Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tuo Saabin puskuri on ilmeisesti PUR-GF 15 materiaalia tai sellainen merkintä löytyy puskurin takapuolelta.

Vähän nettiä selasin ja PUR on ilmeisesti jotain polyuretaania olisiko GF sitte lasikuitu ja 15 % ????

Pystyykö sitä hitsaamaan?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1465
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun käsittääkseni polyuretaanimuovia ei voi hitsata, ainakaan kunnolla.

Fiatforum.fi-palstan harrastaja Matti-Pekka on uretaanien asiantuntija, tekee mun ymmärtääkseni päätoimisesti polyuretaanituotteita, tuossa vielä heidän nettisivunsa:
http://www.elisanet.fi/ville-pekka


OG9-3:sen puskureita varten tilasin hitsaustikkuja (PP-EPDM) Saksalaiselta Orbi-Techiltä (http://www.orbi-tech.de), keväällä sitten nähdään onnistuuko noilla korjaus...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itse viime kesänä oli hakusessa tämä 3M tuote puskurin korjaukseen. Kävin Vaasassa kysymässä tuota kyseistä ainetta, josta sain kyllä vastaavaa, mutta halvempaa ainetta.
Eihän se laadultaan ole ihan samalla tasolla, mutta airflow-puskuri olisi tuolla tarkoitus yrittää korjailla.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Nuo muoviliimat ovat pop ja rock. Elastisia ja hiottavia. Pakkelin määrä jää minimiin, kun ei pihistele liiman kanssa ja tekee maltilla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

On olemassa kerta ja -kestomuoveja, kestomuoveja voi hitsata ja kertamuoveja EI!

Lisäksi muoveissa käytetään paljon kaikenlaisia lisäaineita seassa joten hitsaamaan jos meinaa niin lisälangan tulee vastata täysin hitsattavaa materiaalia jos korjauksen haluaan kestävän :)
_________________________________________________

Kertamuovit

Kertamuovit muodostuvat polymeeriverkoista. Kertamuoveja ei voida jälkikäteen muovailla, vaan lämmitettäessä riittävästi kertamuovien polymeeriverkot hajoavat alkuaineiksi. Kertamuovit valmistetaan nestemäisestä lineaaripolymeeristä eli perushartsista, joka kovetetaan kehittämällä polymeerien välille siltoja kuumentamalla ja toisella kemikaalilla (esimerkiksi vulkanointi), tai vain toisella kemikaalilla, jota sanotaan kovettimeksi. Kovetusreaktiosta voi syntyä itsessään lämpöä.

Kertamuovilaatuja


Polyesteri / UPE
Fenolimuovit / PF
Epoksit / EP
Polyuretaani / PUR

Kestomuovit

Kestomuovit muodostuvat pitkistä polymeeriketjuista, jotka sitoutuvat toisiinsa heikoilla sidoksilla. Lämmitettäessä polymeeriketjut pääsevät liikkumaan toistensa lomitse. Tämä termoplastinen ominaisuus mahdollistaa kestomuovien uudelleenmuotoilun. Kestomuovi on amorfinen aine, eli sillä ei ole tarkkaa sulamispistettä, vaan se pehmittyy vähitellen lämpötilan kohotessa.

Akryyli / PMMA
Polyeteeni / PE-LD / PE-HD (Jostain saattaa löytyä myös MD:tä)
Polypropeeni / PP
Polystyreeni / PS
Polyeteenitereftalaatti / PET
Polyvinyylikloridi / PVC
Polyamidi / PA
Polykarbonaatti / PC
Polytetrafluoretyleeni / PTFE
Polyoksimetyyli tai polyasetaali / POM
Eteeniklooritrifluorieteeni / ECTFE
Polyvinyylidifluoridi / PVDF
Akryylinitriilibutadieenistyreeni / ABS


Itse käytän eniten moottoripyörä-hommissa ABS:ää, PP:tä, Pe-HD:tä ja POM:ia
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nehrt kirjoitti:On olemassa kerta ja -kestomuoveja, kestomuoveja voi hitsata ja kertamuoveja EI!

Lisäksi muoveissa käytetään paljon kaikenlaisia lisäaineita seassa joten hitsaamaan jos meinaa niin lisälangan tulee vastata täysin hitsattavaa materiaalia jos korjauksen haluaan kestävän :)
_________________________________________________

Kertamuovit

Kertamuovit muodostuvat polymeeriverkoista. Kertamuoveja ei voida jälkikäteen muovailla, vaan lämmitettäessä riittävästi kertamuovien polymeeriverkot hajoavat alkuaineiksi. Kertamuovit valmistetaan nestemäisestä lineaaripolymeeristä eli perushartsista, joka kovetetaan kehittämällä polymeerien välille siltoja kuumentamalla ja toisella kemikaalilla (esimerkiksi vulkanointi), tai vain toisella kemikaalilla, jota sanotaan kovettimeksi. Kovetusreaktiosta voi syntyä itsessään lämpöä.

Kertamuovilaatuja


Polyesteri / UPE
Fenolimuovit / PF
Epoksit / EP
Polyuretaani / PUR

Kestomuovit

Kestomuovit muodostuvat pitkistä polymeeriketjuista, jotka sitoutuvat toisiinsa heikoilla sidoksilla. Lämmitettäessä polymeeriketjut pääsevät liikkumaan toistensa lomitse. Tämä termoplastinen ominaisuus mahdollistaa kestomuovien uudelleenmuotoilun. Kestomuovi on amorfinen aine, eli sillä ei ole tarkkaa sulamispistettä, vaan se pehmittyy vähitellen lämpötilan kohotessa.

Akryyli / PMMA
Polyeteeni / PE-LD / PE-HD (Jostain saattaa löytyä myös MD:tä)
Polypropeeni / PP
Polystyreeni / PS
Polyeteenitereftalaatti / PET
Polyvinyylikloridi / PVC
Polyamidi / PA
Polykarbonaatti / PC
Polytetrafluoretyleeni / PTFE
Polyoksimetyyli tai polyasetaali / POM
Eteeniklooritrifluorieteeni / ECTFE
Polyvinyylidifluoridi / PVDF
Akryylinitriilibutadieenistyreeni / ABS


Itse käytän eniten moottoripyörä-hommissa ABS:ää, PP:tä, Pe-HD:tä ja POM:ia
Tuo selvensi asiaa jonkin verran PUR = Polyuretaani / PUR eli kertamuovi.
Taitaa olla viisainta tehdä korjaus perinteisesti lasikuidulla jne...?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eli rotjaat mieluummin kusilaidulla, kuin ostat liimat ja parsit sillä siististi kasaan? :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Saab.96 kirjoitti:Tuo selvensi asiaa jonkin verran PUR = Polyuretaani / PUR eli kertamuovi.
Taitaa olla viisainta tehdä korjaus perinteisesti lasikuidulla jne...?
Tobbana kirjoitti:Nuo muoviliimat ovat pop ja rock. Elastisia ja hiottavia. Pakkelin määrä jää minimiin, kun ei pihistele liiman kanssa ja tekee maltilla.

-Sami
SAAB 9-5 Aero -05
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tobbana kirjoitti:Eli rotjaat mieluummin kusilaidulla, kuin ostat liimat ja parsit sillä siististi kasaan? :)

-Sami
Ja vissiin tuo kusilaitu tahtoo olla vähän huono tarttumaan kiinni tuohon. Jos ei muuten niin ajan myötä lämpölaajenemisen myötä saattaa haljeta uudestaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1465
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Lasikuitu ei itsessään tartu juuri mihinkään, se on lujite, matriisi on sitten mikä tarttuu kiinni, nämä yhdessä muodostavat lujitemuovin.

Jos haluat korjata laminoimalla, niin käytä epoksihartsia, se tarttuu paljon paremmin kiinni kuin polyesterihartsi, itse käyttäisin lasipunosta katkokuitumaton sijaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Olen vähän kahden vaiheilla miten tuon korjaus pitäisi tehdä, hitsaus, muoviliima+vahvike vaiko lasikuidulla....

Jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa eikä ole täyttä varmuutta miten mikäkin niistä kestää.

Tuo Polyuretaanihartsi lienee kohtalaisen vaikea korjata ja kovin moni ei ole tuota nimenomaista materiaalia käsitellytkään....

Meinasin kuitenkin jonkinlaista kaikkien kompromissia soveltaa, eli liimaan jollakin liimalla nuo osat ja halkeamat kiinni jonka jälkeen takapuolelle laitan vahvikkeen joka on joko lasikuitus tai muovipuskurin korjaamiseen tarkoitettua vahviketta. Pinnan kittaan ja tasoitan lopuksi...

Se muotin ottaminen on houkuttava ajatus, voisi tehdä kopion tai vaikka kymmnen jos se hajoaa uudestaa. Puhumattakaan että voisi myydä jokusen kopion halukkaille joita varmasti löytyy....
En vaan ole koskaan tehnyt muottia lasikuidusta, että en tiedä miten sitten sen kanssa käy. Ensin korjaan puskurin kuitenkin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Juu, ei onnistunut Aeron etulipan hitsaus. Oli yhdestä kohtaa poikki ja toisesta halki. Korjasin "muovihitsausliimalla". Sellainen 2 komp. epoxiliima. Lipan taakse sitten riittävän monta kerrosta lasikuitua. Karhensin kuidutettavan pinnan kunnolla ennen kuidutusta.

Jos Saab.96 olet sitä hankkimaasi Hirsch-puskuria korjaamassa, niin tee sitten ihmeessä muotti ja mulle voit myydä sitten kopion.. 8)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Vinyyliesterilla tulee kyllä elastisempi kuin epoksihartsilla?

Takapuolelta pitää tehdä ns V-railo, jonka kuiduttaa sitten

Tässä on hyvät ohjeet myös maalikoille!

http://www.terpol.fi/korjla.htm
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Apua muovinlaadun tunnistuksessa?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Hirsch puskurista on tosiaan kyse. Kiinnostas kyllä kovasti ottaa tosta muotti kum oon saanut sen korjattua. Olis sitte itselläkin "varmuuskopio" siitä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin