Hirvet liikenteessä
Hirvet liikenteessä
Hirviä näkee teitten varsilla harva se päivä. Tässä yksi video jossa matkustajilla oli ¨tuuria¨.
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter ... le21725.ab
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter ... le21725.ab
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Hirvet liikenteessä
Pysyisivät siellä metikössä...
Täytyy sanoa että aika kovaa se hirvikin tuossa lentää.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Täytyy sanoa että aika kovaa se hirvikin tuossa lentää.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
#5824
93 B204
93 B204
Re: Hirvet liikenteessä
Ei tainnut olla kuskilla oikein huomiokyky terävimmillään, tuonhan näki jo pitkältä...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Hirvet liikenteessä
Todennäköisesti suurin huomio on kiinnittynyt vaistomaisesti vastaantulevaan ajoneuvoon, jolloin peltojen tarkkailu on jäänyt hetkellisesti vähemmälle.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Hirvet liikenteessä
Jos katso kohtaa, jossa video on normaali nopeudella, niin hirvi on ensin ojan pohjalla piilossa. Sitten kun hirvi on näkyvillä tien vieressä, niin ei mene kuin sekuntti (esim 20s-21s videolla) ja on jo auton edessä. Hirvi liikkuu aika nopeasti.Mawerick kirjoitti:Ei tainnut olla kuskilla oikein huomiokyky terävimmillään, tuonhan näki jo pitkältä...
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Hirvet liikenteessä
Hirviä tilanne, harmi, että video loppuu kesken.
Re: Hirvet liikenteessä
Ekalla katsomiskerralla bongasin hirven jossain 8-9 sekunnin kohdalla, ennen kuin se edes ehti sinne ojalle asti. Kyllä se ihan nähtävissä oli jo selvästi ennen tielle tuloa.Poy kirjoitti:Jos katso kohtaa, jossa video on normaali nopeudella, niin hirvi on ensin ojan pohjalla piilossa. Sitten kun hirvi on näkyvillä tien vieressä, niin ei mene kuin sekuntti (esim 20s-21s videolla) ja on jo auton edessä. Hirvi liikkuu aika nopeasti.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Hirvet liikenteessä
On se nyt vähän eri asia bongata hirvi videolta kuin liikkuvasta autosta, jossa lapset ovat kyydissä (mahdollisesti vaikeuttamassa keskittymistä ajoon). Video on on vielä kuvattu eri suunnasta, kuin mistä kolaroija ajaa ja videon katsoja on tietoinen kohta tapahtuvasta törmäyksestä.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Hirvet liikenteessä
Onhan se toki eri asia, mutta en silti ymmärrä miten tuollaista ei muka näe kirkkaassa päivänvalossa. Ilmeisesti ns. putkinäkö päällä tjtn.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Hirvet liikenteessä
Yksikään kuski ei pysty ajossa tarkkailemaan täysin 100% herpaantumatta mitä pientareilla tapahtuu, vaikka kuinka uskoisi olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja (kuten 90% suomalaismiehistä kuvittelee, itseni mukaanlukien
). Välillä ihan vaan vaikka puoleksi sekunniksi vilkaiset radiota, tuijottelet edessä ajavan auton perää hetken (esim. huomiosi kiinnittyy sen jarruvaloihin, vilkunkäyttöön tms.), ihmettelet että miksi hitossa se Check Engine taas rupesi saabin kojelaudassa loimottamaan, otat vissystä huikkaa jne. Juuri sillä hetkellä kun se hirvas sieltä puskasta ryntää eteen, niin et kerkiä edes huomaamaan mitään kun rysähtää.
Jos joku muuta väittää, on väärässä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jos joku muuta väittää, on väärässä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Hirvet liikenteessä
Väitän, että vaikutusta on myös sillä, että ajaminen on nykyään muuttunut niin "helpoksi", toisin sanoen tylsäksi, että ajaessaan monesti huomaa kuinka passivoituu ja huomio katoaa tahtomattakin muihin asioihin ja ajatuksiin, varsinkin väsyneenä.V.J.S kirjoitti:Yksikään kuski ei pysty ajossa tarkkailemaan täysin 100% herpaantumatta mitä pientareilla tapahtuu, vaikka kuinka uskoisi olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja (kuten 90% suomalaismiehistä kuvittelee, itseni mukaanlukien). Välillä ihan vaan vaikka puoleksi sekunniksi vilkaiset radiota, tuijottelet edessä ajavan auton perää hetken (esim. huomiosi kiinnittyy sen jarruvaloihin, vilkunkäyttöön tms.), ihmettelet että miksi hitossa se Check Engine taas rupesi saabin kojelaudassa loimottamaan, otat vissystä huikkaa jne. Juuri sillä hetkellä kun se hirvas sieltä puskasta ryntää eteen, niin et kerkiä edes huomaamaan mitään kun rysähtää.
Jos joku muuta väittää, on väärässä.
Toista se oli vanhalla takavedolla, huonoilla renkailla talviliukkailla, koko ajan piti keskittyä tiellä pysymiseen.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Hirvet liikenteessä
Varmasti osansa tuolla ajamisen tylsyydelläkin, jota ei ainakaan vähennä ajoittain täysin järjettömän alhaiset nopeusrajoitukset. Johan se jokin professoorismiäs vasta Iltapulussa tiesi kertoa, että se (lievää) ylinopeutta ajava ei välttämättä olekaan suurin hasardi ihmiskunnan tulevaisuudelle, koska tällainen kuljettaja keskittyy yleensä siihen ajamiseen paremmin mitä alinopeutta nutaava jännittämiseen keskittyvä korollakeijo.
EDIT: Linkki: http://www.iltalehti.fi/autot/2013100817579744_au.shtml
EDIT: Linkki: http://www.iltalehti.fi/autot/2013100817579744_au.shtml
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Hirvet liikenteessä
Tulee vaan väkisin mieleen, kun kerran tultiin kaveriporukalla Lapista vaellukselta henkilöautolla. Kaveri oli ajamassa ja mie hanttimiehen paikalta kysyin: Huomasitko kun oikea ravioja oli täynnä poroja? Ihmettelin kun et yhtään hiljentänyt. Kaveri: Mitä? Niinkö oli?
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Hirvet liikenteessä
Ylivoimainen enemmistö liikenteessä tuntuu olevan ns. passiivisia kuskeja, reagoidaan vasta sitten jos jotain tapahtuu ihan edessä eikä mietitä etukäteen tilanteita tai ennakoida mitään. Pienempi osuus on aktiivisia kuljettajia, jotka oikeasti seuraavat koko ajan mitä tapahtuu edessä, takana ja sivuilla niin pitkälle kuin näkee ja jotka miettivät käytännössä koko ajan eri tilanteita ja miten niissä pitäisi toimia. Itse lukeudun normaalisti jälkimmäiseen joukkoon, vaikka joskus saankin itseni kiinni jonkinlaisesta tiehypnoosista. Pyrin kuitenkin ajamaan aina aktiivisesti ja seuraamaan jatkuvasti ympäristöäni.
Emäntä tosin valittaa kun en juttele hänen kanssaan ajaessani.
Emäntä tosin valittaa kun en juttele hänen kanssaan ajaessani.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Hirvet liikenteessä
Nykyaikana "aktiivisuus" ajaessa on yleensä luurin/läppärin/kahvikupin jne räpläämistä. Nämä ihmiset eivät edes tajua lopettaa, vaikka seilaavat kaistalla ja piennar pöllähtää jne. Tiedänpä tapauksen, joka aamuisin vaihtaa vaatteet ja syö aamupalan ajaessaan töihin.
On totta, että pitäisi yrittää aktiivisemmin havainnoida ympäristöä ja muita tielläliikkujia.
Prätkällä ajaessa tuo on jotenkin itsestäänselvyys, mutta onhan mp:llä ajaminen toki muutenkin paljon aktiivisempaa, riskit on suuremmat, aina sattuu jos osuu ja pito on heikompi jne.
On totta, että pitäisi yrittää aktiivisemmin havainnoida ympäristöä ja muita tielläliikkujia.
Prätkällä ajaessa tuo on jotenkin itsestäänselvyys, mutta onhan mp:llä ajaminen toki muutenkin paljon aktiivisempaa, riskit on suuremmat, aina sattuu jos osuu ja pito on heikompi jne.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00