Tätä aihetta kun sivuttiin toisessa ketjussa, niin laittelin sitten ihan oman keskustelun.
Kyse on siis St1 RED95 etanolidiesel
Ensimmäiset jätteellä kulkevat bussit liikenteeseen
Tuleekohan koska mittarikentille?
Vois sijottaa 95E10 tilalle..
RED95 etanoli diesel
RED95 etanoli diesel
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: RED95 etanoli diesel
Eipäs vaan 98E5:n tilalle. Muuten voi ajaa etanolilla, mutta talvella voi olla tarvetta tankata bensaa ja silloin tuo 95E10 ajaa asiansa. :)Mono kirjoitti:Vois sijottaa 95E10 tilalle..
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: RED95 etanoli diesel
Ei vaan 95E10:n tilalle. Kaikki eivät voi käyttää sitä, toisin kuin 98:ia.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: RED95 etanoli diesel
Etanolidiesel tuskin sopii sellaisenaan tavallisiin dieselmoottoreihin, eli todennäköisesti tulee olemaan tarjolla vain ammattikäyttöön esim. busseissa jotka voidaan varustaa sopivilla moottoreilla. Tarvittava puristussuhde on korkea ja korkeiden sylinteripaineiden vuoksi vääntöä on rajoitettava.
Etanolihan on sellaisenaan todella huono polttoaine dieselmoottoriin huonon syttymisherkkyytensä ja voitelemattomuutensa vuoksi, mutta koska se toisaalta vähentää hiukkaspäästöjä huomattavasti (ja on tietysti jätteestä valmistettuna järkevää monella tavalla), niin sen kanssa kannattanee jo vähän kikkailla joissain tapauksissa. Tuo 5% osuus sisältää voitelevia lisäaineita ja setaaniluvun korottajia jotta polttoainetta voisi ylipäänsä siihen suunnitellussa dieselmoottorissa käyttää.
Etanolihan on sellaisenaan todella huono polttoaine dieselmoottoriin huonon syttymisherkkyytensä ja voitelemattomuutensa vuoksi, mutta koska se toisaalta vähentää hiukkaspäästöjä huomattavasti (ja on tietysti jätteestä valmistettuna järkevää monella tavalla), niin sen kanssa kannattanee jo vähän kikkailla joissain tapauksissa. Tuo 5% osuus sisältää voitelevia lisäaineita ja setaaniluvun korottajia jotta polttoainetta voisi ylipäänsä siihen suunnitellussa dieselmoottorissa käyttää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: RED95 etanoli diesel
Satuin näkemään tuollaisen viinabussin hgin keskustassa. Käyntiääni lämpimänä suht tavallinen, pakokaasu tuoksahti viinan ja erikeeperin sekoitukselle En ole aivan saletti tuliko se siitä vai jostain muualta.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: RED95 etanoli diesel
Vai:jcarlson kirjoitti: Etanolihan on sellaisenaan todella huono polttoaine dieselmoottoriin huonon syttymisherkkyytensä ja voitelemattomuutensa vuoksi, mutta koska se toisaalta vähentää hiukkaspäästöjä huomattavasti (ja on tietysti jätteestä valmistettuna järkevää monella tavalla), niin sen kanssa kannattanee jo vähän kikkailla joissain tapauksissa. Tuo 5% osuus sisältää voitelevia lisäaineita ja setaaniluvun korottajia jotta polttoainetta voisi ylipäänsä siihen suunnitellussa dieselmoottorissa käyttää.
Motivamono kirjoitti:Jäte-etanoli käy myös raskaaseen kalustoon – TransEcon RED95-etanolidieselhanke kenttätutkimusvaiheeseen
St1:n kotimaisista jäteraaka-aineista valmistama etanoli on lähes hiilineutraalia ja vastaa konkreettisesti EU:n jäte- ja päästöongelmaan vähentämällä kaatopaikkajätteen määrää ja korvaamalla fossiilista liikenteen polttoainetta. Uusi RED95-etanolidiesel on valmistettu jäte-etanolista ja poikkeuksena perinteisiin polttonesteisiin, se sisältää 5 % vettä. Tällä etanolidieselillä kulkeva raskas ajoneuvo tuottaa jopa 90 % vähemmän fossiilisia hiilidioksidipäästöjä ja 70 % vähemmän hiukkaspäästöjä, joten käsillä on konkreettinen liikenteen biopolttoaine, jolla voidaan saavuttaa tulevaisuuden päästötavoitteet jo tänään.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: RED95 etanoli diesel
Tuota nyt on vaikea uskoa kenenkään joka dieselmoottoreita syvällisemmin tuntee..
Vähän realistisempi kuvaus sisällöstä löytyy ruotsin ED95:n valmistajalta, sieltähän tämä(kin) idea on kotoisin: http://www.sekab.com/biofuel/ed95
Voihan siellä vettä(kin) toki seassa olla, mutta ei se nyt sentään pelkkää etanolin ja veden seosta ole.
Vähän realistisempi kuvaus sisällöstä löytyy ruotsin ED95:n valmistajalta, sieltähän tämä(kin) idea on kotoisin: http://www.sekab.com/biofuel/ed95
Voihan siellä vettä(kin) toki seassa olla, mutta ei se nyt sentään pelkkää etanolin ja veden seosta ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com