Ohjaustehostimen oili?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Ohjaustehostimen oili?

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mitä merkkiä ootte käyttäny 9000:sen tehostajassa? :roll: hintakin olis kiva tietää? Ohjekirja suosittelee semmosia mitä tuskin löytyy koko kaupungista... 8O
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohjaustehostimen oili?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Milli kirjoitti:Mitä merkkiä ootte käyttäny 9000:sen tehostajassa? :roll: hintakin olis kiva tietää? Ohjekirja suosittelee semmosia mitä tuskin löytyy koko kaupungista... 8O
Samaa setvin itsekin tuossa männäviikolla. Mm. Nesteen öljyjen "sopivuustaulukosta" löytyi 9000 tehostinöljy. Tästä innostuminen osoittautui ennenaikaiseksi, sillä kys. koodilla (jota en nyt muista) löytyi vain maininta, että "special product". Käytännössä siis ei saatavilla. Lienee siis orkkis öljy ainoa vaihtoehto.

-Ville
Armas_Ahtopaine
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 20:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Armas_Ahtopaine »

Mulla satkussa ollut automaattiöljyä ja hydrauliikkaöljyä.... Vuoti "oikeilla" öljyillä rankasti. Vanhassa ja kuluneessa tehostajassa vuoto pieneni huomattavasti ja käytössä ei ole huomannut mitään eroa.... Toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä...... :lol:
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

JEP. Mulla ollut "omaa" öljyä ja ATF:ää. Ei mitään väliä. Kyllä vika on yleensä jossain muualla kuin öljyssä. Kummatkin on tarkoitettu tehostimeen.

Jos on hammastanko väljä kuten minulla nyt niin aivan sama, kaikki tulee läpi, tai jotain muuta häikkää niin sama juttu. Näissä on niin monta totuutta kuin on käyttäjää. Minun korjaajani on ruuvannut Saabeja 30 vuotta ja suositteli ATF:ää joten se siitä. Tähän asti on ollut oikeassa.

Kustannuskysymyshän tämä ei tosiaan ole kun täyttömäärät on mitä on, tässä satkussakin 0.75 l. Vieläköhän jostain löytyisi Texaco Power Steering Liquid nro 4536 vai mikä se oli :wink:
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kannattaa hieman varovainen olla öljyjen kanssa läärätessään... turha tarkkuus ei aina ole teknistä tietämättömyyttä.

Saabin omasta öljystä ei oikein ole tietoa mitä se on... orgaaninen hiilivetypohjainen, synteettinen hiilivetypohjainen vai jotain ihan muuta (niitä muitakin on roppakaupalla). Siihen on aika hankala mennä valitsemaan varmasti yhteensopivaa nestettä.

Ongelma ei niinkään ole että ohjaustehostin tarvitsisi jostakin syystä nimenomaan Saabin oman nesteen vaan se että vaikka nesteet vaihtaa niin vanhaa nestettä jää aina järjestelmään. Uusi ja vanha neste reagoivat pahimmassa tapauksessa keskenään muodostavat vellin joka yksinkertaisesti jumittaa systeemin ja saa pumpun kavitoimaan itsensä rikki. Näin ei tapahdu välttämättä, mutta saattaa tapahtua. Esimerkiksi ympäristöystävälliset nesteet (biohydrauliöljyt) ja mineraaliöljypohjaiset nesteet muodostavat juuri tuollaisia vellejä seotessaan... tästä syystä hevosmiesten tietotoimisto levitti pitkään senkin jälkeen kuin valmistajat olivat bioöljyihin mobilekoneissa siirtyneet "faktaa" niiden kelvottomuudesta.

Jos tehostin on kokonaisuudessaan ollut osina ja pesty vanhoista nesteistä niin en oikein näe mitään pakottavaa syytä tunkea sinne juuri Saabin omaa nestettä. Tiivistemateriaalit lähinnä määräävät kemiallisen yhteensopivuuden ja niin kauan kuin pysytään mineraalipohjaisissa öljyissä tai synteettisissä hiilivedyissä ei pitäisi tulla ongelmia tiivisteiden kanssa. Mitään Skydrolia tms tehostimeen ei saa lykätä, tulevat ulos melko nopeasti. Enkä myöskään lykkäisi tehosotimeen tavallisia mineraaliöljypohjaisia hydrauliöljyjä vaan jonkin matalaviskositeettisen korkeanviskositeetti-indeksin nesteen. Elikkäs tehostinöljyä, ATF:ää tai lentokoneen hiilivetypohjaista nestettä.

Se miksi väljä systeemi toimii paremmin tavallisella hydrauliöljyllä johtuu yksinomaan siitä että esim ISO VG32 luokan hydr.neste on melkoisen tukevaa tavaraa verrattuna tehostin nesteeseen.

-J-
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Voiko tuota tyhjentävämmin sanoa :D

Vähän samahan se on noiden öljyjen kanssa kuin näiden punaisten ja vihreiden jäähdytinnesteiden kanssa, tarkkana saa olla.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Hain sitten merkki liikkeestä tehostajan öljyn.Yrittivät kyllä ekaksi myydä vajaata mut onneksi huomasin. :D 15€ makso ja merkkiä en ole edes vilkassu.Sen katoin että passaa 9000:een ja vuoteen -97 asti.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, Variston Länsi-Autosta noudin minäkin tänään litran pullon. Hinta 13,60€, merkki on SAAB power steering fluid, ainut koostumuksesta mitään kertova merkki on "PSF 4634", joka nyt ei oikeastaan kerro yhtään mitään, ainakaan mulle. Kuitissa luki myös, että kyseessä on nimenomaan ei-synteettinen öljy.

-Ville
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Löytyy myös ER-WO:lta samaa öljya ja joitain osia myös.Eräs huoltomies on siellä täys Saab fanaatikko :P
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Joskus oli listalla asiasta puhetta, ja muistaakseni siitä sanottiin että tehostajan tiivisteet ei kestä tuota atf:ää, ja alkaa sen takia vuotamaan. Itsellä on käyny niin että tietämättä laitoin atf:ää kun hyllyssä oli. no kesti se tanko pari viikkoa kun alkoi vuotamaan. Hommasin saabin omat litkut ja pitäny on vielä. silloin tällöin tarvii lisätä, ehkä noin kaksi kertaa vuodessa.(tanko nähnyt yli 400tkm maailmaa)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Itse taas olen käyttänyt tonnarissa atf:ää viimeiset 4 vuotta, ja on pelannut ihan hyvin, eikä vuotoja ole ilmaantunut. :)
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

MarkoJ kirjoitti:Itse taas olen käyttänyt tonnarissa atf:ää viimeiset 4 vuotta, ja on pelannut ihan hyvin, eikä vuotoja ole ilmaantunut. :)

Itselläni lukee poikittaispalkissa öljysuositus tehostajaan,mut eihän ne kaikkiin kaikki öljyt käykkään.Toiseen toinen,kolmanteen neljäs.
Vastaa Viestiin