Foorumin kaunein Ei-SAAB

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pomppe kirjoitti:
Ti Elo 03, 2021 20:12
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Heinä 13, 2021 07:56
pomppe kirjoitti:
Su Heinä 11, 2021 21:39
Laitetaas ny pari kuvaa omasta kissasta kun kerta täällä on muitakin jaguar kuskeja :D

Kuva

Kuva
Tuo on kyllä todella kaunis auto, eikä tule vastaan joka nurkan takaa 8)

Taitaa olla seuraava automerkkini, sitten kun joskus aika noista allekirjoituksen Saabeista jättää.

Alfakin olisi hieno, mutta maine on vähän kyseenalainen :roll:
Kiitos :D On siinä jotain koska tuon ostamisen jälkeen ei ole tarvinnu nettiautossa käydä :lol:
Mitä lastentauteja/heikkoja kohtia tuollaisessa Jaggessa voi olla?
Vaikka ihailenkin jotain autoa esimerkiksi sen muotoilun vuoksi, en lähde umpimähkään hankkimaan sellaista.

Vähän sama juttu noiden tämän hetkisten Saabien kanssa. Dieselmoottorit kuulostavat rujoilta, mutta ne ovat taloudellisia bensaan/etanoliin verrattuna, eikä tarvitse pelkää mm. jakoketju- ja venttiilivikoja. Siksi hankin mieluiten haluamastani automallista sen, jonka kanssa voi joten kuten tulla toimeen jatkuvasti sitä ropaamatta / rahaa siihen suurin määrin syytämättä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Heinä 13, 2021 07:56

Mitä lastentauteja/heikkoja kohtia tuollaisessa Jaggessa voi olla?
Vaikka ihailenkin jotain autoa esimerkiksi sen muotoilun vuoksi, en lähde umpimähkään hankkimaan sellaista.

Vähän sama juttu noiden tämän hetkisten Saabien kanssa. Dieselmoottorit kuulostavat rujoilta, mutta ne ovat taloudellisia bensaan/etanoliin verrattuna, eikä tarvitse pelkää mm. jakoketju- ja venttiilivikoja. Siksi hankin mieluiten haluamastani automallista sen, jonka kanssa voi joten kuten tulla toimeen jatkuvasti sitä ropaamatta / rahaa siihen suurin määrin syytämättä.
Mitä olen netistä lueskellut ja tuota omaakin tutkinut niin yllättävän vähä vikaisia mitä tulee tyyppivikoihin. Ovien lukkomoottorit ja takakontin johtosarjat ehkä ne kaikkein yleisimmät viat. Diesel koneisissa sitten vielä imusarjat ja välijäähdytin voi haljeta. (Omastakin kuskin puolen imusarja halki mutta paikattu pari kertaa ja koska ei omalla kohdalla haittaa päivittäistä ajoa niin ei ole ollut kiire vaihtaa) :lol: Toki näissäkin pätee sama että jos on pidetty huonosti niin ongelmatki varmasti lisääntyy.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja aero »

Siinä kun melkeen koko muu foorumi haikailee sähkövispilöiden perään, päätin minä kulkea vaihteeksi ihan eri polkua ja hain kotiin toisenkin luukkulamppuisen urheiluauton veekasilla. Tällä kertaa tosin italialaisen, talossa 11v olleen britin kaveriksi:

Kuva

Samalla julistan itseni ainakin omissa silmissäni tämän ketjun voittajaksi, koska kasarin lapsena en ole nähnyt, enkä usko näkeväni yhtään kauniimpaa autoa kuin Ferrari 348 TB. Tuo auto kiteyttää kasarin niin täydellisesti ja onnistuu olemaan samaan aikaan aggressiivinen, pehmeä, linjakas ja tasapainoinen, että kyllä siinä vaan silmä lepää. Ainakin mun siis - toki saa esittää muitakin mielipiteitä, vaikka ne onkin vääriä :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Onneksi olkoon ja rispektiä! 348 on todella hieno peli - vaikka itse pidän kyllä Daytonaa vielä nätimpänä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja Numba »

^^ alkaa pikku hiljaa toi allekirjoituskin valkenemaan 8)
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja mttm »

Hattu päästä :D Aivan sairaan hieno auto!!!
Ja minuakin korpee kovasti tämä sähkövatkain keskustelu, ei kyllä napaa ei yhtään. Mutta vanhenemiselle ja ajan eteenpäin menemiselle ei näköjään mitään voi ja se näkyy eniten siinä että Saab foorumilla keskustellaan ties mistä aiheista.
ps. itsekin kasarin lapsena muistelen kaihoisasti Miami Vicen valkeaa Testarossaa, siinä oli jotain samaa kun tuossa 348_ssa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
To Touko 05, 2022 22:39
Siinä kun melkeen koko muu foorumi haikailee sähkövispilöiden perään, päätin minä kulkea vaihteeksi ihan eri polkua ja hain kotiin toisenkin luukkulamppuisen urheiluauton veekasilla. Tällä kertaa tosin italialaisen, talossa 11v olleen britin kaveriksi:

Kuva

Samalla julistan itseni ainakin omissa silmissäni tämän ketjun voittajaksi, koska kasarin lapsena en ole nähnyt, enkä usko näkeväni yhtään kauniimpaa autoa kuin Ferrari 348 TB. Tuo auto kiteyttää kasarin niin täydellisesti ja onnistuu olemaan samaan aikaan aggressiivinen, pehmeä, linjakas ja tasapainoinen, että kyllä siinä vaan silmä lepää. Ainakin mun siis - toki saa esittää muitakin mielipiteitä, vaikka ne onkin vääriä :mrgreen:
Kyllä SAAB vetää suurimmalla vaihteella 80-120kmh välin nopeempaa ku tuo! :mrgreen:

ps. ihan siisti kärry! 8)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jos bensaa haluaa polttaa niin mikäs sen parempi tapa kuin italialaisen V-8 moottorin kautta 8) Itselle sähköauto olisi paras käyttöauto, vanha Ferrari olisi sitten fiilisauto. On komia peli ysärin lapsenkin mielestä. Testarossa ja Countach oli omat suosikit aikoinaan :)
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 09:05
Kyllä SAAB vetää suurimmalla vaihteella 80-120kmh välin nopeempaa ku tuo! :mrgreen:
Vaan, mikähän vaihde mahtaa olla välityssuhteeltaan Ferrarin laatikossa sama kuin Saabin suurin vaihde :lol:
On noiden autojen välityssuhteet niin eri mittakaavassa.

Vitsihän tuo Pakarin heitto toki oli.
Kuitenkin ihan oikeasti näillä 80...120 km/h suurimmalla vaihteella kiihdytyksillä ei ole mitään merkitystä vertailla täysin eri mittaluokan autoja keskenään.
Varttimaili on aika hyvä vertailla kiihtyvyyksiä. Toki myös "seisova kilometri".
Varttimaili näyttää Ferrarilla menevän 13,4s vs Saab 9-5 2.3 Aero 15,2s

Tuohon autoon.
On hieno. Silmä lepää ja punainen sen Ferrarin pitää olla. Miami Vicen valkoinen oli minulle "häväistys".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

@aero Todella hieno Ferrari, onnittelut! Ja olen tasan samaa mieltä samaisen kasarin lapsena.

Mitä tulee tuohon vertailuun kiihtyvyyksissä, niin eikös 9000 Aeroa aikoinaan isosti markkinoitu juuri sillä, että sen ohituskiihtyvyys oli parempi kuin Testarossalla? Näin muistelisin TM:ää vuodesta 90 aktiivisesti lukeneena.

Edit. Hakusanoilla Saab ja Testarossa TM:n sivuilla tuohan löytyi suoraan. Pahoittelut vähän kötöisestä kahden eri sivun yhdistämisestä. Mainos löytyy numerosta 18/92 s. 24-25.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja aero »

Tässä tosiaan on todella paljon samoja muotoiluelementtejä kuin Testarossassa. Oma silmäni (ja lompakkoni, mutta se liittyy realismiin eikä ulkonäköön) tykkää enempi 348:sta, kun Testarossan takapää leviää sillai hassusti. Ei Testarossakaan ruma ole, mutta tämä on minusta nätimpi, jotenkin inasen tasapainoisempi.

Ei se Aero-tonnarin 80-120 sinänsä ole käytännössä mikään turha luku, väännökkäällä turbokoneella voi ihan oikeasti arkiajossa ohittaa pykältämättä pienemmälle maantieajossa, mikä tuo sellaista arjen helppoutta. Niin voi kyllä tälläkin, mutta halutessaan voi pudotella kakkoselle (kunhan aski on lämmin) ja antaa italiakasin laulaa. Nykyäänhän liki kaikki autot on semmosia, että automaatti jurnuttaa kierroksilla millä auto just ja just jaksaa mennä ja puolet ylämäistäkin alkaa sillä että etitään pienempää sisään, kiihdytyksistä ja ohituksista puhumattakaan.

Sitäpaitti hitaita nää on kaikki, kun verrokkeja etsii - trumpalla voin itsekin samalla tapaa vaivattomasti ohitella kuutosella, mutta sillä on vaan törkeesti hauskempaa pudotella ykköselle, kun pelialueella veto on niiin paljon kivempaa. Siinä on puolet Ferrarin tehosta ja ~neljännes painosta, niin kiihtyvyys on ihan eri luokassa.

Mutta se kauneus, fiilis ja ajotuntuma! That's what counts. Tää ei kallistele, ei nöyristele, painopiste on alhaalla, auto on matala ja leveä. Rosso Corsa esittelee 348:n muodot varsin nätisti ja tuo ruskea-musta sisusta on aivan törkeen hieno.

Kääntää renkaat vähän mutkaisemman tien suuntaan niin ai että, mieli lepää ja hymy on leveä. Katsoo parkissa olevaa autoa niin hymy on leveä. Jos joskus jostain syystä haluaa tälläisestä Ferrarista luopua, niin jopa hintakehitystä katsoessa hymy on nykyään leveä. Ja jos se, että oma hymy on leveä ei ole asia, johon kannattaa panostaa, niin mikä on?

Tähdätkää hyvät ihmiset leveään hymyyn. Se on kivaa :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kylläpä siellä ollaan tunteikkaalla päällä, ja ymmärrän sen hyvin. Vaikka puhutaan eri tyylisistä ja erityisesti hintaluokan autoista, kyllä samaa onnea oli silloin 2019, kun tuon avon hankin.

Btw. Vale-Citikka menee lunastukseen. Raportoin tarkemmin omaan vitjaansa, kunhan vahinkotarkastaja soittaa ja alkaa luettelemaan madonlukujaan ilmeisesti vielä iltapäivän aikana.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, kun vuosien haaveen pääsee toteuttamaan, niin tunteiden määrä ei sinänsä ole euroista kiinni. Mulla nyt sattui olemaan kohtuullisen kallis (mutta silti ihmisen tavoitettavissa oleva) haave, mutta euroissa halvempi haave ei ole yhtään sen vähäpätöisempi.

Pysyn kannassani, että oman hymyn leveys on tärkeä mittari elämässä :), haaveita kannattaa jahdata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja petrisa »

2.polvi kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 10:09


Mitä tulee tuohon vertailuun kiihtyvyyksissä, niin eikös 9000 Aeroa aikoinaan isosti markkinoitu juuri sillä, että sen ohituskiihtyvyys oli parempi kuin Testarossalla? Näin muistelisin TM:ää vuodesta 90 aktiivisesti lukeneena.

Edit. Hakusanoilla Saab ja Testarossa TM:n sivuilla tuohan löytyi suoraan. Pahoittelut vähän kötöisestä kahden eri sivun yhdistämisestä. Mainos löytyy numerosta 18/92 s. 24-25.
Joo, kyllä varmaan suurimalla vaihteella, kuten mainoksessa hehkutetaan :D .
Mikäli valitaan sopiva vaihde, niin Saab katselee Ferrarin perää joka loittonee :lol:

Sinällään tuona aikana Saabilta ihan hyvä suoritus, ei siinä mitään.
Myöhemmin 2000 luvulla Sakemannien isot dieselmyllyt ihan vakionakin jättää Saabit mennen tullen. Kerrankin katselin kun Bemarin 335xd lähti kuin ohjus liikennevaloista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Foorumin kaunein Ei-SAAB

Viesti Kirjoittaja McStadey »

348 hinta ei varmuudella laske, joten tuohan on sijoitus, joka tuottaa vieläpä iloa omistajalle ja kanssaihmisille :D Paljon parempi kuin indeksirahasto siis 8)

Kyllä tuo 348 törkeän hieno on, ja kasin ääni on ainakin mun mielestä voittaa 12-mukisen.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin