Pitkiin 100w polttimot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
treidaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 09:11

Pitkiin 100w polttimot

Viesti Kirjoittaja treidaaja »

Miksi en laittaisi pitkille 100 watin polttimoita :twisted: ?
Tiedän, että olisi laittomat, mutta ketä se haittaa kun kuitenkin kytken lähivalolle jos tulee vastaantulijoita.
Asuskelen sellaisella alueella jossa voi päivittäin käyttää noin 10km pätkän pitkiä ja mietiskelen tuota tehokkaampien kaukovalopolttimoiden vaihtoa. Kestääkö 9-3 umpiot? :roll:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mites mahtaa kaikki releet , valojen valvonta systeemit ja vakio ohkaset piuhat kestää suurentuneen virrankulutuksen :?:

Aikoinaan vanhassa autossa ei ainakaan tavallinen 30A rele kestänyt lisävaloissa noita 100W polttimoita :?

Nykyään on noissa lisäpitkissä 100W, mutta vedin sinne jo asennus vaiheessa 2.5 neliön piuhat ja pistin 70A releen. Ero on kyllä huomattava noihin vakiohin(55W) verrattuna. :D

Jos tosiaan haluat lisää valoa niin kannattaa sijoittaa kunnon lisäpitkiin. Esim Hellan FF300 tai FF200 antaa jo yllättävän paljon lisää valoa pimeyteen :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ainakin äitin jo edesmenneeseen satkuun oli pakko laittaa 100 wattiset, kun muuten ei ois pimeessä nähnyt mitään. Nuo 100 wattiset vaan taitaa polttoo umpiot pilalle, mutta ihan ok tekohengitystä nuo on vanhoille valoille.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

http://www.saab.1g.fi/9000/valot/

ite laitoin tänään tommoset.

laittomat nuokin koska referenssit on nyt 100

noissa puskurinpäällä olevissa lisäpitkissä on +30% polttimot ja ne kestää ja on aivan riittävän tehokkaat
BMW 525iA Touring Executive
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Umpiot ja kaapelit menee rikki! Myöskin valon kytkin eli vilkun viiksi!!! :(
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei se kyllä tuohon viiksen kestävyyten mitenkään vaikuta, viiksen kauttahan menee vain releiden ohjaus 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Mulle se meni.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Frostgrey kirjoitti:Ei se kyllä tuohon viiksen kestävyyten mitenkään vaikuta, viiksen kauttahan menee vain releiden ohjaus 8)
Vanhassa tonnarissa 85 - 88 menee koko valojen käyttämä virta viiksen läpi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

En ole kyllä edellisissä autoissani huomannut mitään umpioiden tummumiseen tai palamiseen viittaavaa vaikka 120/90, 100/90 tai 100/55 polttimoita olen aina käyttänyt. Olen kuullut, että jossain vanhemmassa Golffissa on palanut se vilkun viiksi kun virta menee sen kautta ilman relettä. Tietenkin liika umpion kuumuminen on pahasta, silloin voisi olla vaihtoehto tuo 100/55w, ilmavirta jähyttää ja auto on yleensä pitkiä polttaessa liikkeellä. Itekkin oon miettiny, että uskaltaisko tuohon 9-3:seen laittaa äkäsemmät polttimot. Mikäli se releen kautta menee se virta niin luulis kestävän.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Itse olen käyttänyt niin että talvi keleillä käytän noita myös lähivaloilla mutta kesällä vain pitkillä jolloin ajoviima jäähdyttää umpiota. Löysin viimein noita H1:ä 100W:na (2.90e/kpl puuilosta)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Mulle se meni kolme vuotta sitten oireita aloitti. Se oli satku.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Harkintaa:
Ihan ensin yleismittari käteen ja mitataan ajovaloille tuleva jännite. Jännite ei saisi olla paljoakaan latausjännitettä alempi. Joku 0,2 - 0,3 V vielä menettelee.

100W polttimolla virran nousee 12 voltilla viidestä 8,3 ampeeriin, jolloin
yli 1 V jännitehäviö merkitsee jo liian isoja ylimenovastuksia tai liian ohuita johtoja. Tässä tapauksessa 100 W polttimot sulattavat ajanmittaan jotain kalliimpaa.

Sitten tutkitaan umpiot. Kivien sameaksi hakkaama lasi hajottaa valon joka suuntaan aivan samoin kuin sumu. Eli kivien hakkaamat lasit uusiksi, himmenneet heijastimet uusiksi. Samea lasi myös lämpenee enemmän -> särkymisvaara kastuessa.

Ainakin useimpiin Bosch ja Hella umpioihin saa kaikkia osia erikseen.
esim :
87--93 H4 vasen lasi "viistokeula" = 87--89 48-5178 36.99e
87--93 H4 oikea lasi "viistokeula" = 87--89 48-5179 36.99e

Seuraavaksi lisää harkintaa:
Mikäli umpioissa heijastinosa on muovia, niin 100W polttimot saattavat sulattaa polttimopesän, joka ei jäähdy ajoviimasta. Metallipeilit kestävät paremmin, joskin peilipinta himmenee usein juuri polttimon yläpuolelta ja tuhoaa siten noin kolmanneksen lähivalon tehosta.
Kannattaa siis ensin vaihtaa umpiot, sitten vasta polttimot, sillä himmentynyt peilipinta ei heijasta liikalämpöä pois eikä myöskään valoa sen enempää vaikka polttimossa olisi kilowatti tehoa..

Sitten polttimoista: 100/55W polttimoilla kauko- ja lähivalojen valovoimakkuuksien ero on liian suuri: lähivaloille vaihdettaessa ensimmäiset 50 metriä mennään korvakuulolta kohti vastaantullijaa. 100/80W on tässä suhteessa parempi ja lähivalothan ne usein se varsinainen ongelma ovat.

Noiden 100 wattisten laatu vaihtelee usein eli valokuviot saattavat olla mitä sattuu, sillä koska polttimoille ei kuitenkaan saa mitään hyväksyntää tehdas säästää usein myös laadunvalvonnassa. Kannattaa siis suosia ns. laatumerkkejä.

Eli ensin perusasiat kuntoon, sitten vasta laittomuudet :D
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mielenkiintoinen keskustelu sillä toisilla vehkeet hajonnu tehokkaiden lamppujen takia ja toisilla ei. Itsellä oli aina talvisin kaikissa og 900:sissa ja tonnareissa(6 saabia) poislukien matalakeula cse:t 80/100 W lamput eikä yhtään relettä tai katkaisijaa hajonnu eikä johdot sulanu. Lamppuja kyllä hajosi jos osti halpiksia(biltema). Tiedän muutaman jolla hajosi umpio mutta ne oli pieniä pyöreitä umpioita.Olen myös kuullut volkareista jossa katkaisijat olisivat hajonneet.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

!,5V jännitehäviö ylittää korjauskynnyksen paikassa kuin paikassa. Mulla tonnarin keskuslukituksen ohjainboksin ja sulakerasian väliin jää 6,8V ja arvatkaas toimiiko.
Viimeksi muokannut kf3461, Ke Tammi 19, 2005 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyt sitten saa esittää arvailuja mikä on syönyt pinnan autostani vaihtamani umpion heijastimesta. Normaalia kulumista vai ylitehoisten polttimoiden aiheuttamaa kärventymistä? Minun aikanani tuossa on ollut vain vakiopolttimoita.

Kuva

Ei sitä heijastimen huonoa kuntoa oikein pääse toteamaan muuten kuin lasin irrottamalla, yllättävän huonohan tuo jo on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin