Vastaan tulian varoittaminen.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Vastaan tulian varoittaminen.

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Oon tässä miettiny, et onko mitään virallista merkkiä millä voi varoittaa vastaan tuliaa..? Esimerkiks noista hirvistä, tutkista, u-käännöstä tekevistä autoista ym..

Aattelin vaan, ku esim. eilen ajoin Jyväskylästä Mikkeliin. Niin siinä tien sivussa ojassa oli kolme hirveä seisoskelemassa ja katselemassa autoja. Vai liekko olivat menossa sinne nuoruuslähteelle.. No oli pimeetä, niin aattelin varoittaa vastaan tulijoita, väläyttämällä pitkiä pari kertaa kun tulivat vastaan. No reaktiot vastaan tuliolla oli saman laiset, ne väläytteli mulle pitkiä ja aattelin varmaan, et vittua ko se siinä vilkuttelee..

Niin et onko tohon homaan mitään virallista konstia. Vai annanko vaan olla, ajakoon hirvikolarin tai sit reippaasti siihen tutkaan tai johonkin muuhun esteeseen..?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Itselläni kerran samat tilanne et oli hirviperhe ruokailemassa aivan ojassa tiensivussa 100:dan alueella Mutkassa vielä ja hiljensin tietysti heti n.40:kymppiin ja vastaantulijoille vilauttelin valoja niin kyllä kaikilla paloi jarruvalot ainakin varmaan ihmetystä herätti minun erittäin hiljainen meno.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Gouldenwind kirjoitti:Itselläni kerran samat tilanne et oli hirviperhe ruokailemassa aivan ojassa tiensivussa 100:dan alueella Mutkassa vielä ja hiljensin tietysti heti n.40:kymppiin ja vastaantulijoille vilauttelin valoja niin kyllä kaikilla paloi jarruvalot ainakin varmaan ihmetystä herätti minun erittäin hiljainen meno.
Juu ei mua vastaan tulleet autot ainakaan jarrutelleet..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

...

Viesti Kirjoittaja Saha »

En tiedä onko mitään niin virallista, mutta käsittääkseni toi valojen väläyttäminen on se millä se tehdään. En ole kuullutkaan muista.

Olisko se vastaantulijan valojen väläytys sitten viesti että huomattu on...? Se olis ainakin kätevä juttu, mutta en tiedä toimiiko se noin...
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

Ehkä toi valojen vilkuttelu toimii päivällä paremmin.
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

käänteinen tilanne takanatulijalla pitkät päällä ja ajaa liian lähellä niin olen väläyttänyt muutaman kerran pakkivaloja ni johan valot vähenee.........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse ainakin tajusin että jotain häikkää on edessä päin kun vastaan tulija räpsytteli pitkiä valoja, joten hiljensin kun en tiennyt mitä tuleman piti.
Ja hirvihän siellä oli vastassa.... :?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Vastaantulijat

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Ainakin pohjoisessa jos vastaantulija väläyttelee pitkiä niin edessä on joko
1)elukoita
2)tutka (poliisi , myös kts. kohta 1)
3)Ajat parkit päällä

Jokatapauksessa kantsii olla varuillaan ;)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mun tottumuksen mukaan yks räpsäys on pitkistä valoista ja monta räpsäystä on vaarasta. (esim se hirvi)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuota valojen vilkuttelua olen käytellyt ja myös varoitusvilkkuja olen joskus laittanut hetkeksi päälle, vaikkutanut tai ei olenpahan ainakin yrittänyt varoittaa. Naiskuskeilta olen joskus saanut vastineeksi keskarin sivuikkunassa joten hieno kiitos on siitä mieleen jäänyt kun on koittanut varoittaa edessä olevasta vaarasta (vai johtuukohan se naamasta) :oops: . Mutta minkäs tekee jos eivät ole tietoisia liikennekulttuurista ja toiminta tavoista :roll: Ihan kuin tuon ohitus vilkun käytöstä jne... Aikanaan oli olemassa ihan virallinen ohitus valokin, sininen valo rekan tai bussin vasemmassa yläkulmassa (äh mä oon tosi vanha kun muistan tuonkin nähneeni käytössä) :twisted: Jotenkin kun 70 luvun alulla olin paljonkin rekan kyydissä niin tuntui että tienpäällä immeeset osasivat käyttää näitä ominaisuuksia ja avun antaminen tien päällä oli helppo antaa ja saada myös sitä. Toisin kuin nykyään... Sorry taasen lipsuu aiheesta...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Vastaantulijat

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

turbojake kirjoitti:Ainakin pohjoisessa jos vastaantulija väläyttelee pitkiä niin edessä on joko
1)elukoita
2)tutka (poliisi , myös kts. kohta 1)
3)Ajat parkit päällä

Jokatapauksessa kantsii olla varuillaan ;)
Kyllä näin on. Tuosta tutkasta varoittaminen on kyllä yleensä vähän sen hetkisestä mielentilasta kiinni.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vastaantulijat

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Kyllä näin on. Tuosta tutkasta varoittaminen on kyllä yleensä vähän sen hetkisestä mielentilasta kiinni.
Saabisteja varoitetaan, Pemareiden ynnä muiden saksalaisten autonkorvikkeiden kohdalla vedetään käppärikäännös ja painutaan takapuskuriin hiillostamaan ja sitten itse himmaillaan vähän ennen tutkaa :twisted: :oops:

Joo :roll: eli kyllä siis useimmiten pyrin räpsäyttelemään valoja jos jotain "poikkeavaa" on vastaantulijoille luvassa vähän matkan päässä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Olisi tosiaan mukava jos olisi olemassa jonkinsortin vilkuttelukäytäntö yleisesti tiedossa. Itse käytän juuri tuota Jopen mainitsemaa tapaa että yks väläytys väärästä valojen käytöstä ja useampi sitten vaarasta. Ei oo tainnu kukaan vielä ottaa vidduiluna tai ei ainakaan oo keskareita eikä vilkutteluja näkyny.

Tutkasta en yleensä vaivaudu varoittelemaan koskapa sen vaaran suuruuteen voi jokainen itse vaikuttaa.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Väläytän valoja, jos jotain on tiellä tai menee tien yli. Hirvi, jos on mennyt minun edestä tien yli niin en ala sitä välkyttelemään, kun vastaantulijan tullessa paikalle on se sarvipää jo kaukana pusikon puolella. Penkalla oleva tai ruokaileva hirvi on sitten välkyttämisen arvoinen. Niin, ja vastaantulijalla jos ei oo valoja päällä niin se on sen oma häpeä, kun mulle ei makseta poliisina olemisesta.

Itse toimin yleensä niin, että valosan aikaan vastaantulijan välkäyttäessä tarkistan onko valot päällä ja ajan vähän matkaa hieman skarpimmin. Tutkia mulla ei oo tapana seurata, kun ajan lähes aina sääntöjen mukaan.

Viime kesänä sattu semmoinen, että oltiin menossa Kuusamoon vaimon kaverin häihin. Oltiin jossain Posion ja Kuusamon puolessa välissä, kun suoralla tiellä vaeltelee poroja. Ei se auttanut ku pysäyttää siihen omalle kaistalle, kun ne kaikki noin 20 poroa ovat menossa tien yli. Kattelin taustapeilistä takaa tulevaa autoa joka ei tee mitään hiljentämisen merkkiä, joten aloin paineleen jarrupoljinta niin et jarruvalot välkkyy. No, takaa tuleva vetää jarruttamatta ohi melkein teilaa sen (huom!) viimeisenä tulevan poron.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos vastaantulijalla ei ole valoja tiputan itseltä hetkeksi parkeille, jos väärä pitkien käyttö niin väläytän kerran pitkiä ja jos ei pariin sekuntiin auta niin vaihdan pitkille kunnes toinen vaihtaa lyhyet(paitsi jos toinen sammuttaa valonsa hetkeksi merkkinä että jostain syystä nyt ei lyhkäisiä ole käytettävissä), hirvestä tai muusta selkeästä vaaratilanteesta väläytän pitkiä monta kertaa peräkkäin.. jos vastaantulija ei näytä reagoivan mitenkään varoitukseen, niin väläytän vielä jarruvaloja pari kertaa.

Takasumuvalon käytöstä huomautetaan väläyttämällä pitkiä, toisaalta jos ei niin kauhea kiire/ruuhka ole ja edelläajava ei vihjettä tajua, niin ainahan voi jättää senverran rakoa edessäolevaan ettei takasumarit häiritse tahikka ajaa ohi jos hätä on.. ja väläyttää itse takasumaria vinkiksi.

Takasumarilla voidaan myös huomauttaa takana tulevaa pitkistä valoista/väärästä sumuvalojen käytöstä, perässä roikkumisesta taasen jarruvaloilla.. tahikka käämin palaessa nakkelemalla kaikki joutava/roskat kattoluukusta takanatulevan "syliin".. sitäkin suuremmalla syyllä jos kyseessä on joku ammattiautoilija.

Huomatessa että joku haluaa ohi, näytetään vilkulla ohitusmerkki sopivan paikan tullen ja tarvittaessa hidastetaan toisen ohittaessa jos ohitus näyttää venyvän.. eikä suinkaan poljeta lisää kaasua, kuten jotkut idiootit tekevät. Ohittaessa itse toisen antamalla ohitusmerkillä, väläytetään ohituksen jälkeen kerran vilkkua vasemmalle kiitokseksi ohitusmerkistä.

Mahdollisesta tutkasta en varoita, kukin kaahaa omalla vastuullaan, niin myös minä jos satun siihen sortumaan.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin