Kesärenkaat 2014

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onneksi ne osaa jo tehdä aika pyöreitä renkaita kesäkäyttöönkin.
Muistelen aikaa kun oli yhdessäkin kinnerissä Nokian NRT:t ja "vähän" meinas olla tärinöiden kanssa ongelmia.....
Z G2, vai mikä tämä nyt oli, tuntui ihan ok renkailta.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Pakari kirjoitti:Eikai HKPL (Hakkapeliitoissa, talvirenkaissa) mitään vikaa olekkaan. Mutta nokian kesärenkaita ei mun autoihin tule ikinä enää. Yhdet nokian Z:tat oli jossain vaiheessa ja normaalia-ajoa ei kestäny ku 18tkm... Hinta vs. ajetut kilometrit muodostuu niin suuriksi että jätän nokian kesärenkaat muille :mrgreen:
Ok. Minulla ei ole kokemusta Nokian kesärenkaista. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vielä runsaat 6 tuntia kesärengaskauden alkuun ! Ajattelin aloittaa vaihdon jo 23 maissa.
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Kelit rupiaa olemaan kyllä jo aika kohillaan.. Myin vaan just tunti sit laihialaiselle kanssa saabistille auton mukana tulleet 16" vanne rengas setin, että haku on päällä 19".... :D
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Raser »

Auto Bild Deutschland testasi 50 rengasmerkkiä koossa 225/50 R17 juuri (2014).

"Super-Sommerreifentest 2014" numerossa 9/2014

Löytäisikö joku testin tuloksia netistä, mahdollisesti jostain ulkomaiselta foorumilta tms.?

GTÜ :n tuore testi (11 rengasta) löytyy linkin linkistä:

http://www.motor-talk.de/forum/reifente ... 46547.html
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5175
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Risto »

Raser kirjoitti:Auto Bild Deutschland testasi 50 rengasmerkkiä koossa 225/50 R17 juuri (2014).

"Super-Sommerreifentest 2014" numerossa 9/2014

Löytäisikö joku testin tuloksia netistä, mahdollisesti jostain ulkomaiselta foorumilta tms.?
http://www.autobild.de/artikel/sommerre ... 46593.html
http://www.autobild.de/heftarchiv/hefta ... 51135.html
http://www.autobild.de/bilder/sommerrei ... html#bild7 Kuvateksteissä arvostelut.

15. Apollo
14. Bridgestone
13. Dunlop
12. Hankook
11. General
10. Nexen
9. Summerstar
8. Kumho
7. Atlas
6. Sava
5. Goodyear
4. Fulda
3. Continental
2. Pirelli
1. Michelin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuon perusteella Nokialainen on aivan paska, ei pässyt lopputestiin!
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuon testin perusteella oli hyvä, että ostin 3 sarjaa Michelin-kesärenkaita.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Saksan luvuista on jo aikaa plus kännykällä surffaus, joten miten ja mikä Nokia pärjäsi?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kumma, ettei kukaan ole kehunut tai/ja ostanut Pirellin renkaita. Ne ovat menestyneet hyvin monessa viime vuoden testeissä, en tiedä että kaikissako mutta monessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Raser »

juhokare kirjoitti:Kumma, ettei kukaan ole kehunut tai/ja ostanut Pirellin renkaita. Ne ovat menestyneet hyvin monessa viime vuoden testeissä, en tiedä että kaikissako mutta monessa.
Mulla on Pirelli Pzero Rosso 225/45 ZR17 94W rengassarja vuodelta 2009. Ja autona Saab 9-5 Aero vm. 2006.

Urasyvyyttä noin 5 mm kaksi rengasta ja max 3 mm toiset kaksi rengasta. Viime kesän 2013 noilla siis ajelin.

En kuitenkaan pysty itse renkaista sanomaan kovinkaan paljon, koska päällimmäinen tunne oli saabin alustan kovuus, jota tuo matalaprofiilinen rengastus ei parantanut. Renkaat vielä itsessään kovin kuluneet, joten siellähän ne alla pyöri.

225 on ihan liian leveä rengas Suomen uraisille teille, kärry heijasi laidasta laitaan. Vanha tonnarini (195 leveillä gumeilla) kulki kuin juna kiskoilla ja ei ollut välttämätöntä edes pitää ratista kiinni jos ei halunnut.

Keväällä jos vetelis noi Pirellit loppuun ja hankkisi uudet kesän aikana. Ainakin ajattelin korottaa profiilia.
Viimeksi muokannut Raser, Su Maalis 02, 2014 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
aero
-
Viestit: 8700
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja aero »

juhokare kirjoitti:Kumma, ettei kukaan ole kehunut tai/ja ostanut Pirellin renkaita. Ne ovat menestyneet hyvin monessa viime vuoden testeissä, en tiedä että kaikissako mutta monessa.
9-3:n mukana tuli Pzero Rosso 235/45R17:t. Piti hyvin, kivat ajaa tarkkuuden puolesta. Vastapainona kuluivat nopeasti ja jyrkkäolkaisina olivat melkoiset uratutkat. Noiden kuluttua loppuun heitin etuakselille Pzero Nero 225/45R17. Nekin kului nopeasti, mutta oli kivat ajaa, piti hyvin ja uratutkaongelmakin poistui. Tonnarin alla aikoinaan P6000 205/55R16W oli myös joka suhteessa positiivinen tuttavuus.
Raser kirjoitti: 225 on ihan liian leveä rengas Suomen uraisille teille, kärry heijasi laidasta laitaan. Vanha tonnarini (195 leveillä gumeilla) kulki kuin juna kiskoilla ja ei ollut välttämätöntä edes pitää ratista kiinni jos ei halunnut.


Se johtuu lähinnä Pzero Rosson muodosta. Tosiaan 225/45R17 Pzero Nero etuakselilla 9-3 kulki kovinkin kauniisti. Muista merkeistä Audi A4 B8 meni ihan nätisti ilman uratutkaamista 225/55R16 -kokoisilla Continental CPC2:lla (jos muistan mallin oikein, saattoi olla myös CSC) ja samankokoisilla Michelin Primacy HP:lla sekä Michelin XI:llä (no, nää oli löysät, muttei silti vedellyt eikä uratutkannut) ja Alfa 159 on edennyt kauniisti uria tutkaamatta niin 225/50R17 -kokoisilla Goodyear Ultragrip Extremeillä, Michelin XIN2:lla ja Kumho Ecstoilla kuin 235/45R18 -kokoisilla Michelin Pilot Sport 3:lla. Kuuden vähintään 225 -levyisen rengasmallin kokemuksella kehtaan siis väittää, ettei tuo leveys itsessään ole vielä mikään ongelma edes Suomen uraisilla teillä, kunhan rengas on muuten olemukseltaan uraneutraali (käytännössä pyöreäolkainen) ja alusta kokonaisuudessaan edes suurinpiirtein kunnossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Raser »

aero kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Kumma, ettei kukaan ole kehunut tai/ja ostanut Pirellin renkaita.
Raser kirjoitti: 225 on ihan liian leveä rengas Suomen uraisille teille, kärry heijasi laidasta laitaan. Vanha tonnarini (195 leveillä gumeilla) kulki kuin juna kiskoilla ja ei ollut välttämätöntä edes pitää ratista kiinni jos ei halunnut.


Se johtuu lähinnä Pzero Rosson muodosta.

Kuuden vähintään 225 -levyisen rengasmallin kokemuksella kehtaan siis väittää, ettei tuo leveys itsessään ole vielä mikään ongelma edes Suomen uraisilla teillä, kunhan rengas on muuten olemukseltaan uraneutraali (käytännössä pyöreäolkainen)...
Tämähän olikin erittäin hyvä tieto kokemusperäisenä!

Olen kuvitellut että nimenomaan renkaan leveys on syypää tuohon uraherkkyyteen. Pohdinkin tässä että miten ihmeessä saan 9-5 aeron alle kapeat ja korkeat renkaat, luokkaa 215/55 R17, jotta edes jonkinlainen (ajo)mukavuus saavutettaisiin.

Rengaskooksi on merkitty 235/45R17. Ehkä sitä sitten kuitenkin uskaltaisi ostaa 225/50-55 kokoiset kesärenkaat? Kunhan vaan saa varmistettua jostain että ovat ns. uraneutraalit.

Tekniikan Maailman kesärengastesti ilmestyy keskiviikkona 5.3.2014
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Tyrematelta saapui renkaat dhl:llä 3,5 päivässä. Paistoleima renkaissa 48/13 eli joulukuun alussa valmistettu. Tuoreet :!:
T7 vm. 2001 9-3
aero
-
Viestit: 8700
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kesärenkaat 2014

Viesti Kirjoittaja aero »

Raser kirjoitti:Rengaskooksi on merkitty 235/45R17. Ehkä sitä sitten kuitenkin uskaltaisi ostaa 225/50-55 kokoiset kesärenkaat? Kunhan vaan saa varmistettua jostain että ovat ns. uraneutraalit.
Ainakin mun kokemuksen ja ajatusmaailman puolesta olan muoto vaikuttaa tosiaan kovasti uraherkkyyteen. Jos katsot vaikka sitä Pzero Rossoa suoraan edestäpäin, huomaat että olka, eli kohta jossa pintakuvio vaihtuu renkaan kyljeksi, on jyrkkä ellei peräti kulmikas. Kun tämä muoto on pyöreä, on renkaan luontaisempi lähestyä pitkittäistä reunaa (esim. uran reuna) neutraalisti ja turhia hötkyilemättä. Pyöreäolkainen rengas ei näytä yhtä leveältä ja sporttiselta, mutta käyttäytyy rauhallisemin - jo Pzero Neron ja Pzero Rosson ero tosiaan oli varsin havaittava, vaikka kuvassa ero ei äkkiseltään dramaattiselta näytä. Ainakin Michelin harrastaa myös pyöreitä muotoja ja esim. tuo Pilot Sport 3 on muuten kaikin puolin mielestäni varsin kiitettävä suoriutuja (mukava ajaa, pitää kiinni, ei nöyristele turhia ja kestääkin jotain), mutta Alfan alla kuulostaa kolmosmotarilla laakerivauriolta, joten seuraavaksi kokeillen taas jotain muuta.

Pzero Rosso:
http://media.caranddriver.com/images/05 ... 29x262.jpg

Pzero Nero:
http://www.allnewtyres.co.uk/product-im ... ROZERO.jpg

Michelin Primacy3:
http://autochel-shop.ru/upload/medialib ... bb3c8e.jpg

Michelin Pilot Sport 3 (EU) / Pilot Super Sport (US), käsittääkseni sama rengas eri nimellä:
http://www.1addicts.com/forums/attachme ... 1303514396
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin