katsastus
Re: katsastus
Mitenkäs tarkkoja katsastuksessa ollaan renkaan koosta? Eli kun rekisteriotteessa lukee rengaskoot: "195/65R15 91V, 205/55R16 91T, 205/60R15 91V,225/45R17 91V", niin onko ne tosiaan vain nuo? Jos haluaisin laittaa alle vaikka 205/60R16, niin tuleeko marinaa?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: katsastus
Erittäin todennäköisesti ei tule mitään marinaa. Ilman muutoskatsastusta renkaan leveyttä saa kasvattaa muistaakseni 30mm ja tuumakokoa suurentaa yhden tuuman verran. Renkaan vierintäkehän pitäisi olla 2% sisällä alkuperäisestä.
Tuo 205/60/16 menee vierintäkehältään aavistuksen isoksi verrattuna vaikkapa 205/55/16 kokoon mutta leimalla sitä tuskin edes huomataan. Teoriassa on tietty mahdollista nipottaminen.
Tuo 205/60/16 menee vierintäkehältään aavistuksen isoksi verrattuna vaikkapa 205/55/16 kokoon mutta leimalla sitä tuskin edes huomataan. Teoriassa on tietty mahdollista nipottaminen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: katsastus
Tyyppihyväksytyistä, eli auton valmistajan ilmoittamista rengaskoista saa tosiaan poiketa leveyden osalta 30mm asti, vannekoossa 1" ja kokonaishalkaisijassa 51mm. Sen sijaan muutoskatsastuksella lisätyistä ei saa poiketa milliäkään.
Eli jos otteella on orggiskokona vain 205/55R16 ja erikseen muutoskatsastuksella lisättynä 225/40R18, niin mm. 235/45R17 käy (30mm päässä 205:sta ja 1" päässä 16:sta), mutta 235/40R18 ei käy (2" päässä orggiskoosta, 10mm päässä muutoskatsastuksella lisätystä).
Eli jos otteella on orggiskokona vain 205/55R16 ja erikseen muutoskatsastuksella lisättynä 225/40R18, niin mm. 235/45R17 käy (30mm päässä 205:sta ja 1" päässä 16:sta), mutta 235/40R18 ei käy (2" päässä orggiskoosta, 10mm päässä muutoskatsastuksella lisätystä).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: katsastus
"Tuumakokoa (vanteen kokoa) voi muuttaa tuumalla ilman muutoskatsastusta laillisesti. Renkaan ympärysmitta (vierintäkehä) saa muuttua max 5 %."
Vannetukku neuvoo noin. Eli ton mukaan vissiinkin sais vaihtaa, jos oikein laskin.
Vannetukku neuvoo noin. Eli ton mukaan vissiinkin sais vaihtaa, jos oikein laskin.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: katsastus
Kyllä, kunhan edes joku luettelemistasi rengaskoista on tyyppihyväksytty koko eli tehtaan määrittelemä (todennäköisesti on). Jos epäilet, etkä otteelta tunnista onko koko tyyppihyväksytty vai muutoskatsastuksella lisätty, niin ne on tyypihyväksyttyjä - muutoskatsastettu rengaskoko on otteella aika selkeästi ilmaistu.
Jaa niin, nopeusmittarin näyttämä ei saa kääntyä negatiiviselle heitolle (eli mittari näyttää vähempi kuin vauhtia on oikeasti), mutta sitä ei käytännössä leimalla pysty tarkistamaan.
Jaa niin, nopeusmittarin näyttämä ei saa kääntyä negatiiviselle heitolle (eli mittari näyttää vähempi kuin vauhtia on oikeasti), mutta sitä ei käytännössä leimalla pysty tarkistamaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: katsastus
Minulla tarkistettiin siten, että insinööri hyppäsi kyytiin, katsoi GPS:stä nopeuden ja vertasi sitä mittarilukemaan.
Re: katsastus
Mulla hajosi aikoinaan vm- 78 99:stä matka-ja trippimitari. Vaihdoin sitten käytetyn tilalle. Oli varmaan jostain vanhemmasta vuosimallista, jossa laatikon välitykset täytyi olla eri, kun auto kulki 100 vaikka mittari näytti 90
Saab kulki myös sen mitä yksikaasuttimisen pitikin, kun tähän mittariin otti 150.
Missään katsastuksessa tuota täysin väärää mittaria ei koskaan saatu selville.
Saab kulki myös sen mitä yksikaasuttimisen pitikin, kun tähän mittariin otti 150.
Missään katsastuksessa tuota täysin väärää mittaria ei koskaan saatu selville.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)