venttileiden irroitus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

venttileiden irroitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saiskos joltakin piirustukset tai kuvia oma tekemistänne venttilin irrotus värkeistä eli millaisia olette rakennelleet.

en haluaisi ostaa sellaista koska oma tekemä on aina oma tekemä

eli vinkkejä,piirustuksia tai nettisivuja mistä löytyy piirustulkset!


nalleolut@luukku.com
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Minkähänlaisesta värkistä olisi tarkoitus irroitella venttiilejä?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jos omistaa pylväsporakoneen, niin siihen on helppo tehdä pieni lisälaite.

Kuva


Ja kiiloja noukkiessa magneettinostin/vastaava kotikutoinen on korvaamaton apu.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Hieno ajatus tuo pylväsporakone juttu,eipä oo tullu mieleenkään... :!:
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

turporuuvi kirjoitti:Hieno ajatus tuo pylväsporakone juttu,eipä oo tullu mieleenkään... :!:
Ei ole oma idea, kopsattu polvijärven "hurjilta"...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

og900:sesta ja 16v

tuo porakone on aika hyvä idea mutta kun ei ole niin isoa!!!

joo
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Paikallisesta halppiskaupasta halvin puristin mitä löytyy. Mielellään kokoa venäjä... Siihen rakentelee samanlaisen työkalun päähän kuin edellä. Itse käytin joskus vanhaa pyöreäksi kulunutta hylsyä, jonka rälläköin auki sopivasti.

Kannattaa seurata myös ihan "oikeita" työkaluja tuohon hommaan. Saattaa saada niitäkin joskus melko halvalla. Ymmärrän kyllä senkin jos työkalut pitää tehdä itse. Monesti suurin osa hauskuutta on uusien ratkaisujen keksiminen itse.... :D
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kerran puristettiin venttiilijousia kasaan isolla pylväsporakoneella, missä oli terän tilalla itsetehty U-mallinen lattarauta.

´´´´ _____
____|
´´´´|_____

Noita päitä taittelemalla saa sopimaan erikokoisiin jousiin. Työn alla ei tuolloin kyllä ollut saab, vaan eräs toinen S:llä alkava merkki.

EDIT: Voi kun olen sokea, tossahan Myrkky juuri laittoin oikean kuvan kanssa tän pylväsporakonehomman :oops:
Ojennan itseni lukemaan aikaisempia viestejä tarkemmin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olis tarkoitus tehdä tämmönen työkalu omaan käyttöön. Tässä lähiaikoina vaihdan 16-venaiseen kanteen venttiilivarren kumit irroittamatta kantta koneesta. Lisäksi teen adapterin paineilmaa varten sytytystulpasta. Kytkemällä sylinterin sisään paineilman, saan venttiilit pysymään ylhäällä sen aikaa, kun venttiilin jousi on poissa ja kun lautanen lukitaan takaisin venttiiliin kiilapaloilla. Ennen operaatiota toki mittaan puristukset. Jos puristukset on kunnossa (ainakin tuo auto liikkuu ihan "normaalisti"), niin säästyy monta euroa, kun ostoslistalla on vain venttiilikopan tiiviste, venttiilivarrenkumit, jakajan tiiviste ja tiivisteliimaa.

Työkalu on omistajan mukaan 8- ja 16-venaisen kanssa yhteensopiva.

http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aah
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aai

Niin, ja jos joku tätä metodia epäilee, niin olen tehnyt saman homman yhen öljysyöpön 12-venttiilisen corollan koneeseen. Homma toimii, kunhan vaan ei unohda sitä paineilmaa ja pudota venttiiliä sisään. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

erittäin onnistunut työkalu.

mutta miten estää venttiiliä painumasta/kolhiintumasta alas painettaessa?
kuten kuvassa betonilattia ei vissiin ole ihanteellisin purkupaikka!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tuohan oli todella pätevän näköinen laite. Tuo venttiilien alasputoamisen estäminen tuntuisi olevan ainoa puute. Joskin mitätön sellainen. Veistelee puukapulan, joka sopii palotilaan, tai onnistuisiko härvelin jatkokehitys siten, että kansi olisi tuossakin jonkin alustan ja painimen välissä.
Jokin latta alapuolelle ja samantyyppinen piinnitys läpipulteilla.

Kaikenkaikkiaan kyllä loistava keksintö... :idea:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

nalleolut kirjoitti:erittäin onnistunut työkalu.

mutta miten estää venttiiliä painumasta/kolhiintumasta alas painettaessa?
kuten kuvassa betonilattia ei vissiin ole ihanteellisin purkupaikka!
Laittaa lattialle jotain pehmyttä, kuten riepua alle. Styrox-levyä on joskus myös kokeiltu mutta venttiilit tahtovat upota styroxiin...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

En tiedä, miten toimii käytännössä, mutta seuraavaa luin joskus (olisikohan ollu Overdriven forumilta).

1. Mäntä alas
2. Työnnetään tulpan reiästä sylinteriin narua
3. Mäntä ylös ja palotilassa oleva naru painaa venttiileitä

Ja jätetään narun pää näkyviin, että saadaan se myös pois sieltä. :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, paineilma on ainaskin mun kokemuksella tosi helppo ja toimiva. Eikähän vuotavilla venttiileillä olevaan kanteen kannatakkaan vaihtaa pelkkiä kumeja. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikko05
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Syys 12, 2004 16:24
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja mikko05 »

Irroitus sujuu helpoiten kun panee paineilman sylinteriin, listalenkki tms pyöreä jousilautasen päälle ja sit joku rätti siihen päälle. Sitte ottaa vasaran ja napauttaa muutaman kerran nii kiilat saa noukkia rätistä( rätti siksi että kiilat ei lennä mihi sattuu)
Vastaa Viestiin