Kysytäänpä nyt täälläkin, jos jollakin olisi tullut vastaan joskus
Eli kyseessä siis Volvo V70 2.5TDI vm '98. Huomattiin vika kun kävi pitämään ylimääräistä meteliä konehuoneen puolelta, moniurahihnan kiristin ns. naksutti (ja heilui) aina renkaita käännettäessä ja jonkin verta parkissakin.
Vikaa tarkemmin tutkiessa huomattiin että alin hihnapyörä vispaa aikalailla. Korjaamon pojat vaihtoivat uuden hihnapyörän (vanha selkeästi oli heikossa hapessa), mutta sama ongelma edelleen. Mikä tuon voi aiheuttaa ja mistä lähteä etsimään vikaa? Huomenna olisi vielä ohjelmassa putsailla paikat, jos siellä sattuisi jotain roskaa olevan - voiko tuokaan sitten aiheuttaa...
Mitään ongelmia ei varsinaisesti auton kanssa ole ollut aiemmin, ohjaus jonkin verran jäykistynyt ja laturin valo syttyy aina startissa, mutta häviää kun painaa kaasua. En osaa sanoa kauan tuo ongelma on ollut läsnä, hyvällä säkällä viimeiset 40tkm kun vaihdettiin ilmastoinnin kompura?
Apua kaivattaisi kovasti ja kiireesti! Alla muutama kuva hihnapyörästä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/863 ... 38_Pro.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/863 ... 43_Pro.jpg
V70 TDI alin hihnapyörä vispaa
V70 TDI alin hihnapyörä vispaa
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Re: V70 TDI alin hihnapyörä vispaa
Onkohan se kampiakselin pääty ja alahihnapyörä pultteineen missä kunnossa? Jos siinä kampuran päässä on pieni nappi ja kartion muotoinen pääty, niin joutunee kalvamaan oikeanlaisella työkalulla suoraksi. Asiansa osaavasta korjaamosta löytyy kalut tuohon. Samalla tekee jakopääremontinkin. Volkkarin konehan tuo muistaakseni lienee.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: V70 TDI alin hihnapyörä vispaa
Eli siis uusikin kampuran hihnapyörä meni päreiksi muutaman sadan kilsan matkalla? Valmistusvirhe? Tai sitten on tosiaan se kampuran pieni keskipyörä "isolla mutterilla" huonosti kiinni...Ihmetyttää vaan että jos sitä ei ole auottu (ainoastaan ulkokehää vaihdettu), että miten se nyt olisi vinoon itekseen mennyt? Tai sitten on tosiaan mennyt kierteet pasaksi siitä keskiöstä tai ulkokehä muuten vaan asennettu pieleen / vinoon?
Omalla kohdalla kävi niin, että kun kampuran ulkokehän irrotin jakopäätä entratessa, niin kasasin vanhoilla pulteilla vanhan pyörän enkä käyttänyt ruuvilukitetta...Muutama tuhat kilsaa ja kauhia kolina...joku pultti oli pyörinyt auki. Uudet pikkupultit ja lukitetta niin loppui "kolina" ja pysyi pultit kiinni. Vekotin oli -97 V70 TDi, eli oletettavasti tismalleen sama pannu. Koitin kaivella kuvia aiheen tiimoilta, mutta taisivat mennä wanhan kompuutterin mukana.
Omalla kohdalla kävi niin, että kun kampuran ulkokehän irrotin jakopäätä entratessa, niin kasasin vanhoilla pulteilla vanhan pyörän enkä käyttänyt ruuvilukitetta...Muutama tuhat kilsaa ja kauhia kolina...joku pultti oli pyörinyt auki. Uudet pikkupultit ja lukitetta niin loppui "kolina" ja pysyi pultit kiinni. Vekotin oli -97 V70 TDi, eli oletettavasti tismalleen sama pannu. Koitin kaivella kuvia aiheen tiimoilta, mutta taisivat mennä wanhan kompuutterin mukana.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: V70 TDI alin hihnapyörä vispaa
Tosiaan joo vastaus vähän viivästyi, ja paskaahan siellä vaan oli välissä - eli korjaamo mokasi siinä kun ei viitsinyt putsailla yhtään. Auto käy ja kukkuu taas hyvin
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t