Kun sinua ohitetaan...
Kun sinua ohitetaan...
Tässä tuli työpaikalla pieni kädenvääntö siitä että olen oppinut ajamaan ihan väärin autolla.
Liukkaalla kelillä minua pimeällä lähti ohittamaan ajoneuvo, ja kun ajoin isoa automaatilla varustettua pakettiautoa, jotta saisin oman nopeuteni alemmaksi, painoin hieman jarrua (siis koska uskon ettei moottorijarrutusta olisi tarpeeksi). Siitä syntyi kauhea hälinä ja valitus että jarrujen painaminen kun sinua ohitetaan on väärin ja se aiheuttaa sekaannusta, koska ohittaja voi jopa "säikähtää" syttyviä jarruvaloja..
Itse olen sitä mieltä että sain ohittajan nopeuden pysymään paremmin kurissa jolloin liukkaalla kelillä ohittaminen oli turvallisempaa. Minun takana ei ollut autoja silloin.
Mitä te olette mieltä?
Liukkaalla kelillä minua pimeällä lähti ohittamaan ajoneuvo, ja kun ajoin isoa automaatilla varustettua pakettiautoa, jotta saisin oman nopeuteni alemmaksi, painoin hieman jarrua (siis koska uskon ettei moottorijarrutusta olisi tarpeeksi). Siitä syntyi kauhea hälinä ja valitus että jarrujen painaminen kun sinua ohitetaan on väärin ja se aiheuttaa sekaannusta, koska ohittaja voi jopa "säikähtää" syttyviä jarruvaloja..
Itse olen sitä mieltä että sain ohittajan nopeuden pysymään paremmin kurissa jolloin liukkaalla kelillä ohittaminen oli turvallisempaa. Minun takana ei ollut autoja silloin.
Mitä te olette mieltä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kun sinua ohitetaan...
Henk.koht. en tykkää siitä jos ohitettava painaa jarrua. Ohittajan ominaisuudessa kun ei voi tietää miksi sitä jarrua painetaan. Näkeekö ohitettava ehkä hirven tulevan oikealta tjtn?
Ei, parasta on kun ajaa ihan tasaista vauhtia. Jos on pakko hidastaa niin kaasun nostamisen pitää riittää. Hätätilanteet sitten erikseen.
Ei, parasta on kun ajaa ihan tasaista vauhtia. Jos on pakko hidastaa niin kaasun nostamisen pitää riittää. Hätätilanteet sitten erikseen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kun sinua ohitetaan...
Samoilla linjoilla Mawerickin kans. Tuossa jää helposti ohitus kesken ku ei tiiä miks jarrutetaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Kun sinua ohitetaan...
Kukkahattuna voinen todeta, että homma on mennyt vituille jo ohittajan toimesta, siinä vaiheessa jos ei pääse ohi ohitettavasta, ilman että ohitettavan pitää hidastaa omaa vauhtiaan.
Itse jarruttaisin vasta siinä vaiheessa jos ohitettava on tyyliin ajamassa rekan keulaan, koska auto on alitehoinen tai kuljettaja ei osaa kiihdyttää sillä.
Noin yleensä tuntuu että monelta puuttuu juurikin tuo kiihdyttämisen taito, jota tarvitaan ohitukssa ja liittyttäessä rampilta tielle.

Itse jarruttaisin vasta siinä vaiheessa jos ohitettava on tyyliin ajamassa rekan keulaan, koska auto on alitehoinen tai kuljettaja ei osaa kiihdyttää sillä.
Noin yleensä tuntuu että monelta puuttuu juurikin tuo kiihdyttämisen taito, jota tarvitaan ohitukssa ja liittyttäessä rampilta tielle.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Kun sinua ohitetaan...
Joo, apukuskin penkillä istuessa ei oikeen mikään kauhistuta enempää kuin sellainen kuski joka ei ohita "reippaasti", ts jäädään marjailemaan siihen vastaantulevien kaistalle...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Kun sinua ohitetaan...
Jarruvalojen syttyminen maantiellä yleensä tarkoittaa jonkun siirtymistä, johonkin muuhun kuin kulkusuuntaan päin. Kun sinut ohitetaan, ei sinulta odoteta minkäänlaista reaktiota. Toiminta voi muuttaa vastuun ohittajalta, ohitettavalle. Suoralla tieosuudella jarruttelijoita en ole koskaan ymmärtänyt, kun tekevät sen yleensä turhaan, oli kyseessä man. tai atm. kulkine.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Kun sinua ohitetaan...
Mitä väliä sillä on painaako ohitettava jarrua tai himmaileeko se? Aivan tyhjänpäivänen ja merkityksetön asia joka ei vaikuta kyllä ohittamiseen mitenkään. Eri juttu olisi jos ohitettava nostaisi nopeuttaan.
jeeeeeee!
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kun sinua ohitetaan...
Lähde19§
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1981/19810267
Toisaalta voihan se ohitettava painaa jarrua senkin takia, jos on esim ryhtymässä kääntymään vasemmalle..

Ja en ole tuota jarrun painamista nähnyt muussa tilanteessa kuin, ohittaja ei kerkeä
ohi jos ei ohitettava hidasta.
https://www.youtube.com/watch?v=UkS30suN0nE
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kun sinua ohitetaan...
Vedä käsijarrusta. Vauhti hiljenee, mutta valot ei vilku ja säikytä hermoheikkoja ohittajia 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Kun sinua ohitetaan...
Toiselta voorumilta lainattua:
Tarra W123 tiisseli Merssun takalasissa: "Onnistunut ohitus perustuu yllätykseen"
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Kun sinua ohitetaan...
Korjasin värjäyksen. Lähes rajoitusnopeutta kulkeva auto ei ole hitaasti kulkeva ajoneuvo. Lainaamasi pykälä tarkoittaa käytännössä lähinnä traktoreita ja mopoautoja maantiellä ja niitä vastaavia tapauksia.9000CD23T kirjoitti:LähdeHitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1981/19810267
On kyllä perkeleen huono paikka ohittaa, jos ohitettava kesken ohituksen voi ryhtyä kääntymään vasemmalle - lainaamasi tieliikennelaki nimittäin kieltää edeltävässä pykälässä ohituksen risteysalueella. Puhumattakaan siitä, että kääntyjällä pitäisi vilkun ilmaista kääntymisaie jo selkeästi ennen jarruvaloa. Toki pihaliittymä ei ole risteys, mutta ei sellaisenkaan avulla pitäisi tuota tilannetta aikaansaada - ja edelleen se vilkku, se vilkku...9000CD23T kirjoitti: Toisaalta voihan se ohitettava painaa jarrua senkin takia, jos on esim ryhtymässä kääntymään vasemmalle..
Korjasin viestiäsi yhden sanan aloituksen osalta.
t.9000CD23T
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kun sinua ohitetaan...
Mun mielestä on loogisinta jos ohitettava pitää nopeutensa samana, eikä tee mitään erityistä toimenpidettä sen takia että joku ohittaa (,pl. valojen vaihtaminen pitkiltä lyhyille).
Aika usein sitä on huomannut että ohitettavat kiihdyttävät kun lähtee ohittamaan, osa kiihdyttää varmuuden vuoksi aina kun tiellä tulee ohituspaikka, jottei kukaan vaan menisi ohi ja kun sulkuviiva alkaa, niin nopeutta pudotetaan taas reilusti alle suurimman sallitun.
Monesti sen huomaa että jos ajaa n. 10km/h yli nopeusrajoitusten, niin satasen rajoituksella on menossa muista ohi, 80-alueella menee liikennevirran vauhtia ja alemmilla rajoituksilla kaikki ovat menossa ohi.
Aika usein sitä on huomannut että ohitettavat kiihdyttävät kun lähtee ohittamaan, osa kiihdyttää varmuuden vuoksi aina kun tiellä tulee ohituspaikka, jottei kukaan vaan menisi ohi ja kun sulkuviiva alkaa, niin nopeutta pudotetaan taas reilusti alle suurimman sallitun.
Monesti sen huomaa että jos ajaa n. 10km/h yli nopeusrajoitusten, niin satasen rajoituksella on menossa muista ohi, 80-alueella menee liikennevirran vauhtia ja alemmilla rajoituksilla kaikki ovat menossa ohi.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kun sinua ohitetaan...
Kuinka moni laittaa vilkun päälle ennen jarrutusta..???Puhumattakaan siitä, että kääntyjällä pitäisi vilkun ilmaista kääntymisaie jo selkeästi ennen jarruvaloa.
Missä noin sanotaan..?tarkoittaa käytännössä lähinnä traktoreita ja mopoautoja maantiellä
Hitaasti kulkeva ajoneuvo voi olla myös henkilö auto, no oli miten oli...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kun sinua ohitetaan...
1) Ainakin minä. Huomaa kuitenkin tekstistä konditionaaliin muotoiltu "pitäisi". Vilkun idea on kertoa muille että mitä kohta aiotaan tehdä ennenkö se käy ilmi muusta ajokäyttäytymisestä. Toki ohittamisen väliinjättämistä kannattaa miettiä muutenkin, jos edellämenijä hidastaa ryhmityttyään vasempaan reunaan. Vaikkei kaikki osaa ryhmittyäkään...
2) Joo, niin voi. Huomaa tekstistä "lähinnä" sekä poisleikkaamasi "vastaavia tapauksia". Neljääkymppiä maantiellä nilkuttava henkilöauto on vastaava tapaus, kympin alle rajoituksen menevä ei ole.
2) Joo, niin voi. Huomaa tekstistä "lähinnä" sekä poisleikkaamasi "vastaavia tapauksia". Neljääkymppiä maantiellä nilkuttava henkilöauto on vastaava tapaus, kympin alle rajoituksen menevä ei ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kun sinua ohitetaan...
Maantiellä saa kyllä kiitettävästi vaaraa ja sekaannusta aikaiseksi jos kääntymistä varten pitää alkaa hidastelemaan ja vilkuttamaan jo kilometriä ennen risteystä. Ruotsissa valistettiin jo 70-luvulla että varsinkin vasemmalle kääntyessä jarrutus suoritetaan hyvinkin ripeästi juuri ennen risteystä, etteivät takana tulevat ala ohittelemaan "selittämättömän" hidastelun takia.
Itse pidän yhtenä maantieliikenteen ikävimpänä piirteenä ettei isolle tielle liittymisen jälkeen saada vauhtia ylle (on kiire tunkea väliin mutta kiire katoaa siinä vaiheessa kun on saatu se korolla ängettyä jonoon muita jarruttamaan) ja pois kääntyessä hidastelu alkaa liian aikaisin.
Itse pidän yhtenä maantieliikenteen ikävimpänä piirteenä ettei isolle tielle liittymisen jälkeen saada vauhtia ylle (on kiire tunkea väliin mutta kiire katoaa siinä vaiheessa kun on saatu se korolla ängettyä jonoon muita jarruttamaan) ja pois kääntyessä hidastelu alkaa liian aikaisin.