Saab 9-5 98- automaatti

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hessu.T
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 08:01

Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja Hessu.T »

Hei!

Vikakoodi: P0730. Ilmoittaa vioiksi: johdinvika, asentotunnistin, vaihtosolenoidi ja mekaaninen vika. CHECK GEARBOX palaa ja LIMP HOME on ilmeisesti kytkeytynyt.

Tietäisikö kukaan mikä vika voisi olla kyseessä? Itse en vielä usko mekaniseen vikaan, koska, kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, pienet vaihteet toimivat, eikä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

Miten asentotunnistin irroitetaan/puretaan fiksusti, en haluaisi lähteä repimään sitä?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hessu.T kirjoitti:Hei!

Vikakoodi: P0730. Ilmoittaa vioiksi: johdinvika, asentotunnistin, vaihtosolenoidi ja mekaaninen vika. CHECK GEARBOX palaa ja LIMP HOME on ilmeisesti kytkeytynyt.

Tietäisikö kukaan mikä vika voisi olla kyseessä? Itse en vielä usko mekaniseen vikaan, koska, kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, pienet vaihteet toimivat, eikä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

Miten asentotunnistin irroitetaan/puretaan fiksusti, en haluaisi lähteä repimään sitä?
Lyhyesti:
Ohjaus boxi (TCM)luulee, että laatikossa on väärä välityssuhde, johtuen joistakin näistä mainitsemistasi aiheista.
Vaihdeasentoanturi sijaitsee laatikon päällä, aseta vaihteen valitsin kohtaan L ja irroita vipuvarren mutteri nosta vipu ja irroita anturin ruuvit, avaa lukituslevy ja irroita asentoanturin mutteri, irroita anturin johdot sekä nosta anturi akselilta.

Helpompi päästä käsiksi jos irroittaa akun ja akkutelineen ja myös öljyntäyttöputken jos sellainen on. (Kaikissa saabeissa ei ole.)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hessu.T
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 08:01

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja Hessu.T »

Tervehdys!

Kiitos neuvoista,mutta mitä vaihdetta tarkoitat L vaihteella.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hessu.T kirjoitti:Tervehdys!

Kiitos neuvoista,mutta mitä vaihdetta tarkoitat L vaihteella.
Vaihde vivussa kohta L= Low tämä vain sen takia niin valitsijaan ei jää mitään siihen tielle poistettaessa se.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hessu.T
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 08:01

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja Hessu.T »

Kiitos, täytyypä lähteä tutkiskelemaan.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Neliportaisessa ei ole L-asentoa, vaan 1 alimpana. 1-2-3-D-N-R-P.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Hessu.T
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 08:01

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja Hessu.T »

Lähteekö anturi akseleineen vai ilman,yritin irroittaa mutta meinas nousta akseleineen.On muuten nelivaihteinen laatikko.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja core2 »

Joo nelivekselisessä ei alin oo L vaan 1
Homman pitäis toimia näin kun olet poistanut akkutelineen ja muut releet niin, toimi seuraavasti (tämä on MY98 WIS ohjeen mukaan)
1) Aseta vaihteen valitsin asentoon 1
2) Avaa vivun mutteri
3) Irroita vipu
4) Irroita vaihteenasentoanturin ruuvit
5) Irroita anturin mutteri
6) Irroita sähköliitäntä
7) Nosta anturi pois akselilta
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hessu.T
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 08:01

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja Hessu.T »

Tervehdys!
Yritin irroittaa anturia yllä mainituilla ohjeilla,mutta ei vain suostu irtoamaan.
Onko hapettunut akseliin kiinni vai onko vielä muuta lukitusta.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

mites tuo johdinvika? oletko tarkistanut johtosarjat ja liittimet?
Hessu.T
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 08:01

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja Hessu.T »

Näkyvillä olevat johdot silmämääräisesti näyttää olevan kunnossa ja liittimet olen putsannut.
jesseev
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Tammi 21, 2018 23:00

Re: Saab 9-5 98- automaatti

Viesti Kirjoittaja jesseev »

Hessu.T kirjoitti:Tervehdys!
Yritin irroittaa anturia yllä mainituilla ohjeilla,mutta ei vain suostu irtoamaan.
Onko hapettunut akseliin kiinni vai onko vielä muuta lukitusta.
Itsellä samahomma. Kaikki tehty ohjeen mukaan mutta siltikään anturi ei hievahdakkaan paikaltaan. Mikä avuksi ?
Saab 9-5 Aero sedan 2000
Vastaa Viestiin