Harkintaa:
Ihan ensin yleismittari käteen ja mitataan ajovaloille tuleva jännite. Jännite ei saisi olla paljoakaan latausjännitettä alempi. Joku 0,2 - 0,3 V vielä menettelee.
100W polttimolla virran nousee 12 voltilla viidestä 8,3 ampeeriin, jolloin
yli 1 V jännitehäviö merkitsee jo liian isoja ylimenovastuksia tai liian ohuita johtoja. Tässä tapauksessa 100 W polttimot sulattavat ajanmittaan jotain kalliimpaa.
Sitten tutkitaan umpiot. Kivien sameaksi hakkaama lasi hajottaa valon joka suuntaan aivan samoin kuin sumu. Eli kivien hakkaamat lasit uusiksi, himmenneet heijastimet uusiksi. Samea lasi myös lämpenee enemmän -> särkymisvaara kastuessa.
Ainakin useimpiin Bosch ja Hella umpioihin saa kaikkia osia erikseen.
esim :
87--93 H4 vasen lasi "viistokeula" = 87--89 48-5178 36.99e
87--93 H4 oikea lasi "viistokeula" = 87--89 48-5179 36.99e
Seuraavaksi lisää harkintaa:
Mikäli umpioissa heijastinosa on muovia, niin 100W polttimot
saattavat sulattaa polttimopesän, joka ei jäähdy ajoviimasta. Metallipeilit kestävät paremmin, joskin peilipinta himmenee usein juuri polttimon yläpuolelta ja tuhoaa siten noin kolmanneksen lähivalon tehosta.
Kannattaa siis ensin vaihtaa umpiot, sitten vasta polttimot, sillä himmentynyt peilipinta ei heijasta liikalämpöä pois eikä myöskään valoa sen enempää vaikka polttimossa olisi kilowatti tehoa..
Sitten polttimoista: 100/55W polttimoilla kauko- ja lähivalojen valovoimakkuuksien ero on liian suuri: lähivaloille vaihdettaessa ensimmäiset 50 metriä mennään korvakuulolta kohti vastaantullijaa. 100/80W on tässä suhteessa parempi ja lähivalothan ne usein se varsinainen ongelma ovat.
Noiden 100 wattisten laatu vaihtelee usein eli valokuviot saattavat olla mitä sattuu, sillä koska polttimoille ei kuitenkaan saa mitään hyväksyntää tehdas säästää usein myös laadunvalvonnassa. Kannattaa siis suosia ns. laatumerkkejä.
Eli ensin perusasiat kuntoon, sitten vasta laittomuudet
