Tuli aikanaan sovittua kauppa Talbot 1510 GLD:stä varaosa-autoksi diesel-horiskon entisöintiin. Horisko osoittautuikin niin mädäksi että se luovutti moottorinsa aggregaattiin ja päätyi itse paalaamolle. Tyyppi, jolta sovin tuon Talbotin, muistutteli tästä hiljan ja olin itse autuaasti unohtanut koko asian.
Noita autoja on tietoni mukaan valmistettu n. 300kpl ja nykyään ei varmaankaan ole kymmentä enempää jäljellä, ja tätä tehtiin ainoastaan Suomessa. Koko malli on kehitety Ukin autotehtaalla, koska Ranskassa ainoastaan horiskoa tehtiin dieselinä.
Kyseessä on siis todellinen autoharvinaisuus eikä mikään kovin pahakuntoinenkaan iän huomioiden (-85). Olisiko joku kiinnostunut tästä entisöintikohteena? Paalaajalle en myy, kun tuo valmistusmäärä selvisi. Onhan tämä oleellinen osa Suomen autoilun historiaa samalla tavalla kuin Saabikin.
Hintana vehkeellä on marginaalinen 120:- eli suunnilleen sama kuin mitä romumies siitä maksaisi. Minulta löytyy joitakin osia jopa uutena, jotka sopii tuon tekniikkaan.
Nyt on aika fantastisen pääministerin sanoin kantaa vastuuta ja pelastaa Talbot hyvään kotiin.

Yhteyttä saa yyveellä, sähköpostilla kimmoa@hotmail.com taikka puhelimella 044-3472335. Auton sijaintipaikkana tällä hetkellä Jämsä, joten keskisuomalaisille tosi houkutteleva makupala...