Ostaako Saab vai ei?
Ostaako Saab vai ei?
Moro,
harkinnassa on uuden auton osto, ja kiikarissa on seuraavanlainen kiesi:
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5477609
Hinta on vähän korkea (en näin automaailman noviisina osaa sanoa, paljonko tuossa on tinkimisvaraa, ehkei paljoakaan), mutta paperilla vaikuttaa todella hyvältä autolta. Tehokas (vähän turhankin tehokas ottaen huomioon suurehko kulutus), mutta hyvä ajettava.
Kaksi asiaa tuossa autossa arveluttaa:
i) kyseessä on auto, joka on ollut leasing-käytössä (Espoon Bluesilla). Leasing-käyttö melkein takaa sen, että auto on huollettu asianmukaisesti, mutta toisaalta "firman autossa kun ei ole penniäkään kiinni" niin ajotyyli on voinut olla mitä tahansa (myös toki ihan asiallista). Mitä mieltä olette, onko leasing-käyttö ensimmäisten 75 tkm osalta kovinkin suuri miinus auton kohdalla? Ainakin esittelyautojen kanssa monet ovat hyvinkin epäluuloisia.
ii) (varmaan ihan objektiivinen foorumi kysellä tällaista), mutta miten nuo varaosatoimitukset on Saabeissa nykyään? Onko ihmisillä ollut ongelmia? Tai onko ongelmia odotettavissa esim. seuraavan 5 vuoden aikana? Eikös tuo Vector tarkoita ihan sitä varustelutasoa, eli itse konehuone on aika standardia (ja sitä kautta varaosien saatavuus on parempi kuin joissakin spesiaalimalleissa)?
Kiitos neuvoistanne jo etukäteen
harkinnassa on uuden auton osto, ja kiikarissa on seuraavanlainen kiesi:
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5477609
Hinta on vähän korkea (en näin automaailman noviisina osaa sanoa, paljonko tuossa on tinkimisvaraa, ehkei paljoakaan), mutta paperilla vaikuttaa todella hyvältä autolta. Tehokas (vähän turhankin tehokas ottaen huomioon suurehko kulutus), mutta hyvä ajettava.
Kaksi asiaa tuossa autossa arveluttaa:
i) kyseessä on auto, joka on ollut leasing-käytössä (Espoon Bluesilla). Leasing-käyttö melkein takaa sen, että auto on huollettu asianmukaisesti, mutta toisaalta "firman autossa kun ei ole penniäkään kiinni" niin ajotyyli on voinut olla mitä tahansa (myös toki ihan asiallista). Mitä mieltä olette, onko leasing-käyttö ensimmäisten 75 tkm osalta kovinkin suuri miinus auton kohdalla? Ainakin esittelyautojen kanssa monet ovat hyvinkin epäluuloisia.
ii) (varmaan ihan objektiivinen foorumi kysellä tällaista), mutta miten nuo varaosatoimitukset on Saabeissa nykyään? Onko ihmisillä ollut ongelmia? Tai onko ongelmia odotettavissa esim. seuraavan 5 vuoden aikana? Eikös tuo Vector tarkoita ihan sitä varustelutasoa, eli itse konehuone on aika standardia (ja sitä kautta varaosien saatavuus on parempi kuin joissakin spesiaalimalleissa)?
Kiitos neuvoistanne jo etukäteen
9-3 SC Vector TTiD -08.
Re: Ostaako Saab vai ei?
Suosittelen katselemaan faceliftattua versiota, eli M2008 lähtien. Mielestäni tuohon hintaan pitäisi niitäkin löytyä. Tuohan on toki aika vähän ajettu ikäisekseen. Jos kilometrejä tulee vähintään 20tkm vuodessa kannattaa myös harkita ja käydä testaamassa TTiD-moottoria.
Liisinkiä on turha pelätä, enemmän ratkaisee millaisessa käytössä auto on ollut. Kuten sanoit liisarit yleensä huolletaan merkkihuollossa. Myös yksityinen omistaja voi olla melko huoleton, jos lähtökohta on vaihtaa auto uuteen aina muutaman vuoden välein (kun takuuaika päättyy)...
Varaosia saa 9-3:een hyvin, ns. kulutusosien suhteen ei pitäisi olla tällä hetkellä mitään ongelmia. Vector on varustetaso, jossa on mm. paremmat penkit osanahkaverhoilulla ja 17" -aluvanteet yms. eli ei tarkoita mitään erikoisempaa tekniikkaa.
Eski
Liisinkiä on turha pelätä, enemmän ratkaisee millaisessa käytössä auto on ollut. Kuten sanoit liisarit yleensä huolletaan merkkihuollossa. Myös yksityinen omistaja voi olla melko huoleton, jos lähtökohta on vaihtaa auto uuteen aina muutaman vuoden välein (kun takuuaika päättyy)...
Varaosia saa 9-3:een hyvin, ns. kulutusosien suhteen ei pitäisi olla tällä hetkellä mitään ongelmia. Vector on varustetaso, jossa on mm. paremmat penkit osanahkaverhoilulla ja 17" -aluvanteet yms. eli ei tarkoita mitään erikoisempaa tekniikkaa.
Eski
Re: Ostaako Saab vai ei?
Kiitos vastauksesta,
Jos pelkästään itseäni ajattelen, tuo facelift ei ole ulkonäöllisesti minulle niin tärkeä, mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen varmaan paremman hinnan saisi sitten joskus uudemman näköisestä autosta. Kilometrejä tulee varmaan sellainen 10 tkm / vuosi, ja tästä pääosa mökkimatkoja, joten en ole tuosta kulutuksesta niin huolissani kuin olisin jos joka päivä pitäisi ajaa töihin.
Olen nyt käynyt koeajamassa BMW 3-sarjan touringin (vm 2010), Skoda Octavian Combin (vm. 2012) ja nyt tuon Saabin ja Saab kyllä vei voiton.
Vähän harmittaa, että automyyjä valehteli, kun kysyin, milloin auto oli heille tullut. Vastasi, että tällä viikolla, mutta Googlen historia paljasti, että oli ainakin jo toissaviikolla ollut myynnissä (nettiautosta ei kunnolla näe, milloin auto on ensimmäisen kerran tullut kaupoille). Mutta ehkä nuo autokauppiaat kaikki ovat tuollaisia venkoilijoita. "Just eilen saatiin ja huomenna on varmaan jo myyty joten kannattaa tehdä samantien kaupat."
Jos pelkästään itseäni ajattelen, tuo facelift ei ole ulkonäöllisesti minulle niin tärkeä, mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen varmaan paremman hinnan saisi sitten joskus uudemman näköisestä autosta. Kilometrejä tulee varmaan sellainen 10 tkm / vuosi, ja tästä pääosa mökkimatkoja, joten en ole tuosta kulutuksesta niin huolissani kuin olisin jos joka päivä pitäisi ajaa töihin.
Olen nyt käynyt koeajamassa BMW 3-sarjan touringin (vm 2010), Skoda Octavian Combin (vm. 2012) ja nyt tuon Saabin ja Saab kyllä vei voiton.
Vähän harmittaa, että automyyjä valehteli, kun kysyin, milloin auto oli heille tullut. Vastasi, että tällä viikolla, mutta Googlen historia paljasti, että oli ainakin jo toissaviikolla ollut myynnissä (nettiautosta ei kunnolla näe, milloin auto on ensimmäisen kerran tullut kaupoille). Mutta ehkä nuo autokauppiaat kaikki ovat tuollaisia venkoilijoita. "Just eilen saatiin ja huomenna on varmaan jo myyty joten kannattaa tehdä samantien kaupat."
9-3 SC Vector TTiD -08.
Re: Ostaako Saab vai ei?
Joo kyllä auto kannattaa ostaa ensi kädessä itseä varten, mikä tuntuu parhaimmalta.korhone81 kirjoitti:Jos pelkästään itseäni ajattelen, tuo facelift ei ole ulkonäöllisesti minulle niin tärkeä, mutta jälleenmyyntiarvoa ajatellen varmaan paremman hinnan saisi sitten joskus uudemman näköisestä autosta. Kilometrejä tulee varmaan sellainen 10 tkm / vuosi, ja tästä pääosa mökkimatkoja, joten en ole tuosta kulutuksesta niin huolissani kuin olisin jos joka päivä pitäisi ajaa töihin.
Jos kulutus kiinnostaa, niin tuossa facelift mallissa on ilmoitettu kulutus pienempi (esim. maantie 6,0l vs 6,8l/100km), tosin en tiedä mitä se oikeasti on.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Ostaako Saab vai ei?
Poyn huomio tuosta co2- päästöstä oli hyvä. Tämähän vaikuttaa suoraan käyttökustannuksiin.
Kysyjän arvuuttelu, jälleenmyyntiarvosta, pitää mielestäni paikkansa. Yleisen käytöksen perusteella, sääntö on selvä: uusin malli pitää hintansa parhaiten.
Kysyjän arvuuttelu, jälleenmyyntiarvosta, pitää mielestäni paikkansa. Yleisen käytöksen perusteella, sääntö on selvä: uusin malli pitää hintansa parhaiten.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Ostaako Saab vai ei?
Istuskelen usein kavereiden leasing autojen kyydeissä ja kyllä ne antaa 9/10 niin paljon sikaa niille kuin sielu sietää. Sitä en tiedä miten se riuhtova ajotyyli oikeasti rikkoo sitä autoa. Tämä on näitä vanhoja kansanperinteessä kulkevia uskomuksia, että "rääkätty" auton on huonompikuntoinen. Ihan niinkuin sekin että merkkihuollettu auto olisi jotenkin paremmassa kunnossa kuin ei-merkkihuollettu. Eipähän siitäkään asiasta varmaan Oikeata faktatietoa ole kenelläkään.
9000CS 2,3
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Ostaako Saab vai ei?
Valmistajien antamia kulutuslukemia vertailessa on hyvä tietää, että Saabin ilmoittamat lukemat ovat aiemmin pitäneet yhtä todellisuuden kanssa. Muiden valmistajien tuotteilleen antamat lukemat ovat olleet enemmän optimistisia. Nykyisinhän tässä asiassa on mopo jo karannut käsistä, kun virallinen kulutus on yleensä kolmanneksen pienempi kuin mihin esimerkiksi lehtien koeajoissa päästään.
Toki viimeisinä vuosina Saabkin lähti mukaan tähän "kehitykseen". Vai miten muuten on selitettävissä samalle autolle ja samalle moottorille parantuneet kulutuslukemat vaikkapa face-liftin yhteydessä? Tokkopa se aerodynamiikka niin paljoa parani. Tai jos parani, niin pitäisihän se jo näkyä muissakin suoritusarvoissa kuten kiihtyvyydessä ja huippunopeudessa.
Toki viimeisinä vuosina Saabkin lähti mukaan tähän "kehitykseen". Vai miten muuten on selitettävissä samalle autolle ja samalle moottorille parantuneet kulutuslukemat vaikkapa face-liftin yhteydessä? Tokkopa se aerodynamiikka niin paljoa parani. Tai jos parani, niin pitäisihän se jo näkyä muissakin suoritusarvoissa kuten kiihtyvyydessä ja huippunopeudessa.
Re: Ostaako Saab vai ei?
^Niin mutta vaikkei todellisessa kulutuksessa olisi mitään eroa, niin pienempi ilmoitettu kulutus tietää joka tapauksessa halvempia käyttökustannuksia.
Virallisesta kulutuslukemastahan lasketaan CO2-päästölukema, joka vaikuttaa myös vuotuiseen veromäärään.
Virallisesta kulutuslukemastahan lasketaan CO2-päästölukema, joka vaikuttaa myös vuotuiseen veromäärään.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ostaako Saab vai ei?
Niin eli käytännössä muut merkit ohjelmoivat auton toimimaan tuossa EU-kulutustestissä erityisen taloudellisesti, ja koska Saab ei tehnyt tätä sen asiakkaat kärsivät taloudellisesti ja lukemat olivat todenmukaiset.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ostaako Saab vai ei?
Ehdin jo ajatella ostavani tuon, kun bensakoneella tuota 9-3 farmaria on todella vähän nettiautossa liikkeellä vm 2008 jälkeisiä malleja (N = 2). Dieselmalleja sen sijaan on rutkasti, esim: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5318300
Hintaeroa tuossa toki tulee, mutta onpa varustelutasokin parempi (Xenon+nahat+polttoainelisälämmitin+sadetunnistin+peruutustutka) ja siis faceliftattu malli. Miinuksena automaattiboksi, mutta ehkä siihenkin tottuisi. Lisäksi tuo Automaja Oy on nähtävästi varsin pieni pulju vs. Länsiauto.
Kävin sitten diesellaskurissa (http://diesel-laskuri.net/), ja noilla ilmoitetuilla kulutusarvioilla ja nykyisillä polttoainehinnoilla pitäisi ajaa vain n. 7000km / vuosi, jotta diesel muuttuisi kannattavammaksi. 15 000 km ajoilla jäisi jo 500€ / vuosi plussalle dieselillä. En ole koskaan dieselautolla ajanut, mutta ei kai se sen kummempaa ole. Lukemani mukaan lyhyessä kaupunkiajossa (kone ei ehdi lämmetä) voi tulla ongelmia vuosien saatossa, mutta meillä siis lähinnä tuota pidempää mökkimatkaa suunnitteilla.
Hintaeroa tuossa toki tulee, mutta onpa varustelutasokin parempi (Xenon+nahat+polttoainelisälämmitin+sadetunnistin+peruutustutka) ja siis faceliftattu malli. Miinuksena automaattiboksi, mutta ehkä siihenkin tottuisi. Lisäksi tuo Automaja Oy on nähtävästi varsin pieni pulju vs. Länsiauto.
Kävin sitten diesellaskurissa (http://diesel-laskuri.net/), ja noilla ilmoitetuilla kulutusarvioilla ja nykyisillä polttoainehinnoilla pitäisi ajaa vain n. 7000km / vuosi, jotta diesel muuttuisi kannattavammaksi. 15 000 km ajoilla jäisi jo 500€ / vuosi plussalle dieselillä. En ole koskaan dieselautolla ajanut, mutta ei kai se sen kummempaa ole. Lukemani mukaan lyhyessä kaupunkiajossa (kone ei ehdi lämmetä) voi tulla ongelmia vuosien saatossa, mutta meillä siis lähinnä tuota pidempää mökkimatkaa suunnitteilla.
9-3 SC Vector TTiD -08.
Re: Ostaako Saab vai ei?
Jep, suosittelen todellakin kokeilemaan TTiDin. Automaattilaatikko sopii tuon koneen kaveriksi todella mainosti ja matka-ajossa kulutus on talvellakin 5-6 litraa satasella. Omasta mielestäni paras tekniikka mitä 9-3:een on ollut tarjolla ja olen testannut käytännössä kaikki versiot.
Maantieajossa ei TTiDin (tms nykydieselien) kanssa tule niitä ongelmia mihin viittasit. Eberillä avustettuna kone kyllä lämpenee nopeammin kuin bensamoottori, mutta erityistä myrkkyä näille vehkeille on lyhyt pätkäajo, jossa partikkelisuodattimen (DPF) puhdistuspoltto ei onnistu ja suodatin tukkeutuu...
Eski
Maantieajossa ei TTiDin (tms nykydieselien) kanssa tule niitä ongelmia mihin viittasit. Eberillä avustettuna kone kyllä lämpenee nopeammin kuin bensamoottori, mutta erityistä myrkkyä näille vehkeille on lyhyt pätkäajo, jossa partikkelisuodattimen (DPF) puhdistuspoltto ei onnistu ja suodatin tukkeutuu...
Eski
Re: Ostaako Saab vai ei?
Automaattilaatikkoon tottuu varmasti, useimmiten käy niin että paluuta manuaaliin ei ole. Ilmoituksessa muuten sanotaan että myydään asiakkaan lukuun, joten kauppakirjassa saattaa olla myyjänä nykyinen omistaja eikä tuo autoliike. Tämä kannattaa huomioida kauppoja tehdessä mikäli näin on.korhone81 kirjoitti:Miinuksena automaattiboksi, mutta ehkä siihenkin tottuisi. Lisäksi tuo Automaja Oy on nähtävästi varsin pieni pulju vs. Länsiauto.
Auto itsessään näyttää tosi siistiltä, ja ainakin omaan silmään tuo faceliftattu 9-3 näyttää huomattavasti tuoreemmalta ja enemmän "Saabilta".
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ostaako Saab vai ei?
Tuohon taitaa löytyä esim Vaasasta lääkkeet.Eski kirjoitti:erityistä myrkkyä näille vehkeille on lyhyt pätkäajo, jossa partikkelisuodattimen (DPF) puhdistuspoltto ei onnistu ja suodatin tukkeutuu...
Eski
Ja tuota tomaattilaatikon käyttöä kun vähän opettelee, niin se toimii yllättävän nätisti.korhone81 kirjoitti: Miinuksena automaattiboksi, mutta ehkä siihenkin tottuisi.
Moni valittaa tuota kun laatikko pykältää liian helposti pienempää vaihdetta, mutta kun huomioi kaasun painalluksessa sen että eihän näillä tehoilla nopeuden muutokset tapahdu ihan silmänräpäyksessä muutenkaan, eli kun välttää liian teräviä ja hermostuneita painalluksia, niin laatikko pitää yllättävän hyvin esim. nelosta silmässä kiihdytyksissä.
Ja tuon manuaalipuolen saa tarvittaessa nopeasti päälle ja kaasuun vastaavuus on taas ihan eriluokkaa. <-- pieneen väliin ohitukset yms.
Parasta automaatissa on ruuhkassa matelun helppous.
Ja kun vielä pistää sport-asennon päälle, niin tuollainen pysähtely-juoksuvauhtia ajaminen hoituu aika vähällä jarruttelulla, kun sport-asennossa moottorijarrutus toimii kohtuu hyvin.
MUTTA, korostan edelleen sitä, että jos ei ole automaattia ollut aikasemmin, niin kannattaa käyttää aikaa kunnon koeajoon ja ajella kaupunkia, sekä maantietä ja hakea erillaisia liikennetilanteita.
Eipähän sitten ala vituttaamaan parin viikon päästä kun kaupat on jo tehty.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Ostaako Saab vai ei?
Tämä on varmaan ihan tyhmä kysymys mutta mitä väliä sillä on mikä vaihde siellä automaattilaatikossa on päällä?apu,apupoika kirjoitti:
Ja tuota tomaattilaatikon käyttöä kun vähän opettelee, niin se toimii yllättävän nätisti.
Moni valittaa tuota kun laatikko pykältää liian helposti pienempää vaihdetta, mutta kun huomioi kaasun painalluksessa sen että eihän näillä tehoilla nopeuden muutokset tapahdu ihan silmänräpäyksessä muutenkaan, eli kun välttää liian teräviä ja hermostuneita painalluksia, niin laatikko pitää yllättävän hyvin esim. nelosta silmässä kiihdytyksissä.
Ja tuon manuaalipuolen saa tarvittaessa nopeasti päälle ja kaasuun vastaavuus on taas ihan eriluokkaa. <-- pieneen väliin ohitukset yms.
Parasta automaatissa on ruuhkassa matelun helppous.
Ja kun vielä pistää sport-asennon päälle, niin tuollainen pysähtely-juoksuvauhtia ajaminen hoituu aika vähällä jarruttelulla, kun sport-asennossa moottorijarrutus toimii kohtuu hyvin.
MUTTA, korostan edelleen sitä, että jos ei ole automaattia ollut aikasemmin, niin kannattaa käyttää aikaa kunnon koeajoon ja ajella kaupunkia, sekä maantietä ja hakea erillaisia liikennetilanteita.
Eipähän sitten ala vituttaamaan parin viikon päästä kun kaupat on jo tehty.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ostaako Saab vai ei?
Lähinnä sitä, että ei aina tarvii konetta huudattaa "viidessä tonnissa", eli onhan sillä väliä...
No, ei sen enempää tästä ja ihan miten sen tietysti haluaa ajatella.
Näistäkin on useampia mielipiteitä ja näkemyksiä ja se on tietysti ihan hyvä juttu.
No, ei sen enempää tästä ja ihan miten sen tietysti haluaa ajatella.
Näistäkin on useampia mielipiteitä ja näkemyksiä ja se on tietysti ihan hyvä juttu.