Loppupäätelmiä:KL.fi kirjoitti:Ensi marraskuun alusta alkaen kaikissa uusissa myytävissä henkilöautoissa ja henkilöautoiksi rekisteröidyissä pakettiautoissa täytyy olla TPMS-rengaspaineen valvontajärjestelmä (Tyre Pressure Monitoring System).
Autovalmistajat valitsevat joko aktiivisen järjestelmän, jolloin renkaissa on paineanturit tai passiivisen järjestelmän, jossa auto huomaa paineen muutokset ilman antureita renkaiden pyörähdysnopeuden vaihtumisesta.
Aktiivisessa järjestelmässä jokaisessa renkaassa on keskimäärin 80 euroa maksava anturi.
Periaatteessa antureita voi siirtää renkaasta toiseen esimerkiksi kesä- ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, mutta tällöin rengas on ensin otettava pois vanteelta.
......
Rengastarvikkeita maahantuovan RemaTipTopin toimitusjohtaja Ben Wickström arvioi, että anturimarkkina on pelkästään Suomessa jo ensi vuonna noin 29 miljoonaa euroa, mikäli maassa myydään noin 100 000 uutta autoa.
Alkuvaiheessa myynti sujuu uusien autojen mukaan, mutta 5–7 vuoden kuluessa määrä kasvaa merkittävästi, kun renkaita ja antureita tulee vaihtoikään.
.......
Jokaiseen renkaanvaihtopisteeseen paineenvalvontajärjestelmien käyttöönotto merkitsee noin tuhannen euron arvoisen testilaitteen ostamista sekä koulutusta koko henkilökunnalle.
.......
Noin 78 prosenttia autovalmistajista on valitsemassa anturit ja aktiivisen järjestelmän.
.......
Anturit toimivat paristoilla ja valmistajat antavat niille 5–7 vuoden kestotakuun.
Vielä ei kuitenkaan ole kokemuksia, miten paristot kestävät yli 30–40 asteen pakkasia tai miten niihin vaikuttaa puolen vuoden seisonta-aika varastossa.
+ vajapaineisilla ajavien hölmöjen määrä liikenteessä vähenee
+ ei rarvitse enää liata käsiään paineita tarkastaessa
- lisähintaa autoille
- vikaherkkiä pikkuosia
- lisähintaa rengashankinnoille
- tee-se-itse -toiminta vaikeutuu
Koko juttu löytyy täältä: http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1401598609