Tiemaksu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Maximus »

virallinen kantahan taitaa olla, että julkisten käyttö lisääntyisi. käytännössähän tämä ei toimisi kuin suuremmilla paikkakunnilla.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

On sekin hienoa että julkisten käytön lisääminen on olevinaan kaikkien yhteinen tavoite ja että ihmiset ajavat autolla vain a) ajattelemattomuuttaan/itsekkyyttään tai b) sopimattomien aikataulujen takia. Tässä unohdetaan kaikki työssään sinne tänne työkalujen tms. materiaalin kanssa matkaavat sekä sellaiset kuin minä, jotka vaihtavat ennemmin vaikka yksipyöriseen kuin mihinkään julkisen liikenteen muotoon.

Julkinen liikenne toimii silloin kun koko kaupunginosa lähtee seitsemältä tehtaalle toiselle puolelle kaupunkia ja tulee neljältä takaisin. Eli 1800-luvun kaupungissa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Joo, en minäkään kannata minkään sortin tiemaksuja, mutta jos jotain vastaavaa pitää väkisin keksiä, niin ruuhkamaksu Tukholman malliin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tukholman_ruuhkamaksu) lienee järkevin. Tällä saadaan vähennettyä ruuhkia alueilla joilla ruuhkia ylipäänsä on, ja usein myös julkinen liikenne samoilla alueilla toimii "hieman" paremmin kuin jossain Valtimo-Nurmes seudulla.

Häviäjiä tuokin malli tekee niistä, joille oman auton käyttö on välttämätöntä, tai julkisiin verrattuna ajansäästö on huomattava. Voittajia tuossa ei kuitenkaan saada ökyautojen omistajista, mikä varmaan jormaa eniten siinä nyppiikin, vaan maksut menisivät sellaisena valtion/kunnan kassaan.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Vielä toistaiseksi tuo gps-seuranta onkin laitonta, mutta...
http://www.itviikko.fi/uutiset/2013/09/ ... 01312621/7

Eiköhän ne meidän pikku vihreät ituhipit vaan värkkää uuden lain.
Onhan näitä hyviä lakeja luotu ennenkin.. jätevesilaki (hajajätevesiasetus), co2, ylevero, jne. :lol:
Saab 9-5 Aero
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja vmt »

3J kirjoitti:No en toisaalta ymmärrä sitäkään miksi autoilun pitäisi olla maaseudulla halvempaa kuin kaupungissa. Ja jotenkin hassulta tuntuu ajatus että ihmiset siellä kehä kolmosen sisäpuolella oikein mielellään haluavat istua autoissaan Suomen suurimmilla parkkipaikoilla jotka on saatu näyttämään teiltä. Että sitä iloa pitäisi vielä oikein lisäverottaa. Kyllä siinä ihminen maksaa jo ihan tarpeeksi kun tuhlaa aikaansa ruuhkassa. Aika on rahaa ja se on pois jostain muusta mukavasta.
En väitä, etteikö pääkaupunkiseudullakin olisi ihmisiä, joiden on tarpeen liikkua omalla autolla mutta onhan se nyt kuitenkin ihan tosiasia, että ei se voi olla niinkään, että jokaisen toimistotyöntekijän on aivan välttämätön pakko päästä kulkemaan sinne konttorille omalla autollaan kun pitää kerran ottaa läppärilaukkukin mukaan. Noin niinku kärjistetysti.

Se, että siellä halutaan ohjata ihmisiä suosimaan julkisia, on ihan ymmärrettävää sekin, koska YTV-alueen ulkopuolella ei ole toimivaa joukkoliikennejärjestelmää kuin korkeintaan Tampereen seudulla.
Ekitheman kirjoitti:Joo, en minäkään kannata minkään sortin tiemaksuja, mutta jos jotain vastaavaa pitää väkisin keksiä, niin ruuhkamaksu Tukholman malliin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tukholman_ruuhkamaksu) lienee järkevin. Tällä saadaan vähennettyä ruuhkia alueilla joilla ruuhkia ylipäänsä on, ja usein myös julkinen liikenne samoilla alueilla toimii "hieman" paremmin kuin jossain Valtimo-Nurmes seudulla.
Ennemmin näin - korjataan niitä ongelmia siellä missä niitä on. Ei se kuulosta mitenkään päin järkevältä, että Kehä kolmosen tai Lahdentien ruuhkien maksumieheksi laitetaan se Ivantiiran vaari, jolla on 50 kilometrin matka lähimpään kauppaan.

Tukholman keskusta muuten tuntui noin sivumennen mainiten jopa omituisen tyhjältä kun siellä ensimmäistä kertaa tuli autolla pyörittyä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja booster »

jos minkäänlainen gps paikannus tjms. tulee autoihin niin siinäpähän laittavat. mä ainakin muutan tallinnaan, kaljakin on halvempaa. työt voin silti suomessa tehdä :lol:
9-5
Ford F250
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

http://www.hs.fi/kotimaa/a1305713180291

Tuon verkkokartan mukaan aika monikin pikkukylä ja maaseutu sattuu "ruuhka-alueen" maksuksi. Aika järjettömältä näyttää.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ti Syys 10, 2013 15:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja haffu »

Saa olla verotusaluekartta olla jatkuvasti auki kun jonnekin on matkalla. 8)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Itselläkin sattuisi likimain 200km viikossa ruuhka alueelle(täällä maalla) pakollisia ajoja. Siitä tulisi jo 700€ vuoteen ja siihen vielä muut ajot(joita noin 20-25tkm päälle tuon). Tällä hetkellä Siittimen ajoneuvo+käyttövoimavero vajaa 500€ vuoteen.
Sietäisi palkat ainakin nousta samassa suhteessa, muuten joutuu ottamaan velkaa pankista autolla ajoon :lol:, tai sitten kököttää aina kotona....
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Mikko.92
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 08:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Mikko.92 »

http://yle.fi/uutiset/jorma_ollilan_tyo ... la/6986640

Tuossahan tuota nyt sitten on pohdiskeltu.

http://www.lvm.fi/c/document_library/ge ... 16.12.2013

Tuosta verotusmallista olisi siis tulossa CO2 päästön mukaan määräytyvä.
Viimeksi muokannut Mikko.92, Ma Joulu 16, 2013 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Onko siirtymäaikaa niille malleille joille ei ole CO2 päästöjä saatavilla? Kyllähän nyt vuonna 2020 moni suomalainen ajaa vielä 1990 luvun kikottimilla? Vedetäänkö taas omamassan mukaa noille?

Voittajiahan tuoss on ne kaupungissa luxusautojaan pääasiassa parkkihalleissa seisottavat (e.g. Jorma Ollilla), kun sen AMG V12 Biturbon hankintahinta putoaa pirusti ja vuosiverokin vielä tippuu (pienet ajomäärät). Kun vielä työmatkaliikkumisen voi hoitaa firman autokuskin kyydissä tai taksilla, niin km-perusteinen vero jää tietysti niillä oman auton pienillä ajomäärillä pieneksi. Sitten taas Paippisissa asuva persaukinen ~100km päivässä / 25-30tkm vuodessa pääasiassa työmatkaa omalla ikälopulla riisikupilla hinkkaava perheenisä saa maksaa veropottiin tuon ökyautoilijan pienentyneen potin tuoman erotuksen :D Oikeudenmukaista indeed :|
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Oman auton osalta kustannukset nousisi 187:stä 571 euroon vuodessa nykyajoilla eli 17tkm/v. Jokseenkin naurettava siis tuo väite hinnan pysymisestä ennallaan, varsinkin kun tuo on laskettu keskimääräisellä 3,3 sentillä ja mulla varmaankin on likaa kaupunkiajoa siihen. Mutta eiköhän koko Suomi Oy ole konkurssissa silloin kun tuollaiseen pitäisi ruveta 130 miljoonaa upottamaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saabinsti kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/a1305713180291

Tuon verkkokartan mukaan aika monikin pikkukylä ja maaseutu sattuu "ruuhka-alueen" maksuksi. Aika järjettömältä näyttää.
Toihan olikin hauska. Kyllä esimerkiksi Sodankylän ja Pyhäjärven kaltaiset valtavat ruuhkapesäkkeet pitääkin rokottaa korkeimman mahdollisen pykälän mukaan. Ja ne ruuhkat kun tiistai-iltapäivänä ajat Paippisista Nikkilään ääsmarkettiin kaljaostoksille! Ihan mahrottomia! :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja suorsa »

En ole aihetta juurikaan seurannut perustuen sen älyttömyyteen. Kuitenkin ensimmäisenä pistää silmään spekulaatiotaulukoiden loppuminen jo ennen 30tkm/vuosi. Esim. omalla kohdalla ajoa tulee n. 40-45tkm/vuosi, joista työajoja alle 15tkm/vuosi, 20tkm työmatkoja ja loput huviajelua, kuten kaupassa/ lääkärissä/ postissa käyntiä, mökille kulkemista ja saab-tapahtumissa käyntiä. Noista työajot ja työmatkat ovat usein kontissa painavaa tavaraa ja kappalemäärällisesti ainakin parin miehen kannettavana. Ei siis onnistuu julkisilla liikkuminen.

Onhan se hienoa, että kuluja vaan yritetään nostaa vaikka väkisin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Tiemaksu

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Se tarttoo alkaa järjestämään potkijaiset ja muut kokoontumiset videokonferenssina.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin