OG9-3:n vertainen ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja torque »

noniin, tulihan se sieltä. Ilmiselvään rakoon jonka OG9-3 jätti.

Bimmer 3-sarjan GT malli. 5-ovinen monikäyttökori jossa tilava kontti& tehokas moottori.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288538285583.html

Uusin Skoda Octavia viistoperä on toinen samaan ryhmään pyrkivä, VAGin kortti :

http://static.genspot.com/files/images/ ... iginal.jpg

luukun muoto rajoittaanee isomman kodinkoneen kuljettamista
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

On muuten Bemarissa pirun iso takatila 8O
SAAB 9-5 Aero -05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

torque kirjoitti:noniin, tulihan se sieltä. Ilmiselvään rakoon jonka OG9-3 jätti.

Bimmer 3-sarjan GT malli. 5-ovinen monikäyttökori jossa tilava kontti& tehokas moottori.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288538285583.html
Ilta-Sanomilla taas otsikointi kohdallaan...kuinkakohan monessa autossa Suomen nopeuksilla on spoilereista hyötyä? :roll:

Mutta kylläpä voi viistoperä tehdä auton ulkonäölle hyvää, kaikki muotoilun onnistuneet puolet tulevat esiin kun luovutaan vanhoille Volvoille tyypillisistä korimalleista. Nyt kun vielä siirtävät vedon eteen, ja tekevät sen sotkematta jotain sähkömoottoreita yhtälöön. Toisaalta Bemarilla ollaan varmaan niin pakkomielteisiä että etuvedostakin tehdään tavalla tai toisella aina yliohjaava...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Bemarin muotokieli varmaan jakaa mielipiteet, itse en pidä tuosta raskaasta olemuksesta, joka saa tuon GT:n näyttämään tosi leveältä kaikkine spoilereineen, ulokkeineen ja muhkuroineen. Toki on hyvä asia, että BMW on lopulta ruvennut valmistamaan muitakin autoja kuin 5-sarja joissa on tiloillekin uhrattu ajatus.

Skoda on selkeästi kliinimpi ja auton korostetut pyöränkaaret ja matala hartialinja näyttävät hyvältä. Kun vaan saisivat Skodan sisätiloihin hieman jotain persoonallisuutta, nykyiset Octavia ja Suberb ovat suorastaan masentavia sisältä.

Audi A5:hän menee tähän kategoriaan hyvin jos unohdetaan ne tilat. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja vmt »

Rattivaihde kirjoitti:Mutta kylläpä voi viistoperä tehdä auton ulkonäölle hyvää, kaikki muotoilun onnistuneet puolet tulevat esiin kun luovutaan vanhoille Volvoille tyypillisistä korimalleista. Nyt kun vielä siirtävät vedon eteen, ja tekevät sen sotkematta jotain sähkömoottoreita yhtälöön. Toisaalta Bemarilla ollaan varmaan niin pakkomielteisiä että etuvedostakin tehdään tavalla tai toisella aina yliohjaava...
Vanhojen Volvojen korimallithan on just hyviä, funktionalismi kunniaan. :mrgreen:

Vaikka niitä etuvetosia Bemareita nyt ilmeisesti olis tuloillaan niin en oikein jaksa uskoa, että mainittu ratkaisu tulisi nykyisistä malleista muihin kuin 1-sarjaan. Takaveto on kuitenkin niin tunnusomainen piirre merkille ja Bemarien omistajille varmasti yksi painavimpia syitä hankkia kyseinen auto.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos takavetoisuus ei häiritse, myöskin Porsche Panamera voisi olla pätevä vaihtoehto OG 9-3:n (tai 99 combin / 900 combin) korvaajaa etsivälle. Takapenkit kaatuu siten että koko tilasta tulee tasalattiainen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja vmt »

Miksei toki. On vaan Saabiin ja Bemariinkin verrattuna myös aika pätevän hintainen.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saahan sitä Panameraa nelivetonakin. Tosin voi olla että nelivetomalliin väliraha nousee sitten jo liian korkealle, jos vien Porsche-kauppaan kolkin vaihtoon :mrgreen:

Tämä 5-ovisuus on taas yksi niistä asioista, jonka Saab aloitti premium- ja edustusluokassa, mutta aivan liian aikaisin. Vihdoin Mersut, Bemarit, Audit ja muut tulevat perässä ja myyvät kuin häkä. Vähän sama asia kuin turbojen kanssa.

5-sarjan GT on ainakin sen kokoinen panssarivaunu, että sitä on vaikea mieltää siron Saabin veroiseksi. Audi A5 on sitten jo huomattavasti tyylikkäämpi, vaikka Audin tapaan näyttääkin samalta kuin kyseisen merkin kaikki muutkin mallit.

3-sarjalaista GT:tä en ole luonnossa nähnyt, ja kuvien perusteella on vaikea sanoa vielä mitään. Kontti on tosiaan iso, mutta litroissa ainakin samaa kokoluokkaa kuin OG9-3:n kontti.

Skoda Octaviahan on aina ollut (sala-)viistoperä. Kontti on kai aina ollut komean kokoinen ja tarjolla on myös aina ollut tehokkaita koneita RS-versiossa. Silti vaikea nähdä Skodaa, Saabia, Bemaria ja Porschea samassa autovertailussa...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja torque »

On muuten Bemarissa pirun iso takatila 8O
Kuva otettu etujakkarat etuimmaisessa asennossa, luulempi.
Sitten kun vajaa kaksimetriset pohjoismaalaiset perheenpäät ja jälkikasvu
oikoo koipia&käsiä kuljettajanpaikalla, tila takana pääsee testiin ;-)

Sitten vielä ne jotka siirtää penkkiä kiskoissa ettei vaan polvet ja kyynärät olisi taipeilla :-)
Tämä 5-ovisuus on taas yksi niistä asioista, jonka Saab aloitti premium- ja edustusluokassa, mutta aivan liian aikaisin. Vihdoin Mersut, Bemarit, Audit ja muut tulevat perässä ja myyvät kuin häkä. Vähän sama asia kuin turbojen kanssa.
Aivan, ja lopetti aivan liian aikaisin tuon korimallin.

Ei ollut hyvää ja luontevaa vaihtoehtoa NG900 ja OG9-3 mallille.

Olihan olemassa tuo vanhempi Opel Vectra viistoperänä, muutta muotoilu&laatu ei miellyttänyt ng900/og9-3 ostajia.

NG9-3 ihan hyvä auto, mutta meni sit kokoluokkaan "Escort" korvatessaan OG9-3n.

Useimmiten autot kasvaa hieman kooltaan&tiloiltaan kun seuraava gen. tulee ulos, näin ei ollut og93 vs ng.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

torque kirjoitti:Useimmiten autot kasvaa hieman kooltaan&tiloiltaan kun seuraava gen. tulee ulos, näin ei ollut og93 vs ng.
Eikä myöskään NG900 vs OG900.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tavaratila ehkä pienempi, mutta kuskilla paremmin tilaa. Ja kyllä ennemmin tuon uudemman takapenkillä istuu kuin vanhemman. Eikä noissa mitoissa nyt kovin paljoa edes eroa ole. OG vs. NG

Ja noin muutenkin uudemmassa matkustusmukavuus hieman parempi.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Itsellä pitkäjalkaisena ihmisenä melko päinvastaiset mielipiteet. :D OG-satkussa huomattavasti paremmin tilaa kuskin paikalla (myös tonnaripenkeillä jotka eivät päästä yhtä kauas kuin alkuperäiset), OG9-3:n takapenkillä on ahtaamman tuntuista ja on todellisia ongelmia saada jalat taiteltua b-pilarin ja korkean kynnyksen ohi pihalle (vs. og:n lyhyiden etuovien takia melko edessä sijaitseva b-pilari ja kynnyksetön rakenne).

Mukavahan 9-3:ssa on varsinkin etupenkillä matkustaa, ainakin paljon mukavampi kuin ajaa. :D Mutta ei og-satku todellakaan huono ole, jousitus vain on jäykempi ja melutaso korkeampi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja torque »

Eikä myöskään NG900 vs OG900.
Pitää paikkansa. Teknisesti olisi ollut "pikkujuttu" tehdä tilava&käytännöllinen&tehokas&turvallinen ja luotettava kulkuneuvo.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Eipä tuo Bemarin nykyinen muotoilukieli oikein sytytä, eikö tuokin ole vähän joku gross-over kuten 6-sarjan GT? Ainakin kuvissa näyttää että olis maavaraa olisi normaalia baijerilaista enemmän.
Jotenkin muutenkin nuo 5-oviset hatchbackit on yleisesti ottaen rumia, OG9-3 on melkeimpä ainoa hyvän näköinen varsinkin Viggen-korisarjalla..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: OG9-3:n vertainen ?

Viesti Kirjoittaja VKe »

Yleiseti minun silmää miellyttää OG-muoto ja sen perusteella muotoillut muutamat uudemmatkin autot. Upeeta huomata että OG on ollu useamman merkin muotoilun esikuva ( :wink: )

Esim. GTS Vectra oli minusta hieno (just tuommoinen minulla oli 2004...2008:
Kuva
ja samoin kun A5 Sportback:
Kuva
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin