Pitkiin 100w polttimot
Pitkiin 100w polttimot
Miksi en laittaisi pitkille 100 watin polttimoita ?
Tiedän, että olisi laittomat, mutta ketä se haittaa kun kuitenkin kytken lähivalolle jos tulee vastaantulijoita.
Asuskelen sellaisella alueella jossa voi päivittäin käyttää noin 10km pätkän pitkiä ja mietiskelen tuota tehokkaampien kaukovalopolttimoiden vaihtoa. Kestääkö 9-3 umpiot?
Tiedän, että olisi laittomat, mutta ketä se haittaa kun kuitenkin kytken lähivalolle jos tulee vastaantulijoita.
Asuskelen sellaisella alueella jossa voi päivittäin käyttää noin 10km pätkän pitkiä ja mietiskelen tuota tehokkaampien kaukovalopolttimoiden vaihtoa. Kestääkö 9-3 umpiot?
Mites mahtaa kaikki releet , valojen valvonta systeemit ja vakio ohkaset piuhat kestää suurentuneen virrankulutuksen
Aikoinaan vanhassa autossa ei ainakaan tavallinen 30A rele kestänyt lisävaloissa noita 100W polttimoita
Nykyään on noissa lisäpitkissä 100W, mutta vedin sinne jo asennus vaiheessa 2.5 neliön piuhat ja pistin 70A releen. Ero on kyllä huomattava noihin vakiohin(55W) verrattuna.
Jos tosiaan haluat lisää valoa niin kannattaa sijoittaa kunnon lisäpitkiin. Esim Hellan FF300 tai FF200 antaa jo yllättävän paljon lisää valoa pimeyteen
Aikoinaan vanhassa autossa ei ainakaan tavallinen 30A rele kestänyt lisävaloissa noita 100W polttimoita
Nykyään on noissa lisäpitkissä 100W, mutta vedin sinne jo asennus vaiheessa 2.5 neliön piuhat ja pistin 70A releen. Ero on kyllä huomattava noihin vakiohin(55W) verrattuna.
Jos tosiaan haluat lisää valoa niin kannattaa sijoittaa kunnon lisäpitkiin. Esim Hellan FF300 tai FF200 antaa jo yllättävän paljon lisää valoa pimeyteen
Saab 9-3 TTID Vector 2008
http://www.saab.1g.fi/9000/valot/
ite laitoin tänään tommoset.
laittomat nuokin koska referenssit on nyt 100
noissa puskurinpäällä olevissa lisäpitkissä on +30% polttimot ja ne kestää ja on aivan riittävän tehokkaat
ite laitoin tänään tommoset.
laittomat nuokin koska referenssit on nyt 100
noissa puskurinpäällä olevissa lisäpitkissä on +30% polttimot ja ne kestää ja on aivan riittävän tehokkaat
BMW 525iA Touring Executive
En ole kyllä edellisissä autoissani huomannut mitään umpioiden tummumiseen tai palamiseen viittaavaa vaikka 120/90, 100/90 tai 100/55 polttimoita olen aina käyttänyt. Olen kuullut, että jossain vanhemmassa Golffissa on palanut se vilkun viiksi kun virta menee sen kautta ilman relettä. Tietenkin liika umpion kuumuminen on pahasta, silloin voisi olla vaihtoehto tuo 100/55w, ilmavirta jähyttää ja auto on yleensä pitkiä polttaessa liikkeellä. Itekkin oon miettiny, että uskaltaisko tuohon 9-3:seen laittaa äkäsemmät polttimot. Mikäli se releen kautta menee se virta niin luulis kestävän.
Itse olen käyttänyt niin että talvi keleillä käytän noita myös lähivaloilla mutta kesällä vain pitkillä jolloin ajoviima jäähdyttää umpiota. Löysin viimein noita H1:ä 100W:na (2.90e/kpl puuilosta)
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Harkintaa:
Ihan ensin yleismittari käteen ja mitataan ajovaloille tuleva jännite. Jännite ei saisi olla paljoakaan latausjännitettä alempi. Joku 0,2 - 0,3 V vielä menettelee.
100W polttimolla virran nousee 12 voltilla viidestä 8,3 ampeeriin, jolloin
yli 1 V jännitehäviö merkitsee jo liian isoja ylimenovastuksia tai liian ohuita johtoja. Tässä tapauksessa 100 W polttimot sulattavat ajanmittaan jotain kalliimpaa.
Sitten tutkitaan umpiot. Kivien sameaksi hakkaama lasi hajottaa valon joka suuntaan aivan samoin kuin sumu. Eli kivien hakkaamat lasit uusiksi, himmenneet heijastimet uusiksi. Samea lasi myös lämpenee enemmän -> särkymisvaara kastuessa.
Ainakin useimpiin Bosch ja Hella umpioihin saa kaikkia osia erikseen.
esim :
87--93 H4 vasen lasi "viistokeula" = 87--89 48-5178 36.99e
87--93 H4 oikea lasi "viistokeula" = 87--89 48-5179 36.99e
Seuraavaksi lisää harkintaa:
Mikäli umpioissa heijastinosa on muovia, niin 100W polttimot saattavat sulattaa polttimopesän, joka ei jäähdy ajoviimasta. Metallipeilit kestävät paremmin, joskin peilipinta himmenee usein juuri polttimon yläpuolelta ja tuhoaa siten noin kolmanneksen lähivalon tehosta.
Kannattaa siis ensin vaihtaa umpiot, sitten vasta polttimot, sillä himmentynyt peilipinta ei heijasta liikalämpöä pois eikä myöskään valoa sen enempää vaikka polttimossa olisi kilowatti tehoa..
Sitten polttimoista: 100/55W polttimoilla kauko- ja lähivalojen valovoimakkuuksien ero on liian suuri: lähivaloille vaihdettaessa ensimmäiset 50 metriä mennään korvakuulolta kohti vastaantullijaa. 100/80W on tässä suhteessa parempi ja lähivalothan ne usein se varsinainen ongelma ovat.
Noiden 100 wattisten laatu vaihtelee usein eli valokuviot saattavat olla mitä sattuu, sillä koska polttimoille ei kuitenkaan saa mitään hyväksyntää tehdas säästää usein myös laadunvalvonnassa. Kannattaa siis suosia ns. laatumerkkejä.
Eli ensin perusasiat kuntoon, sitten vasta laittomuudet
Ihan ensin yleismittari käteen ja mitataan ajovaloille tuleva jännite. Jännite ei saisi olla paljoakaan latausjännitettä alempi. Joku 0,2 - 0,3 V vielä menettelee.
100W polttimolla virran nousee 12 voltilla viidestä 8,3 ampeeriin, jolloin
yli 1 V jännitehäviö merkitsee jo liian isoja ylimenovastuksia tai liian ohuita johtoja. Tässä tapauksessa 100 W polttimot sulattavat ajanmittaan jotain kalliimpaa.
Sitten tutkitaan umpiot. Kivien sameaksi hakkaama lasi hajottaa valon joka suuntaan aivan samoin kuin sumu. Eli kivien hakkaamat lasit uusiksi, himmenneet heijastimet uusiksi. Samea lasi myös lämpenee enemmän -> särkymisvaara kastuessa.
Ainakin useimpiin Bosch ja Hella umpioihin saa kaikkia osia erikseen.
esim :
87--93 H4 vasen lasi "viistokeula" = 87--89 48-5178 36.99e
87--93 H4 oikea lasi "viistokeula" = 87--89 48-5179 36.99e
Seuraavaksi lisää harkintaa:
Mikäli umpioissa heijastinosa on muovia, niin 100W polttimot saattavat sulattaa polttimopesän, joka ei jäähdy ajoviimasta. Metallipeilit kestävät paremmin, joskin peilipinta himmenee usein juuri polttimon yläpuolelta ja tuhoaa siten noin kolmanneksen lähivalon tehosta.
Kannattaa siis ensin vaihtaa umpiot, sitten vasta polttimot, sillä himmentynyt peilipinta ei heijasta liikalämpöä pois eikä myöskään valoa sen enempää vaikka polttimossa olisi kilowatti tehoa..
Sitten polttimoista: 100/55W polttimoilla kauko- ja lähivalojen valovoimakkuuksien ero on liian suuri: lähivaloille vaihdettaessa ensimmäiset 50 metriä mennään korvakuulolta kohti vastaantullijaa. 100/80W on tässä suhteessa parempi ja lähivalothan ne usein se varsinainen ongelma ovat.
Noiden 100 wattisten laatu vaihtelee usein eli valokuviot saattavat olla mitä sattuu, sillä koska polttimoille ei kuitenkaan saa mitään hyväksyntää tehdas säästää usein myös laadunvalvonnassa. Kannattaa siis suosia ns. laatumerkkejä.
Eli ensin perusasiat kuntoon, sitten vasta laittomuudet
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Mielenkiintoinen keskustelu sillä toisilla vehkeet hajonnu tehokkaiden lamppujen takia ja toisilla ei. Itsellä oli aina talvisin kaikissa og 900:sissa ja tonnareissa(6 saabia) poislukien matalakeula cse:t 80/100 W lamput eikä yhtään relettä tai katkaisijaa hajonnu eikä johdot sulanu. Lamppuja kyllä hajosi jos osti halpiksia(biltema). Tiedän muutaman jolla hajosi umpio mutta ne oli pieniä pyöreitä umpioita.Olen myös kuullut volkareista jossa katkaisijat olisivat hajonneet.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
!,5V jännitehäviö ylittää korjauskynnyksen paikassa kuin paikassa. Mulla tonnarin keskuslukituksen ohjainboksin ja sulakerasian väliin jää 6,8V ja arvatkaas toimiiko.
Viimeksi muokannut kf3461, Ke Tammi 19, 2005 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Nyt sitten saa esittää arvailuja mikä on syönyt pinnan autostani vaihtamani umpion heijastimesta. Normaalia kulumista vai ylitehoisten polttimoiden aiheuttamaa kärventymistä? Minun aikanani tuossa on ollut vain vakiopolttimoita.
Ei sitä heijastimen huonoa kuntoa oikein pääse toteamaan muuten kuin lasin irrottamalla, yllättävän huonohan tuo jo on.
Ei sitä heijastimen huonoa kuntoa oikein pääse toteamaan muuten kuin lasin irrottamalla, yllättävän huonohan tuo jo on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00