Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Niin minäkin olen luullut, että seisontaan laittaessa nostetaan rengaspainetta 8O

Ja näin on säilöttynäkin tällä hetkellä yksi venetraileri ja kaksi autoa.
Tuntuisi järkevältä nostaa, kun normaalipaineilla venetrailerin renkaat on melkosen lutussa.
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4232
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja VKe »

vfr kirjoitti:Laitoit joka renkaalle oman viestin :roll:
Minulle :oops: kävi aikoinaan sama: painoin lähetä namiskaa, luulin painaneeni, painoin uudelleen ja sitten vieläkerran. Foorumi toimii hienosti, joskus taas ei...
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Menee nyt vähä ohitte, mutta eräs klubilainen myy Airoaan http://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja- ... ot/1683512 ja siitä sitten soittenkin... Mäki muistan tuon auton vuosien takaa, olen ajanukki sillä joskus 50 km :D

Mutta se asia, niin tuo on nyt seissyt kai ainaki viis vuotta. Onko se alustasarjaltaan yms todennäköisesti siis ihan pilalla? Eli jäätävä projekti, jos ton herättäis henkiin. Hinnan puolesta kiinnostais... Tietty jarrujen herkistely yms peruskaura nyt ei ole ongelma, mut jos siä menee about kaikki moottorin lisäks uusiks, niin saanee jäädä renkaidenpotkimistasolle mun osalta.

Mut se mikä liittyy tähän talvisäilytykseen, niin Joni sano et pohja mätäni ku oli säilytykses betonilattiahallis pari vuotta. Kylmä halli, josa kyl ilma kiertää, ei mikää kellari. Eli lattia hohkaa kylmää, jolloin pohjas on kokoajan kastepiste :roll: Rupes itteäniki jo pelottaan, et mätäneekö mun avoki käsiin sitte. Auttaisko, jos levittäis esim eps:sät lattialle ja ajais niitten päälle? Vai onko koko lattian kylmävaikutus vain huhua, ja mädännyttämisen hoiti vain aika ja huono tuuri plus ehkä huono pito (valmiit suolakurat muhimas yms). Vai onko se kastepisteongelma enemmän kesällä, kun muutenki on kosteempaa? En kemisti ole, mutta eikai pinnalle jäätynyt vesi ruostuta, kun se jäähän itsessään estää hapen pääsyn pellille asti :?:

Oma avo on nyt kylmäs tallis. Soraharjun kukkulalla, eli vettä ei mene. Ja niin harva talli, että ilma kiertää ja sen takia ei mätäne.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Pikkuhomma nostaa auto pukeille talveksi niin ei tarvii miettiä noita renkaita. moponetistä autopukit 16eur pari ja tunkkia saa 20 eurolla.
9000CS 2,3

aero
-
Viestit: 6689
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Mutta se asia, niin tuo on nyt seissyt kai ainaki viis vuotta. Onko se alustasarjaltaan yms todennäköisesti siis ihan pilalla? Eli jäätävä projekti, jos ton herättäis henkiin. Hinnan puolesta kiinnostais...
Ainakin jos se on maannu tossa kuvan kohdassa mainittavan ajan, on pohjapuolelta aika paljon peltiä muuttunut ilmaksi.
JP_Vette kirjoitti: Eli lattia hohkaa kylmää, jolloin pohjas on kokoajan kastepiste :roll:
Liekö siinä kastepistettä, ellei pelti ole merkittävästi ilmaa kylmempää? Ettei sisäpuolella olisi mattoihin ja äänieristyksiin päässyt kosteutta ja kun umpinaisessa kabiinissa ei juuri ilma vaihdu eikä nuo kuivu, hidastaa kabiinin ilmamassa ja märät matot/eristeet pellin lämpiämistä, jolloin pintaan kondensoituu kosteutta.
JP_Vette kirjoitti: Rupes itteäniki jo pelottaan, et mätäneekö mun avoki käsiin sitte. Auttaisko, jos levittäis esim eps:sät lattialle ja ajais niitten päälle?
Jos betonilattia alla pelottaa niin nosta autoa ylemmäs. Pykäät renkaiden alle puolimetriset pukit, niin alkaa lattian ja korin välinen lämpöenergialiikenne hidastuu kummasti ja ilmavirtaus välissä lisääntyy. Kai myös autossa sisällä pääsee ilma kiertämään ja vähintään kabiinissa on kosteudensyöjä?
Saappi Kuski kirjoitti:Pikkuhomma nostaa auto pukeille talveksi niin ei tarvii miettiä noita renkaita. moponetistä autopukit 16eur pari ja tunkkia saa 20 eurolla.
Mutta onko se hyvä asia, että puslat ovat ulosjoustojännityksessä koko pitkän talven? Jos auto ei ole ajokorkeudessa säilytyksen aikana, ovat ne puslat, jotka pitää kiristää kun auton paino on renkailla, jännityksessä silloin kun auton paino ei ole renkaiden varassa. Eikä se välttämättä ole hyvä niiden puslien eliniän kannalta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3678
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

aero kirjoitti: Ainakin jos se on maannu tossa kuvan kohdassa mainittavan ajan
Joni sano, et piti hallis pari vuotta ja ku totes mätänevän käsiin, niin ilmeisesti sitte tuli ewk-fiilis tms. ja tuuppas pihalle. Kai kuvas olevalla paikalla hapertunu sen viimeset 1,5 vuotta tai mitä ny olikaa...
aero kirjoitti: Liekö siinä kastepistettä, ellei pelti ole merkittävästi ilmaa kylmempää?
En tiä, mut periaattees toi mun logiikalla kuulostaa ihan puoliuskottavalta. Varsinki jos on tontitettu auto, niin eipä siä auton alla isoa tilaa ole -> kylmä betoni varmaa voiki pitää lattian kylmänä. Tai sitten ei.
aero kirjoitti: Kai myös autossa sisällä pääsee ilma kiertämään ja vähintään kabiinissa on kosteudensyöjä?
Kabiinin lasit on raollaa ja sisällä kuivia savitiiliä sekä ämpärillinen merisuolaa. Ei homehdu. Tai ainakaa viime talvena homehtunu...
aero kirjoitti: Mutta onko se hyvä asia, että puslat ovat ulosjoustojännityksessä koko pitkän talven?
Ja yks toinen pointti. En ole metallin taivutuksen mestari, mut periaattees jos kysees on normitalli eli lattia joko ihan kiero tai sitten tarkoituksella viettojen takia kalleellaan mihin sattuu, niin helpostihan ku pökkii pukit alle 2m välein, niin pukkien ristikkäinen korkeusheitto voi olla useita senttejä. Siinä sitte makaa väännettynä ties kuinka kauan... Normistihan alusta ottais noi heitot vastaan. Mut tää on taas näitä foliohattujuttuja... Ja toki heiton mittaa ihan kotivehkeilläki joko laaserilla tai vesiletkulla.
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01

aero
-
Viestit: 6689
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti: En tiä, mut periaattees toi mun logiikalla kuulostaa ihan puoliuskottavalta. Varsinki jos on tontitettu auto, niin eipä siä auton alla isoa tilaa ole -> kylmä betoni varmaa voiki pitää lattian kylmänä. Tai sitten ei.
Joo, voi siinä sinällään pointtia olla, mutta äkkiä tulee ainakin mulle mieleen, että auton hitaalla lämpiämisellä ihan omien ominaisuuksiensa puolesta voisi olla jopa enemmän merkitystä. Joka tapauksessa se tontitetun auton alla oleva tila ja sen ilmanvaihto paranee, jos autoa nostaa ylöspäin. Toki siinä kannattaa ottaa huomioon mainitsemasi mahdollinen lattian kierous, vaikka renkaista tai tukivarsista auton ylös pönkkäisikin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

aero kirjoitti: Mutta onko se hyvä asia, että puslat ovat ulosjoustojännityksessä koko pitkän talven? Jos auto ei ole ajokorkeudessa säilytyksen aikana, ovat ne puslat, jotka pitää kiristää kun auton paino on renkailla, jännityksessä silloin kun auton paino ei ole renkaiden varassa. Eikä se välttämättä ole hyvä niiden puslien eliniän kannalta.
Niin en tiedä mutta ainakin tämän amerikan kulkineen manuaali kehottaa nostamaan pukeille jos auto on seisonnassa pidemmän aikaa. Ainakaan kori tässä ei väänny vinollakaan alustalla. Vaikka nostaisi vaan yhden kulman ylös. :)
9000CS 2,3

aero
-
Viestit: 6689
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja aero »

Se olisikin huolestuttavaa jos rungollisen auton kuitukori vääntyilisi helposti ;). Kaikissa autoissa ei välttämättä edes ole tuollaisia puslia, jotka pitää kiristää paikoilleen auto renkaillaan (voi olla, ettei C5:ssa ole, en tunne sen alustaa), mutta esim. tonnarin etualatukivarren takapuslat kuuluvat ko. kastiin. Jos tuollaisen puslan kirraa rengas ylhäällä, jää pusla helposti jännitykseen (sisäkehä ja ulkokehä eri asentoihin) kun auton laskee ja puslan elinikä lyhenee pahimmillaan dramaattisesti. Jos sen kiristää oikein auto maassa ja nostaa auton ylös, on pusla taas jännityksessä, mikä siis ei ainakaan paranna sen elinikää.

Tietty jos pukittaa tukivarsista, saa renkaat roikkumaan vapaina ja auton painon rakenteille, jotka on suunniteltu se oikein kantamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Keme
"Viggen"
Viestit: 655
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ei jeesus, miten helvetin vaikeeta se auton TALVIsäilytys oikein onkaan? Pistää vaan syksyllä romut talliin ja ajaa keväällä pois, ei se oikeesti oo sen vaikeempaa. Tommonen ekalla sivulla mainittu Bilsun nolla-hintanen kosteuspömpeli ny vois olla ihan paikallaan. Kyllä kaikki muu on ihan turhaa ylianalysointi paskaa.
jeeeeeee!

Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Keme kirjoitti:Ei jeesus, miten helvetin vaikeeta se auton TALVIsäilytys oikein onkaan? Pistää vaan syksyllä romut talliin ja ajaa keväällä pois, ei se oikeesti oo sen vaikeempaa. Tommonen ekalla sivulla mainittu Bilsun nolla-hintanen kosteuspömpeli ny vois olla ihan paikallaan. Kyllä kaikki muu on ihan turhaa ylianalysointi paskaa.
Se on nähty että ainakin tällainen 275/40/18" voi olla kantikas talven seisonnan jälkeen monta viikkoa. Voi olla että ongelmaa ei ole tällä foorumilla ihan kaikilla mutta näin se on, ei sitä ihan tyhjästä ole keksitty että on hienoa nostaa autoa irti lattiasta van sen takia että tunkkaaminen on niin kivaa.
9000CS 2,3

tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

vfr kirjoitti:
tonyyqi kirjoitti:Niinhän ne suosittelee, että jos kuitenkin renkaat jalassa seisottaa niin laskettaisiin niitä paineita seisonnan ajaksi.
Laitoit joka renkaalle oman viestin :roll:
Näinpäs pääsi käymään. Harvemmin Tapatalkilla tuommoista onnistunut tekemään.
Harvemmin myöskään selittänyt samaan nippuun selittänyt ihan omiaan. Nostetaan paineita siis tietenkin jos seisotetaan auton alla.

.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot

Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Nyt on autotalli täynnä muuta romua, niin Tonnari joutunee seisoskelemaan ulkona sen ajan kun se talvella nyt seisoo (riippuen kuinka suuren osan ajasta Audi on paskana). Mitäpä mieltä, onko pahempi vai parempi että laittaa peitteen päälle? Vai muhiiko siellä alla vaan entistä pahemmin ruoste?

Täällähän ei sinänsä auto ole kovin märkänä talvella pihallakaan, kun lämpötila tuppaa pysymään koko ajan pakkasella.
Saab 9000 CSE 2.3t '97 Jubilee | VW Passat 4motion 1.9 TDI '03
exät: Saab 9-5 2.0t '02 biopower, Saab 9-5 2.3tA '98, Saab 9-3 2.0t T5 '00

mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus kirjoitin tänne miten kuuppa laitetaan oikeaoppisesti seisontn talveksi kun vaan muistas mihin kirjoitin :mrgreen:
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2218
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton talvisäilöön liittyviä seikkoja/vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kumpikohan olis parempi paikka säilyttää harrasteautoa, talli useamman kymmenen sentin sorakerroksella vai navetan "ylinen"? Aikasemmin ollut kylmässä ja kuivassa betonilattialla talvet ja hyvin on mennyt.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Vastaa Viestiin