiseen tarkoitettua vahviketta. Pinnan kittaan ja tasoitan lopuksi...
Se muotin ottaminen on houkuttava ajatus, voisi tehdä kopion tai vaikka kymmnen jos se hajoaa uudestaa. Puhumattakaan että voisi myydä jokusen kopion halukkaille joita varmasti löytyy....
En vaan ole koskaan tehnyt muottia lasikuidusta, että en tiedä miten sitten sen kanssa käy. Ensin korjaan puskurin kuitenkin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Juu, ei onnistunut Aeron etulipan hitsaus. Oli yhdestä kohtaa poikki ja toisesta halki. Korjasin "muovihitsausliimalla". Sellainen 2 komp. epoxiliima. Lipan taakse sitten riittävän monta kerrosta lasikuitua. Karhensin kuidutettavan pinnan kunnolla ennen kuidutusta.
Jos Saab.96 olet sitä hankkimaasi Hirsch-puskuria korjaamassa, niin tee sitten ihmeessä muotti ja mulle voit myydä sitten kopion..
Jos Saab.96 olet sitä hankkimaasi Hirsch-puskuria korjaamassa, niin tee sitten ihmeessä muotti ja mulle voit myydä sitten kopion..
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Vinyyliesterilla tulee kyllä elastisempi kuin epoksihartsilla?
Takapuolelta pitää tehdä ns V-railo, jonka kuiduttaa sitten
Tässä on hyvät ohjeet myös maalikoille!
http://www.terpol.fi/korjla.htm
Takapuolelta pitää tehdä ns V-railo, jonka kuiduttaa sitten
Tässä on hyvät ohjeet myös maalikoille!
http://www.terpol.fi/korjla.htm
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?
Hirsch puskurista on tosiaan kyse. Kiinnostas kyllä kovasti ottaa tosta muotti kum oon saanut sen korjattua. Olis sitte itselläkin "varmuuskopio" siitä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.