Kirjoittelin ongelmasta jo Seatti forumille, mutta siellä ei ole vielä tullut vastauksia - perin nihkeää tai sitten ongelma on riittävän harvinainen. Löytyisiköhän täältä mahdollisia veikkauksia vian hakuun? Saabiin verratuna Ibizan vähäiset tehot ovat jo normistikin factory default, ja siitä tässä ei nyt ole kyse

Perheen kakkosmobiili on tuon sigun mukainen Seat Ibiza ihan normi 1.4L vaparibensakoneella vuosimallia 2010 ja sillä on nyt rullattu kaikkiaan noin 45tkm. Reippaassa kiihdytyksessä auto kadottaa toisinaan tehot. Tällöin se alkaa kesken kiihdytyksen hieman röpöttää ja ei ota kierroksia enää normaalisti. Samalla pakoputkesta tulee ihan älyttömästi harmaata savua - oikeastaan taakse muodostuu kunnon savuverho. Pakoputken päästä tulee palaneen haju.
Tätä on tapahtunut viimeisen kolmen kuukauden aikana nyt kolme kertaa, siis hyvin satunnaisesti. Ensimmäisen kerran tämän ongelman havaitsin vuosihuollon jälkeen. Ongelma poistuu, kun lopettaa kiihdytyksen ja ajaa hetken aikaa tasakaasulla tai parkkeeraa auton, sammuttaa sen ja käynnistää uudelleen. Muuten auto kulkee normisti ja ottaa kierroksia kaakkoon asti. Kadottaessaan tehot, vilahtelee myös moottorikuvake mittaristossa. Nesteitä auto ei hukkaa, ja jäähdytysnestekin on ihan normaalin näköistä.
Käytän Torque-ohjelmaa muun muassa vikakoodien lukuun BT-palikan kautta. Oletan, että tuolla vikakoodit saisi esiin, jos niitä olisi ECU:n muistiin tallentunut. Muisti on kuitenkin tyhjä.
Mikähän mahtaisi olla arvoisan raadin veikkaus mahdollisesta viasta tai miten sitä voisi lähteä etsimään? Jonkin sensori ajoittain pois pelistä / viallinen liitäntä? Auton käytös alkaa jo hieman huolestuttaa, notta kohta varailen sille varmaan hoitopaikkaa.
T. Zeipii