Mä haluun tollasen!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja smeq »

http://www.youtube.com/watch?v=0BW9_JJvZJw

Eipä oo näkynyt myynnissä missään :D
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
ana61
"Viggen"
Viestit: 649
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 19:55
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja ana61 »

Ihan kiva,mutta en oikein nyt vain ymmärtänyt miten tuo oikein toimii?
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Kalvo lasille, joka jakaa sähköä tasaisesti koko alueelle. Sitten vaan sähköä jäälle ja lasi on sula. Näin pikaisella silmäyksellä :D
SAAB 9-5 Aero -05
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja -pete »

"Dartmouth Engineering Professor Victor Petrenko and his research team discovered that applying short pulses of electricity directly to an ice-material interface produces some novel and desirable effects."

Tuolta lisää: http://www.polar-star.us/

Etusivun videossa kohdassa 22 sekuntia vilahtaa kaavio, jossa selitetään tuo tuulilasin toiminta.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja 3J »

http://www.autoevolution.com/news/iceco ... -4020.html
...
A regular system heats the glass with up to 700 watts, according to sciam.com, which means it needs about 8 minutes to heat the windshield and melt the ice. Unlike these systems, IceController applies up to 20,000 kilowatts per meter for a maximum of four seconds, which melts the ice almost instantly.

"The objective is to heat an interface in-between the ice and the surface from [the] ambient temperature to ice['s] melting point quickly and with a lot of power," Petrenko said according to sciam.com. "It happens so quickly that, unlike other de-icing methods, heat is not wasted warming up the [object's] surface or the ice. Once the ice is dislodged, gravity or air-drag force (such as on an airplane wing) do the rest."
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Voiko pitää paikkaansa? Siis 20 Megawattia. 20000000 wattia! 8O

No ainakin sulaa..
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja smeq »

jefreitteri kirjoitti:Voiko pitää paikkaansa? Siis 20 Megawattia. 20000000 wattia! 8O

No ainakin sulaa..
Erittäin vaikea uskoa :D
Jopa tuo 700W kuulostaa mielettömältä. Sulakekokohan perus 12-15V jännitteellä olisi n. 50-60A. Itselläni ei tosin ole kokemusta lämmitettävistä tuulilaseista, joten en ala vänkäämään. 700W lämpöä suoraan tuulilasiin tosin sulattaisi jään paljon nopeammin, kuin kahdeksassa minuutissa. Siitä voin jo vähän vängätäkin :)

Toimintaperiaate tuossa on ilmeisesti se, että ajetaan jonkin sortin pulssitettua tasavirtaa pintaan jossa jää on kiinni, rikkoen (sulattaen) jään "siteen" pintaan? Joku fyysikko voi korjata, jos meni metsään.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Voisiko mainitun suuren tehon takana juuri piillä pulssimuotoisuus:

Esim. mikrosekunnin (miljoonasosasekunti) ajan kulkee 20 joulea (teho=työ/aika(s)) -> 20 000 000 wattia

Näyttäähän härveli tehokkaalta hellanlevyyn verrattuna, mutta toiminta-aika lasilämmittimellä on häviävän pieni. Eli ilmoitettu suuri luku näyttää perustuvan pitkälti yksiköillä kikkailuun.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ostakaa foortti, siinä on lasinlämmitys saatavilla. Ja hyvä kapistus onkin talvikeleillä!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja smeq »

Henkka #2283 kirjoitti:Voisiko mainitun suuren tehon takana juuri piillä pulssimuotoisuus:

Esim. mikrosekunnin (miljoonasosasekunti) ajan kulkee 20 joulea (teho=työ/aika(s)) -> 20 000 000 wattia

Näyttäähän härveli tehokkaalta hellanlevyyn verrattuna, mutta toiminta-aika lasilämmittimellä on häviävän pieni. Eli ilmoitettu suuri luku näyttää perustuvan pitkälti yksiköillä kikkailuun.
No kun sen noin muotoilee, niin se näyttää tyhmän (minä) silmään jopa ihan uskottavalta. Kun taas sähköpuolen kaavoja miettii (P=U*I), uskottavuus hieman horjuu.

edit: pitänee alkaa googlaamaan lisää tietoa asiasta, etten vaan höpötä omiani
Viimeksi muokannut smeq, Pe Tammi 10, 2014 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Tai, kunhan jaksetaan vain odotella... :lol:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tuulila ... -parjaamme
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ostakaa OG900, siinä on lämmityslaitteessa sellainen asento jolla tuulilasi on puhtaana ennen pihasta poistumista. Hyödyllinen talvella.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Trollhatten
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja Trollhatten »

Jotenkin haiskahtaa huijaukselta. 20000kW teho ei voi pitää paikkaansa, ei edes 20000W. Korkeintaan 2000W voisi olla tuon lämmittimen teho, mutta silloinkin tarvittaisiin käytännössä verkkovirtaa, sillä 230V jännitteelläkin virta olisi vielä 2000W/230V= 8,7A. Vastaavasti 12-volttisesta auton akusta tarvittaisiin 166,7A virta, jos lämmittimen teho olisi tuo 2000W.

Pulssiteoria ontuu sikälikin, että jos laite lämmittäisi vaikka tuon spekuloidun mikrosekunnin ajan sekunnissa, niin silloinhan lämmittimen keskiteho olisi vain 20W. Ei sillä mitään jäätä sulateta (tai siis sulatetaan, mutta hyyyyyyyyvin hitaasti).

Videossa huomio kiinnittyy siihen, että auton sivulasit ovat jo alussa täysin kirkkaat ja pellin päälläkin on vain mitätön määrä jäätä, vaikka luulisi koko auton olevan samanlaisen jääkerroksen peitossa kuin mitä tuulilasi on. :roll:

Lopuksi: Jos tuon lämmittimen teho olisi tosiaan 20MW, niin yhden Olkiluodon ydinvoimalan tuottamalla sähköllä saisi lämpiämään vain 44 auton tuulilasit... :lol:
9-3SS 1.8t -05
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Trollhatten kirjoitti:Pulssiteoria ontuu sikälikin, että jos laite lämmittäisi vaikka tuon spekuloidun mikrosekunnin ajan sekunnissa, niin silloinhan lämmittimen keskiteho olisi vain 20W. Ei sillä mitään jäätä sulateta (tai siis sulatetaan, mutta hyyyyyyyyvin hitaasti).
Tuohon teoriaan voit sovittaa haluamasi määrän osasekuntteja saadaksesi mielekkään tehon.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Trollhatten
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16

Re: Mä haluun tollasen!

Viesti Kirjoittaja Trollhatten »

^ Mielekäs keskiteho olisi linkin uutisessa mainittu 700W, jolloin sähkö olisi periaatteessa vielä mahdollista ottaa auton omasta sähköjärjestelmästä (paitsi että hetkellinen 20MW sähköteho saisi auton sähköjärjestelmän kyykkäämään perusteellisesti). Tällöin kuitenkaan tuo "superlasinlämmitin" ei olisi sen tehokkaampi kuin kilpailijansa, eli jotain mätää tuossa härpäkkeessä siis on.
9-3SS 1.8t -05
Vastaa Viestiin