Tiemaksu
Re: Tiemaksu
Mutta paikannustieto on teleoperaattoreilla, eikä ne luovuta sitä ilman tuomioistuimen päätöstä?AZP kirjoitti:Kuinka monella täällä on matkapuhelin?
Kaikki joilla kännykkä on voivat ihan rauhassa asennuttaa autoonsa sen gps-paikantimen. Isoveli valvoo jo.
Nauvossa murtauduttiin noin sataan kesämökkiin. Poliisi sai jostain vihin siitä, kuka näiden murtojen takana voisi olla ollut. Seuraava vaihe oli hakea kyseisten henkilöiden puhelinten historialliset sijaintitiedot teleoperaattorilta, ja kuulemma pysyivät seuraamaan siitä henkilöiden liikkumista ajan suhteen, joka sattumalta sopi mukavasti murtojen sijainteihin ja ajankohtiin.
Tässä meni valvonta ihan oikein, kun oli kyse rikollisista. Mutta kertoo karua kieltä siitä miten meistä ketä tahansa voidaan seurata melko tarkkaan pelkkien matkapuhelintukiasemien datalla. Ei tässä tilanteessa yksi autojen gps-seuranta enää missään tunnu.
Autopaikannustieto menisi suoraan valtiolle ja mitään lupia ei tarvitsisi kysellä?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Tiemaksu
Pääajatushan olisi ymmärtääkseni luopua autoverosta kokonaan, eli teoriassa jatkossa autosta maksettaisiin hinnastossa oleva autoveroton hinta ja sillä selvä. Ja vastaavasti autolla ajelusta sitten jatkossa maksettaisiin km-veron muodossa.
Eri asia on sitten, nostaisivatko autotuojat katteiden toivossa hintojaan, mitä on aina näissä veromuutosten yhteydessä huudeltu,
Käytettyjen autojen autoveroa häviäisi samoin, koska autoveroa ei enää olisi olemassa.
Tuo 3,3 senttiä/km on keskimääräinen kilometrivero. Jokaisen maksama vero vaihtelisi sen mukaan, mikä on auton kotipaikka, missä ajaa (GPS-paikannus) ja mitkä on auton päästöt. Vaihtoehtoja eri alueiden kustannusjaosta työryhmä heitti ilmaan pari erilaista, yhdessä esimerkiksi maaseudulla km-vero olisi keskimäärin 1 sentti/km. Eli alle 1 sentti/km vähäpäästöisellä autolla.
Jos nyt keskimääräisen perheauton autoveron määrä on 4000-5000 euroa, niin jos autoa pitää esim 10 vuotta (jonka jälkeen auton arvo on mitättömän pieni vrt. hankintahintaan), voi laskea saavan veroetua 400-500 euroa vuodessa. Tällä veroedulla kuittaa tuota keskimääräistä 3,3, sentin km-veroa 12-15 tkm edestä vuodessa.
Näin laskettuna teoriassa keskimääräinen autoililja maksaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta erilaisella maksuajalla. Ja jos asuu maalla ja joutuu ajamaan enemmän, tuolla 1 snt/km verolla tuo ostotilanteen veroetu kuittaantuu 40-50 tkm vuosittaisella ajomatkalla.
Joka tapauksessa toiset tässä mallissa voittaisivat ja toiset häviäisivät. Vaihtelee asuinpaikan, välttämättömien ajojen määrän, automaun, autonvaihtovälin jne mukaan.
En minä ainakaan tässä taloudellisesti mitään ongelmaa näe, ihan fiksu systeemi yrittää uudistaa autokantaa, päästä eroon järjettömästä autoverosta EU-oikeuskäynteineen jne. Enemmän mietityttää tuo teknologiauskovaisuuden tuoma riippuvuus teknisistä laitteista sekä yksilön tietoturva, joka tosin on jo mennyttä mainittujen matkapuhelimien mukana.
Eri asia on sitten, nostaisivatko autotuojat katteiden toivossa hintojaan, mitä on aina näissä veromuutosten yhteydessä huudeltu,
Käytettyjen autojen autoveroa häviäisi samoin, koska autoveroa ei enää olisi olemassa.
Tuo 3,3 senttiä/km on keskimääräinen kilometrivero. Jokaisen maksama vero vaihtelisi sen mukaan, mikä on auton kotipaikka, missä ajaa (GPS-paikannus) ja mitkä on auton päästöt. Vaihtoehtoja eri alueiden kustannusjaosta työryhmä heitti ilmaan pari erilaista, yhdessä esimerkiksi maaseudulla km-vero olisi keskimäärin 1 sentti/km. Eli alle 1 sentti/km vähäpäästöisellä autolla.
Jos nyt keskimääräisen perheauton autoveron määrä on 4000-5000 euroa, niin jos autoa pitää esim 10 vuotta (jonka jälkeen auton arvo on mitättömän pieni vrt. hankintahintaan), voi laskea saavan veroetua 400-500 euroa vuodessa. Tällä veroedulla kuittaa tuota keskimääräistä 3,3, sentin km-veroa 12-15 tkm edestä vuodessa.
Näin laskettuna teoriassa keskimääräinen autoililja maksaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta erilaisella maksuajalla. Ja jos asuu maalla ja joutuu ajamaan enemmän, tuolla 1 snt/km verolla tuo ostotilanteen veroetu kuittaantuu 40-50 tkm vuosittaisella ajomatkalla.
Joka tapauksessa toiset tässä mallissa voittaisivat ja toiset häviäisivät. Vaihtelee asuinpaikan, välttämättömien ajojen määrän, automaun, autonvaihtovälin jne mukaan.
En minä ainakaan tässä taloudellisesti mitään ongelmaa näe, ihan fiksu systeemi yrittää uudistaa autokantaa, päästä eroon järjettömästä autoverosta EU-oikeuskäynteineen jne. Enemmän mietityttää tuo teknologiauskovaisuuden tuoma riippuvuus teknisistä laitteista sekä yksilön tietoturva, joka tosin on jo mennyttä mainittujen matkapuhelimien mukana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tiemaksu
No vähävaraiset, halvoilla autoilla ajavat ja pitkien matkojen päässä asuvat maksavat hyvätuloisten ja taajamissa asuvien autoilun.AZP kirjoitti: Joka tapauksessa toiset tässä mallissa voittaisivat ja toiset häviäisivät. Vaihtelee asuinpaikan, välttämättömien ajojen määrän, automaun, autonvaihtovälin jne mukaan.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Tiemaksu
Mielestäni tuo kilometriperustainen verotus on yleensä ottaen ihan hyvä idea mutta miksi ihmeessä rakennettaisiin satelliittipaikannukseen pohjautuva systeemi ? Matkaviestinverkkoihin tukiasematasolla perustuva paikannus olisi ihan riittävä tarkkuudeltaan tällaiseen tarkoitukseen. Liikkumisesta saataisiin ihan riittävästi tietoa kaupunkipyörityksessäkin. Poliisiautoissa ja muissa valvontakameroissa olisi reaaliaikainen tieto rekisterinumeroista jotka ovat valvontajärjestelmän mukaan paikoillaan niin liikenteestä saataisiin helpommin kiinni autot joissa järjestelmä on krakkeroitu toimimattomaksi. Paikannuslaitteet voitaisiin laittaa vain uusiin autoihin ja vanhoja verotettaisiin käyttövoimaverolla niinkuin ennenkin. Massatuotteena tämäntapaisen laitteen kustannukset jäisivät pienempään kuin halvimman markkinoilla olevan matkapuhelimen.
Re: Tiemaksu
Eipä se GPS-vastaanotin siinä purkissa juurikaan hintaan vaikuta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Tiemaksu
Ei taida valtiovalta minkään muun vähittäiskauppa-alan asiaa yhtä vahvasti ajaa kuin autokaupan. Varsinkaan katalysaattorilla varustetun vanhan auton romuttamisesta ja uuteen vaihtamisesta ei kyllä juuri kukaan muu hyödy.AZP kirjoitti:yrittää uudistaa autokantaa
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Tiemaksu
Siispä vuonna 2025 autoilijan varusteisiin kuuluu seuraavat välineet.
Kassillinen gps-jammereita. Sotkemaan paskajärjestelmän valvonta kaikkialla.
Bensakannullinen bensaa, tulitikut/sytkäri. Käräyttämään viestintäviraston mittausauto.
Kirves. Turvaksi siltä varalta, että mittausauton henkilöstö käyttäytyy nuotiolla uhkaavasti.
Bensalla toimiva "rälläkkä". Korjaamaan valvonta portti ongelmat.
Tai sitten riittävän vanha auto johon moisia laitteita ei mielisairaan valtion mielisairaat päättäjät pysty asennuttamaan.
Väitän että. Korkeintaan yksi tuhannesta tulee tässä pelleilyssä jäämään loppujen lopuksi rahallisesti voitolle. Omalla autollani (sigun Aero) tulee jo 8000 km kohdalla suurempi lasku kuin autovero on nyt. Koska asun pks:seudulla ja autoni co2 on 214g, niin taitaa tulla jo 5000 km kohdalla kalliimmaksi. Halpaa on....
Väitän myös, että tällä järjestelmällä tullaan suorittamaan täydellistä autolla tapahtuvaa liikkumisen valvontaa, auton ylinopeudesta lähtien kaikkiin muihinkin "mahdollisesti rikollisiin" toimintoihin. Tämä km-vero on vain päänavaus. Seuraavaksi "myydään" turvallisuutta lisäämällä laitteen kyttäysominaisuuksia.
Kyseessä on kuitenkin ajantasainen seurantajärjestelmä toisin kuin vasuripiru väitti = valehteli.
Minun mielestäni se ei kuulu kenellekään missä aikuinen ihminen liikkuu tai minkäverran niitä kilometrejä autoon oikein tulee. Korkeintaan liikkuminen kuuluu "akalle" jos ulkoruokintaan siirtyminen ei kiinnosta.. Siinä on valtiota ja kyttääjää jo ihan tarpeeksi vitsivitsi.
Tälläisen järjestelmän rakentaminen suomen kokoiselle autokannalle on täysin järjetön toiminto. Siihen uppoaa paljon rahaa (meidän taskuistamme) ja se työllistää jo ennestään suomen mittaluokassa järjettömän kokoista julkista sektoria.
Miten näillä meidän valitsemillamme päättäjillä ei ole päässään yhtään mitään? Sen sijaan, että leikattaisiin julkisia menoja oikeista paikoista, niin aina pitää tulla persaukeisen lompakolle.
(Siellä ei *aatana ole muutenkaan kohta enää mitään. Mitäs sitten tehdään?? Työn tekokaan ei kohta enää elätä tässä verohelvetissä..)
Eduskuntaankin riittäisi se 100 puhuvaa päätä. Loput 101 + kaikki muut hyväveli/puoluetoveri luteet vaikka itärajalle ojaa kaivamaan 9€/päivä.
Liberaali mamu politiikka ja kehitysapu nielevät myös usemman miljardin vuodessa, mutta ei näihin viitsitä koskea, tyhmää kansaa voi kuristaa vaan lisää ja lisää.
Mitä tulee Ollilaan, niin sen nilviäisen voisi lähettää Siperiaan myymään vaikka pakastimia. Pahoittelen kommenttiani, mikäli loukkasin nilviäisiä.
Kassillinen gps-jammereita. Sotkemaan paskajärjestelmän valvonta kaikkialla.
Bensakannullinen bensaa, tulitikut/sytkäri. Käräyttämään viestintäviraston mittausauto.
Kirves. Turvaksi siltä varalta, että mittausauton henkilöstö käyttäytyy nuotiolla uhkaavasti.
Bensalla toimiva "rälläkkä". Korjaamaan valvonta portti ongelmat.
Tai sitten riittävän vanha auto johon moisia laitteita ei mielisairaan valtion mielisairaat päättäjät pysty asennuttamaan.
Väitän että. Korkeintaan yksi tuhannesta tulee tässä pelleilyssä jäämään loppujen lopuksi rahallisesti voitolle. Omalla autollani (sigun Aero) tulee jo 8000 km kohdalla suurempi lasku kuin autovero on nyt. Koska asun pks:seudulla ja autoni co2 on 214g, niin taitaa tulla jo 5000 km kohdalla kalliimmaksi. Halpaa on....
Väitän myös, että tällä järjestelmällä tullaan suorittamaan täydellistä autolla tapahtuvaa liikkumisen valvontaa, auton ylinopeudesta lähtien kaikkiin muihinkin "mahdollisesti rikollisiin" toimintoihin. Tämä km-vero on vain päänavaus. Seuraavaksi "myydään" turvallisuutta lisäämällä laitteen kyttäysominaisuuksia.
Kyseessä on kuitenkin ajantasainen seurantajärjestelmä toisin kuin vasuripiru väitti = valehteli.
Minun mielestäni se ei kuulu kenellekään missä aikuinen ihminen liikkuu tai minkäverran niitä kilometrejä autoon oikein tulee. Korkeintaan liikkuminen kuuluu "akalle" jos ulkoruokintaan siirtyminen ei kiinnosta.. Siinä on valtiota ja kyttääjää jo ihan tarpeeksi vitsivitsi.
Tälläisen järjestelmän rakentaminen suomen kokoiselle autokannalle on täysin järjetön toiminto. Siihen uppoaa paljon rahaa (meidän taskuistamme) ja se työllistää jo ennestään suomen mittaluokassa järjettömän kokoista julkista sektoria.
Miten näillä meidän valitsemillamme päättäjillä ei ole päässään yhtään mitään? Sen sijaan, että leikattaisiin julkisia menoja oikeista paikoista, niin aina pitää tulla persaukeisen lompakolle.
(Siellä ei *aatana ole muutenkaan kohta enää mitään. Mitäs sitten tehdään?? Työn tekokaan ei kohta enää elätä tässä verohelvetissä..)
Eduskuntaankin riittäisi se 100 puhuvaa päätä. Loput 101 + kaikki muut hyväveli/puoluetoveri luteet vaikka itärajalle ojaa kaivamaan 9€/päivä.
Liberaali mamu politiikka ja kehitysapu nielevät myös usemman miljardin vuodessa, mutta ei näihin viitsitä koskea, tyhmää kansaa voi kuristaa vaan lisää ja lisää.
Mitä tulee Ollilaan, niin sen nilviäisen voisi lähettää Siperiaan myymään vaikka pakastimia. Pahoittelen kommenttiani, mikäli loukkasin nilviäisiä.
Saab 9-5 Aero
Re: Tiemaksu
Tuohon on aika helppo yhdistää automaattinen nopeuden rajoitin, joka säätyy kyseisen tien nopeusrjoituksen mukaan. Ai mutta sittenhän valtio ei saisi yhtään ylinopeussakkoja kerättyä. Joten automaattinen ylinopeussakottaja on parempi!
Pelottaa oikein, että joku päättäjä lukee näitä ja vielä toteuttaa.
t. Mika
Pelottaa oikein, että joku päättäjä lukee näitä ja vielä toteuttaa.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Tiemaksu
Eihän nilviäiset kai ole yrittäneet vielä yhtään valtiota/kansaa kusettaa? Eli loukkasit niitä..
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Tiemaksu
Taisi mennä autovero ja ajoneuvovero sekaisin?rimpula kirjoitti:Omalla autollani (sigun Aero) tulee jo 8000 km kohdalla suurempi lasku kuin autovero on nyt. Koska asun pks:seudulla ja autoni co2 on 214g, niin taitaa tulla jo 5000 km kohdalla kalliimmaksi. Halpaa on....
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tiemaksu
mikan kirjoitti:Tuohon on aika helppo yhdistää automaattinen nopeuden rajoitin, joka säätyy kyseisen tien nopeusrjoituksen mukaan. Ai mutta sittenhän valtio ei saisi yhtään ylinopeussakkoja kerättyä. Joten automaattinen ylinopeussakottaja on parempi!
Pelottaa oikein, että joku päättäjä lukee näitä ja vielä toteuttaa.
t. Mika
Tai jos kiihdyttelee liian rivakasti, tulee postissa sakot liikenteen vaarantamisesta...
Tai jos OBD portin kautta tulee turvavarusteisiin liittyvä vikailmoitus, niin sakkoa liikenteen vaarantamisesta...
Tai jos tulee vikakoodi saastelaitteiden toimimattomuudesta, niin sitten sakkoa ympäristön turmelemisesta...
Ei tässä ole kuin päättäjien mielikuvitus rajana.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: Tiemaksu
Ehkä muutamia kymmeniä prosentteja vähintään kuitenkin. Ota huomioon myös laitteen mekaniikka ja aika lailla vähemmänvapausasteita sijoitteluun autossa. On sillä jo merkitystä tämäntapaisen projektin kokonaiskustannuksissa.SS kirjoitti:Eipä se GPS-vastaanotin siinä purkissa juurikaan hintaan vaikuta.
Hinnan lisäksi pitää myös muistaa että GPS on USA:n hallinnassa ja jos tulee jotain ongelmia valtiollisissa suhteissa tmv., saattaa hankaloittaa toimintaa. Myös systeemin häirintä huomaamattomillakin laitteilla on varsin helppoa koska tehotasot ovat olemattomia verrattuna matkaviestinverkkoihin ja vain yksi kapea taajuusalue pitää häiritä. Matkaviestiverkon laitteen häirintä on myös sen suhteen vähemmän kiinnostavaa että samallahan menisi myös kännykän yhteydet.
Re: Tiemaksu
Ketjua lukiessani ihmettelin muutamia negatiivisia kommentteja liikkumiseen perustumisen verottamisen suhteen yleensä. Olisi kiva tietää minkä takia juuri liikkumiseen perustuva verotus olisi vähemmän oikeudenmukaista ?
Eiköhän liikennettä juuri liikkuminen kuormita, eikä niinkään parkissa seisominen ? Ainakaan ruuhkaisia kaupunkeja lukuunottamatta joissa pysäköinti jo maksaa ihan riittävästi ollakseen kannustimena julkisien käyttöön.
Vähiten oikeudenmukaista mielestäni on nykysysteemi jossa auton pitämisestä vähäisessä käytössä tulee todella kovat kilometrikustannukset.
Eiköhän liikennettä juuri liikkuminen kuormita, eikä niinkään parkissa seisominen ? Ainakaan ruuhkaisia kaupunkeja lukuunottamatta joissa pysäköinti jo maksaa ihan riittävästi ollakseen kannustimena julkisien käyttöön.
Vähiten oikeudenmukaista mielestäni on nykysysteemi jossa auton pitämisestä vähäisessä käytössä tulee todella kovat kilometrikustannukset.
Re: Tiemaksu
Joo, näin pääsi käymään..AZP kirjoitti:Taisi mennä autovero ja ajoneuvovero sekaisin?rimpula kirjoitti:Omalla autollani (sigun Aero) tulee jo 8000 km kohdalla suurempi lasku kuin autovero on nyt. Koska asun pks:seudulla ja autoni co2 on 214g, niin taitaa tulla jo 5000 km kohdalla kalliimmaksi. Halpaa on....
Saab 9-5 Aero