sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja stara »

olen kyllä tottunut siihen, jotta alle n. 15 asteen pakkasilla ei tarvii laseja raapia eli 2000 W lämppärillä jää laseissa pehmiää n. 1--1,5 tunnissa.
uusissa pienissä lämppäreissä on tehonpudotus sisälämpötilan mukaan ja eipä lasit enää pehmenekään.
onko kukaan tutkinut voiko tuota tehonpudotuspiiriä esim defasta helposti ohittaa? kun ne älykääpiöt eivat ole voineet varustaa sitä kytkimellä :mrgreen:
toisaalta kyllä ymmärtää kaiken, kun 5 m merkki- verkkopiuha maksaa likimain saman kuin merkitön lämppäri piuhoineen. pientä ahneutta 8O
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kyllä oma Defa Termini 2100 on jaksanut ainakin lasit sulattaa 2 asennossa -0 kelistä aina sinne -25 asti, joka kerta. Lämmitysaika n.2tuntia. Tosin auto ei ole suuri Saab....
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja stara »

mulla 1850 W ja 9-3, ei oikein 2 tuntia jaksais aina odotella, kun ei ole vakioaikatauluja.. ja kyllä muutenkin on nirkosta.
vanhalla 2000 W vakioteholla kyllä tapahtuu
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja SS »

onko kukaan tutkinut voiko tuota tehonpudotuspiiriä esim defasta helposti ohittaa? kun ne älykääpiöt eivat ole voineet varustaa sitä kytkimellä
Ei siellä mitään piiriä ole, lämmitysvastus vaan on PTC-vastus, jonka resistanssi kasvaa ja siten teho pienenee lämpötilan kasvaessa. Sinänsä ihan fiksu idea, ei lämpene auto liikaa ja sähköä säästyy jos pitää koko päivän töpselissä.

Jos teho ei riitä, on lämppäri liian pieni. Vaihtoehtona on perinteisellä vastuksella ja termostaatilla varustettu malli, niitäkin löytyy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Vanhassa paljon käytetyssä lämmittimessä vastusarvo nousee ennen aikojaan, jolloin puahalluslämpö jää pienemmäksi. Sekin voi olla syynä, ellei lämmitin ole kohtuu uusi
NG9-3 Aero MY05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mul on uus slim-puhallin ala tarjoustalo. 1350W ja ptc-vastuksella.
Ensiks tulee kyllä tosi lämmintä mutta parin tunnin lämmityksen jälkeen melko haaleeta. Auto on sinänsä riittävän lämmin mutta esim. tänää ku oli -20C niin ikkunoita joutu skrapaamaan.
Ja lämppärin ympärillä on reilusti ilmaa, keskikonsolin oikeassa reunassa osoittaen hieman takaviistoon.

Hyvä kuulla että reilusti tuplahinnalla saa samat "ominaisuudet".
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja stara »

no sentään 5 vuoden takuu defa- lelulle :mrgreen:
vaihdoin eilen vanhan 2000 W lämppärin "talveksi", aamusella ei tarvinnu raapia kuin lompakkoa :lol:

----------------------
tetammi kirjoitti:
Hyvä kuulla että reilusti tuplahinnalla saa samat "ominaisuudet".
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

tetammi kirjoitti:Mul on uus slim-puhallin ala tarjoustalo. 1350W ja ptc-vastuksella.
Ensiks tulee kyllä tosi lämmintä mutta parin tunnin lämmityksen jälkeen melko haaleeta. Auto on sinänsä riittävän lämmin mutta esim. tänää ku oli -20C niin ikkunoita joutu skrapaamaan.
Ja lämppärin ympärillä on reilusti ilmaa, keskikonsolin oikeassa reunassa osoittaen hieman takaviistoon.

Hyvä kuulla että reilusti tuplahinnalla saa samat "ominaisuudet".

Eilen pakkasta n.-22c, 2 tuntia Defa huuti ja kaikki lasit sulat. Ennen lämmitystä laseissa jää kerros ja hento lumipeite sen päällä. Ja maksoin itse tuosta uudesta 2100w Defasta 65€ :wink:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja Mono »

tetammi kirjoitti:Mul on uus slim-puhallin ala tarjoustalo. 1350W ja ptc-vastuksella.
Ensiks tulee kyllä tosi lämmintä mutta parin tunnin lämmityksen jälkeen melko haaleeta. Auto on sinänsä riittävän lämmin mutta esim. tänää ku oli -20C niin ikkunoita joutu skrapaamaan.
Ja lämppärin ympärillä on reilusti ilmaa, keskikonsolin oikeassa reunassa osoittaen hieman takaviistoon.

Hyvä kuulla että reilusti tuplahinnalla saa samat "ominaisuudet".
Kuka nyt paria tuntia enempää omaan laskuun lämmittäisikään...

Mulla on joku Mega? merkkinen 1700W lämmitin pultattuna keskikonsoliin ja kyllä se aika hyvin lämpöä
antaa. Ammulla kun auton laittaa käyntiin, niin aika äkkiä tuulilasi sulaa,
vaikka noin -20 astetta on nyt pidemmän tovin pidellyt, ei ole tullut juuri lasia raavittua. :)
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

20min riittäny tyhjäkäynnillä pihassa ni ikkunat olleet sulana ku töihin pitäny lähteä.

eli -22 pakkasessa kellotettu.

sen aikaa hörppii kahvia sisällä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja Mono »

nalleolut kirjoitti:20min riittäny tyhjäkäynnillä pihassa ni ikkunat olleet sulana ku töihin pitäny lähteä.

eli -22 pakkasessa kellotettu.

sen aikaa hörppii kahvia sisällä.
Käyhän se noinkin, mut moottori ei tykänne jatkuvista kylmäkäynnistyksistä.

Tulee sähkö halvemmaksi kun voi töissäkin pitää koko päivän johdon päässä,

mukava lähteä lämpimällä autolla ja lisää lämmittää mieltä kun tietää, ettei tarvii

maksaa extraa siitä lämmittämisestä. :D
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lyhentääkö olennaisesti väljää 300tkm ajetun padan elinikää muutama kylmäkäynnistys :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kuvassa taisi olla ng 9-3 jonka jalkatilassa oikein asennettu termini lojuu..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: sisälämppärien tehot alenevat lämpimässä

Viesti Kirjoittaja aero »

Mono kirjoitti:Kuka nyt paria tuntia enempää omaan laskuun lämmittäisikään...
Minä. Yhtään alle 3h aamulämmitystä ei ole tullut sen jälkeen kun siirryttiin talviaikaan, kun en vähemmänkään kylmillä keleillä jaksanut rukata ajastusta. Onpahan auto lämmin kun lähtee, vaikka lähtisi tuntia aiemmin tai myöhemmin kun normaalisti.

350W säteilylämppäri lohkolle ja 1200W Defan Termina sisätiloille, eikä oo tarvinnu laseja raapia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin