Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Lainaus Suomi24 palstalta pellavaöljy ruostesuojauksessa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Pellavaöljy/terva-seos on hyvä ruosteenestoaine.

Olen käyttänyt vuosia autojen, kolaroitujen ja siksi pahoin ruostuneiden sekä vahapohjaisilla ruosteenestoaineilla jo kertaalleen pilattujenkin, käsittelyyn pellavaöljy/terva seosta.

Kuivuttuaan tämän osittain kovettuvan "töhkän" pinnan voi maalata ja maalikin pysyy erinomaisesti.

Pellavaöljy on siitä erikoista, että se päästää levysaumoissa olevan kosteuden haihtumaan ennen kuivumistaan. Kuivuessaan se laajenee ja täyttää hienoimmatkin saumat kun muut aineet kutistuvat ja niihin voi tulla pieniä halkeamia, mistä kosteus pääsee metallipintaan. Näin pellavaöljy täyttää pienimmätkin huokoset saumoissa ja estää jo ruostuneenkin teräksen korroosion jatkumisen. Pintaraapamaankin kannattaa ensin laittaa pellavaöljy/tervakäsittely ja hangata se heti pois (estää välittömästi ruostumisen). Maalauksen voi tehdä kun kerkiää, suoraan käsittelyn pääle.

Erinomainen pellavaöljy/terva on mm. ruostuneiden vanteiden kunnostukseen, kunhan varoo laittamasta ainetta erittäin ruostuneen vanteen renkaan ja vanteen rajaan. Kuukauden, parin kuluessa pellavaöljy nimittäin tunkeutuu ruosteeseen ja vanneraja alkaa vuotaa. Asia korjaantuu irroittamalla renkaan, puhdistamalla vannerajan ja ongelma on "ikuisesti" poissa.

Pellavaöljy/terva on myös aivan erinomainen mustien ovenkahvojen, peilien ja puskureiden, sekä muiden muoviosien uudentamiseen, esim. vahauksen tehtyä niistä maitomaiset tai auringon poltettua pinnan harmaaksi. Myös värilliset puskurit uudentuvat pelkällä pellavaöljyllä. Sitä tarvitaan vain aavistuksen vähän rättiin, jolla pintaa hangataan voimakkaasti.

Jos et vielä tunne pellavaöljy/tervan tehoa kokeile ensin turvalliseen paikkaan. Puhdista autosi ruostunut vetokoukku ja poista irtoruoste. Maalaa se pensselin kanssa pellavaöljy/terva seoksella (kaupasta ostettava valmis "töhkä"). Anna kuivua viikko, käsittele uudelleen runsaalla "töhkällä" ja voit olla varma että viiteen vuoteen ei koukussa ole ruostetta. Viikko toisen käsittelyn jälkeen voit maalata koukun vaikka kullan väriseksi, etkä tarvitse pohjamaalia.

Pari varottava asia pellavaöljyllä käsitellyyn.
1. Auton hitsauskorjaus:
Auto saatta palaa yllättävän helposti, jos korjaaja ei tiedä piilevästä pellavaöljystä.

2. Pellavaöljy tarttuu kaikkeen:
Koska pellavaöljyn tarttumiskyky on erinomainen, eikä se liukene helposti mihinkään on varottava pellavaöljyä koteloihin ruiskutettaessa että sumu ei pääse auton maalipintaan tai ikkunoihin. Pellavaöljy tarttuu välittömästi kaikkiin pintoihin niin lujaa kiinni, että sitä on erittäin työlästä saada pois. Koskaan kuitenkaan ikkunamekanismit, lukot tms. liikkuvat osat esim. oven sisällä eivät ole jumittuneet.



Itsekin aikoinaan suojasin pahoin ruostuneen vm 87 9000:n samalla menetelmällä menestyksekkäästi. Pellavaöljy ( 10% tervaa lisäksi pohjaan ) on nimenomaan hyvä jo ruostuneilla pinnoilla.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mistä näitä pellava/teräketju/jäteöljyäjiä riittää aina vaan? Pula-ajan korvikkeilla lotrataan, vaikka tarkoitusta varten kehitetyt aineet varmasti pieksevät ne mennen tullen, voivat olla halvempiakin...
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Hessu kirjoitti:Mistä näitä pellava/teräketju/jäteöljyäjiä riittää aina vaan? Pula-ajan korvikkeilla lotrataan, vaikka tarkoitusta varten kehitetyt aineet varmasti pieksevät ne mennen tullen, voivat olla halvempiakin...
Niinpä oon ittekki ihmetelly samaa asiaa.. mutta mikä uusista massoista/sooseista käy vanhaan autoon jossa voi olla ruostetta koteloitten sisällä ym paikoissa,
itte käytin avohammas rasvan ja bensan sekoitusta.
Tuli kyllä melkoinen ylläri pommi eteen ku kattelin yhtä mersua pohjasta jota oli JOKA toinen vuosi öljytty suoraan vanhan massan päälle + suolat+ muut paskat, auto oli käytännöllisesti katsoen romu, pohja oli joka kohdasta MÄTÄ joka sauman kohta oli ruostunnu auki, nyt oonjälkikäteen kattellu muita kärryjä joille on tehty saman kaavan mukaan niin huonolta näyttää...... :(
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mä käytin aikoinaan kun laitoin auton seisontaan Anticorol aseöljyä. Saattaapi olla samaa tökötti, ei muuten ruostu. JA PYSYY.
9-3.1972
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

turporuuvi kirjoitti: Tuli kyllä melkoinen ylläri pommi eteen ku kattelin yhtä mersua pohjasta jota oli JOKA toinen vuosi öljytty suoraan vanhan massan päälle + suolat+ muut paskat, auto oli käytännöllisesti katsoen romu, pohja oli joka kohdasta MÄTÄ joka sauman kohta oli ruostunnu auki, nyt oonjälkikäteen kattellu muita kärryjä joille on tehty saman kaavan mukaan niin huonolta näyttää...... :(
Tämä on sitä liian yleistä "ruosteen_suojausta". Ruosteita ei kannata jättää minkään tökötin alle. Ainoa oikea tapa on poistaa ensin vanhat, pellistä irronneet ruosteenestoaineet ja ruosteet mahdollisimman tarkasti ja sen jälkeen suojata kohteet asianmukaisilla, korvike- tai HiTech-aineilla.
900 CV 2,5A -95
9³T -00
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

Wurth kotelonsuoja-ainen on kokemuksen mukaa ihan ok tököttiä...
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

arttu kirjoitti:Wurth kotelonsuoja-ainen on kokemuksen mukaa ihan ok tököttiä...
Samaa mieltä.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mimmi kirjoitti:Anti Corrol ase/lukkoöljy on PARASTA öljyä lukkoihin ym., mutten sitä auton pohjaan ruosteenestoaineeksi laittaisi.
No tämä auto oli seisonnassa 2v. pukeilla, jonka jälkeen se rakennettiin uudelleen. En mä sitä ajonaikaiseen ruostesuojaukseen käyttänyt. Oli muuten hankalaa irroitettavaa tavaraa. No veljeni sen homman sitten teki ja rakensi siitä hienon auton itselleen. vm.67
9-3.1972
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Syksyllä tuli terva/pellavaöljy seoksella käsiteltyä uuden venetrailerin jarruosat kitkapintoja lukuunottamatta. Tämä siitä syystä, että sen joutuu upottamaan meriveteen purjeveneitten päälleuittamista varten. Olen sitä mieltä, että kyllä sekin seos toimii myös autossa jos viitsii nähdä vaivaa kaiken irtoskeidan poistamisessa esim tehokkaalla pesurilla ennen suojaamista.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Itse olen pellavaöljyn kanssa pelehtinyt siinä uskossa, että ruostumista saisi hidastettua. Hyvin on ainakin tarttunut ja pehmittänyt wanhan massan. Moottoriöljyt yms. valuvat heti pois ja saastuttavat luontoa.

Olen ajatellut ettei öljyämisestä voi olla mitään haittaa, toisin kuin jostain "oikeista" kotelonsuoja aineista ja massoista joiden alle kosteus voi päästä muhimaan. Olen myös ymmärtänyt, että "oikeat" aineet rupeavat pikkuhiljaa olemaan vahapohjaisia joilla ei sitten tee yhtään mitään. Oman auton kanssa peli on menetetty ruosteelle, mutta eiköhän tuo muutaman lisäkilometrin anna korille..
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

tarviiko paikat olla putsattuna kunnolla siis ennen, vai onko tää mömmö justii sellasta että voi ruikkia vaikka vanhojen massojen päälle?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

rille kirjoitti:tarviiko paikat olla putsattuna kunnolla siis ennen, vai onko tää mömmö justii sellasta että voi ruikkia vaikka vanhojen massojen päälle?
morjens. itse en tunne kyseistä mömmöä (olisi kyllä kiva tietää mistä kaupasta sitä saa), mutta uskoisin kaikkiin mömmöihin pätevän sen säännön, että mitä enemmän näkee vaivaa putsata paikat joissa ruostetta on, sitä parempi lopputulos.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

En ole minäkään pellavaöljyä käyttänyt. Tervakin on jäänyt kokeilematta koska en tietä että mistä sitä saa. Säilöntäöljyä ja vaseliinia (ekokem tai moottorisahan teräketjuöljy) olen käyttänyt ja toimivaksi todennut.

Se nyt on vain tunnettu fakta että vaseliinia ja säilöntäöljyjä käytetään ajokaluston suojaamiseen ja se toimii sen vuoksi että mekanismilla on fysikaalinen todellisuus takana. Samoin tervalla.

Miksi en käytä alustamassoja? On varmasti ammattilaisen tekemänä hyvä suoja uuteen autoon, mutta tämän uuden auton tapauksessa täytyisi muistaa että muutaman vuoden jälkeen massa alkaa halkeilla ja suoja on menetetty. Eli täytyisi jokatapauksessa tehdä uudestaan. Vanhaan autoon en lähtisi massaa laittamaan koska auto on harrastus ja sen pohja tarkistetaan ja huolletaan jokatapauksessa neljä kertaa vuodessa. Massattomana tämä on paljon helpompaa. Vanhassa autossa massan alla ruoste saa rauhassa muhia reiäksi asti.

Kotelosuoja-aineet? Nämä ovat varmasti hyviä ja toimivia. Näitä olen omaankin autoon ruiskuttanut, mutta silti jää paljon paikkoja joihin näiden aineiden käyttö on mahdotonta (ovien sisätaipeet yms.). Koska kova halu on säilyttää auto täysin virheettömässä kunnossa, mielelläni sivelen vaseliinia tai säilöntäöljyä korin vaikeissa paikoissa oleviin saumoihin tai helposti ruostuviin alustanosiin. Vanhan auton kohdalla kosteassa ilmastossa (RH 60-70%) paljon parempi ratkaisu kuin jättää ne kuivaksi.

Näitä osia jotka jäävät alustamassan ja kotelosuoja-aineiden ulottumattomiin on vanhassa autossa paljon.

Ihmettelen sitä että monet suomalaiset eivät hoida autoaan. Ihmettelevät ruostereikiä, mutta jättävät käytännössä kaikki tarvittavat toimet tekemättä. Esim: 900 saabin manuaalissa ( 88 ) neuvotaan pohja pesemään jopa harjalla kerran vuodessa että saadaan alusta pysymään siistinä. Tämähän on jotain mikä puuttuu autonhoito kulttuurista. Millois saabeja tai volvoja on pesty pohjasta käsin harjalla? Ei, ostetaan liikkeestä ruostesuojaus ja uskotellaan itselle että homma on hoidossa..

Öljyjen käyttö on yksi varotoimi henkilölle joka hoitaa autoaan säännöllisesti muiden toimien mm. pesun ohella. Tässä kohtaa ihmettelen että miksi ihmisillä jotka ottavat ruosteeneston ostettuna liikkeestä ja luottavat tähän, on tarvetta arvostella niiden ihmisten toimia jotka ovat valinneet tekevänsä säännöllisesti saman homman itse toisin? Aina otetaan esille joku esimerkki kaverin isän autosta joka ruostui täysin romuksi jne.. Itselläni on pihassa yksi esimerkki jota ei ole koskaan massattu. Sitä on hoidettu säännöllisesti vuodesta 91 alkaen eikä alustassa ole ruostetta. Koska sitä ei ole massattu on sen hoitaminen helppoa nykyäänkin. Aina kun auton nostaa ylös on alustan kunto saman tien silmien edessä.
rille kirjoitti:tarviiko paikat olla putsattuna kunnolla siis ennen, vai onko tää mömmö justii sellasta että voi ruikkia vaikka vanhojen massojen päälle?
Vanhan massan alla ruoste voi muhia rauhassa eikä sille välttämättä mikään tökötti auta kun öljy tai joku muu tökötti ei pääse sinne massan alle. Massa on hyvä suoja vain jos se on hoidettu ja uusittu tarvittaessa säännöllisesti. Jos massan alle on jäänyt ruostetta tai kosteutta se on paha aikapommi enemmän kuin suoja.
Citroen C5, OG900t16
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mimmi kirjoitti:Alustamassa on ainoastaan kulumissuoja kotelosuojalle (joka on todelisuudessa se ruosteenestoaine).
Näinhän se on. Kotelosuoja-aineen ja säilöntäöljyjen käyttö sitten taas ei ole toisensa pois-sulkevaa. Esim: takana kontin alla jossa on pakoputken takimmainen pönttö on sen yläpuolella sauma, johon laitan aina vaseliinia ohennettuna säilöntäöljyllä. Siinä kohtaa lämmitys on niin kova että kotelosuoja ei ole toiminut.

Muitakin vastaavia kohtia löytyy ja maalaisjärjellä saa kaikki hoideltua. Meikäläisen autossa on siis käytetty kotelosuoja-aineita sekä vaseliinia ja säilöntäöljyä tai kahden jälkimmäisen seosta.

Mietinnän arvoisia paikkoja autosta löytyy mm.

-Jarrukilvet
-Konepeiton reunat. lokasuojien osat jotka jäävät reunojen alle.
-Ovien taitteet, jotka jäävät vähän piiloon
-Korin saumat tankin edessä alustassa. Palkki jossa poikittaistuki on kiinni
-Tunkin kahvat alustassa
-paljon lisää..

jos miettii tilannetta vaikka sen taisteluvyössä roikkuvan armeijan lapion kohdalla, jota öljyttiin ja sillä se pysyi siistinä. Siinä käytössä kotelosuoja ei toimisi. Sama autossa; on paikkoja jossa kotelosuoja toimii ja on paikkoja joissa se ei toimi tai ei ole siististi käytettävissä.

mitään absoluuttisia arvoja kummankaan menetelmän tehokkuudelle en keksisi. Kummatkin ovat varmasti tehokkaita oikeissa paikoissa käytettyinä. Kotelosuojankin voi ruiskuttaa koteloon siten ettei se peitä kaikkia lokosia tai jos kotelot ovat likaiset, kotelosuoja voi hyytyä paskan pinnalle.

Säännöllistä auton hoitoa ei voita mikään käyttipä sitten mitä aineita tahansa.
Citroen C5, OG900t16
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

no.. tää on nii mahoton asia kysyä.. kaikilla omat mielipiteet, ehkä se on oma ratkasu tehtävä mutta täähän on nyt vähän ku toi kenttälapiohomma että ruostetta on jo paljon nii mitä laitan siihen?
Vastaa Viestiin