Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
Tarinan tausta: Jostain kumman syystä (=heikko luonne - onnellinen elämä) sain päivänä eräänä huomata että olin puolivahingossa lupautunut korjaamaan vuosituhannen alkupuolen Mazda 6:n, jonka apulaitehihna mouruaa kuin kiimainen kollikissa.
Itse ongelma: Vika paikantui alle vartin apulaitehihnan välipyörään ja kiristäjään ja sain ne tilaukseenkin alle puolentunni ja vieläpä kohtuu hintaankin. Kiristäjä putosi käsiin viidessä minuutissa ja välipyöräk7n ottaisi max minuutin lisää jos pultti ei olisi kymmenessä vuodessa jumahtanut aivan totaalisesti. Pyörä on kiinni M8 pultilla, jossa AV10 kanta, ja paikka on sellainen että kiinni pääsee vain kiintoavaimella ja jo kanta hajoaa niin ainoa kone, joka ilman moottorin irroitusta mahtuu väliin, on dremel tai hyvin pieni vinku.
Mikä avuksi? Lämpöä ei pääse antamaan, litkuja on ajettu kierteeseen kohta pullo tolkulla. Luottoainetta (IMAL) ei ilmeisesti saa suomesta mistään. Viimeinen pullo meni jo ja sekään ei auttanut niin että olisin saanut pultin auki momentilla, jonka uskon kannan kestävän.
Hyvät neuvot olisivat tarpeen... tuossa jo vilahti mielessä skenaario, jossa tikkaan puikkohitsillä (sokkona) kannan kiinni teräksiseen pyörään ja väännänpurkitongeilla itse pyörästä...
Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 4 Beta
Itse ongelma: Vika paikantui alle vartin apulaitehihnan välipyörään ja kiristäjään ja sain ne tilaukseenkin alle puolentunni ja vieläpä kohtuu hintaankin. Kiristäjä putosi käsiin viidessä minuutissa ja välipyöräk7n ottaisi max minuutin lisää jos pultti ei olisi kymmenessä vuodessa jumahtanut aivan totaalisesti. Pyörä on kiinni M8 pultilla, jossa AV10 kanta, ja paikka on sellainen että kiinni pääsee vain kiintoavaimella ja jo kanta hajoaa niin ainoa kone, joka ilman moottorin irroitusta mahtuu väliin, on dremel tai hyvin pieni vinku.
Mikä avuksi? Lämpöä ei pääse antamaan, litkuja on ajettu kierteeseen kohta pullo tolkulla. Luottoainetta (IMAL) ei ilmeisesti saa suomesta mistään. Viimeinen pullo meni jo ja sekään ei auttanut niin että olisin saanut pultin auki momentilla, jonka uskon kannan kestävän.
Hyvät neuvot olisivat tarpeen... tuossa jo vilahti mielessä skenaario, jossa tikkaan puikkohitsillä (sokkona) kannan kiinni teräksiseen pyörään ja väännänpurkitongeilla itse pyörästä...
Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 4 Beta
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
Mitä jos ajat koneen niin kuumaksi kuin sen ikinä saat? On joskus auttanut.
Älä hylkää lämmön tuontia vielä ajatuksena. Noilla ihan pienillä kaasusytkäreillä, mitä saa kaupasta, saa yllättävän hyvin tuommosta pultinkantaa tms. kuumennettua. Jarruputket on ainakin joskus irronneet sillä. Siis semmoisetkin liitokset, että ilman lämmitystä ei irroittamisesta olisi ollut toivoakaan.
Saatko hitsattua sen pultin kantaan isompaa mutteria vai onko väli niin ahdas ettei sinne MIG-pistooli mahdu? Tuolla saisit paremman vääntöpinnan ja lisäksi hitsauksen lämpö saattaa vapauttaa jumin.
Älä hylkää lämmön tuontia vielä ajatuksena. Noilla ihan pienillä kaasusytkäreillä, mitä saa kaupasta, saa yllättävän hyvin tuommosta pultinkantaa tms. kuumennettua. Jarruputket on ainakin joskus irronneet sillä. Siis semmoisetkin liitokset, että ilman lämmitystä ei irroittamisesta olisi ollut toivoakaan.
Saatko hitsattua sen pultin kantaan isompaa mutteria vai onko väli niin ahdas ettei sinne MIG-pistooli mahdu? Tuolla saisit paremman vääntöpinnan ja lisäksi hitsauksen lämpö saattaa vapauttaa jumin.
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
Kiintolenkki avain josta sahaat kiintoavain pään pois ja otat metrin putken jatkoksi avaimeen niin lähtee.
9-5 Aero - 00
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
Jos pulttin kantaan pääsee naputtamaan jollain, niin usein pieni koputtelu on auttanut irroittamisessa, etenkin alumiiniin kierrettyjen pulttien kanssa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
no lähtikös irti? vai pitikö motti irroittaa
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
tuliko huomioitua pultin kierre?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
Sama tuli mieleen. Oisko vasenkätinen kierre?mestari kirjoitti:tuliko huomioitua pultin kierre?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
Itse olen käyttänyt mm. lambdan irroitukseen seuraavaa konstia: Ensin kuumaksi kauttaaltaan (lambdan tapauksessa tämä tarkoittaa lähinnä normaalia ajoa, pultin kohdalla pääasiassa reikäpuolen ja pultinkin lämmittämistä esim. torch-tyyppisellä sytyttimellä). Sitten otetaan esim. Verkkokauppa.com:in halpa paineilmapullo, käännetään se alassuin (suutin alaspäin) ja piitkä ruuttaus. "paineilma" (joka muuten sisältää palavaa kaasuakin!!!) tulee ulos käytännössä nesteenä, joka jäähdyttää ihan helvetin tehokkaasti. Pienellä nytkäyttämisellä yleensä lähtee pultti irti kun välittömästi ruuttausoperaation jälkeen kääntää.
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
jos kierre on alumiinissa niin aina pahempi. vuorottainen kuuma/ kylmä käsittely saattaa hieman auttaa. eli kylmäspraytä helpoin alkuun kokeilla. kuumaa on pahassa paikassa melkein turha yrittää, varsinki jos ei ole asetyleenivehkeitä ( saattaa syttyä koko hoito), vesiruisku syytä olla valmiina . irroituskamaa tietenkin aina välillä pitää yrittää imeyttää ( jos möhnässä, niin pese kierteen suu ensin hammasharjalla + tinnerillä, jotta aukeaa)
tutki pultin max momentti mitä kestää, enempää ei kandee vääntää. jos epäilystä ,että käytetty lukitusnestettä,niin silloin kandee kuumentaa hieman ja kokeilla lämpöisenäkin.
jos ei aukea kohtuudella, niin anna korjaamon rikkoa/ katkaista pultti, siten tulee halvimmaksi
tutki pultin max momentti mitä kestää, enempää ei kandee vääntää. jos epäilystä ,että käytetty lukitusnestettä,niin silloin kandee kuumentaa hieman ja kokeilla lämpöisenäkin.
jos ei aukea kohtuudella, niin anna korjaamon rikkoa/ katkaista pultti, siten tulee halvimmaksi
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Jämähtänyt jenka - Hyviä UUSIA vinkkejä?
Tuen myös tätä tosin käyttäisin ihan FREEZE sprayta. Saa esim fixus liikkeistä noin 3-4€ /purkki.ertsu kirjoitti:Itse olen käyttänyt mm. lambdan irroitukseen seuraavaa konstia: Ensin kuumaksi kauttaaltaan (lambdan tapauksessa tämä tarkoittaa lähinnä normaalia ajoa, pultin kohdalla pääasiassa reikäpuolen ja pultinkin lämmittämistä esim. torch-tyyppisellä sytyttimellä). Sitten otetaan esim. Verkkokauppa.com:in halpa paineilmapullo, käännetään se alassuin (suutin alaspäin) ja piitkä ruuttaus. "paineilma" (joka muuten sisältää palavaa kaasuakin!!!) tulee ulos käytännössä nesteenä, joka jäähdyttää ihan helvetin tehokkaasti. Pienellä nytkäyttämisellä yleensä lähtee pultti irti kun välittömästi ruuttausoperaation jälkeen kääntää.
Eli saadaa ympäristö kuumaksi mutta itse pultti jäähdytettyä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ