Jopas tuppaa vituttamaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Jopas tuppaa vituttamaan

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tää on niin tätä, viikko takaperin (sopivasti tilipäivän aikaan) ohittelemassa uljaalla 99:lläni 40 alueella ja eikös napsahda sakko reilun parinkympin ylityksestä. :?

Ja juuri kun luulin tajunneeni että kannattaa ajaa hissukseen, pamautin tänään 80 alueella nätin 900i:n ohi, ja vastaantulija oli luonnollisesti paikallinen poliisi rumalla focuksella. Ylitys 38 km/h. Ei siis ostella jouluksi villapaitoja. :cry:

Kun kortti toistaiseksi jäi omaan taskuun, niin kertokaas mistä saan nopeusrajoittimen saabiini, vai ostanko fillariin nastakumit, kun ei työn puolesta oikein sopisi korttia hukata.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

heh..huonoa tuuria :D...

mulla taas perjantaina suoralla tiellä ilman ohituksia 92 mittarissa vakkarilla ja 114e sakkoa 80alueella.
eilen taas vakkarilla ja 101 lasissa 80alueella ja 140e sakkoa :)

et jos jonkun aikaa koittais olla ilman sakkoja :D...tänään ois taas ilman turbo16:sta avustusta tullut
BMW 525iA Touring Executive
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

on se vaan niin väärin, niin väärin, yötä päivää raataa niska limassa, jotta saa suabiin bensiiniä, ja sitten vielä maksaa sakkoja..
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Voevoe poijjaat....Kyllä se rajoitin täytyy löytyä korvien välistä :wink:
Eli siis ohitit taajama-alueella, jossa ohittaminen on kielletty :?: (minun tietääkseni muualla ei ole 40:n rajoitusta)
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

rälläkkä kirjoitti:Voevoe poijjaat....Kyllä se rajoitin täytyy löytyä korvien välistä :wink:
Eli siis ohitit taajama-alueella, jossa ohittaminen on kielletty :?: (minun tietääkseni muualla ei ole 40:n rajoitusta)

eiks 40alueel saa ohittaa vaik siin on valkoset viivotukset(säälikää vähän, oon ajanu opetusluvilla kortin :oops: )
BMW 525iA Touring Executive
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Mulla ainaki toimi rajottimena nimismiehen lähettämä kirje!
Saabiton saabisti
#1470
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tällä 40 alueella oli kaksi kaistaa menosuuntaan joista toisella ajoin minä autoineni ja toisella hidasteli fiesta.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mäksä kirjoitti:mulla taas perjantaina suoralla tiellä ilman ohituksia 92 mittarissa vakkarilla ja 114e sakkoa 80alueella.
Huh, olen pitänyt kirjoittamattomana lakina, että 80 alueella ei voi saada sakkoja jos ajaa alle sataa. Mulla on aina vakkarin kanssa neula jossain 98km/h:n kohdalla. Eikä ole ikinä paukkunut. *kop kop*

Onko muuten oikeesti joku laki, ettei taajama-alueella saa ohittaa? Tota en ole koskaan kuullut. Harvemmin kyllä tulee ohiteltuakaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Piti oikein lakiopuksesta tarkistaa nuo ohituskiellot, ja eipä siellä tosiaan kirjaimellisesti kiellettykään taajamassa ohitusta. Mutta Tieliikennelain 18§ pykälä kertoo seuraavaa, ja sen perusteella ohittaminen taajamassa on varsin harvoin sallittua. Tietenkin mainitut kaksi kaistaa/suunta ovat asia erikseen.
Mutta toisaalta tuo lihavoitu kohta voidaan tulkita niin, että taajamassa ohittaminen on kielletty.

18§

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

[/b]
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

peinu kirjoitti:
Mäksä kirjoitti:mulla taas perjantaina suoralla tiellä ilman ohituksia 92 mittarissa vakkarilla ja 114e sakkoa 80alueella.
Huh, olen pitänyt kirjoittamattomana lakina, että 80 alueella ei voi saada sakkoja jos ajaa alle sataa. Mulla on aina vakkarin kanssa neula jossain 98km/h:n kohdalla. Eikä ole ikinä paukkunut. *kop kop*

Onko muuten oikeesti joku laki, ettei taajama-alueella saa ohittaa? Tota en ole koskaan kuullut. Harvemmin kyllä tulee ohiteltuakaan.
niin minäkin olen luullut :D
aina sataseen olen vakkarilla melkein laittanu.
poliisit vaan sano että he sakottavat sen mukaan mitä tilaaja on sanonut..eli tässä tapauksessa oli kaupungin tilaama ratsia
BMW 525iA Touring Executive
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itse en viitsisi satasta päästää 80-alueella..

Oma luuloni on, että yli 10% ylityksestä aletaan puuttumaan, joten 88km/h olisi se "turvallinen maksimi".. Toki tässä on tapauskohtaisia eroja, mutta esim kameratolpissa tietääkseni on yleensä se 10% rajana.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Jope kirjoitti:Itse en viitsisi satasta päästää 80-alueella..
Joo ei tulis mulla mieleenkään.. korkeintaan 90 ajelen.
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Joo näin se on 80 alueella korkeintaan 90 ja 100 alueella 110.
Mites se 120 alue..?
*taajamassa ei parane paljon ylitellä nopeuksia*

Näillä eväillä olen pärjännyt yllättävän hyvin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Liian »

joo eipä tuu paljo taajamissa ajeltua ylinopeutta eikä kyllä muutenkaan. ohittelut mä kyllä jätän suosiolla muiden hommiksi(traktorit ja muut tällaset hitaat on erikseen). Mä ainakin oon huomannu että ei ohittelulla pääse sen nopeemmin perille.

Kerran olin ajeleen Kajaaniin kun tonnari vauhdikkaasti ohitti mut(ei muuten tarvinnu saabin perävaloja kauan kattellle).
Kunnes kymmenen kilometrin päästä näin kun tonnari mies oli poliisin juttusilla tien poskessa
Taisin muuten olla ennemmin perillä kajaanissa
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mä ajan maantiellä 5-10km/h liikaa ja motarilla 10 (kesät talvet).. Monta poliisiautoa on tullut vastaan, mutta kertaakaan ei ole pysäytetty. Cruise on kiva, ei pääse nopeus vaeltamaan.

Kaupungissa on kerran napsahtanut 30-alueella 67km/h (alamäki ja annoin vaan kiihtyä huomaamatta). Se tuntui niin paljon lompakossa, että olen kaupungissa noudattanut sen jälkeen nopeusrajoituksia.. Koskaan ei tiedä, tuleeko kytät kulman takaa tutka päällä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin